Geld & Recht alle pijlers

Help! Ik ga in de schulden belanden, hoe nu verder?

25-06-2012 15:55 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm herkenbaarheid een andere nick aangemaakt. De situatie is als volgt:

Mijn ex en ik hebben samen nog een koophuis op onze naam (waar hij nu nog in woont, ik woon in een huurwoning).

Nu is het zo dat over een jaar of 3 de hypotheek afloopt, en met de hogere rente vandaag de dag kan mijn ex dan het huis niet meer betalen. Maar zoals bij zoveel mensen, zal er een restschuld op het huis blijven zitten. Ik denk dat dit voor mij persoonlijk aankomt op een bedrag van 5.000-10.000 euro (het is natuurlijk een schatting, mijn ex heeft de andere helft natuurlijk).

Om te verkomen dat het huis uiteindelijk via een executieveiling verkocht moet worden, moeten we het nu te koop gaan zetten. We hebben wel wat geld in de levensverzekering zitten wat dan vrijkomt, dit is al van bovenstaand bedrag afgetrokken.

Nu begreep ik dat als je het huis verkoopt, ook direct de restschuld moet inlossen. Ik kan dit bedrag niet ophoesten, maar er gaat waarschijnlijk geen een bank mij zo'n bedrag lenen (werk maar parttime ivm de zorg voor 2 kleine kindjes, volgend jaar wil ik graag meer gaan werken).

Wat nu te doen?? Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik het geld kan lenen van familie, alleen ik acht die kans klein.

Ik raak aardig in paniek van die gedachte om met een schuld te zitten die ik gelijk bij de verkoop van het huis moet inlossen, maar dat geld ervoor niet heb en niet kan lenen. Ik zit met mijn handen in het haar. Kan iemand mij hierover wat advies geven, of heeft misschien in dezelfde situatie gezeten?
TO je veronderstelt veel en hebt ook nogal wat "van horen zeggen" - het ergste leed is het leed dat je vreest (of zoiets) dus waarom ga je niet een gesprek aan met iemand van de bank en stel je de vragen die je ons nu stelt? Er zullen best mensen hier op het forum ronddwalen die je althans een gedeeltelijk antwoord kunnen geven maar die zijn niet precíes op de hoogte van jouw situatie en dat is je bank/hypotheekverstrekker wél als het goed is.
Je baas zou je wel voor meer uren willen hebben? Dan is pas volgend jaar meer gaan werken omdat je dat nu nog niet wil gewoon geen optie zou ik zeggen.
Lastig ! weet ook zo niet echt een oplossing voor je.

Het is wel prettig dat je weet dat er een schuld aan zit te komen, maar zoals voor elke schuld lijkt mij dat je ook hiervoor in aanmerking kan komen voor een betalingsregeling.

Probeer anders eens te bellen met je gemeente voor een gemeentelijke lening (kredietbank) voor als het zover is. vaak moet er dan wel iemand borg staan omdat jou inkomen want minder hoog is als een fulltimer, de rente is ook minder hoog. probeer vanaf nu elke euro vast om te draaien zodat je straks gewoon nog wat overhoud voor jezelf en je kids.

succes !
Wat ik je wel wil meegeven is dat ook al verdelen jullie de restschuld van de hypotheek, jullie blijven voor de bank gezamenlijk aansprakelijk. Dus je kunt niet zeggen ieder 10.000. als je ex stopt met betalen klopt de bank bij jou aan. Belangrijk is om nu al met de hypotheekverstrekker om de tafel te gaan zitten, wat is er mogelijk. Dit werkt veel beter dan te wachten totdat het huis verkocht is en dan pas met de bank praten.
Inderdaad weet je dit allemaal wel zeker? Het begint al bij de hogere rente: zo hoog is de rente vandaag de dag niet hoor!
De bank zal wel genoegen moeten nemen met de situatie. Als het geld er niet is kun je het niet tevoorschijn toveren. Een bedrag van 5 tot 10 duizend is niet zo ontzettend veel. Ik ben ervan overtuigd dat de bank je daar wel een afbetalingsregeling voor geeft, afgestemd op je afloscapiciteit. Het alternatief is dat de woning in de executieverkoop gaat, waardoor de bank ineens veel meer geld zal hebben uitstaan dan die 10 duizend.

Dus, geen paniek, gewoon even met de bank praten. Komt wel goed.
Volgens mij kun je de restschuld gewoon in termijnen aflossen hoor.

Ik heb voor je gegoogled, maar kan er niets over vinden. Bel anders eens met je hypotheekadviseur, die weet er vast het fijne van.

Succes.
quote:pyridine schreef op 25 juni 2012 @ 16:01:

Inderdaad weet je dit allemaal wel zeker? Het begint al bij de hogere rente: zo hoog is de rente vandaag de dag niet hoor!Klopt, de rentes zijn nog aardig laag.
misschien kan je een afspraak maken met een financieel adviseur bij de bank waar je je hypotheek hebt. die heeft waarschijnlijk meer verstand van zaken dan wij en inzicht in je situatie. dan weet je iig al wat je verschillende opties zijn.
Je bent verantwoordelijk voor de gehele schuld. Ook als ex per direct stopt met betalen, ook straks met een restschuld.

Ben je al in gesprek met de hypotheekverstrekker hierover? Doe dit, wees eerlijk en kijk na die dingen die wel kunnen.

Staat het huis nu al te koop? Of moet dit nog geregeld worden? Jammer dat dit niet gelijk geregeld is bij de scheiding.

Geen NHG afgesloten?

Ik snap het verhaal met de rentes niet in deze. Dat speelt pas over 3 jaar en lijkt mij voor nu niet relevant. Ook nu kan je ex het huis eigenlijk niet betalen, ik begrijp namelijk dat de hypotheek op beide namen staat. Als hij nu stopt met betalen ben je ook de pineut.
Waarom win je geen juridisch advies in en zorg je dat je alle feiten op tafel hebt, voordat je verder gaat piekeren hierover. Informatie, daar begint het mee. Dan de rest. Succes en sterkte!
quote:[message=12296439,noline]gizz schreef op 25 juni 2012 @ 16:00[/message]:

Wat ik je wel wil meegeven is dat ook al verdelen jullie de restschuld van de hypotheek, jullie blijven voor de bank gezamenlijk aansprakelijk. Dus je kunt niet zeggen ieder 10.000. als je ex stopt met betalen klopt de bank bij jou aan. Belangrijk is om nu al met de hypotheekverstrekker om de tafel te gaan zitten, wat is er mogelijk. Dit werkt veel beter dan te wachten totdat het huis verkocht is en dan pas met de bank praten.Dit geldt omgekeerd uiteraard ook; als er bij jou niets/weinig te halen is, klopt de bank bij de ex aan.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Je bent dus nog niet volledig gescheiden. Heel onverstandig om met zo'n mogelijke financiele strop om je nek te blijven rondlopen. Want jij bent 100 procent verantwoordelijk voor de gehele schuld als je vriend de hypotheek niet meer betaalt.

Twee kleine kinderen is GEEN goede reden om niet fulltime te werken, mocht dit nodig zijn. Waarom zorgt je vriend niet wat meer voor zijn kinderen? Ik zou nu maar vast meer gaan werken, als je nu al weet dat je huis onder water staat en er een restschuld over blijft.
Mijn ex en ik zijn uit elkaar gegaan met een restschuld van 40k totaal. Dus 20k per persoon. We hebben allebei een lening afgesloten voor dit bedrag en zijn nu ook allebei zo goed als klaar met aflossen.

Maar in deze markt je huis te koop zetten omdat over 3 jaar de rente misschien hoger is lijkt me erg voorbarig.

Is het nu ook zo dat je ex in het huis woont, maar dat de hypotheek en woning nog op jullie beide namen staat?
quote:lilaemme schreef op 25 juni 2012 @ 16:31:

Je bent dus nog niet volledig gescheiden. Heel onverstandig om met zo'n mogelijke financiele strop om je nek te blijven rondlopen. Want jij bent 100 procent verantwoordelijk voor de gehele schuld als je vriend de hypotheek niet meer betaalt.Tjah, dat is wel de realiteit. Als je samen eigenaar bent van een huis, en dat huis kan (al dan niet door de crisis) niet verkocht worden en uitkopen is geen optie (want vaak ook toestemming van de bank nodig, die moet het maar willen dat hij ineens maar een schuldenaar heeft ipv 2..), dan blijf je samen jegens de bank aansprakelijk of je nu wil of niet..
quote:Dahlia74 schreef op 25 juni 2012 @ 16:19:

Je bent verantwoordelijk voor de gehele schuld. Ook als ex per direct stopt met betalen, ook straks met een restschuld.

Ben je al in gesprek met de hypotheekverstrekker hierover? Doe dit, wees eerlijk en kijk na die dingen die wel kunnen.

Staat het huis nu al te koop? Of moet dit nog geregeld worden? Jammer dat dit niet gelijk geregeld is bij de scheiding.

Geen NHG afgesloten?

Ik snap het verhaal met de rentes niet in deze. Dat speelt pas over 3 jaar en lijkt mij voor nu niet relevant. Ook nu kan je ex het huis eigenlijk niet betalen, ik begrijp namelijk dat de hypotheek op beide namen staat. Als hij nu stopt met betalen ben je ook de pineut.Helaas, geen NHG afgesloten. We zijn ook nooit getrouwd geweest, alleen een samenlevingscontract. Het was de bedoeling dat mijn ex er zo lang mogelijk kon blijven wonen, omdat we het moment van verkoop (en dus restschuld) zo lang mogelijk wilden uitstellen. Voor nu kan hij het nog betalen, maar als de rente over 3 jaar nog meer is gestegen, kan hij het absoluut niet meer betalen. En om er op het laatste moment achter te komen dat je dan je huis niet verkocht krijgt, lijkt me ook geen wenselijke situatie :(
quote:lilaemme schreef op 25 juni 2012 @ 16:31:

Je bent dus nog niet volledig gescheiden. Heel onverstandig om met zo'n mogelijke financiele strop om je nek te blijven rondlopen. Want jij bent 100 procent verantwoordelijk voor de gehele schuld als je vriend de hypotheek niet meer betaalt.

Twee kleine kinderen is GEEN goede reden om niet fulltime te werken, mocht dit nodig zijn. Waarom zorgt je vriend niet wat meer voor zijn kinderen? Ik zou nu maar vast meer gaan werken, als je nu al weet dat je huis onder water staat en er een restschuld over blijft.

Ik wil heel graag meer gaan werken, maar ik heb al berekend dat ik mijn gewerkte dag financieel direct kan afstaan aan het kinderdagverblijf...over een jaar gaat de jongste naar school en dan wordt het een heel stuk makkelijker om meer te gaan werken.

Mijn ex en ik zorgen samen 50/50 voor onze kids.
Welke rente betaal je nu dan? Die hangt nu rond de 4 %, ligt het rond dat getal of een stuk hoger? In het geval van het laatste, zou het nog weleens mee kunnen vallen. En je krijgt ook meer hypotheekrenteaftrek, of maakt dat voor hem niet uit?

En wat een ander al vroeg, waarom staat de hypotheek uberhaupt nog op jouw naam?
Hoi Vanilasky,

Ik zit momenteel in dezelfde situatie. Mijn ex en ik zijn uit elkaar en het koophuis moet op zijn naam komen. Nu hebben wij geen NHG afgesloten (ik weet het, achterlijk, maar dit hebben we ons destijds aan laten praten) Wanneer de hypotheek wordt over gesloten, is dit voor de huidige waarde van het huis. ¤ 40.000 minder. Mijn ex en ik blijven dan met een schuld van ¤ 20 pp over.

Dit gaan we dus niet doen.. Wordt notarieël beschrijven denk ik.

Anders situatie, zelfde principe. Echt een K situatie.

Hij heeft intussen een nieuwe vriendin en ik hoop HEEEL erg dat dit goed blijft gaan en zij op den duur mijn "deel" over neemt. Ik neem aan dat zij op een gegeven moment ook niet meer wil dat mijn ex en ik aan elkaar verbonden blijven vanwege het huis.

Misschien treft jouw ex voor die tijd ook iemand die mee graag mede eigenaar wil worden van het huis?

Pfff.. gezeur he?! Alle nodige aanvullende verzekeringen afgesloten voor arbeidsongeschikheid etc.. noem het maar op.. Maar voor het gevalletje uit elkaar gaan, niets voor geregeld..

Ik wens je heel veel succes.. En ik lees zeker mee voor eventuele oplossingen!
quote:sjetterboks schreef op 25 juni 2012 @ 16:33:

Mijn ex en ik zijn uit elkaar gegaan met een restschuld van 40k totaal. Dus 20k per persoon. We hebben allebei een lening afgesloten voor dit bedrag en zijn nu ook allebei zo goed als klaar met aflossen.

Maar in deze markt je huis te koop zetten omdat over 3 jaar de rente misschien hoger is lijkt me erg voorbarig.

Is het nu ook zo dat je ex in het huis woont, maar dat de hypotheek en woning nog op jullie beide namen staat?

Dit klopt, staat nog op beide namen (wilden het op zijn naam laten zetten, werd door de bank niet geaccepteerd).

Hoe is dat in zijn werk gegaan met die die schuld? Heb je makkelijk een lening kunnen krijgen? Werk je fulltime of parttime?
quote:beertje87 schreef op 25 juni 2012 @ 16:43:

Welke rente betaal je nu dan? Die hangt nu rond de 4 %, ligt het rond dat getal of een stuk hoger? In het geval van het laatste, zou het nog weleens mee kunnen vallen. En je krijgt ook meer hypotheekrenteaftrek, of maakt dat voor hem niet uit?

En wat een ander al vroeg, waarom staat de hypotheek uberhaupt nog op jouw naam?Uit mijn hoofd rond de 4,1.
Dat heb je dan vast niet goed uitgerekend want echt wel dat een dag werken meer opleverd dan een dag KDV. Zeker als je niet te veel verdiend kost zo'n dag KDV geen kapitalen. Om een voorbeeld te geven: 6 euro per uur, 9 uur per dag. Betaal je nu 33% van: 18 euro per dag. Maakt 2,25 per uur. Je verdient vast meer dan dat.
Ik vind het een beetje een geval van 'janken voor de beer geschoten is'. Beter zit je de rentevastperiode uit, en proberen jullie alvast (extra) af te lossen. Ik weet niet hoeveel rente je nu betaalt, maar sommige aanbieders geven rond de 4,4% rente voor nog eens tien jaar vast. Dat zal toch over drie jaar niet het dubbelen zijn. Wat ook een optie is, is nu oversluiten. Stap naar de bank, leg je situatie uit en wie weet wat er allemaal mogelijk is.

Verder snap ik ook niet waarom je vriend ook il verkopen, hij moet toch ergens wonen. Als het nu al lastig is om de laten op te hoesten wordt het straks alleen maar moeilijker, zeker met de voorstellen van het lenteakkoord.
quote:aventura_ schreef op 25 juni 2012 @ 17:22:

Verder snap ik ook niet waarom je vriend ook il verkopen, hij moet toch ergens wonen. Als het nu al lastig is om de laten op te hoesten wordt het straks alleen maar moeilijker, zeker met de voorstellen van het lenteakkoord.

Dat lijkt mij dan nogal logisch. Hierboven staat dat de bank niet wil dat het op één (zijn) naam komt. Dit betekent dus simpelweg dat hij het niet kan betalen (vanuit de bank gezien). En nu zijn banken tegenwoordig niet meer oerstom, dus zal er wel een kern van waarheid inzitten en zullen zijn lasten nu dus ook wel vrij hoog zijn?

Anyway, ex zit dus met een hypotheek die hij van een bank niet eens zou mogen hebben. Dan kan ik best begrijpen dat ook hij van het huis af wil om ook eens een nieuwe start te maken. Want op één naam zetten gaat dus blijkbaar niet. Je kunt wel blijven wachten, maar in de toekomst (over 3 jaar, niet verre toekomst) gaat hij niet zomaar meer lening kunnen krijgen en blijf je dus tot in den treure aan elkaar verbonden én hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.

Simpelste zou zijn als hij het wel kon ophoesten en de hypotheek kon overnemen, maar dat gaat dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven