Geld & Recht alle pijlers

Henk is boos (op de ING)

20-08-2012 14:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Henk stort al jaren (35 zelfs) zijn salaris bij de ING. Nu krijgen nieuwe klanten 50 euro bonus. En dus is Henk boos. Meer dan 20.000 mensen scharen zich achter Henk op Facebook.

Mijn vraag: waarom investeren dienstverleners over het algemeen zo weinig in bestaande klanten? Een klant houden lijkt mij eenvoudiger dan een nieuwe klant aantrekken...
Overigens doet de ING best veel (rentepunten, je kunt gewoon idd formulieren voor de spaaracties invullen etc. etc. )

Als vaste klant krijg ik vaak uitnodigingen voor een seminair oid.

https://www.ing.nl/partic ... nten/rentepuntenshop.aspx

Henkje zoekt gewoon wat om te zeiken.
OMG dat er mensen zijn die zich hier druk over maken om 50 euro...
hetzelfde met ziggo. Als je klant wordt krijg je een modem met ingebouwde router zodat je maar één kastje achter het gordijn hoeft te verbergen plus bedrading. Ik zit hier nog steedfs met een ziggo modem en een zelf aangekochte router, met twee extra snoeren eraan (lichtnet en verbinding naar modem).

Maar ik ben heel lang klant en ook al vraag ik er echt om, ik krijg het niet. Ook al wil ik ervoor betalen, ziggo zegt nee: alleen voor nieuwe klanten, niet voor trouwe klanten.

Noemen ze geloof ik moral hazard; goed gedrag (lang klant zijn) wordt niet beloond; vaak wisselen van provider dus wel.

Dus ik moet echt gaan opzeggen, en misschien als ik na een lange tijd weer een abonnement neem krijg ik een combi.
it's a big club and you ain't in it
om ziggo te danken (voor niks) heb ik mijn abo gedegradeerd. Geen cent teveel naar ziggo. Ik gun het ze niet.
maar dat is bij alles toch zo. Zelfde met telefoon abonnementen. Je je kan je abonnement verlengen, gratis toestel blablabla.. Maar 9 van de 10 keer heb je dan weer betere acties, en kan je beter weer "opnieuw" klant worden.

Over de bank gesproken, ik krijg nog steeds geld van de abn door die storing..
Bij de Veronica gids kreeg ik regelmatig een blij-dat-je-lid-bent kadootje. Toch na jaren het blad opgezegd in het kader van bezuinigingen, helaas.
Ik vind Henk een beetje een zeikstraal, zo werkt de wereld nu eenmaal.

Zelf zit ik ook bij de ING en de service is altijd prima. Ook bieden ze rentepunten, als je naar klantenservice belt kijken ze of je niet beter een spaarrekening met hogere rente kunt nemen etc. Zulke service is me ook wat waard. Wellicht dat ik bij een andere bank een leuk cadeautje krijg bij overstap, maar na een tijdje ben je voor hen ook weer gewoon een klant.

Soms loont het wel om alles op z'n beloop te laten en niet te vroeg je abbo te verlengen (bijv. bij je tijdschriften) maar bij belangrijke zaken zou ik dat nooit doen.
quote:ondernemer schreef op 20 augustus 2012 @ 15:06:

Ik kan me de frustratie wel voorstellen. Zo lang bedrijven vooral hun best doen om nieuwe klanten te lokken en wat minder oog hebben voor bestaande klanten, is af en toe overstappen de beste strategie. Voor een nieuwe i-pad zou ik het overwegen, maar voor 50 euro is het allemaal wat te veel moeite.

Het is wel zo dat veel mensen zich er aan ergeren dat je bijvoorbeeld bij een nieuw telefoon abonnement een laptop krijgt terwijl er voor jaren klantentrouw niets gedaan wordt.

Eigenlijk "dwingen" ze je op te zeggen en naar een andere provider te gaan.

Wat dat betreft doet UPC het aardig, eens in de 2/3 (moet ik even nakijken) jaar mag je gebruik malen van een verbeterde aanbieding die ook voor nieuwe klant geld.

Overigens is Henk wel een beetje zeur, ik zit ook bij ING en die heeft wel degelijk aanbiedingen voor bestaande klant, bij zoveel inleg op je spaarrekening een bonus, onlangs nog een actie met beleggingsrekeningen die ze zonder kosten overnamen van andere banken, er staat vaak iets op hun site.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik denk dat Henk wel een punt heeft.

Idealiter zou dit een mooier systeem zijn:

Banken, energieleveranciers, telecomaanbieders etc stoppen met het aanbieden van cadeau's om klanten binnen te halen.

Voordelen: mensen zoeken dan nog echt de allerbeste 'deals' uit en gaan met het bedrijf in zee dat de gunstigste voorwaarden en beste service heeft. Als alle bedrijven nu nokken met die extraatjes om nieuwe klanten te paaien zijn ze weer gedwongen echt marktconform te werken en de beste deals te leveren. Veel mensen kijken niet kritisch meer als een ipad of 50 euro wordt aangeboden.

Voor de klanten geldt: hoe langer lid, hoe meer voordeel. Spaar je 5 jaar: dan 2,3 procent rente. Spaar je 10 jaar? Dan 3 procent rente. Etc etc.

Ben je 5 jaar lid van NRC? Dan betaal je nog 300 euro. Ben je 10 jaar lid? Dan nog 275 euro per jaar.

Is volgens mij voor iedereen beter.

Maar valt alleen zo moeilijk af te dwingen, dit idee.

Overigens heeft Henk ook gelijk in die zin dat mocht je ooit eens een probleem hebben of te laat betalen: er is niets over van hun 'loyaliteit' en 'klantvriendelijkheid' naar jouw zijde na bijvoorbeeld 10 jaar trouw lidmaatschap.
Veel sneakyer vind ik wat de ING destijds uithaalde met de aloude vertrouwde rente-, plus- en sterrekening van de Postbank. Dat waren altijd prima rekeningen waar je van de Postbank een aardige rente op kreeg.

Maar toen de ING de Postbank had ingelijfd, zijn ze de rente op die rekeningen heel ongemerkt en sneaky gaan verlagen tot uiteindelijk absurd lage percentages. Ze rekenden er gewoon (en terecht) op dat mensen dat toch niet in de gaten houden. Nee, die waren gewend om van de Postbank een redelijke rente te krijgen. ING heeft heel wat geld binnengehaald met die grap, ten koste van trouwe klanten.

En voor nieuwe klanten introduceerden ze gewoon nieuwe spaarvormen met (op dat moment) wèl aantrekkelijke rentes.

Ze vonden zichzelf vast reuze slim, daar bij ING.

Maar het vertrouwen van veel klanten zijn ze kwijt.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Trouwens, als Henkje nu een spaarrekening opent en koppelt aan zijn eigen rekening, krijgt henk ook gewoon die 50 euro net als nieuwe spaar klanten.... Henk is gewoon een zure augurk.
quote:Oriane schreef op 20 augustus 2012 @ 22:47:

Trouwens, als Henkje nu een spaarrekening opent en koppelt

aan zijn eigen rekening, krijgt henk ook gewoon die 50 euro net als nieuwe spaar klanten.... Henk is gewoon een zure augurk.Maar Oriane, even over het algeheel: het is toch ook zuur dat je als nieuwkomer op meer kan rekenen dan als trouwe klant. Als bedrijven dat te ver doorvoeren raken ze echt wel klanten kwijt. Dat heeft niks met azijnpisserij te maken, maar wel met je positie als consument. Je hoeft heus niet alles te pikken toch?
Henk heeft in die periode van rentepercentages kunnen genieten waar nieuwe klanten nooit aan kunnen ruiken! Ik neem aan dat ie die jaren ook lekker afstaat voor nieuwe klanten die het met 6% minder moeten doen! Henk is een azijnzeiker.... Meer niet
Let op de woorden "moral hazard". Je zal deze woorden nog heel vaak horen, vooral gebezigd door de politieke elite in verband met Europese "reddings-"acties. In het Engels, omdat het dan niet zo erg lijkt.
ING (destijds nog Postbank) hanteert ook een 2-sporig rentebeleid m.b.t. hypotheekrente. Nieuwe klanten krijgen een lager rente-% aangeboden dan bestaande klanten. Het gaat hier dan niet om EUR 50 maar op termijn een redelijk groot bedrag. Ik heb destijds geklaagd, gedreigd met overstappen en onderhandeld over een lager rente-%. Dit is gelukt.

Onze rentevaste periode loopt binnenkort weer af dus als ze weer een hoger % hanteren dan dat ze op de site publiceren, dan ga ik weer klagen.
Ik vind het nog steeds jammer dat de saaie maar betrouwbare Postbank in handen is gekomen van de ING.

Die bank heeft een chronische minachting voor zijn klanten. Niet de baliemedewerkers, maar de bedrijfsleiding. Dat zijn cynische bonusgraaiers. ABN AMRO is overigens niet veel beter.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven