Geld & Recht alle pijlers

heffingskorting 2x

09-04-2013 12:13 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Ik betaal 2x heffingskorting omdat ik twee banen heb. Over mijn tweede baan betaal ik ook maar 32% belasting, terwijl dat eigenlijk 52% moet zijn. Hierdoor moet ik aan het eind van het jaar altijd bijbetalen. Als ik dit verander (dus heffingskorting weg en direct hoger laten belasten) verdien ik dan maandelijks 48% (minus verzekering en pensioenpremie) van het bruto loon of is dat te simpel?
Je kunt heffinskorting toch maar bij een baan toepassen en meestal is dat de baan waar je het meeste verdient
nee, je kunt het bij twee banen toepassen, maar dan moet je aan het eind van het jaar terugbetalen. Dat wil ik niet meer, meer ik ben benieuwd hoevele ik daar maandelijks op achteruit ga.
Je betaald geen heffingskorting, die KRIJG je.

De eerste 2003 euro belasting wordt door de korting verminderd, daarboven moet je belasting betalen, even alleen gespitst op deze korting. Je laat de korting dus alleen toepassen bij die baan waar je het meeste inkomen en dus ook de meeste belasting gaat betalen.

Als je bij beide de korting laat toepassen is het logisch dat je dus 2x 2003 euro korting krijgt, waarvan 1x onterecht en die moet weer terugbetaald worden, mét rente, aan de belastingdienst! Dus de baan met het minste salaris, daar de korting op NEE laten zetten en je hoeft niet meer terug te betalen. Succes!
ja, sorry, dat bedoel ik ook, krijgen. maar hoe kan ik dan berekenen hoeveel dit netto scheelt, weet je dat ook?
Nee dat klopt niet, je mag inderdaad maar bij 1 werkgever (A) de heffingskorting toepassen. De andere werkgever (B) houd vanaf de eerste euro die je verdiend belasting bij je in. Het probleem hierbij is dat alletwee je werkgevers in hun salaris administratie en dus ook bij de te berekenen belastingafdracht net doen als of ze de enige werkgever zijn die belasting inhouden.

Zowel A als B houden dus eerst 37% in over de eerst 19.645, daarna 42%tm 33.363, daarna 42% tm 55.991 en pas wanneer je meer dan 55.991 bij die ene werkgever verdient gaan ze 52% inhouden. Bij werkgever A is dit correct maar aangezien werkgever B zoals jij stelt over het gehele bedrag 52% zou moeten heffen wordt er dus te weinig belasting ingehouden over de eerste 55.991 euro. Je zult dus over dat deel naar rato van de verschillende schijven moeten bijbetalen.

Dit is schijnbaar door de salarissystemen niet op te lossen. Wat je wel kunt doen is een maandelijks voorschot IB aanvragen. Dwz dat je maandelijks al belasting afdraagt waardoor je aan het einde van het jaar minder moet betalen of zelfs geld terug krijgt. Een belastingadviseur/accountant-administratieconsulent kan dit voor je regelen voor niet al te veel geld.

(Ik reken ¤75 voor aangifte IB voor een gezin + alle bijkomende zaken zoals regelen van voorlopige voorschotten, teruggaves, zorgtoeslag, huurtoeslag etc. Dan heb je een indicatie)
Ik denk dat die heffingskorting niet het probleem is, want die kun je bij een van de twee banen zelf op nee laten zetten. Maar je begint wel bij beide banen in de laagste belastingschijf te betalen, terwijl je uiteindelijk dus in de hoogste uit zou komen. Dus eigenlijk zou je bij 1 baan alles volgens de gewone percentages willen betalen en bij de andere baan meteen al in de hoogste categorie, zodat je niet het verschil terug hoeft te betalen. Toch?

Volgens mij kan dat alleen niet...
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Dat houdt in dat je per jaar 2003 euro meer belasting betaalt. Dus dat is 38.50 euro per week meer belasting en minder netto of 166 euro per maand meer belasting en minder netto.

2003 gedeeld door 12 maanden of 52 weken.

Maar het is geen kwestie van beslissen, het is nu eenmaal niet anders
En voor de beide banen is het belastingtarief ook makkelijk op te lossen. Je vraagt de salaris administratie van je baan met het minste inkomen ook meteen of ze je in de hoogte 52% schijf willen belasten. Dan ben je helemaal schoon met de belastingdienst.
Louba, wat jij zegt klopt, maar dan mis je nog het stuk wat Calm en ik noemde. Namelijk het verschil tussen de 33% die TO betaalt en de 42-52% die ze zou moeten betalen.

--> laat maar, was te snel
Wist trouwens niet dat dat kon, soms kan het dus zo simpel zijn
Wat je per jaar bij moet betalen deel je door twaalf, en dit bedrag ga je er dan per maand netto op achteruit.

Per saldo ga je er natuurlijk niet op achteruit, maar dat begrijp je natuurlijk wel.
Welke rekensom u ook maakt: er zal bij de twee banen (hetzelfde bedrag aan) belasting moeten worden betaald.

Regulier is zoals hierboven aangegeven:

* Op de baan met het hoogste inkomen de loonheffingskorting

laten toepassen.

* Op de andere baan géén loonheffingskorting laten toepassen.

Dan zal u nog steeds achteraf moeten bijbetalen. Maar rente wordt hierover sinds 2012 niet meer berekend - mits de aangifte vóór 1 april is ingediend. Als u achteraf betalen vervelend vindt kunt u een Voolopige Aanslag indienen. Er wordt dan in het belastingjaar al per maand betaald. Achteraf hoeft er niet bijbetaald te worden.

De Voorlopige Aanslag kunt u best zelf indienen. zo moeilijk is dat niet. Zie: http://www.belastingdiens ... g_voorlopige_aanslag_2013
quote:Louba schreef op 09 april 2013 @ 12:32:

En voor de beide banen is het belastingtarief ook makkelijk op te lossen. Je vraagt de salaris administratie van je baan met het minste inkomen ook meteen of ze je in de hoogte 52% schijf willen belasten. Dan ben je helemaal schoon met de belastingdienst.Wat u voorstelt kan niet niet. Inhouding vindt te allen tijde plaats allereerst in schijf 1, daarna pas schijf 2, 3 en tenslotte schijf 4 - voor zover van toepassing.
quote:fisbel schreef op 09 april 2013 @ 12:48:

Welke rekensom u ook maakt: er zal bij de twee banen (hetzelfde bedrag aan) belasting moeten worden betaald.

Regulier is zoals hierboven aangegeven:

* Op de baan met het hoogste inkomen de loonheffingskorting

laten toepassen.

* Op de andere baan géén loonheffingskorting laten toepassen.

Dan zal u nog steeds achteraf moeten bijbetalen. Maar rente wordt hierover sinds 2012 niet meer berekend - mits de aangifte vóór 1 april is ingediend. Als u achteraf betalen vervelend vindt kunt u een Voolopige Aanslag indienen. Er wordt dan in het belastingjaar al per maand betaald. Achteraf hoeft er niet bijbetaald te worden.

De Voorlopige Aanslag kunt u best zelf indienen. zo moeilijk is dat niet. Zie: http://www.belastingdiens ... g_voorlopige_aanslag_2013Dit vind ik wel heel hard gesteld zo. Dat kun je namelijk van te voren nooit zo zeggen aangezien andere factoren (meer werken, verkopen van vakantie dagen etc) altijd van invloed zijn op je belastbare loonsom. Je kunt pas zeggen dat er niet bijbetaald hoeft te worden wanneer de definitieve aanslag is ontvangen.
bedankt. ik ga heffingskorting stopzetten en geld opzij zetten voor het verschil tussen 33 en 52% belasting.
quote:Calm schreef op 09 april 2013 @ 13:12:

[...]

Dit vind ik wel heel hard gesteld zo. Dat kun je namelijk van te voren nooit zo zeggen aangezien andere factoren (meer werken, verkopen van vakantie dagen etc) altijd van invloed zijn op je belastbare loonsom. Je kunt pas zeggen dat er niet bijbetaald hoeft te worden wanneer de definitieve aanslag is ontvangen.Zo hard d.w.z. nuchter kan het wel worden gesteld. Rosie76 moet bijbetalen vanwege de twee banen met substantieel inkomen. Er zijn kennelijk geen grote aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek die deze nabetaling kunnen voorkomen.

Een procentuele verhoging van inkomen zal bij 2 banen geen wezenlijke invloed hebben op de bijbetaling. Het krijgen van een kind bijvoorbeeld weer wel. (minder belasting te betalen) Maar het gaat hier basic om twee banen, al of niet heffingskorting en de achteraf te betalen belasting.

De oplossng waarvoor Rosie76 kiest is zo slecht nog niet: de heffingskorting eruitgooien en geld reserveren voor de te betalen aanslag.

N.B: er wordt in dit item steeds gesproken over 33 of 33,1% belastingheffing schijf 1. Voor 2013 is dit percentage echter verhoogd naar 37%.
quote:fisbel schreef op 09 april 2013 @ 12:51:

Wat u voorstelt kan niet niet. Inhouding vindt te allen tijde plaats allereerst in schijf 1, daarna pas schijf 2, 3 en tenslotte schijf 4 - voor zover van toepassing.Kan dat niet? Jammer, het leek me wel een handige oplossing. Is er wel iets op te bedenken dan? Behalve geld apart houden en achteraf bijbetalen?
quote:rosie76 schreef op 09 april 2013 @ 13:21:

bedankt. ik ga heffingskorting stopzetten en geld opzij zetten voor het verschil tussen 33 en 52% belasting.Ja, je kunt het vrij goed uitrekenen. Zeker als je sowieso in de hoogste categorie zou komen, dan moet je bij de baan waar je het minste verrdient en ook de heffingskorting op nee gaat zetten 15%?van je verdiende geld apart zetten (verschil 37 en 52%) en dat moet je dan later aan de belasting betalen.
quote:fisbel schreef op 09 april 2013 @ 13:44:

[...]

Zo hard d.w.z. nuchter kan het wel worden gesteld. Rosie76 moet bijbetalen vanwege de twee banen met substantieel inkomen.Er zijn kennelijk geen grote aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek die deze nabetaling kunnen voorkomen.

Een procentuele verhoging van inkomen zal bij 2 banen geen wezenlijke invloed hebben op de bijbetaling. Het krijgen van een kind bijvoorbeeld weer wel. (minder belasting te betalen) Maar het gaat hier basic om twee banen, al of niet heffingskorting en de achteraf te betalen belasting.

De oplossng waarvoor Rosie76 kiest is zo slecht nog niet: de heffingskorting eruitgooien en geld reserveren voor de te betalen aanslag.

N.B: er wordt in dit item steeds gesproken over 33 of 33,1% belastingheffing schijf 1. Voor 2013 is dit percentage echter verhoogd naar 37%.

En dit zijn aannames die je doet. Zonder de preciese situatie van iemand te weten kun je nooit zeggen dat dat voldoende is. Ik zou deze bij klanten dus nooit zo hard neerzetten wanneer ik niet alle benodigde gegevens had.

Ik adviseer bij dit soort vragen waarbij ik niet alle benodigde gegevens heb dus liever iets aan de veilige kant en geef een waarschuwing dan dat ik een te optimistisch advies zou geven. Geld terug krijgen blijft gevoelsmatig nl altijd "leuker" dan betalen, ook al is dat het voorschot dat je zelf door het jaar heen al betaald hebt.
@fisbel, mag ik overigens vragen wat je achtergrond is? Puur nieuwsgierigheid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven