Geld & Recht alle pijlers

Help me groot probleem.

09-04-2012 22:39 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een groot probleem.

Ik heb een uitkering gehad moest in ruil daarvoor werken bij sociale werkplaats ook omdat je tot je 27ste niet eens recht heb op een uitkering maar een leer/werkaanbod.

Maar goed sinds kort werk ik niet meer. Ik heb net een eigen kamertje gehuurd met wat geld van een vriend. En ging uitkering aanvragen tot ik werk heb moet toch een inkomen hebben. Toen gingen ze me vragen om afschriften van de laatste 6 maanden, mag dat 6 maanden zo lang terug?

Anyways ik heb een vriend die me geld stuurt gewoon omdat hij me wil helpen, om de dag stuurt hij wel wat, soms 10 euro, soms 20, soms 50, er zitten ook grote bedragen tussen, rond de 500 euro. In totaal heeft hij me die 6 maanden iets van 4000 euro gestuurd.

Nu vind de sociale dienst dat ik onterecht gebruik heb gemaakt van de bijstand en zien de hulp van die vriend als inkomen. Hij stuurde het altijd via internetbankieren met als beschrijving bijdrage erbij.

Ze willen dat ik een gedeelte van de uitkering ga terugbetalen en nu krijg ik niks.

Kunnen ze dit zomaar doen?
Ja dit kunnen ze doen.
Het zal wel mogen, anders deden ze het niet. Wat heb jij trouwens lieve vrienden!
Ja dat denk ik wel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ja, ik denk van wel. Een bijstandsuitkering is namelijk bedoeld als laatste vangnet, wanneer je zelf niet in je levensonderhoud kunt voorzien. Door de bijdragen die jij kreeg, had je dit vangnet niet nodig en er dus geen recht op.
Waarom maakt die vriend geld over naar jou? Help je hem wel eens met iets?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ja dat mogen ze.
Jullie vergeten dat ik ervoor heb gewerkt bij de sociale werkplaats. Ik vind het oneerlijk dat als iemand me iets cadeau wil doen ik daar voor moet boeten nu, ik kan de huur enzo niet eens betalen en ze willen geld terug, van wat? Ik heb toch niks.
quote:Enn schreef op 09 april 2012 @ 22:42:

Waarom maakt die vriend geld over naar jou? Help je hem wel eens met iets?Met heel veel dingen ja we zijn echt goed bevriend.
Wat heb je dan met die 4000 euro gedaan? Dat was ruim 700 euro per maand.... bovenop je bijstand.
Je mag trouwens blij zijn dat het bij terugbetalen blijft. Wat jij hebt gedaan is uitkeringsfraude. Veel sterkte trouwens!
Hebben ze jou nooit verteld dat je alles op moet geven wat je aan geld krijgt/verdient? Het is krom, maar als iemand je uit de brand wil helpen kunnen ze het beter contant geven.

Gemiddeld ¤700,- per maand vind ik persoonlijk wel erg veel om naast je uitkering te krijgen. Dat had je inderdaad beter op kunnen geven. Nu moet je op de blaren zitten.
Heb je een begeleider op je werk met wie je kan praten over geldzaken? Is er iemand met wie je dit eens goed kan overleggen?
Dan had hij dat geld niet via de bank moeten overmaken. Blijkbaar heb jij, volges hen mensen in je omgeving die jou kunnen onderhouden. Zo zijn de regels nou eenmaal. Maar google is you're best friend. Je kan vast bezwaar aantekenen.
Nee ik had geen idee dat als een vriend mij helpt met geld dat ik dat dan moest doorgeven ik zie dat niet als inkomen.
quote:VotesforLeo schreef op 09 april 2012 @ 22:46:

Dan had hij dat geld niet via de bank moeten overmaken. Blijkbaar heb jij, volges hen mensen in je omgeving die jou kunnen onderhouden. Zo zijn de regels nou eenmaal. Maar google is you're best friend. Je kan vast bezwaar aantekenen.Hij woont ver van mij dus telkens geven was lastig, echt balen dit.
quote:slissaa schreef op 09 april 2012 @ 22:43:

Jullie vergeten dat ik ervoor heb gewerkt bij de sociale werkplaats. Ik vind het oneerlijk dat als iemand me iets cadeau wil doen ik daar voor moet boeten nu, ik kan de huur enzo niet eens betalen en ze willen geld terug, van wat? Ik heb toch niks.

Ik begrijp niet zo goed wat het werk bij de sociale werkplaats ermee te maken heeft.

Maar deze 'giften' zijn een bron van inkomsten geweest, dat had je moeten doorgeven aan de gemeente. Dit heb je niet gedaan, dus moet je nu terugbetalen.

Overigens is het sowieso niet zo verstandig om deze 'giften' zo maar (via bankrekening) aan te nemen. De belastingdienst vind nl ook dat dit niet zo maar mag
quote:jusa schreef op 09 april 2012 @ 22:45:

Wat heb je dan met die 4000 euro gedaan? Dat was ruim 700 euro per maand.... bovenop je bijstand.Voornamelijk schulden afgelost had een achterstand bij mijn verzekering en een tandartsrekening.
quote:Liezze schreef op 09 april 2012 @ 22:47:

[...]

Ik begrijp niet zo goed wat het werk bij de sociale werkplaats ermee te maken heeft.

Maar deze 'giften' zijn een bron van inkomsten geweest, dat had je moeten doorgeven aan de gemeente. Dit heb je niet gedaan, dus moet je nu terugbetalen.

Overigens is het sowieso niet zo verstandig om deze 'giften' zo maar aan te nemen. De belastingdienst vind nl ook dat dit niet zo maar mag

Dat ik voor die uitkering, 4 dagen per week 8 uur heb gewerkt,en nu moet ik het gaan terugbetalen en heb ik geen recht meer op een inkomen?

Ik vind het heel oneerlijk.
What can I say. Life's a bitch.
quote:slissaa schreef op 09 april 2012 @ 22:49:

[...]

Dat ik voor die uitkering, 4 dagen per week 8 uur heb gewerkt,en nu moet ik het gaan terugbetalen en heb ik geen recht meer op een inkomen?

Ik vind het heel oneerlijk.Aha! Ik begrijp wat je bedoelt. Ik las ervoor, als in 'de periode ervoor'.
ja natuurlijk mag dat. Hallo wat een bedrag dat je zomaar krijgt. Van die 700 euro kan je vrijwel geheel rondkomen. Hoe kan het zijn dat je dit a) niet van tevoren wist, dat staat overal vermeld bij aanvraag bijstanduitkering en b) dit ook gewoon niet logisch vind.

Wist je dat ze zelfs inkomen vanuit marktplaats als inkomen mee kunnen nemen als je regelmatig iets verkoopt?

Stom van je maar wie zich brand moet op de blaren zitten. Dat wordt een betalingsregeling treffen.

Waarom werk je trouwens niet meer de sociale werkplaats en hoe kan het dat je nu dan toch weer een uitkering gaat krijgen als daar werken een voorwaarde was gezien je leeftijd?
Waarom is je baan en dus ook uitkering gestopt?
Morgen direct even met jouw casemanager bellen en een afspraak maken. De situatie uitleggen en afspraken maken betreft de terugbetaling.

Je ervaart het werk wat je gedaan hebt als iets wat jij gedaan hebt voor de uitkering. Probeer het anders te benaderen. Dit is werkervaring de je nu goed kunt gebruiken op jouw CV om zsm aan het werk te komen.

Morgen dus ook jezelf inschrijven bij alle mogelijke uitzendbureaus.

Heeft de sociale dienst je vertelt hoe lang deze sanctie duurt?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven