Geld & Recht alle pijlers

Help mijn vriend is gierig, of valt het mee?

18-12-2010 11:36 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lastig thema dat ik niet goed met vriendinnen durf te bespreken, maar ik vind dat mijn vriend gierig is.
quote:pearle schreef op 18 december 2010 @ 12:17:

Als het mogelijk is zou ik nog een dag minder werken, dus 3 of 2 1/2 dag werken. .Dit vind ik echt niet slim. Stel TO en vriend gaan na een tijd uit elkaar, dan heeft zij echt te weinig inkomen om financieel onafhankelijk te zijn. Dan kan hij nu beter een dag minder gaan werken, als het om de zorg gaat...
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 12:19:

Het thema is bespreekbaar, maar hij vindt fifty fifty de eerlijkste oplossing is.

We zijn niet getrouwd, wonen samen en mijn vriend wil de zorg voor de baby op zich nemen na de zwangerschapsverlof de vier dagen dat ik aan het werk ben. Hij is kunstenaar en heeft maandelijkse inkomsten uit verhuur van vastgoed, geen baan van 9 tot 5 dus.Droeftoeter vind ik het wel een beetje.
En dit financiële verhaal is iets wat jullie niet voor de zwangerschap hebben besproken? Hoe doen jullie de verdeling momenteel?

Ik vind het zelf geen eerlijke verdeling, ben een voorstander van naar rato van loon inleggen in het gezamenlijke huishouden. Maar: jij gaat wel vrijwillig minder werken omdat je dat graag wilt en levert dus 1/5 deel van jouw inkomen in. Je vriend/man gaat dan per rato meer betalen.

Is dat misschien wat hem steekt? Zou hij ook minder willen werken maar kan dat niet omdat hij zich verantwoordelijk voelt voor het gezinsinkomen?achterhaald door een post van TO

Ik vind trouwens niet dat dit iets met gierig zijn te maken heeft. Gierig is als hij geen geld wil uitgeven aan leuke dingen of anderen afscheept met minimale kado's of iets dergelijks. Of als jullie alleen maar biefstuk eten als het 35% is afgeprijsd.

Het thema is bespreekbaar, maar hij vindt fifty fifty de eerlijkste oplossing is.

We zijn niet getrouwd, wonen samen en mijn vriend wil de zorg voor de baby op zich nemen na de zwangerschapsverlof de vier dagen dat ik aan het werk ben. Hij is kunstenaar en heeft maandelijkse inkomsten uit verhuur van vastgoed, geen baan van 9 tot 5 dus.Nou nee, het is niet eerlijk. Belachelijk zeg.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Star schreef op 18 december 2010 @ 12:20:

[...]

Droeftoeter vind ik het wel een beetje.Dit dus.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Ikbenanoniem schreef op 18 december 2010 @ 12:21:

Is dat misschien wat hem steekt? Zou hij ook minder willen werken maar kan dat niet omdat hij zich verantwoordelijk voelt voor het gezinsinkomen?Lijkt me niet gezien het feit dat hij thuis zit/werkt en voor het kind gaat zorgen?
Bedankt alvast voor alle reacties, had niet verwacht dat er zo snel op gereageerd zou worden! Fijn om verschillende meningen te horen.

We zijn niet getrouwd, wonen samen en mijn vriend wil de zorg voor de baby op zich nemen na de zwangerschapsverlof de vier dagen dat ik aan het werk ben. Hij is kunstenaar en heeft maandelijkse inkomsten uit verhuur van vastgoed, geen baan van 9 tot 5 dus.

maar als jij al je inkomen kwijt bent aan vaste lasten, wie betaalt dan bv de vakantie? Mag je dan mee op zijn kosten, of moet je hem terugbetalen (ken een stel dat het serieus zo doet). Weet hij dat jij geen cadeautjes meer voor zijn verjaardag koopt, omdat je het geld niet hebt?

Tssk 50/50 het eerlijkst, niks eerlijk, het voordeligst voor hem ja.
Zo zeg, die heeft het lekker bekeken! Hij heeft een inkomen waar hij dus verder weinig voor hoeft te doen maar verwacht wel dat jij meer dan de helft van jouw schamele loontje mee financiert in de vaste lasten?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Wat vindt jouw vriend van jouw inkomen en van jouw wens om straks minder te gaan werken? Hebben jullie daar strijd over gehad?
quote:Ikbenanoniem schreef op 18 december 2010 @ 12:21:

Ik vind het zelf geen eerlijke verdeling, ben een voorstander van naar rato van loon inleggen in het gezamenlijke huishouden. Maar: jij gaat wel vrijwillig minder werken omdat je dat graag wilt en levert dus 1/5 deel van jouw inkomen in. Je vriend/man gaat dan per rato meer betalen.In dit geval (dus omdat jij zelf een dag minder gaat werken) zou je de pro rata verdeling kunnen berekenen over het inkomen dat je zou verdienen als je wel fulltime bleef werken. Dan heeft hij er als het ware geen last van dat je pt gaat werken.
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 12:22:

[...]

Lijkt me niet gezien het feit dat hij thuis zit/werkt en voor het kind gaat zorgen?Ik zie het net bij het bijlezen. Was bezig mijn reactie te formuleren en toen had TO in tussentijd al iets gepost.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 12:06:

Zijn idee is om als de baby er is een gezamelijke huishoudpot te starten waar we ieder 500 euro per maand instorten. Dat geld is dan bedoeld voor: kleding, speelgoed voor de kleine, boodschappen, familie uitstapjes, oppas/crèche, ziektekostenverzekering baby etc)Dit zijn nu niet bepaald standaard vaste lasten. Hoe zit het met de hypotheek/huur, energiekosten, gemeentebelasting, etc? Wie betaalt de vaste lasten nu?
Ik vind het sowieso heel vreemd wanneer mensen gezamelijk leven hebben, samen een gezin starten juist wel de financiën scheiden. Bij ons gaat alle's samen. Na de vaste lasten blijft er een bedrag over en dat delen voor ons persoonlijke dingen.

Er is een periode dat ik meer binnen haalde en moet er niet aan denken om mijn man (toen vriend) te zien bikkelen omdat zijn ww nu eenmaal minder was. Nu is het andersom en gelukkig denkt mijn man er hetzelfde over.

Maar goed, ik weet dat meningen hierover erg verschillen en dit is die ban mij...
TO, hoe hebben jullie het nu geregeld??? Van wie is de woning, wie betaalt nu wat aan vaste lasten? Dat is wel cruciale informatie.
Wat vindt hij precies eerlijker aan het feit dat jij niets overhoud en hij heel veel?
Ik mis even wat info over de vaste lasten: wie betaalt het gas water licht? Hij zit in het vastgoed is het huis misschien ook van hem?
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 12:06:

.

Zijn idee is om als de baby er is een gezamelijke huishoudpot te starten waar we ieder 500 euro per maand instorten. Dat geld is dan bedoeld voor: kleding, speelgoed voor de kleine, boodschappen, familie uitstapjes, oppas/crèche, ziektekostenverzekering baby etc)

Maar goed, die 1000 euro hè.

Je vriend gaat voor jullie kindje zorgen, dus opvangkosten hebben jullie niet. Babyvoeding en luiers kosten bij lange na geen 1000 euro per maand, net zoals kleding en speelgoed. Uitstapjes kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt en het eerste jaar zal een uitstapje meestal naar de kinderboerderij, de speeltuin op de hoek of het zwembad zijn. En (zoals al opgemerkt werd) is een kind tot zijn 18de gratis met de ouders meeverzekerd.

M.i. is 1000 euro dus erg ruim ingeschat, maar je kan wat je overhoudt wel sparen, want de kosten lopen wel op.
quote:Jippertje schreef op 18 december 2010 @ 12:26:

Ik vind het sowieso heel vreemd wanneer mensen gezamelijk leven hebben, samen een gezin starten juist wel de financiën scheiden. Bij ons gaat alle's samen. Na de vaste lasten blijft er een bedrag over en dat delen voor ons persoonlijke dingen.

Er is een periode dat ik meer binnen haalde en moet er niet aan denken om mijn man (toen vriend) te zien bikkelen omdat zijn ww nu eenmaal minder was. Nu is het andersom en gelukkig denkt mijn man er hetzelfde over.

Maar goed, ik weet dat meningen hierover erg verschillen en dit is die ban mij...

Op zich niks mis mee, alles op de grote hoop. Maar er zijn ook veel mensen die kiezen voor een deel eigen geld. Gewoon omdat het fijner is dat je dan een bedrag vrij kunt besteden.

En voordat dit weer zo'n discussie wordt over elkaar dingen "gunnen" (wat een jeukwoord), ook dat vrij kunnen besteden is een subjectieve beleving. Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Alleen wanneer één van beiden zich in een relatie financieel tekort gedaan voelt, dan kan er frictie ontstaan.
quote:Tuorrebout schreef op 18 december 2010 @ 12:28:

Wat vindt hij precies eerlijker aan het feit dat jij niets overhoud en hij heel veel?Eerlijk gezegd als men er voor kiest om de financiën apart te houden zou ik niet weten waarom er een moet betalen omdat diegene meer verdient. Laat de minder verdienende dan meer gaan werken om ook meer over te houden.

We zijn niet getrouwd, wonen samen en mijn vriend wil de zorg voor de baby op zich nemen na de zwangerschapsverlof de vier dagen dat ik aan het werk ben. Hij is kunstenaar en heeft maandelijkse inkomsten uit verhuur van vastgoed, geen baan van 9 tot 5 dus.Ah, dat maakt 't nog anders dan! Hij is thuis en zorgt voor de baby, dus waarom wil jij eigenlijk minder gaan werken? En als hij fulltime voor de baby zorgt dan heb je ook geen kosten voor kinderopvang, dus vind ik het al helemaal niet onredelijk als ie van jou 'n gelijk deel wil. Je kunt meer blijven werken en wellicht 'n beter betaalde baan zoeken, dan hou jij ook meer over voor jezelf.
quote:Jippertje schreef op 18 december 2010 @ 12:26:

Bij ons gaat ook altijd alles op 1 hoop.

Toen ik werkte en hij studeerde deden we alles van mijn loon, nu hebben we kinderen en doen we alles van zijn loon en ben ik thuis.

Ga ik over een aantal jaar weer werken gooien we het ook weer samen.

Maar ik snap ook dat dat voor een heleboel mensen geen optie is.
Ja, dat vind ik echt.
Tot nu toe heb ik altijd voor mezelf kunnen/willen zorgen, we hebben geen officiële huishoudpot. Ik doe boodschappen en af en toe hij. Een keer per maand de grote inkoop en dan ieder de helft betalen. Tot nu toe ging dat zonder problemen. Als we bijvoorbeeld uit eten gaan met vrienden betaalt ieder zijn deel en hetzelfde geldt voor vakanties. Maar met een baby verandert het wel vind ik. Meer verantwoordelijkheden, meer uitgaven. Ik dacht dat hij wel wat toegeeflijker zou worden met de komst van ons kindje, maar daar lijkt het nog niet echt op.. Stom misschien, maar ik vertrouwde daar een beetje op en we hebben de financiële gevolgen m.b.t het krijgen ven een kindje niet uitvoerig besproken vantevoren.
En wie betaalt hypotheek, gwl, belastingen etc?
quote:Jippertje schreef op 18 december 2010 @ 12:30:

[...]

Eerlijk gezegd als men er voor kiest om de financiën apart te houden zou ik niet weten waarom er een moet betalen omdat diegene meer verdient. Laat de minder verdienende dan meer gaan werken om ook meer over te houden.Als ik met wat vrienden op vakantie of uit eten ging zou ik daar ook zo over denken, maar een liefdesrelatie werkt toch anders mag ik hopen (btw, als ik weet dat een vriendin moeilijk zit met geld ben ik nooit te beroerd om meer te betalen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven