Geld & Recht alle pijlers

Help mijn vriend is gierig, of valt het mee?

18-12-2010 11:36 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lastig thema dat ik niet goed met vriendinnen durf te bespreken, maar ik vind dat mijn vriend gierig is.
4 berichten op een half jaar, denk niet dat er meer uitleg komt
Ja, dat vind ik echt.
Vind je typen ook lastig TO?
TO wil de wet van Wuilus omzeilen, snap dat dan!
quote:Haley schreef op 18 december 2010 @ 11:52:

Een potentieel leuk topic maar dan hebben we iets meer info nodig. Voor het geval TO niet meer terugkomt, hier alvast wat opties:

- Voor Sinterklaas heb je een BH van jezelf ingepakt als cadeau gekregen slim van je vriend, zo heeft hij èn de juiste maat te pakken èn een beha die jij mooi vindt

- De verwarming mag zelfs deze dagen niet hoger dan 17 haske goed, het is buiten zo koud dat alles bovende 10 graden warm lijkt; verwarming hoog is ook helemaal niet nodig

- Als jullie uit eten gaan, neem hij zijn eigen fles cola mee goed gedacht, de bios schenkt alleen Pepsi en dat is nou eenmaal niet te zuipen

- Hij wil alleen op madiwodo naar de bioscoop want dan is het goedkoper en stukken rustiger qua hangjeugd

- Bij het kerstdiner wil hij Sheba opdienen als paté want dat smaakt precies hetzelfde precies, en de doorsnee Nederlander heeft het culinaire gevoel van een deurkruk dus die proeft het eventuele verschil toch niet Nou, als ik 't zou lees valt het erg mee hoor
Het er met vrienden over hebben en een beetje de vuile was buiten hangen voelt als verraad. Maar ik moet het toch kwijt.

Misschien overdrijf ik en valt het allemaal mee, graag hoor ik jullie ervaringen en meningen.

Ik houd ontzettend veel van mijn vriend,hij is mijn alles ( oei, wat klinkt dat cliché..). Wat dat betreft geen twijfels.

Maar dat hij gierig is, is wel iets wat aan me knaagt.

Ik werk fulltime en heb een hele leuke, maar ontzettend slechtbetaalde baan. Ik ben in verwachting van ons eerste kindje en wil na de zwangerschapsverlof 4 dagen gaan werken. Het is heel fijn dat dat kan, zo kan ik meer tijd met de kleine verbrengen, iets waar ik ontzettend naar uitkijk!!

Een 30 urige werkweek betekent dan in mijn geval 950 euro netto per maand. Mijn vriend verdient 2500 netto per maand.

Zijn idee is om als de baby er is een gezamelijke huishoudpot te starten waar we ieder 500 euro per maand instorten. Dat geld is dan bedoeld voor: kleding, speelgoed voor de kleine, boodschappen, familie uitstapjes, oppas/crèche, ziektekostenverzekering baby etc) Of 1000 euro per maand genoeg is weten we ook niet, maar wanneer dat niet zo is, dan moet er dus meer in de huishoudpot. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat ik meer dan de helft van mijn maandelijkse inkomsten in de pot stop en mijn vriend 1/5 deel van zijn salaris. Persoonlijke onkosten betaal ik zelf; verzekeringen,reiskosten, ziektekosten, kleding etc. Ik houd dus niets over aan het eind van de maand, maar goed, dat is natuurlijk geen ramp.

Het is echt niet zo dat ik wil dat mijn vriend mijn leven financiert, zo zit ik nu eenmaal niet in elkaar, maar ik vind wel dat hij iets meer kan bijdragen, omdat hij ook meer verdient.

Of ben ik onredelijk?
Dat heeft toch niks maar dan ook niks met gierig te maken? Ik zou aangeven bij je vriend dat jullie naar inkomen bijdragen.
Er kwam een error, vandaar dat ik mijn verhaal niet kon toelichten...
quote:Star schreef op 18 december 2010 @ 12:08:

Dat heeft toch niks maar dan ook niks met gierig te maken? Ik zou aangeven bij je vriend dat jullie naar inkomen bijdragen.

Nee, hoogstens wat kortzichtig dat hij het zelf niet inziet.

En eens.
Ja, dat vind ik echt.
Nee, je bent niet onredelijk. Wat zegt je vriend als je het met hem bespreekt? Waarom leggen jullie niet beiden een percentage, dus in verhouding naar jullie inkomen in?
Jij hebt al 'n laag salaris en wilt nóg minder gaan werken en dan de schuld bij je vriend leggen? Zou zelf gewoon lekker blijven fulltimen en eventueel 'n beter betaalde baan zoeken. Dan kunnen jij en je vriend samen de kinderopvang en andere kosten betalen.
Allebei een percentage inderdaad. Of alles op de grote hoop. De verdeling zoals je hem hier schetst vind ik ook niet eerlijk.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Het is mij niet helemaal duidelijk... Wonen jullie nu al samen? En hoe doen jullie het nu met je huishouden (hypotheek, elektra, auto, vakanties)? Misschien een keer samen om tafel en de verwachtingen over en weer uitspreken. Is het ook een idee dat hij een dag minder gaat werken om voor het kind te zorgen. Dan ga jij niet nog verder achteruit qua salaris, en hij 'kan het hebben'.
Wat elninjoo zegt dus, zelf ft blijven werken en hij pt.
quote:elninjoo schreef op 18 december 2010 @ 12:12:

Jij hebt al 'n laag salaris en wilt nóg minder gaan werken en dan de schuld bij je vriend leggen? Zou zelf gewoon lekker blijven fulltimen en eventueel 'n beter betaalde baan zoeken. Dan kunnen jij en je vriend samen de kinderopvang en andere kosten betalen.Ze werkt vier dagen, zo weinig is dat niet.
Verdelen naar inkomen lijkt me.
Dit vind ik een belachelijke regeling. Hier is het als het goed is over een tijdje andersom, en dan haal ik het niet in mijn hoofd om mijn vriend zich net in leven te laten houden en de rest van mijn salaris voor mezelf te houden. Hier wordt alles eerlijk verdeeld, en dan zijn er niet eens kinderen.
950 euro voor 30 uur werken? En ik dacht dat de zorg slecht betaalde...dat krijg ik voor 20 uur.

Maar ontopic: ja ik vind je vriend onredelijk. Ik vind dat jullie naar rato geld in de huishoudpot moeten storten dus in dit geval allebei eenderde deel van je salaris (hij 833 en jij 316).

Heb je hem al voorgerekend dat met zijn verdeling jij niks overhoudt voor vrije bestedingen en hij wel?
Hoe ziet je vriend het zelf? Wat zijn zijn argumenten om het zo te verdelen? Heb je met hem besproken dat je minder wilt gaan werken? Vindt hij dat ook ok? Of krijgt hij hiermee het gevoel dat hij (nog meer) jouw leven moet financieren?
Ik vind 4 dagen werken met een baby echt heel erg veel.

Lijkt me ook erg zwaar, zeker omdat je vriend ook fulltime blijft werken.

Als het mogelijk is zou ik nog een dag minder werken, dus 3 of 2 1/2 dag werken. Kan je vriend fulltime blijven werken en hebben jullie nog voldoende inkomen om normaal rond te komen.

Voor de baby prettig, voor jou minder gestress.

Oja, een baby kost niks bij de ziektenkostenverzekering, kinderen tot 18 jaar zijn gratis.
Op basis hiervan kan ik niet beoordelen of je vriend gierig is. Ik weet zijn vererde gedrag niet.

Praten jullie hierover? Zeg jij tegen hem dat niet realistisch is? Het is vaak belangrijk om zaken gewoon op paier te zetten, zodat e.e.a. concreet is.

Eerlijker is anders. Jullie gezamelijk inkomen is EUR 3500, jouw inkomen is EUR 1000. Dat is dus 2/7 van het totale inkomen. Dus eerlijker is dat jij 2/7 van jou inkomen afdraagt en hij 5/7.

Maar praat hierover met je vriend!
En wat is hij dan van plan om met het geld te doen dat hij voor zichzelf houdt? Alleen stappen, alleen op vakantie, sparen voor eigen hobby's?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Wie betaalt de vaste lasten? Je vriend? Dan vind ik het niet zo onredelijk...
Het is in ieder geval niet slim om het zo aan te pakken. Dat ben ik geheel met je eens. Ik weet niet of het gierig is of dat hij gewoon niet heeft nagedacht.

Het eerlijkst is om naar rato te verdelen. Dit betekent dat je vriend een groter deel zal inleggen dan jij. Het is een doemscenario, maar stel dat je uit elkaar gaat. Dan heeft je vriend een fijne spaarrekening en jij hebt niets want jij hebt niet kunnen sparen. Het beste zou zijn als je een evenredig deel zou kunnen sparen, maar dat lijkt me lastig omdat het verschil wel erg groot is.

In ieder geval moet je dit gaan zien als een zakelijke verbintenis met je vriend en dit moet je goed regelen. Een gesprek aangaan lijkt me niet meer dan redelijk.
Het thema is bespreekbaar, maar hij vindt fifty fifty de eerlijkste oplossing is.

We zijn niet getrouwd, wonen samen en mijn vriend wil de zorg voor de baby op zich nemen na de zwangerschapsverlof de vier dagen dat ik aan het werk ben. Hij is kunstenaar en heeft maandelijkse inkomsten uit verhuur van vastgoed, geen baan van 9 tot 5 dus.
Jullie gaan al langere tijd met elkaar begrijp ik.

Hij weet wat jouw inkomsten per maand zijn neem ik aan? Hebben jullie gezamelijk bedacht ieder 500 euro pm in de pot te doen of komt dat idee van hem? En hoe is hij verder in de omgang met geld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven