Geld & Recht alle pijlers

heb ik een zorgtoeslag partner ???

10-11-2010 20:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vraag is:

ik ga 1 januari 2011 samenwonen. Vriendin komt uit het buitenland.

Zelf heb ik 34000 verzamelinkomen. Zij heeft 0 euro inkomen.

We zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract.

Wat is het nu het voordeel toeslag partner ? Als zij zorgtoeslag aanvraagt krijgt ze 61 euro. Met toeslagpartner krijgen we 69 euro, wat een klein verschil is.

Ik neig ernaar toe om geen zorgtoeslag partner te zijn van elkaar, maar mag dat ?

dus de vraag is, mag je als je samenwoont ook geen zorgtoeslag partner worden ?
http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
Jullie moeten eerst een half jaar samen wonen, voordat ze jou toeslagpartner kan zijn.
Je schrijft dat je vriendin uit het buitenland komt, heeft ze dan wel recht op zorgtoeslag:

Nederlandse nationaliteit

U moet de Nederlandse nationaliteit hebben of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen. Voor uw toeslagpartner geldt dit ook. Soms kunt u toch zorgtoeslag krijgen ook al hebt u niet de Nederlandse nationaliteit. Zie ook: Ik of mijn toeslagpartner woont in het buitenland.
quote:Boarn schreef op 10 november 2010 @ 20:27:

Jullie moeten eerst een half jaar samen wonen, voordat ze jou toeslagpartner kan zijn.Volgens mij geldt is dat half jaar geen vereiste als je toeslagpartner wilt worden. Als je fiscaal partner wilt worden, moet je wel een half jaar samenwonen.
@viva1973 ik heb al op toeslagen.nl gekeken, maar ik kom er niet uit. Je kan toeslag partner worden, maar hoeft het niet was mijn conclusie. Maar ik ben er niet van overtuigd, vandaar mijn vraag.

@ladyfox Ja ze krijgt een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen.

@boarn: nou dan ben ik toch toeslagpartner na 1 juli ? maar mijn vraag is, heeft het wel een voordeel om toeslagpartner te zijn en ben ik het verplicht om toeslagpartner te worden, Want ik zie geen enkel voordeel.
Volgens mij ben je niet verplicht om toeslagpartner te worden. Het kan wel gunstiger zijn.

Toen ik nog in mijn studentenhuis woonde, was ik ook geen toeslagpartner van mijn huisgenoot (we woonden met z'n tweeen).

Bel anders met de belastingtelefoon als je het zeker wilt weten.
wanneer kan het wel gunstiger zijn ? afgezien van de paar euro per maand.
Ik heb een jaar samen gewoond met mijn ex maar we waren geen fiscaal partners omdat het ons niks zou opleveren. Had zijn boekhouder voor ons berekend...

Je hoeft dus geen fiscaal partner te zijn, mag wel, na een half jaar... Al dacht ik... maar weet niet zeker meer, dat de regels per 1 januari gaan veranderen...
Wat ik een tijd terug hoorde is dat er waarschijnlijk een nieuwe wet gaat komen waarbij je per se een samenlevingscontract moet hebben voor je fiscaal partner kan wonen...
Gunstiger in hoeveelheid toeslag die je krijgt, met toeslagpartner krijg je meer.

Ik heb nog wel dit gevonden:

Controleren toeslagpartner

Wie is mijn toeslagpartner?

Als je met de laatste link kijkt wie je toeslagpartner is, staat er wel dat als je een gezamenlijke huishouding voert (delen kosten huishouding, beiden deel huishouding doen) je toeslagpartner bent.

Edit: Waarom zou je geen toeslagpartner van haar willen zijn?
waarom ik geen toeslagpartner wil zijn:

ik krijg een ontslagvergoeding die ik kan laten uitbetalen( met nadruk kan). Waardoor mijn inkomen in 1 jaar heel hoog word en we geen zorgtoeslag krijgen.

ik heb het antwoord gevonden. We zijn verplicht toeslagpartner te worden, omdat we meer dan een half jaar gezamelijk huishouding gaan voeren.

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/
Je wilt ook geen gezamelijke belastingaangifte doen om van haar aftrekposten gebruik te kunnen maken. Want als je fiscaal partners bent moet je volgens mij toeslagpartner zijn.

Maar ook als ik het hele schema van bovenstaande link in vul voor jouw situatie kom ik er op uit dat jullie toeslagpartners zijn.

Aangezien jullie bij de gemeente op hetzelfde adres ingeschreven zullen staan lijkt me dat de belastingdienst ervanuit gaat dat jullie toeslagpartners zullen zijn.
Als je in het zelfde huis woont benm je volgens mij automatisch toeslagpartner. Dat je geen fiscaal partner bent is iets heel anders, daar heb je keuze in.
en is die 69 euro niet voor jullie samen?
De 69 euro is inderdaad samen.
Er wordt in bovenstaande berichten niet goed onderscheid gemaakt tussen de IB-aangifte en de toeslag(en)

Het wonen in 1 huis is niet het criterium voor zorgtoeslagpartner ja of nee. Het criterium is: wordt er een gezamenlijke huishouding gevoerd of niet. Als het antwoord bevestigend is, zoals hier, ben je dus verplicht zorgtoeslagpartner. En dat per 1 januari 2011 zoals reeds genoemd. Een keuze is hier niet.

Dan de verouderde informatie dat je voor fiscaal partnerschap kan kiezen als je meer dan een half jaar samenwoont: vanaf 2011 is de regelgeving veranderd. Samenwonenden zonder geregistreerd partnerschap, geen kind(eren), gezamenlijke eigen woning of pensioenvoorziening zijn GEEN fiscaal partner. Er valt dus vanaf 2011 niets meer te kiezen. Je bent fiscaal partner van elkaar of je bent het niet.

Samenwonenden die fiscaal partner willen worden, moeten in de loop van 2011 naar de notaris! Misschien sowieso niet zo gek ivm de toekomst. (mogelijk overlijden / erfenis)
Maar wie controleert of je een gezamenlijk huishouden voert? Als je namelijk als studenten samenwoont in een studentenhuis voer je geen gezamelijk huishouden, maar als je ineens als vrienden samenwoont wel?
Toeslagpartner is geen keuze, als dat wel zo was zou mijn zoontje nu bijna gratis naar de BSO kunnen omdat ik er dan uiteraard voor kies om mijn partners inkomen niet mee te tellen. :-) Maar zo werkt het natuurlijk niet. En tijdens het invullen van bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag worden er genoeg vragen gesteld waar je eerlijk antwoord op moet geven, en dan kom je automatisch uit op het gegeven dat je toeslagpartners bent. Dus ook de vraag of de inwondende een kamer huurt of medebewoner is (als antwoord op de vraag van rary).

Fiscaal partnerschap is idd wel een keuze, toeslagpartner niet.
Wie wind zaait zal storm oogsten
Franka76 schreef:

Fiscaal partnerschap is idd wel een keuze, toeslagpartner niet.

En miv 2011 is er dus ook geen keuze meer wat betreft fiscaal partnerschap. Je bent fiscaal partner of je bent het niet.
volgens deze site, is het als je geen fiscaal partner bent, dat je ook geen partner bent meer voor de toeslagen.

http://www.belastingtips. ... slagen_voor_huur_en_zorg/

Belastingtip per 2011

Het nieuwe partnerbegrip heeft tot gevolg dat ongehuwd samenwonenden zonder notarieel samenlevingscontract, gezamenlijk kind, gezamenlijke eigen woning, of gezamenlijke pensioenregeling geen partners meer zijn voor de toeslagen, dit kan een voordeel opleveren.
youngb - Topic Starter: U bent er nog steeds niet uit. Zijn mijn vriendin en ik nu toeslagpartners of niet.

Wat betreft het nieuwe partnerbegrip: inderdaad kunnen miv 2011 samenwonenden zonder notarieel samenlevingscontract, gezamenlijk kind, gezamenlijke eigen woning, of gezamenlijke pensioenregeling geen fiscale partners meer van elkaar zijn. Deze keuzemogelijkheid is vervallen.

Strikt doorgeredeneerd zou ook voor de toeslagen moeten gelden dat deze samenwonenden geen (toeslag)partners meer van elkaar zijn. Kennelijk is hier toch weer een uitzondering gemaakt: voor de toeslagen zijn samenwonenden zonder notarieel samenlevingscontract, gezamenlijk kind, gezamenlijke eigen woning, of gezamenlijke pensioenvoorziening wel (toeslag)partners van elkaar. De Belastingdienst heeft om te bepalen of een huisgenoot toeslagpartner is of niet zoals u weet een handige hulp: Wie is mijn toeslagpartner. Als deze hulp wordt ingevuld zult u in uw situatie de volgende drie vragen waarschijnlijk bevestigend antwoorden:

1. Staan er behalve uzelf ook andere mensen ingeschreven op uw woonadres? (huisgenoten) - ja

2. Verwacht u dat deze huisgenoot in 2011 6 maanden of langer onafgebroken ingeschreven staat op uw woonadres? - ja

3. Voert u met deze huisgenoot in dezelfde periode een gezamenlijk huishouding?

Conclusie bij 3 keer JA: U bent toeslagpartners van elkaar. Dus met alle respect aan belastingkundige Mr. Dennis Jongbloed: hier is zijn informatie onjuist en werd u op het verkeerde been gezet. De informatie van franka76 en anderen hierboven is juist: U bent verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar. NB: Als uw vriendin korter dan 6 maanden bij u inwoont bent u uiteraard geen toeslagpartner van elkaar.

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner
helemaal mee eens fisbel.

Ik ga eind 2011 nog is overwegen of ik een samenlevingscontract laat opstellen. Dan kunnen we met terugwerkende kracht alsnog fiscaal partner worden.

Soms kan het gewoon ook een keuze zijn om niets te regelen (met alle consequenties die je neemt mbt pensioen en erfrecht).

Want niets regelen heeft natuurlijk niet alleen maar nadelen, ook voordelen.
Een notarieel samenlevingscontract kost tussen de ¤ 300 en ¤ 500. Voor de zorgtoeslag overbodig, want zorgtoeslagpartners zijn jullie sowieso. Kan in sommige situaties wel zinvol zijn omdat dan fiscaal partnerschap (en gezamenlijke aangifte) voor de inkomstenbelasting mogelijk is. Maar eigenlijk vooral zinvol als het gaat om pensioen en erfrecht zoals je al schreef.

En gelijk heb je: doe niets overhaast. Geduld, even (af)wachten, het allemaal nog eens goed overleggen is in jouw situatie denk ik een goede zaak.
Zoals blijkt uit onderstaande passage uit de Kamerbrief dd. 5 november 2010 heeft staatssecretaris Weekers het vooralsnog niet aangedurfd het nieuwe partnerbegrip reeds in 2011 voor de toeslagen volledig van toepassing te laten zijn. Er moet eerst ervaring worden met dit nieuwe partnerbegrip voordat dit nieuwe begrip ook volledig voor de toeslagen wordt doorgevoerd.

Maw: voorlopig blijft alles nog even hetzelfde: samenwonenden zoals youngb zijn in 2011 verplicht toeslagpartner van elkaar.

Motie en toezegging inzake partnerbegrip

Kamerbrief | 05-11-2010 | Belastingdienst

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Betreft: motie en toezegging inzake het partnerbegrip

Ons kenmerk: DB/2010/ 181 U

-------------------------------------------------------------------------------------------

Het nieuwe partnergrip in de AWR en de Wet IB 2001 treedt met ingang van 1 januari 2011 in werking. Het nieuwe partnerbegrip in de Awir zal op een later moment in werking treden. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid ervaring op te doen met het nieuwe partnerbegrip in de AWR en de inkomstenbelasting en aan de hand van die ervaringen te bezien of in de praktijk problemen ontstaan. Tevens biedt dit de mogelijkheid in de komende tijd te onderzoeken of het in de fiscaliteit/toeslagen mogelijk en noodzakelijk is en zo ja, welke stappen er dan nodig zijn om harmonisatie te bereiken tussen partnerschap in de fiscaliteit/toeslagen en de sociale zekerheid en de zorg.

Hoogachtend,

de staatssecretaris van Financiën,

mr. drs. F.H.H. Weekers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven