Geld & Recht alle pijlers

Heb ik recht op Wahjong uitkering?

03-10-2011 21:27 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
......
Meid, ik begrijp je voor een groot deel omdat ik zelf ook ernstige borderline heb gehad en ook nog eens anorexia nervosa en een zware depressieve stoornis. En nee, je bent niet zielig (wèl ziek) en al helemaal niet kansloos! Mag ik je één advies geven, zet alles op alles om naast je therapie een opleiding/studie te doen en af te maken!!! Ook al moet het uit je tenen komen, het is DE manier om structureel aan een goede zinvolle toekomst voor jezelf te werken! En ik ben een levend voorbeeld dat je weer beter kunt worden en dit kunt overwinnen. Het heeft mij bloed zweet en tranen gekost mentaal maar ik heb uiteindelijk twee universitaire studies kunnen afronden en heb een geweldige carrière kunnen opbouwen en een zeer gelukkig gezinsleven. Ik heb nooit een uitkering aangevraagd al die jaren want ten eerste was ik er te trots voor en ten tweede was ik héél erg bang dat dit "het begin van het einde" zou zijn. Ik heb er dus voor gekozen om zes jaar lang alleen maar (intensieve) therapie te volgen, te studeren en dmv een bijbaantje wat extra geld te verdienen. Hoe zwaar het ook was...het gaf mij steun, rust/regelmaat en vooral ook hoop in deze verschrikkelijke jaren. Ik wist en was vastbesloten om hier uit te komen en de hel achter mij te laten. Kortom, als je al een

uitkering aanvraagt (gemeente/UWV bellen?) doe er dan ook nog

iets naast zoals een studie, iets wat je uitzicht biedt voor de toekomst. Het zou doodzonde zijn als borderline de rest van je leven zou bepalen. Heel veel sterkte en beterschap.
Heel goed van je dat je hulp hebt gezocht. Dat is de enige manier om op een gezonde manier met je problematiek om te leren gaan. Maak met jezelf (en je therapeut) de afspraak dat je door blijft gaan met de therapie. Mocht gaandeweg blijken dat deze vorm niet helemaal bij jou past dan kun je altijd in overleg verder kijken naar een betere vorm. Ik denk dat je eerst ´moet´ leren omgaan met je problemen om vervolgens je te richten op een studie of carrière. Geef jezelf de tijd en kijk samen met de therapeut wat die vindt van jouw (huidige, dus op dit moment) competenties.

Misschien kun je 2 uurtjes in de week ergens schoonmaakwerk doen zodat je wel even de deur uit kunt. Dit kan heel fijn zijn. Wat betreft de overige inkomsten, misschien is het handig om even contact op te nemen met het UWV en de situatie voor te leggen. Geef aan dat je begint met therapie en vraag wat zij je aanraden om te doen.

Sterkte en beterschap.
Je kan een aanvraag doen bij het UWV, die beslissen of je wel of geen recht hebt op deze uitkering.

Er is de laatste tijd veel veranderd bij deze uitkering en er zullen ook nog meer dingen veranderen. Als je echt totaal niet kan werken krijg je een uitkering, maar dit wordt wel erg streng bekeken (logisch ook natuurlijk).
zo op het eerste gezicht lijkt het me inderdaad niet uitgesloten dat je recht hebt op een wajong. De keuringsarts van het UWV moet dit echter natuurlijk beoordelen maar ik denk dat het zeker de moeite is om dit aan te vragen aangezien het wel duidelijk is dat je voor je 18de al psychische problemen had. Ga langs je huisarts en vraag je medische dossier op en kijk of je zelf misschien nog brieven van hulpinstanties hebt uit het verleden en doe de aanvraag.
quote:indewar88 schreef op 03 oktober 2011 @ 21:27:

Sinds een maand heb ik de diagnose borderline. Het vermoeden was er al veel eerder.

Ik ben op mijn 15 of 16e van school gegaan. Weggelopen van huis. Kwam in een andere stad terecht. Bureau jeugdzorg kwam erachter. Toen werd ik onder toezichtstelling gesteld, kreeg een gezinsvoogd. Toen werd duidelijk dat het niet lekker ging. Voelde me vaak depri, stemmingswisselingen, woedeuitbarstingen en ik sneed in mezelf. Via de huisarts doorverwezen zou worden opgenomen in een kliniek omdat het toen echt niet ging. Ben er naar een dag weg gegaan. Ik schrok van de mensen daar en dacht daar wil ik helemaal niet bij horen.

Wat ik daarna heb gedaan is vooral depressief thuisgezeten. Ik heb baantjes proberen vol te houden. Ik heb zelfs drie keer een baan gehad waar ik het maar een dag volhield. Langste wat ik gewerkt heb is twee maanden in een winkel en drie maanden bij sociale werkplein met heel veel ziekmeldingen.

Ik ga binnenkort voor de eerste keer aan therapie beginnen vind het heel eng maar goed ik heb bijna 8 jaar niks gedaan,niks is me gelukt om het vol te houden.

Ik krijg dialectische gedragstherapie. Duurt een jaar.

Ik heb van mijn 19e tot mijn 20ste een uitkering gehad. Toen kreeg ik dat baantje van twee maanden. Daarna had ik zoiets van ik heb geen inkomen nodig. Al die toestanden die kwamen kijken bij een uitkering was zo depri dat ik er geen zin in had.

Ondertussen bleven de rekeningen komen maar die negeerde ik gewoon.

april 2010 heb ik weer uitkering aangevraagd. Die kreeg ik na drie maanden ofzo. Moest wel soliciteren of een opleiding gaan doen. Ik koos voor een opleiding die ik dan sept2010 zou gaan doen. Dat is niet door gegaan door mijn stomme stemmingswisselingen niet weten wat ik wil, angst om dingen te moeten, de druk. Vinden mensen me wel leuk genoeg?

Ik moest toen naar het sociale werkplein. Het ging de eerste dri dagen wel goed en toen ging het weer mis. Depressief, stemmingswisselingen, die druk dast je iets moet doen.

Gelukkig laten ze me nu met rust sinds de diagnose.

Ik kan echt niet werken ik wil wel maar leven is al moeilijk genoeg. Ik heb afgelopen maanden veel gelezen over borderline en tja er word gezegd dat het kan genezen maar veel mensen geloven er niet in.

Maar heb ik in deze situatie recht op een wajong uitkering, ik ben bijna 24 nu.

Beste Indewar88,

Je wilt graag weten of je een Wajong-uitkering kunt krijgen in jouw situatie.

Ik zal hieronder de voorwaarden voor de Wajong op een rij zetten.

Heb je na het lezen van de voorwaarden nog twijfels of je in aanmerking komt voor de Wajong? Vraag de Wajong dan aan met het formulier in onderstaande link. UWV beoordeelt dan of je een Wajong-uitkering kunt krijgen.

De Wajong-uitkering is bedoeld voor mensen die op jonge leeftijd een langdurige ziekte of handicap hebben gekregen.

Je kunt de Wajong aanvragen als één van deze situaties voor jou geldt:

- Je had op je 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap.

- Je kreeg voor je 30e verjaardag een langdurige ziekte of handicap.

In het jaar voordat je de ziekte of handicap kreeg, volgde je minimaal 6 maanden een opleiding.

De overige voorwaarden zijn:

- Je herstelt waarschijnlijk niet binnen 1 jaar volledig van je ziekte of handicap.

- Je woont in Nederland.

- Je kunt meer dan 52 aaneengesloten weken, minder dan 75% van het minimum(jeugd)loon verdienen.

Dit komt door een langdurige ziekte of handicap.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven