Geld & Recht alle pijlers

Hoe kom jij rond van €1300?

30-07-2021 13:28 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds ik arbeidsongeschikt raakte een laag inkomen. Gelukkig krijg ik ook nog wat toeslagen. Daarmee komt mijn inkomen op €1300. Er is geen uitzicht op verbetering.
Welke keuzes heb jij gemaakt?
Ik vind het toch lastig ook al heb ik goed inzicht in wat ik uitgeef en waar ik op kan besparen.
Ik vind het het lastigst om gezond en goed boodschappen te doen.
Daar heb ik voor mezelf een bedrag voor begroot van €200 per maand. €70 voor de weken die mijn zoon bij mij is en mee-eet en €30 voor de weken die ik alleen ben (soms eet mijn vriend dan mee, maar die haalt ook weleens wat dus dat maakt niet zoveel uit). Van dat budget moet ik ook cadeautjes betalen en bijv kapper (ik ga bijna nooit).
Daarnaast heb ik dus een auto die voor mij belangrijk is en nog wat vrijheid geeft en na de scheiding is de hond bij mij gebleven en die heeft wat duurder voer nodig.
Ik ga verder eigenlijk nooit uit of op vakantie.
Welke keuzes heb jij gemaakt? Hoe zorg jij dat het lukt?
.
Alle reacties Link kopieren
zusvanbroer schreef:
30-07-2021 20:23
Huh 1600 na vaste lasten? Vind ik royaal hoor, met mijn gezin in Amsterdam. Wij hebben jaren van 500 geleefd na vaste lasten. Waarom zou de plaats van invloed zijn? Hooguit op je huur/hypo/gemeentebelastingen toch?
Nee je hebt gelijk ! Ik heb het topic even verkeerd begrepen. Ik was in de veronderstelling dat de genoemde 1300 na aftrek vaste lasten was , maar dit is dus niet zo !
Alle reacties Link kopieren
Als je familie en vrienden hebt zou ik ook gewoon dingen als de kapper of bepaalde luxe-dingen vragen als verjaardags- of Kerst-cadeau.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
1300 inkomsten
700 huur g/l/w
40 internet
150 ziektekosten + maandelijks eigen risico (bij mij nog 40 euro meer zelfs)

Heb je nog 400 euro over om álles van te doen. Kleding, tandpasta, uitvaart verzekering, internet, mobiel, auto verzekering enz

En dan moet er nog gegeten worden.

Je moet schrappen in vaste uitgaven. Is niet te doen anders.
Alle reacties Link kopieren
Voor TO.

Kom jij ook niet in aanmerking voor hulp bijv van de voedselbank ?
Alle reacties Link kopieren
post-it schreef:
30-07-2021 13:45
Heb je een Lidl in de buurt?
Onze lidl doet mee aan to good to go, je bestelt dan voor 2.99 een pakket met groenten en fruit dat te goed is om weg te gooien, maar ze niet meer verkopen.
Bij ons komt het er in de praktijk vaak op uit dat we prima houdbare groenten en fruit krijgen (verschilt per filiaal).
Wellicht is dat iets om te proberen? Wij eten nu gevarieerder fruit dan voorheen. Je moet daarvoor een app instaleren en als de pakketten vrijkomen er heel snel bij zijn om er 1 te kopen. Ze gaan hier binnen de minuut weg vaak.
Veel bakkers doen hier ook aan mee en bijvoorbeeld hotels die overhouden van ontvijtbuffetten.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
30-07-2021 19:25
Ik wil niet oordelen over specifieke persoonlijke gevallen, maar feit blijft dat als je het niet kunt betalen dan kan het gewoon niet. Ik denk dat ik meer sociaal geïsoleerd zou zijn als ik nooit eens geld heb voor een cadeautje of een uitje.

En waarom niet met bus tram of trein?. Duurt misschien wat langer, kan onhandig zijn, maar je kunt niet alles hebben in het leven. In het uiterste geval misschien een keer auto lenen/ delen of huren, maar een vaste kostenpost van honderden euro's per maand kan mijns inziens niet met dat inkomen.
Nu ben ik niet TO maar ik heb ook NAH. Ik kan niet meer alleen met de bus, tram of trein, ook niet als het een kwestie is van ‘perron 2, instappen en op eindpunt uitstappen’. Fietsen kan ik ook niet meer alleen. Het enige mobiele aan mij is de benenwagen (niet te ver maar een rondje om de spreekwoordelijke kerk lukt nog wel) en mijn auto.

Een auto die je niet afschrijft kost WA (15,-), wegenbelasting (uitgaande van een kleine auto 20,-) en de daadwerkelijk gebruikte benzine. Voor 35,- kom ik met de trein net 20 km verderop en terug.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Nou in mijn ervaring kostte een auto toch echt een stúk meer dan €35. Bovendien heb je dan nog geen km gereden en ook nog niet geparkeerd.

Mijn tip zou dan ook zijn: smijt de auto er uit. Want je kan hem gewoon niet betalen. Ov kaart met korting, een brommer of een elektrische fiets zijn goedkopere alternatieven.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
30-07-2021 20:42
Nou in mijn ervaring kostte een auto toch echt een stúk meer dan €35. Bovendien heb je dan nog geen km gereden en ook nog niet geparkeerd.

Mijn tip zou dan ook zijn: smijt de auto er uit. Want je kan hem gewoon niet betalen. Ov kaart met korting, een brommer of een elektrische fiets zijn goedkopere alternatieven.
Als je een oprit hebt of geen gedoe met parkeervergunningen dan kost een auto die je niet afschrijft en die maand niet in beweging gaat komen niet ‘honderden euro’s’ per maand.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat gezond is maar ook goedkoop is soep maken van diepvriesgroenten. Voordeelzakken en dan porties soep invriezen.
Sowieso bespaar je het meeste door goed gebruik te maken van je vriezer. Restjes groenten kun je invriezen en later door een pasta saus of ratatouille doen.
Met restjes pasta kun je minestrone soep maken.
Leftovers aardappel kun je een frittata mee maken.

Verder: huismerken en aanbiedingen. En let goed op dat je je niet laat meeslepen door aanbiedingen soms. Is een A merk voor de helft maar een huismerk zelfs zonder korting goedkoper: koop het huismerk. Verder hoeven cadeautjes niet duur te zijn.
Een leuk verzorgingspakketje is zo samengesteld met bijvoorbeeld twee voor de prijs van 1 acties. Leg je de andere weg voor een volgende verjaardag. Mandje van de kringloop, zacht handdoekje van de Zeeman, beetje cellofaan en het ziet er enig uit.
Of een leuk uitziende fles bubbels uit de aanbieding van de Gall en Gall. Bloembollen van de kweker die je zelf in een pot van de Kringloop plant.

Wat wel helpt is je uitgaven opschrijven in een boekje, als je een goed zicht hebt op wat wat kost, kun je makkelijker wat sparen of wel eens lekker uit lunchen als je weet dat je het redt die maand.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt zit een boer waar je van augustus tot oktober zelf mag oogsten, voor 50 cent per kilo. Misschien heb je zoiets in de buurt? Wij slaan altijd voor een half jaar aardappels en uien in, voor weinig geld.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
30-07-2021 20:50
Hier in de buurt zit een boer waar je van augustus tot oktober zelf mag oogsten, voor 50 cent per kilo. Misschien heb je zoiets in de buurt? Wij slaan altijd voor een half jaar aardappels en uien in, voor weinig geld.
Dat is relaxed! En leuk om te doen, lijkt me. Nog eens wat anders dan een rondje supermarkt!

Wij hebben hier trouwens boerderijen in de buurt die doorgeschoten courgettes etc te koop neer leggen In een kraampje buiten. Kun je het geld in een oude melkbus doen en dan heb je dus bijvoorbeeld gigantische pompoenen voor een euro en liters soep ervan. Bossen prei voor 50 cent. Echt heel leuk en lekker!
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft je NAH en het moeite hebben met een overzicht van de week boodschappen: ik heb zelf een "boodschappenschrift" in de keuken liggen. Op de linkerpagina een rijtje met standaardzaken die elke week nodig zijn, dat ziet er zo uit:
Drinken:
Fruit:
Beleg:
Etc
Daar noteer ik achter wat ik die week koop (meestal wat in de aanbieding is) zodat ik de basisdingen niet vergeet. Daaronder noteer ik de dingen die op zijn. Omdat het in de keuken ligt is het makkelijk om dat gelijk op te schrijven. Als het in de woonkamer zou liggen dan ben ik tegen de tijd dat ik er ben al weer vergeten wat er op was.

Daarnaast noteer ik op de linkerpagina wat ik nog in de vriezer heb.

Op de rechterpagina staan de dagen van de week en noteer ik per dag het gerecht met daaronder de ingrediënten. Voordat ik de boodschappen bestel check ik eerst wat er nog op voorraad is en dus niet gekocht hoeft te worden. Ik probeer ook elke dag wat anders te eten dus 1 dag pasta, dan rijst, dan aardappelen, couscous, etc.

Het grote voordeel van dit systeem is dat ik terug kan bladeren als ik inspiratie nodig heb. En doordat ik op papier zie wat er in de vriezer zit kan ik die ingrediënten ook efficiënter inplannen zodat ze ook daadwerkelijk worden gebruikt.

En tot slot nog een tip: de AH heeft op zijn site budgetrecepten. Die kun je prima (zeker in het begin) als basis gebruiken. Als je opbouwt tot 28 recepten dan eet je 4 weken lang afwisselend en zou je het riedeltje weer kunnen herhalen.
Alle reacties Link kopieren
BlueShoe schreef:
30-07-2021 20:33
Voor TO.

Kom jij ook niet in aanmerking voor hulp bijv van de voedselbank ?
Daar heb ik ooit naar gekeken, maar daarvoor moest je een paar jaar geleden nog veel lager zitten qua inkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Veel gemeenten hebben ook regelingen voor mensen met een laag inkomen. Soms wordt bijvoorbeeld sport of een culturele activiteit vergoed tot een bepaald bedrag per jaar. Ook kun je vaak vergoeding krijgen voor als iets kapot gaat of gewoon in het algemeen. Je zou daarvoor op de website van je gemeente kunnen kijken.
emblema wijzigde dit bericht op 30-07-2021 22:10
1.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
30-07-2021 20:50
Hier in de buurt zit een boer waar je van augustus tot oktober zelf mag oogsten, voor 50 cent per kilo. Misschien heb je zoiets in de buurt? Wij slaan altijd voor een half jaar aardappels en uien in, voor weinig geld.
Dat is weinig geld! En er zijn zelfs nog velden waar je voor niets overgebleven aardappels mag rapen wanneer de oogst is geweest.
Sowieso is er heel veel in de natuur te vinden wat goed vult, en lang te bewaren is als je het invriest. Het bramenseizoen is begonnen, als je erop let kom je die struiken heel veel tegen. In de herfst zijn er veel tamme kastanjes, walnoten, hazelnoten etc. te vinden.
Ya no puede caminar
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
30-07-2021 21:50
Daar heb ik ooit naar gekeken, maar daarvoor moest je een paar jaar geleden nog veel lager zitten qua inkomen.
klopt. Volgens mij mag je dan niet meer overhouden dan 30 euro per week voor boodschappen.
...
Alle reacties Link kopieren
Met 700 huur heb je recht op huurtoeslag. Ik neem aan dat je dat hebt aangevraagd TO ?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat veel mensen niet weten hoe duur het openbaar vervoer tegenwoordig is. .
...
Alle reacties Link kopieren
Emblema schreef:
30-07-2021 22:09
Veel gemeenten hebben ook regelingen voor mensen met een laag inkomen. Soms wordt bijvoorbeeld sport of een culturele activiteit vergoed tot een bepaald bedrag per jaar. Ook kun je vaak vergoeding krijgen voor als iets kapot gaat of gewoon in het algemeen. Je zou daarvoor op de website van je gemeente kunnen kijken.
Ik lees dat TO's zoon 18 is, dan is TO voor de gemeente dus een alleenstaande.
Daarvoor is 1300 euro ver boven bijstandsniveau, waardoor je niet in aanmerking komt voor allerlei regelingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
wolkje8 schreef:
30-07-2021 22:11
Met 700 huur heb je recht op huurtoeslag. Ik neem aan dat je dat hebt aangevraagd TO ?
700 is incl GWL.
Klinkt mij alsof dat dan particuliere huur is en volgens mij gelden dan andere regels.
Maar mss krijgt TO al huurtoeslag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
30-07-2021 22:13
700 is incl GWL.
Klinkt mij alsof dat dan particuliere huur is en volgens mij gelden dan andere regels.
Maar mss krijgt TO al huurtoeslag.
Bij alles onder de 750 kun je hoertoeslag krijgen, ookal is het particulier. Moet je wel minder dan x verdienen, maar daar komt TO wel aan (toen ik het uitzocht mocht je maximaal 2050 bruto verdienen ofzo).

Ik zou kijken naar leenauto's of brommers (Greenwheels of Go-Sharing bijvoorbeeld). Dat is gunstiger als je de auto weinig gebruikt maar OV is te lastig voor je.
Ugli schreef:
30-07-2021 22:26
Bij alles onder de 750 kun je hoertoeslag krijgen, ookal is het particulier. Moet je wel minder dan x verdienen, maar daar komt TO wel aan (toen ik het uitzocht mocht je maximaal 2050 bruto verdienen ofzo).

Ik zou kijken naar leenauto's of brommers (Greenwheels of Go-Sharing bijvoorbeeld). Dat is gunstiger als je de auto weinig gebruikt maar OV is te lastig voor je.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Zonnestraal89 schreef:
30-07-2021 22:27
:proud:
:clown: Mag ik die erin laten? Ik laat hem erin.
Quaintrelle schreef:
30-07-2021 22:11
Denk dat veel mensen niet weten hoe duur het openbaar vervoer tegenwoordig is. .

Inderdaad. Ik heb net als hondenmens een suzuki alto en dat is echt een ontzettend voordelig autootje.
Ook een greenwheels of een deelauto si duurder dan een goedkoop oud autootje hebben. Het is bovendien TO haar enige vrijheid en met een kind lijkt het me ook geen overbodige luxe. Ik zou eerder kijken naar het vergaren van inkomsten. Is er iets dat je nog wel kan TO? Dingen die je gratis of voor weinig krijgt verkopen op marktplaats bijvoorbeeld? Of schoonmaken, al is het maar 1 huisje per week.
Of kan je iets maken en verkopen?

Je hebt een kind, krijg je ook alleenstaande oudertoeslag? Kinderbijslag? Woon je in een leuke stad of mooie omgeving, dan kan je in de zomer misschien je huis een paar weekenden verhuren via air bnb en zelf bij een vriendin bivakkeren of bij familie. Of op vakantie via woningruil.

Het lijkt me in ieder geval vrij naar om zo op de rand van armoede te zweven. Nederland is niet meer wat het was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven