Geld & Recht alle pijlers

Hoe gaan jullie in de familie met geld om?

10-12-2011 20:12 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het onderwerp Plotsklaps rijk en nog wel meer onderwerpen hier, wil ik eens vragen wat in jouw familie nu normaal is qua geld en erven?

Mijn ouders zijn behoorlijk vermogend, als tiener heb ik weleens bankafschriften van dik zes cijfers voorbij zien komen van verschillende banken. Mijn ouders zijn geen ondernemers, maar hebben beiden altijd fulltime gewerkt in sectoren waar je goed betaald krijgt, terwijl ze niet veel uitgaven. Ik weet ook dat ze verschillende panden hebben of hadden in de tijd dat ik als thuiswonende puber weleens wat papierwerk bekeek (wat vast niet voor mijn ogen bedoeld geweest zal zijn... )

Echter: mijn ouders bespreken hun geldzaken nooit met hun kinderen. Dat is hun goed recht, hun zuurverdiende geld mogen ze ook zelf uitgeven.

Maar mochten ze komen te overlijden (wat ik echt niet hoop!!!!) dan zal ik waarschijnlijk wel een bedrag erven, maar ik heb geen idee hoeveel. Wie weet doen ze het wel allemaal naar de Cliniclows ofzo en krijg ik niets. Dat vind ik ook prima, het is hun keus.

Wat ik me nu wel afvraag: Is dat normaal, dat je niets weet hoe je ouders dit geregeld hebben? Of zijn jullie ouders heel open in hun bezittingen, hoeveel je als kind zal erven en wat ze verwachten wat je ermee moet doen?
Dan heb ik daar zeer veel moeite mee. Ja!
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
quote:Oriane schreef op 10 december 2011 @ 21:37:

Ik weet hoe mijn ouders het geregeld hebben. Niets. Ze zijn arm en hebben niet veel (vader was timmerman en is overleden en moeder krijgt geld van ons, de kinderen). Ze wonen niet in een westers land en daar is het heel normaal dat je voor je ouders zorgt.

Doordat zij alles uit hun mond hebben gespaard konden we naar school. En door daar enorm ons best te doen (redelijk gepushed door pa en ma) hebben drie van ons een beurs gekregen om te studeren in Engeland. Daardoor hebben mijn ouders er voor gezorgd dat wij niet in armoede hoeven te leven. En dus heb ik er alles voor over om haar een zo prettig en comfortabel mogelijk leven te geven. Net als mijn broers en zussen.Jij zal een veel mooiere erfenis krijgen, wat heb jij geweldige ouders, dit is zoveel meer waard dan wat geld!!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:Christiana schreef op 10 december 2011 @ 21:44:

[...]

Ik weet dat er kosten aan verbonden zijn, en dat je ook kosten moet maken om voor je zoon vanaf te zien, hoeveel dat precies is weet ik niet, maar het zal altijd goedkoper zijn, dan de schuldenlast van in dit geval je moeder te moeten dragen.

Ja, dat zeker..

Ik denk dat ik maar ga regelen met haar dat zij mij onterft.

Ik vind het zo onterecht dat ik door haar onverantwoordelijkheid kosten moet gaan maken straks. Dat geef ik

Iiever aan m'n kind uit.

Iig bedankt
Volgens mij kan een ouder haar kind niet helemaal onterven maar heb jij altijd recht op 50% van je kindsdeel.
quote:cheerlesscard schreef op 10 december 2011 @ 21:59:

[...]

Ja, dat zeker..

Ik denk dat ik maar ga regelen met haar dat zij mij onterft.

Ik vind het zo onterecht dat ik door haar onverantwoordelijkheid kosten moet gaan maken straks. Dat geef ik

Iiever aan m'n kind uit.

Iig bedankt Ze kan je niet helemaal onterven. Als kind hou je altijd recht op je legitieme portie.
Van mijn moeder weet ik de financiële situatie exact aangezien wij ( de kinderen) de financieen voor haar doen.

Van mijn vader weet ik niet, wel een schatting en hij heeft behoorlijk wat onroerend goed.

Maar door omstandigheden reken ik hier niet op, nooit gedaan en dit geldt voor de rest van ons gezin.

Moeder van mijn man heeft een aardig spaarcent, deels geërfd van haar moeder en deels zelf gespaard toen ze nog werkte.

Daar geniet ze nu volop van, gaat regelmatig meerdere keren op vakantie, want dat kan ze gelukkig nog ondanks hoge leeftijd.

Ze heeft paar jaar terug ieder van haar kinderen een bedrag gegeven.

Verder heeft ze haar financiële zaken heel goed op orde, dus na overlijden verwachten we geen schulden maar ook geen erfenis.

Zijn al blij dat ze zo fit is en vaak erop uit trekt.
Love...miss..will never forget you..
quote:Mies85 schreef op 10 december 2011 @ 21:52:

Dan heb ik daar zeer veel moeite mee. Ja!Mag hoor, je hoeft niet boos te worden, vroeg het me alleen af. Hou je slip maar aan zou ik zeggen:)
Bazinga!
O joh, ik kan er niks aan doen. Enneeeehhh... Irriteer je je? Of erger je je?

Of gaat er nu weer iets fout ;)
mijn moeder (sinds 4 jaar weduwe) heeft geen dikke spaarrekening. Wel zit ze er sinds zijn overlijden iets ruimer bij kas omdat de lening die ze hadden is kwijtgescholden omdat ze hiervoor verzekerd waren.. Maar het is geen vetpot. Ze heeft dus een kleine spaarrekening. Hoeveel precies, geen idee... Ik hoop dat ze het lekker uitgeeft.. voor mij (ben enig kind) hoeft ze het niet te gaan bewaren..

Mijn schouders hadden wel geld, maar na het overlijden van mijn schoonmoeder is mijn schoonvader een beetje van het padje geraakt en heeft een heel groot deel van zijn geld weggegeven aan vage figuur..
Ik vind het altijd een tikje apart om te lezen dat ouders hun kinderen helemaal buiten de geldzaken laten. Mijn ouders hebben me er van vrij jong af aan bij betrokken - steeds iets meer natuurlijk, niet dat ik op mn 12e de boekhouding zat te doen ;)

Maar net als alles dat je van je ouders leert, kunnen zij je op die manier toch ook kennis over geldzaken meegeven? Op die manier weet ik dus hoe bij hun de dingen in elkaar zitten.

We zijn in de familie ook gewoon open over geld, ik praat makkelijk over hoe duur iets is of hoeveel ik verdien. Ik voel nooit zo goed dat het een 'schaamtevol' onderwerp is, zoals veel mensen dat wel lijken te beschouwen.

Dus toen ik een nieuwe baan kreeg vond ik het niet raar dat iemand van mn familie aan me vroeg hoeveel ik ging verdienen. Hoeveel een hypotheek kost, hoe hoog vaste lasten zijn, wat slim is met verzekeringen of auto's enz enz. Allemaal gewoon zaken die ik met familie bespreek.
wij zijn zelf ook open.. Het is alleen maar goed om je kinderen te betrekken in je financien . Zo leren ze tenminste hoe het moet (althans.. als je zelf een beetje fatsoenlijk met geld bent)
Mijn ouders waren/zijn heel verschillend met hoe ze in hun geldleven staan.

Mijn (overleden) vader hield bij hoog en laag vol dat hij arm was, ook toen hij door goed te sparen een leuk appeltje voor de dorst opzij gezet had. Ook voor zijn kinderen, maar dat hoefden de kinderen niet te weten.

Mijn moeder is heel open over haar geldzaken. Van haar zaak heeft ze altijd geroepen dat die voor mij was. Ik wilde het vroeger nooit, maar inmiddels werk ik al wat jaartjes in haar/ons bedrijf. Haar huis is de gedeelde erfenis. Haar waardevolle sieraden heeft ze me nu al gegeven, af en toe komt ze wat bij me "lenen".
quote:biggetjeklein schreef op 10 december 2011 @ 20:12:

Wat ik me nu wel afvraag: Is dat normaal, dat je niets weet hoe je ouders dit geregeld hebben? Of zijn jullie ouders heel open in hun bezittingen, hoeveel je als kind zal erven en wat ze verwachten wat je ermee moet doen?

mijn ouders hebben altijd een normaal inkomen gehad en daar leefden ze ook naar. Na hun echtscheiding echter heeft mijn vader alleen maar schulden gemaakt en daar zijn wij mee opgezadeld na zijn overlijden. Tenminste het ligt nog steeds bij de notaris, 2 jaar na dato (laat maar lekker liggen hoor). We hebben wel de uitvaartkosten kunnen betalen omdat meneer geen verzekering had, hoppa, effe een goeie 1000 euro pp, daar ging mijn moeizaam opgebouwde spaargeld.

Mijn moeder heeft tegenwoordig een goed salaris en is heel zuinig in het dagelijks leven. Maar ze geeft wel veel uit aan verre reizen. Haar goed recht, ik vind dat ze daar van moet genieten.

Enfin, ik verwacht bij haar overlijden een kleine erfenis, maar als ze alles op heeft gemaakt vind ik het ook best. Dat gedoe met mijn vader vond ik veel erger. En een afwezige vader in je jeugd en schulden bij overlijden.
Ik ben zeer Nederlands opgevoed en werd overal buitengehouden wat geld betreft. Ik heb geen idee wat mijn ouders verdienen (al zal het geen bakken zijn gezien hun functies) en wist ook nooit wat een huis kostte oid

Ik weet wel dat ze altijd heel zuinig hebben geleefd en een flinke overwaarde op hun huis hebben.

Ik kreeg tot ik uit huis ging zakgeld maar verder had ik echt geen flauw idee van de waarde van iets.

Zelf ben ik wat opener wat betreft mijn inkomen, huis etc

Mijn kinderen zijn nog te klein om te weten wat een huis kost maar ze weten wel dat we moeten betalen voor het huis, de stroom, het water etc, dat we daar voor werken en dat het niet vanzelfsprekend is
Heb trouwens ook geen idee wat mijn ouders hebben geregeld voor als ze er niet meer zijn. Maar hun kennende hebben ze alles goed geregeld.
quote:pinks schreef op 12 december 2011 @ 09:58:

Ik vind het altijd een tikje apart om te lezen dat ouders hun kinderen helemaal buiten de geldzaken laten. Mijn ouders hebben me er van vrij jong af aan bij betrokken - steeds iets meer natuurlijk, niet dat ik op mn 12e de boekhouding zat te doen ;)

Maar net als alles dat je van je ouders leert, kunnen zij je op die manier toch ook kennis over geldzaken meegeven? Op die manier weet ik dus hoe bij hun de dingen in elkaar zitten.

We zijn in de familie ook gewoon open over geld, ik praat makkelijk over hoe duur iets is of hoeveel ik verdien. Ik voel nooit zo goed dat het een 'schaamtevol' onderwerp is, zoals veel mensen dat wel lijken te beschouwen.

Dus toen ik een nieuwe baan kreeg vond ik het niet raar dat iemand van mn familie aan me vroeg hoeveel ik ging verdienen. Hoeveel een hypotheek kost, hoe hoog vaste lasten zijn, wat slim is met verzekeringen of auto's enz enz. Allemaal gewoon zaken die ik met familie bespreek.Dit zou ik geschreven kunnen hebben. Ik weet hoeveel mijn ouders op de bank hebben tot op 10 % nauwkeurig. Ik ben niet precies op de hoogte van hun pensioenregelingen en dergelijke. Mijn ouders weten ook precies wat mijn huis heeft gekost, hoeveel ik verdien en hoeveel spaargeld ik heb. Dit weet ik trouwens ook van mijn broers en zussen. Nu ik erover nadenk weet ik eigenlijk niet hoeveel mijn vader verdient, maar dat is gewoon omdat het nooit ter sprake is gekomen. Als ik t zou vragen zou ie t gewoon zeggen. Wij bespreken vaak dingen als hypotheek/aflossen/sparen/beleggen/geld vastzetten enzo. We zijn allemaal redelijk conservatief wat geld betreft, maar hebben hier soms toch verschillende ideen/kennis over. Daarnaast is het ook handig hier openheid over te hebben om successierechten, vermogensbelasting en schenkingsbelasting tot een minimum te kunnen houden in de familie.
quote:zebraatje80 schreef op 12 december 2011 @ 11:14:

Ik ben zeer Nederlands opgevoed en werd overal buitengehouden wat geld betreft. Ik heb geen idee wat mijn ouders verdienen (al zal het geen bakken zijn gezien hun functies) en wist ook nooit wat een huis kostte oid

Ik weet wel dat ze altijd heel zuinig hebben geleefd en een flinke overwaarde op hun huis hebben.

Ik kreeg tot ik uit huis ging zakgeld maar verder had ik echt geen flauw idee van de waarde van iets.

Zelf ben ik wat opener wat betreft mijn inkomen, huis etc

Mijn kinderen zijn nog te klein om te weten wat een huis kost maar ze weten wel dat we moeten betalen voor het huis, de stroom, het water etc, dat we daar voor werken en dat het niet vanzelfsprekend isDan ben ik heel erg benieuwd tot welke leeftijd je kinderen te klein vindt om te weten wat een huis kost.
Geen idee eigenlijk. Maar ze kunnen nog niet zo ver tellen dus ik denk niet dat 100.000 of 300.000 ze iets zegt.

Ze weten dat ik 30 ben maar oma is dan vast wel 35 en in een doosje zitten wel honderd-duizend-miljoen-duizend rozijnen

Wanneer hebben ze een wat beter idee van geld? Geen idee, jaar of 8, 9, 10 ???
Mijn vader heeft een eigen onderneming, maar wat hij verdient weet ik niet. Dat hij er duidelijk niet genoeg van geniet is wel merkbaar. Hij koopt zelden iets, en zeker in deze tijd. Terwijl hij het geld wel heeft.

Wel weten wij wat er gaat gebeuren met het geld als hij komt te overlijden, maar hoeveel... Wel zijn wij op de hoogte van enkele juridische beslissingen die hij heeft gemaakt ter bescherming van het vermogen en ons.

Hij zou het kunnen vertellen, maar het is nogal een verhaal wat er om de hoek komt kijken waar wij over enkele jaren of bij trouwen over ingelicht worden. Nu zegt het ons te weinig om dat te begrijpen, dus mijn vader hakt de stukjes uit elkaar en legt ons dat per tijden wel eens wat uit. Als ik er naar vraag wil hij dat vast wel doen hoor, maar het hoeft voor mij nog niet.
Mijn oudste is vijf en heeft nog geen benul van prijzen. Laatst vroeg hij toevallig hoe duur een huis was. Toen ik zei dat dat heel veel geld kost, vroeg hij: 200 euro? Toen ik begon te lachen en zei dat het wel meer kostte vroeg hij: 211 euro dan? Toen ik zei dat het veel meer was vroeg hij of het dan 10 miljard en 14 en 6 miljoen was. Die is dus te jong.

Ik weet overigens niks van de financiën van mijn ouders en zij niks van de mijne. Heb ook helemaal geen behoefte om het daar over te hebben.
quote:zebraatje80 schreef op 12 december 2011 @ 11:47:

Geen idee eigenlijk. Maar ze kunnen nog niet zo ver tellen dus ik denk niet dat 100.000 of 300.000 ze iets zegt.

Ze weten dat ik 30 ben maar oma is dan vast wel 35 en in een doosje zitten wel honderd-duizend-miljoen-duizend rozijnen

Wanneer hebben ze een wat beter idee van geld? Geen idee, jaar of 8, 9, 10 ???

ja precies. Mijn zoon is 7 en weet ondertussen wel wat je met 10 euro kan doen, maar 100 euro is in zijn ogen dus onwijs veel, laat staan 200.000 euro.

Maar op die leeftijd kun je wel beginnen met uit te leggen en inzichtelijk te maken hoeveel dat is. Maar het blijft een beetje een abstract bedrag hoor, dat vind ik eigenlijk ook nog steeds.
Zou je het voor kinderen niet kunnen vertalen naar 'zoveel jaar werken' of 'dit en dat deel van mn salaris'?
ik probeer mijn kinderen ( 3 en 5) bij te brengen dat ze zuinig moeten omspringen met energie. ze doen de tv uit als ze niet meer kijken en het licht in de wc ed.

ben zelf opgegroeid in een groot gezin, enorm huis, waar overal altijd lampen branden en pc,s aan stonden.

mijn ouders wonen er nog steeds met de jongste kinderen.

en de energierekeningen zijn nog steeds immens.

maar goed, mijn ouders wonen er prettig, we kunnen er ten alle tijde logeren, evenals vrienden en vriendinnen.

dus dat is onze erfenis.
wij slapen nooit.
quote:BarbaraAnn schreef op 12 december 2011 @ 11:52:

Mijn vader heeft een eigen onderneming, maar wat hij verdient weet ik niet. Dat hij er duidelijk niet genoeg van geniet is wel merkbaar.

.

Wat sneu, hij kan het niet met zich meenemen.. Stimuleren jullie hem niet om wat meer te genieten?

Mijn ouders beginnen de laatste jaren wat meer van hun geld te genieten, ze hadden altijd een - we willen zoveel mogelijk voor jullie achterlaten - mentaliteit. Maar wij hebben allemaal een gezond lijf en een portie gezond verstand dus ik vind dat we het zelf wel moeten rooien (ben trouwens degene met het minste geld in de familie, frappant dat degene die met twee inkomens, dik vet huis, vakanties etc. er heel anders tegenover staan...). Hier ook uitsluitsel van de koude kant.

Overigens ben ik open met mijn kindjes, 3 en 5. Toen ze door de sint brochures keken wisten ze ook te zeggen wat duur was (vier cijfers en meer) en hadden ze allebei een bescheiden kadootje gevraagd zodat er ook wat overbleef voor de kindjes die geen kadootjes krijgen (zijn ze op school van mijn zoontje nogal mee bezig).

Ik zie er geen kwaad in dat de kinderen weten dat het af en toe heel krap is, ze komen in liefde toch niks tekort.
Ik doe als belastingadviseur de belastingaangifte van mijn ouders, dus ik weet alles. En pa vraagt mij ook regelmatig mee te denken als hij voor grotere beslissingen staat (hoewel er zelf minstens zoveel vanaf weet, maar gewoon voor de extra opinion). Hij is zelf accountant, dus hij controleert mijn aangifte, zodat ik ook zeker weet dat ik niks vergeet, dus hij weet ook alles van mijn situatie.

Hij heeft ook samen met mij overlegd over zijn testament, of ik daar nog goede ideeën voor had en daar is wel wat uitgekomen. Soms vind ik het best wel maf dat ik zoveel weet van zijn financiën, maar het is ook wel handig. Als er met hem iets gebeurt, kan ik naadloos de boel overnemen en alles door laten gaan zoals het hoort, zonder een hoop uitzoekwerk.

Ik probeer mijn kinderen zeker bij te brengen wat alles kost en dat ze niet zomaar alles kunnen krijgen. Wij hebben het financieel erg goed, vind ik zelf, en dat wou ik wel graag zo houden. Ze weten dat wij moeten werken om geld te verdienen en dat we daarmee in ons huis kunnen wonen, de auto kunnen betalen en (erg belangrijk in hun ogen) op vakantie kunnen. Oudste is net 5 geworden en die begint nu wel besef van geld en waarde te krijgen. Als we naar een rommelmarkt gaan krijgt hij ook altijd 1 of 2 euro die hij dan zelf mag besteden. We helpen hem daarbij, met tips van: als je voor 50 cent dit autootje koopt, heb je nog 50 cent over, dan kun je dus niet ook nog die bal kopen etc. Hij kan zelfs al afdingen, haha. Scheelt ook dat hij erg goed is met cijfers voor een vijfjarige. Hij begrijpt bijv. al dat prijzen relatief zijn, en vraagt daar ook vaak naar: mama, is dat duur, dat dit speeltje 10 euro kost? Ik vind het zelf erg belangrijk dat hij dat besef goed meekrijgt, zelf heb ik dat ook heel erg ingestampt gekregen. Mijn man veel minder, die kreeg ook nooit zakgeld, zijn ouders betaalden alles maar voor hem en daardoor had hij toen wij net verkering kregen bijv. geen flauw idee dat schoenen van 200 gulden echt belachelijk duur waren.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven