Heffingkorting
zondag 13 februari 2011 om 11:59
Hallo,
Ik ben ploen. Heb mij net geregistreerd
Ik lees al jaren mee op het forum. Dus ik weet dat ik waarschijnlijk
aangevallen wordt op schrijffouten.
Doe dit niet uit slordigheid, maar weinig scholing en dyslectisch.
Gelukkig zit er een controle op voor schrijffouten, maar of dat perfect is weet ik ook niet.
Ik ben te zenuwachtig om te wachtten tot morgen, want dan kan ik pas met de belasting bellen.
Ik heb een kind, die een uitkering heeft.
Sinds vorig jaar heeft mijn kind een baan voor 16 uren per week.
En als aanvulling natuurlijk de uitkering.
Nu zijn de jaaropgave binnen gekomen.
Ik zie dat bij alle twee er heffingskorting is toegepast.
Ik meen op het forum gelezen te hebben dat je slechts van een werkgever/uitkering instantie, heffingskorting kan toepassen.
Geldt dit ook voor deze situatie?
Daar dit ook nieuw is voor mij, stel ik deze vraag.Totaal geen verstand dit.
Wie heeft een antwoord op deze vraag?
Ik ben ploen. Heb mij net geregistreerd
Ik lees al jaren mee op het forum. Dus ik weet dat ik waarschijnlijk
aangevallen wordt op schrijffouten.
Doe dit niet uit slordigheid, maar weinig scholing en dyslectisch.
Gelukkig zit er een controle op voor schrijffouten, maar of dat perfect is weet ik ook niet.
Ik ben te zenuwachtig om te wachtten tot morgen, want dan kan ik pas met de belasting bellen.
Ik heb een kind, die een uitkering heeft.
Sinds vorig jaar heeft mijn kind een baan voor 16 uren per week.
En als aanvulling natuurlijk de uitkering.
Nu zijn de jaaropgave binnen gekomen.
Ik zie dat bij alle twee er heffingskorting is toegepast.
Ik meen op het forum gelezen te hebben dat je slechts van een werkgever/uitkering instantie, heffingskorting kan toepassen.
Geldt dit ook voor deze situatie?
Daar dit ook nieuw is voor mij, stel ik deze vraag.Totaal geen verstand dit.
Wie heeft een antwoord op deze vraag?
zondag 13 februari 2011 om 12:16
Volgens mij geldt het inderdaad ook bij een uitkering. Op het loonbelastingformulier wordt altijd de vraag gesteld. Heeft u naast deze werkgever/uitkering nog een andere werkgever of uitkerende instantie.
Het is volgens mij altijd het verstandigst om daar waar je het meest verdient de loonheffing toe te passen.
Het is volgens mij altijd het verstandigst om daar waar je het meest verdient de loonheffing toe te passen.
zondag 13 februari 2011 om 12:34
Wat is een loonbelastingformulier?
Hebben wij nooit onder ogen gehad bij de werkgever.
Alleen een arbeidscontract gezien en getekend. Natuurlijk hebben wij een duplicaat daar van.
Meer is er niet bij verteld terwijl de werkgever weet dat mijn kind een uitkering heeft, en daar ook van afhankelijk is.
Als mijn kind dit terug moet betalen, dan zit mijn kind bijna ¤57 per maand onder het bestaans minimum van vorig jaar.
Nou ja hier gaat mijn kind heftig van schrikken.
Waar moet kind dat bedrag vandaan halen?
Maandelijks aflossen, maar dan komt kind nog lager met inkomen.
Want moet nu natuurlijk met spoed een heffingskorting stop zetten.
En hoe doe je dat op de goede manier?
Hebben wij nooit onder ogen gehad bij de werkgever.
Alleen een arbeidscontract gezien en getekend. Natuurlijk hebben wij een duplicaat daar van.
Meer is er niet bij verteld terwijl de werkgever weet dat mijn kind een uitkering heeft, en daar ook van afhankelijk is.
Als mijn kind dit terug moet betalen, dan zit mijn kind bijna ¤57 per maand onder het bestaans minimum van vorig jaar.
Nou ja hier gaat mijn kind heftig van schrikken.
Waar moet kind dat bedrag vandaan halen?
Maandelijks aflossen, maar dan komt kind nog lager met inkomen.
Want moet nu natuurlijk met spoed een heffingskorting stop zetten.
En hoe doe je dat op de goede manier?

zondag 13 februari 2011 om 12:51
Het lijkt mij dat de uitkerende instantie het brutoloon gewoon volgens de regels heeft aangevuld tot het minimum, wat betekent dat je zoon niet onder het minimum kwam.
De heffingskorting is je eigen verantwoordelijkheid. Je moet zelf regelen welke werkgever dat wel toepast en welke niet. Zowel de uitkerende instantie als de werkgever kunnen hierin geen verwijten gemaakt worden.
Corrigeren doe je door bij de werkgever/instantie waar het minste inkomen van binnen komt door te geven dat per direct de heffingskorting niet meer moet worden toegepast.
De heffingskorting is je eigen verantwoordelijkheid. Je moet zelf regelen welke werkgever dat wel toepast en welke niet. Zowel de uitkerende instantie als de werkgever kunnen hierin geen verwijten gemaakt worden.
Corrigeren doe je door bij de werkgever/instantie waar het minste inkomen van binnen komt door te geven dat per direct de heffingskorting niet meer moet worden toegepast.
zondag 13 februari 2011 om 12:52
De loonbelastingverklaring is tegenwoordig niet meer verplicht. Maar werkgever moet wel altijd vragen of er heffingskorting moet worden toegepast (en dit ook schriftelijk vastleggen). Wij versturen daarom toch altijd het loonbelastingverklaring mee bij een contract.
Heeft jouw dochter het hele jaar gewerkt? Volgens mij als je onder een bepaalde grens blijft, geeft het geen probleem. Ik weet alleen niet wat deze grens is.
Het stopzetten van de heffingskorting moet ze dus regelen met haar werkgever of uitkerende instantie (daar waar ze het minst verdient).
Heeft jouw dochter het hele jaar gewerkt? Volgens mij als je onder een bepaalde grens blijft, geeft het geen probleem. Ik weet alleen niet wat deze grens is.
Het stopzetten van de heffingskorting moet ze dus regelen met haar werkgever of uitkerende instantie (daar waar ze het minst verdient).

zondag 13 februari 2011 om 12:52
Ploen, ik zou bellen met de belastingdienst en advies vragen. Op sommige kantoren kun je ook gewoon een afspraak maken.
Ik ben bang dat er voor je kind niks anders opzit dan in termijnen terug te betalen. De belastingdienst is best streng in dat opzicht. Ik zou zelf een betalingsregeling voorstellen en aangeven dat jullie nu pas zien dat de heffingskorting op beide inkomens is toegepast.
Succes!
Ik ben bang dat er voor je kind niks anders opzit dan in termijnen terug te betalen. De belastingdienst is best streng in dat opzicht. Ik zou zelf een betalingsregeling voorstellen en aangeven dat jullie nu pas zien dat de heffingskorting op beide inkomens is toegepast.
Succes!
zondag 13 februari 2011 om 13:05
Mijn kind heeft jaren de WWB gehad.
Maar wegens i veranderen wetgeving is dat nu WIJ uitkering.
Wat ongeveer hetzelfde is als de WWB.
En ja dat is gewoon het sociaal minimum wat kind krijgt.
Als je bij de werkgever de heffingskorting stil zet, wat zijn dan de gevolgen?
Krijgt kind dan netto hetzelfde bedrag bij werkgever of wordt dat meer/minder?
Eigenlijk maakt het niets uit want de WIJ uitkering vult dat aan
tot sociaal minimum.
Dat wordt terug betalen van 13 maanden, hopelijk mag het met aflossingen.
Morgen de belastingdienst bellen.
Maar hoe geef je aan de werkgever door dat je de loonheffing
wilt stop zetten?
Liefst op de correcte manier want werkgever is de hel voor kind.
Oh wee als je het niet op hun manier doet.
Maar wegens i veranderen wetgeving is dat nu WIJ uitkering.
Wat ongeveer hetzelfde is als de WWB.
En ja dat is gewoon het sociaal minimum wat kind krijgt.
Als je bij de werkgever de heffingskorting stil zet, wat zijn dan de gevolgen?
Krijgt kind dan netto hetzelfde bedrag bij werkgever of wordt dat meer/minder?
Eigenlijk maakt het niets uit want de WIJ uitkering vult dat aan
tot sociaal minimum.
Dat wordt terug betalen van 13 maanden, hopelijk mag het met aflossingen.
Morgen de belastingdienst bellen.
Maar hoe geef je aan de werkgever door dat je de loonheffing
wilt stop zetten?
Liefst op de correcte manier want werkgever is de hel voor kind.
Oh wee als je het niet op hun manier doet.
zondag 13 februari 2011 om 13:12
Met de cijfers van de jaaropgaven is eenvoudig vast te stellen of er belasting moet worden bijbetaald. U neemt van beide jaaropgaven over: de arbeidskorting, de betaalde belasting (IB/PVV) en het fiscaal loon. De ZVW-gegevens zijn hier niet van belang. Alles akkoord geven en in het overzicht ziet u wat de te betalen belasting is.
http://www.belastingdienst.nl/download/2750.html
http://www.belastingdienst.nl/download/2750.html
zondag 13 februari 2011 om 13:15
Dit is het formulier wat jouw dochter moet invullen en inleveren bij werkgever. Maar zoals eerder aangegeven is dit formulier niet meer verplicht. Een briefje waarin je dit meldt aan werkgever volstaat tegenwoordig ook.
http://www.flexservice.co ... voor_de_loonheffingen.pdf
http://www.flexservice.co ... voor_de_loonheffingen.pdf

zondag 13 februari 2011 om 13:18
Ploen, als de heffingskorting van het loon bij de werkgever afgaat, zal het verdiende bedrag lager worden. Maar dat maakt voor je kind niets uit omdat de uitkeringsinstantie aanvult.
Misschien kun je daar nog informeren of er vanuit de bijzondere bijstand het te weinig betaalde bedrag kan worden betaald? Immers, als de heffingskorting correct was toegepast, dan hadden ze meer uitkering moeten aanvullen. Dus voor hen maakt het in bedrag niets uit.
Ik zou de werkgever schriftelijk verzoeken om de heffingskorting op het loon stop te zetten, omdat de heffingskorting ook al wordt toegepast op de uitkering van je kind. Dan heb je bewijs dat je verzocht hebt om stopzetting op dat deel van het inkomen.
Mocht stopzetting nog even duren, dan is het verstandig om het bedrag dat je kind nu dus teveel ontvangt en weer terug moet gaan betalen, apart te zetten op een spaarrekening.
Misschien kun je daar nog informeren of er vanuit de bijzondere bijstand het te weinig betaalde bedrag kan worden betaald? Immers, als de heffingskorting correct was toegepast, dan hadden ze meer uitkering moeten aanvullen. Dus voor hen maakt het in bedrag niets uit.
Ik zou de werkgever schriftelijk verzoeken om de heffingskorting op het loon stop te zetten, omdat de heffingskorting ook al wordt toegepast op de uitkering van je kind. Dan heb je bewijs dat je verzocht hebt om stopzetting op dat deel van het inkomen.
Mocht stopzetting nog even duren, dan is het verstandig om het bedrag dat je kind nu dus teveel ontvangt en weer terug moet gaan betalen, apart te zetten op een spaarrekening.
zondag 13 februari 2011 om 13:56
Reiza 1 verschrikkelijk zo'n groot bedrag, hoe red jij dat?
Inderdaad ik zal vandaag het belastingformulier uit printten,
invullen, door kind laten ondertekenen, kopie maken en op de post doen. Kind weet van niets en is lekker wandelen met pa, die het wel weet.
Dadelijk bellen dat hij kind mee naar hier neemt om te tekenen.
Hoop dat kind een beetje kalm blijft, kind voelt zich al zo beroerd en nu dit erbij!
Ik hoop dat werkgever fair is om de brief te beantwoorden.
Ben bang dat ze niet reageren en zeggen dat ze geen brief hebben ontvangen. Aangetekend versturen misschien?
Morgen langs werkgever gaan en zelf afgeven bij p&o.
Wat is het beste in dit geval?
Van de week afspraak maken bij de sociale dienst en hopen op geld terug.
Nu klopte trouwens laatste uitkering ook niet en kind heeft in januari een bedrag ook niet gekregen.
Gelukkig ( hoewel gelukkig ) hebben wij vorig jaar een klacht toegekend gekregen van de gemeente over de sociale dienst.
Dus je zou zeggen dat wel ze wat tegemoet komend zullen zijn.
Shit en wij hebben deze week meer zenuwslopende zaken te doen. Ik zit gewoon te trillen hier zo.
Al die zaken hebben nog met elkaar te maken.
De wet van Murphy.
Inderdaad ik zal vandaag het belastingformulier uit printten,
invullen, door kind laten ondertekenen, kopie maken en op de post doen. Kind weet van niets en is lekker wandelen met pa, die het wel weet.
Dadelijk bellen dat hij kind mee naar hier neemt om te tekenen.
Hoop dat kind een beetje kalm blijft, kind voelt zich al zo beroerd en nu dit erbij!
Ik hoop dat werkgever fair is om de brief te beantwoorden.
Ben bang dat ze niet reageren en zeggen dat ze geen brief hebben ontvangen. Aangetekend versturen misschien?
Morgen langs werkgever gaan en zelf afgeven bij p&o.
Wat is het beste in dit geval?
Van de week afspraak maken bij de sociale dienst en hopen op geld terug.
Nu klopte trouwens laatste uitkering ook niet en kind heeft in januari een bedrag ook niet gekregen.
Gelukkig ( hoewel gelukkig ) hebben wij vorig jaar een klacht toegekend gekregen van de gemeente over de sociale dienst.
Dus je zou zeggen dat wel ze wat tegemoet komend zullen zijn.
Shit en wij hebben deze week meer zenuwslopende zaken te doen. Ik zit gewoon te trillen hier zo.
Al die zaken hebben nog met elkaar te maken.
De wet van Murphy.
zondag 13 februari 2011 om 14:20
Ploen, een WWB uitkering wordt achteraf gebruteerd. Hij heeft een netto aanvulling gekregen. De uitkeringsinstantie heeft bij het bruteren blijkbaar ook rekening gehouden met de heffingskorting. Mocht het tot een aanslag komen kan hij met de aanslag naar zijn klantmanager. Deze kan dit voor hem of haar oplossen.
Aangezien hij op een netto minimum zit kan hij dit niet zelf betalen omdat hij dan onder het minimum zou komen.
Aangezien hij op een netto minimum zit kan hij dit niet zelf betalen omdat hij dan onder het minimum zou komen.
zondag 13 februari 2011 om 14:23
quote:reiza1 schreef op 13 februari 2011 @ 14:20:
Ik hoop in termijn terug te kunnen betalen. Om wat voor bedrag gaat het bij jullie? Waarom zou de sociale dienst dat bedrag voor jullie gaan betalen?
Omdat het dus een netto minimum is.
Normaal gesproken betekend dat als er te veel heffingskortingen verrekend worden dat je daar dan netto profijt van hebt gehad, dat is in het geval van dit persoon natuurlijk niet zo
Ik hoop in termijn terug te kunnen betalen. Om wat voor bedrag gaat het bij jullie? Waarom zou de sociale dienst dat bedrag voor jullie gaan betalen?
Omdat het dus een netto minimum is.
Normaal gesproken betekend dat als er te veel heffingskortingen verrekend worden dat je daar dan netto profijt van hebt gehad, dat is in het geval van dit persoon natuurlijk niet zo

zondag 13 februari 2011 om 14:35
quote:reiza1 schreef op 13 februari 2011 @ 14:20:
Ploen-junior werkt een aantal uren en heeft daarnaast een aanvullende uitkering van de SD, die het verdiende loon aanvult tot het minimum van een bijstandsuitkering.
bijvoorbeeld: 400 euro uit loon, 600 euro uit uitkering. Als Junior feitelijk 300 euro uit loon krijgt (meer belasting hierover betalen omdat er geen heffingskorting meer wordt toegepast), wordt de uitkering van de SD automatisch 700 euro.
Junior heeft nu bij beide inkomsten heffingskorting gekregen. Dat betekent dat er teveel loon is uitgekeerd bij het werk-deel en er feitelijk te weinig aanvulling vanuit het SD-deel is verkregen.
Vandaar dus dat ik denk dat de terug te vorderen belasting betaald zal worden door de SD. Zou dit niet gebeuren, dan ontvangt Junior namelijk minder dan het sociale minimum omdat de aanvullende uitkering te laag was.
Ploen-junior werkt een aantal uren en heeft daarnaast een aanvullende uitkering van de SD, die het verdiende loon aanvult tot het minimum van een bijstandsuitkering.
bijvoorbeeld: 400 euro uit loon, 600 euro uit uitkering. Als Junior feitelijk 300 euro uit loon krijgt (meer belasting hierover betalen omdat er geen heffingskorting meer wordt toegepast), wordt de uitkering van de SD automatisch 700 euro.
Junior heeft nu bij beide inkomsten heffingskorting gekregen. Dat betekent dat er teveel loon is uitgekeerd bij het werk-deel en er feitelijk te weinig aanvulling vanuit het SD-deel is verkregen.
Vandaar dus dat ik denk dat de terug te vorderen belasting betaald zal worden door de SD. Zou dit niet gebeuren, dan ontvangt Junior namelijk minder dan het sociale minimum omdat de aanvullende uitkering te laag was.

zondag 13 februari 2011 om 18:52
Hallo bedankt voor alle antwoorden.
Het echte begrijp ik niet, is veel te technisch voor mij.
Ik heb zelf een brief opgesteld voor de werkgever.
Kind heeft niet ondertekend, want ik ging het nog eens goed door lezen.
Wat blijkt, bij de werkgever is het belastbaar inkomen ¤148 hoger als de uitkering.
Maar de loonheffing van de uitkering is ¤2042 hoger als bij de werkgever.
Snappen jullie dit nog, ik niet. Nu klopt de uitkering van januari
ook niet, dus morgen eerst naar de sociale dienst.
Kijken of zij het begrijpen. Ben bang van niet, gezien eerdere ervaringen.
Kind is helemaal depri naar huis gegaan.
Ik hoop echt op een goede afloop.
Reiza 1 bij kind zou het ongeveer om ¤ 700 gaan.
Maar kind heeft sociale uitkering en dan is het veel geld.
Heb jij ook een uitkering op het minimum? Ook al zou jij meer inkomen hebben dan vind ik het erg veel geld wat jij moet betalen.
Maar als je altijd maar een werkgever hebt gehad, dan heb je zo iets niet in de gaten.
Als ik pas geleden niet iets hier over op het forum had gelezen,
dan verkeerden wij nog in een gelukzalig onwetendheid.
Hoe kwam jij er achter reiza 1?
Door een terug vordering van de belastingdienst?
Het echte begrijp ik niet, is veel te technisch voor mij.
Ik heb zelf een brief opgesteld voor de werkgever.
Kind heeft niet ondertekend, want ik ging het nog eens goed door lezen.
Wat blijkt, bij de werkgever is het belastbaar inkomen ¤148 hoger als de uitkering.
Maar de loonheffing van de uitkering is ¤2042 hoger als bij de werkgever.
Snappen jullie dit nog, ik niet. Nu klopt de uitkering van januari
ook niet, dus morgen eerst naar de sociale dienst.
Kijken of zij het begrijpen. Ben bang van niet, gezien eerdere ervaringen.
Kind is helemaal depri naar huis gegaan.
Ik hoop echt op een goede afloop.
Reiza 1 bij kind zou het ongeveer om ¤ 700 gaan.
Maar kind heeft sociale uitkering en dan is het veel geld.
Heb jij ook een uitkering op het minimum? Ook al zou jij meer inkomen hebben dan vind ik het erg veel geld wat jij moet betalen.
Maar als je altijd maar een werkgever hebt gehad, dan heb je zo iets niet in de gaten.
Als ik pas geleden niet iets hier over op het forum had gelezen,
dan verkeerden wij nog in een gelukzalig onwetendheid.
Hoe kwam jij er achter reiza 1?
Door een terug vordering van de belastingdienst?