Geld & Recht alle pijlers

Help.. hoe moet ik bezuinigen??

27-10-2012 12:35 142 berichten
Ik had dit ook al in een lopend topic geplaatst, maar de reacties zijn minimaal, vandaar een eigen topic

Crisis.. ik denk dat iedereen dat wel voelt en wil bezuinigen (wat een rotwoord he...). Nu zitten wij denk ik qua gezin (2 volwassenen, 2 kinderen onder de 4 jaar) denk ik best gemiddeld met alles. Ik zou graag wat meer geld opzij zetten, maar op 1 of andere manier, gaat alles gewoon op elke maand.

Er komt bij ons binnen Euro 3.600

Vaste lasten Euro 2.800 (inclusief kinderopvang, hypotheek, levensverzekering, 2 auto's die we echt nodig hebben ivm werk).

We hebben geen abonnementen op tijdschriften of iets dergelijks, een gekke uitgaven of dingen die we op zouden kunnen zeggen op lidmaatschap van de staatsloterij (Euro 15 per maand) na.

Blijft dus zo'n Euro 800 over voor tanken boodschappen.

We tanken voor ongeveer Euro 210 per maand, ik heb de boodschappen begroot op Euro 320 per maand (EURO 80 week waar ook pampers, verzorgingsproducten etc,. onder vallen).

Blijft over: Euro 270.

We sparen automatisch Euro 100 per maand en vaak moet ik dat toch weer terugstorten omdat het me van de Euro 170 per maand die dan overblijft voor kleding, cadeautjes, leuke dingen, gewoon niet lukt.

Wat doe ik fout..........????
Heb je inzicht in waar die 270 per maand exact heen gaat? Heb je al eens een kasboek voor dat geld bijgehouden?

Klopt de begroting voor je boodschappen daadwerkelijk? Een maand heeft bijvoorbeeld 4,33 weken. Dan kom je daar al zo'n 26 euro tekort op je begroting bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Alle bonnen bewaren, dan zie je het terug.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Goedkopere energieleverancier zoeken: http://gaslicht.com/ Heb je nog een vaste telefoonaansluiting naast je mobiele telefoons? Die opzeggen. Kijken of je een goedkoper provider voor tv/internet kunt vinden: http://www.breedbandwinkel.nl/goedkoop-internet Kijken of je geen overbodige verzekeringen hebt en die opzeggen.

Kasboek bijhouden voor boodschappen en die 170 euro die je uit te geven hebt. Soms zitten daar dingen tussen als het kopen van dure broodjes bij een tankstation, ik roep maar wat. En daar kun je best op bezuinigen door zelf een goed gevulde broodtrommel mee te nemen. Dan krijg je overzicht waar dat geld aan op gaat.
Ik schrijf niet alles op, heb wel deze begroting gemaakt.

Die 270 gaat op aan: kleding (en dan doe ik echt niet gek!) voornamelijk voor de 2 kinderen, man zit op voetbal, dus op zaterdag geeft hij daar geld uit in de kantine. Ik ga weleens een avondje op stap en dat kost me Euro 20/Euro 25, meer niet.

Iets leuk met de kinderen doen anders dan buiten, kost me al gauw Euro 20 en naar mijn idee heb ik dat gewoon niet over.

Punt is: als ik om me heen kijk, kan iedereen vanalles met ongeveer dezelfde inkomsten en ik moet gewoon echt uitkijken. Dan vraag ik me af: goh.. hoe kan dat nou?

De boodschappen vallen soms lager uit, soms wat hoger. Ligt er aan wat ik precies nodig heb, soms doe ik boodschappen en heb ik vlees/wasmiddel en frituurvet nodig, dan kom ik eroverheen.
Lukt het ook om van je budget de boodschappen te doen? En gaat het overige geld echt op aan 'allerlei'?

Je zou een huishoudboekje kunnen beginnen, waar je elke uitgave in opschrijft.

Of je pint elke week het geld waar je van moet leven en je stopt het in je portemonnee. Dan zie je wat beter waar je geld blijft.

Ken je het programma 'extreme couponing'?

Heel Amerikaans, en echt extreem, maar het laat wel zien dat je heel veel geld kan besparen als je op aanbiedingen let.

Succes met besparen!
Volgens mij doe je het redelijk netjes.

Bewaar bonnetjes idd en kijk of je daar iets kunt schrappen.

Waar doe je boodschappen? Kan dat goedkoper?

Hoeveel km rijden jullie? Hoe zuinig zijn de auto's? Dat zou op lange termijn een goede investering zijn om een zuinigere auto te gaan rijden.
Mobiele telefoon heb ik wel, maar gebruik die niet. Heb ook geen abonnement maar een prepaid kaartje Eens in het half jaar zet ik er Euro 20 op en dan kan ik weer een half jaar vooruit, dus ja wel een vaste lijn.

Verder hebben we een pakket van KPN: telefoon, internet en digitenne van Euro 35 per maand (dat is al heul goedkoop..)

Of LIJKT het alleen maar dat iedereen alles kan doen en ik niet??

Als ik weleens pols bij vriendinnen, hebben we enorm veel spaargeld en sparen elke maand wel een paar honderd. EN ze kopen merkkleding voor zichzelf en kinderen. EN ze hebben abonnementen op vanalles. Dan ga ik denken: hoezo kan ik dat niet en zij wel??
Misschien hebben die vrienden meer inkomen of lagere vaste lasten?
Ik zou vooral naar de vaste lasten kijken of daar iets op te bezuinigen valt. Goedkopere energie, verzekeringen, abonnementen e.d.
Waarschijnlijk zijn en/of hun lasten lager en/of hun inkomen hoger. Vergelijken met anderen heeft zo weinig zin. Je eigen uitgaven goed bijhouden en onder de loep nemen des te meer.
quote:Orzoo schreef op 27 oktober 2012 @ 12:45:

Volgens mij doe je het redelijk netjes.

Bewaar bonnetjes idd en kijk of je daar iets kunt schrappen.

Waar doe je boodschappen? Kan dat goedkoper?

Hoeveel km rijden jullie? Hoe zuinig zijn de auto's? Dat zou op lange termijn een goede investering zijn om een zuinigere auto te gaan rijden.

Je eerste zinnetje doet me al goed haha ik heb echt geen idee hoe anderen het doen. Raar dat budgetteren nog een soort taboe is hoor. Ook wat iemand aan spaargeld heeft wordt niet duidelijk, terwijl ik me graag meet met anderen (pure onzekerheid hoor haha: doe ik het wel goed)

De auto zou ietsje zuiniger kunnen inderdaad, maar dan moet er wel geld zijn voor een andere
Wij zijn een gezin met 1 kind, onder de 4. Met 1 vrij nieuwe auto, psz en alles hyptoheek, zelfs nog een speciaal pensioenplan à ¤ 100,00 netto. Zijn onze vaste laste 'maar' ¤ 1.200,00.

Wij zijn zwaar aan het sparen, vandaar dat we de vaste lasten net goed hebben bekeken.

Ik vind ¤ 2800,00 heel veel. PSZ kost maar ¤ 50,00 per maand. Misschien dat het verschil in de opvang zit.
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 12:43:

Punt is: als ik om me heen kijk, kan iedereen vanalles met ongeveer dezelfde inkomsten en ik moet gewoon echt uitkijken. Dan vraag ik me af: goh.. hoe kan dat nou?

Dat idee hebben wij hier ook. Hoe kan het toch? En waarom lijkt het zo het bij andere mensen allemaal zo rooskleurig lijkt? Aan de andere kant, weet ik niet hoe de financien zijn van die mensen. Misschien wel net zo "beroerd". Je kunt niet alles aan de buitenkant zien. Mijn dochter en ik dragen bijv ook Didi-jurken (in de winkel vind ik dat veeeeels te duur), dus ik koop het voor een schijntje op MP. Andere mensen zullen dan ook wel denken "Goh zij lopen ook altijd in Didi-jurken".
Volgens mij betaal ik niks raars per maand.

Energiekosten zijn behoorlijk hoog (ik betaal Euro 181 p.m. voor elektriciteit en gas). Verder kost de hypotheek, de kinderopvang en de levensverzekering het meest.

De verzekeringen zijn pas nog flink onder de loep genomen, maar is niks raars aan te zien. We zijn ook niet oververzekerd o.i.d.

Inderdaad ns zo'n boekje bijhouden wat je aan leuke dingen uitgeeft...
Hoe zitten je vaste lasten, die ¤2800,- in elkaar? Persoonlijk vind ik dat erg veel. Nieuwe gas en electra leverancier vinden is inderdaad een goeie! Kun je echt geen kleinere/ goedkopere auto rijden? Eens kijken of je je verzekeringen, inclusief zorg- en levensverzekeringen kunt oversluiten? Op zorgverzekering na, zijn de meeste (levens)verzekeringen tegenwoordig stukken goedkoper dan bijvoorbeeld 5 of 10 jaar geleden. Heb je je telefoon en internetabonnementen al eens bekeken? Dit kan tegenwoordig ook vaak goedkoper. Kortom, misschien toch even je vaste lasten bekijken. Succes!
Eiland: 2 kinderen naar kdv: Euro 936...Dat is meteen mn grootste kostenpost. Maar door de toeslag is het goed te doen.
Heb je de HRA en kinderopvangtoeslag meegenomen in je inkomen of is die 2800 euro netto? Ik vind het eigenlijk ook wat veel msaar een goedkoper huis kopen bijvoorbeeld(weet natuurlijk niet hoe die 2800 verdeeld is) heb je nu niks aan.

Ik heb ooit eens gelezen dat het advies is om ongeveer 30% van het inkomen te besteden aan wonen.

Verder zou je kunnen kijken naar mogelijkheden om je inkomen te vergroten.
Hoe kom ik aan de vaste lasten:

Kinderopvang: Euro 936

Hypotheek Euro 900

Levensverzekering Euro 186

Zorgverzekering Euro 240

Uitvaartverzekering Euro 25

Autoverzekering 2 auto's Euro 80

Belastiong auto's Euro 60

Energie + gas Euro 181

Spaarplan Euro 45

Verzekeringen voor huis Euro 35

Water Euro 15

Staatsloterij Euro 15

Dat lijkt me niet buitensporig.

De kinderopvang lijkt veel, maar we krijgen 675 toeslag, dus uiteindelijk kost het niet eens zoveel,
Denk ook dat het meer te maken heeft met je vaste lasten.

Die 936 euro kdv is dat netto of bruto ( komt er nog een teruggave ) ?
Oooh mosterd
Je zit zonder kinderopvang en na gwl nog steeds op zo'n 1700 eur? Wat is je hypotheek bruto / netto?

Tel je de toeslag dan bij het inkomen?
936 bruto. Uiteindelijk kost het me Euro 256 p.m.
Maar zit de HRA en opvangtoeslag al in je inkomen verwerkt?
Als ik jou was zou ik de staatsloterij opzeggen! Grotendeels toch weggegooid geld. 180! Euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven