Geld & Recht alle pijlers

Hoe overleef ik...een scheiding?

09-10-2013 16:46 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ongeveer een maand geleden hebben mijn man (ex..) de keuze gemaakt te gaan scheiden. Er is respect tussen ons en hoewel het heel moeilijk en verdrietig is en ik ook echt wel tegen emotioneel zware dingen aanloop, is in ieder geval onze verstandhouding goed. En we vinden allebei onze twee kindjes het allerbelangrijkst.

Volgende week gaan we voor het eerst naar de advocaat/mediator voor een eerste gesprek en ik hoop dan ook een afspraak te maken bij de bank want hier komt het...we hebben een koophuis met NHG hypotheek, ik verwacht niet dat één van ons er kan blijven wonen en er zal een aardige onderwaarde op zitten...

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Ik merk dat ik met heel veel vragen loop waar niemand in mijn omgeving ervaring mee heeft en internet helpt me nauwelijks verder, de meeste van mijn vrienden hebben pas net een relatie, geen kinderen, laat staan dat ze gaan scheiden...

Alvast bedankt.
love, hope & have faith
quote:cathebas schreef op 09 oktober 2013 @ 19:07:

..ik ben doodsbang dat dit huis een blok aan ons been wordt en zolang we allebei vast zitten aan dit huis kunnen we niet 'verder'Dit is een hele goeie thread op Fok forum:

http://forum.fok.nl/topic/1684292#99589909

En hier is ook een goeie thread op dit forum:

NHG vs BKR registratie

Toen mijn laatste relatie verbroken werd, kon zij mij uitkopen. Wij zijn er dus toen genadig van af gekomen.
quote:jazlynn schreef op 09 oktober 2013 @ 17:15:

Ik heb zelf geen ervaring met scheiden zelf, maar ik heb wel ervaring hoe het is voor een kind als je ouders gaan scheiden. Mijn ouders hebben vorig jaar december het besluit genomen om te gaan scheiden. Nu bijna 1 jaar geleden zijn ze nog steeds niet gescheiden vanwege allerlei problemen en dergelijke. Het eind is bijna inzicht en als alles goed verloopt zijn ze over 2 tot 4 weken EINDELIJK gescheiden. Wat ik voornamelijk heb gemerkt is dat wij er heel erg bij betrokken zijn. Wij stonden er voornamelijk tussen, ook is ons hele leven veranderd. Het lijkt alsof het leven voorheen met mijn ouders en ons gezinsleven nooit bestaan heeft. Daarom is mijn advies sowieso, zorg dat je kinderen er zo min mogelijk mee worden belast. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn!

Ik lees dit en moet denken aan de uitzending van Zembla van gisteren :

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1373503

TO zorg dat de belangen van jullie kinderen inderdaad jullie gezamenlijke belang en focus blijven. Zonder zelf ervaring te hebben denk ik wel eens dat dat soms het moeilijkste is van een scheiding.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:cathebas schreef op 10 oktober 2013 @ 13:02:

[...]

Nogmaals. Ik ben duidelijk geweest en ga hier verder niet op in.

Bovendien is mijn vraag niet of iemand dit een goede beslissing vindt voor mijn kinderen, maar of er ervaringen zijn met alle regelzaken en financiële aspecten.

Jij gaat er hier verder niet op in. Prima en dat is je goed recht.

Jouw kinderen zouden het misschien wel willen dat jij het vermogen zou hebben om dat wel te kunnen. Maar ze zijn te klein nu, zij kunnen het je niet vertellen en ze vertrouwen papa en mama.

Belangrijke tip voor je: Scheiden gaat niet om de rechten van jou als ouder. In mijn ogen gaat een scheiding wanneer er kinderen bij zijn betrokken om de rechten van de kinderen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om hier direct te gaan roepen dat TO vooral niet moet scheiden want dat is slecht voor de kids.

Kennen jullie de hele situatie? Of TO persoonlijk? Ze vraagt hier om advies om haar scheiding te regelen, niet om het redden van haar huwelijk.
Gelukkig zijn er ook mensen die denken aan de kinderen, dat lijkt mij toch belangrijker dan scheiden.
quote:klijno schreef op 11 oktober 2013 @ 10:22:

Ze vraagt hier om advies om haar scheiding te regelen, niet om het redden van haar huwelijk.Vandaar de tip over wiens belangen er in een scheiding dus voorop zouden moeten staan.
Ik ben 2 jaar geleden gescheiden, of althans, toen is het proces van scheiden begonnen. Dat heeft ongeveer een half jaar geduurd.

Mijn ex en ik staan gelukkig ook op goede voet met elkaar. Tijdens het scheiden en erna moet je allebei weleens een beetje meegeven. Als je strak op je strepen blijft staan bij alle dingetjes wordt het een drama. Dat is mijn tip, geef mee, dan zal dat andersom ook gebeuren. Dat is zoveel meer waar dan je gelijk en je recht halen. Ik denk dat dit mede ervoor gezorgd heeft dat we nu een prima contact hebben.

Mijn ex is in het huis blijven wonen en we hebben co-ouderschap. Het huis zal wel verkocht worden tzt, maar het zou fijn zijn als de kinderen eerst de deur uit zijn (nu puberleeftijd). Ik heb zelf een huis gekocht. Ik had nooit gedacht dat dat haalbaar zou zijn, ons gezamenlijk huis staat ook op mijn naam, maar als je officieel gescheiden bent, mag je een huis kopen als je ex in het oude blijft wonen of als het te koop staat.

Laat je begeleiden en adviseren, wij zijn naar een scheidingsbemiddelaar gegaan, en dat verliep prima. Hij heeft ons overal doorheen geloodst en aan alles gedacht, daar is hij voor.

Je hoeft pas allebei een advocaat te nemen wanneer er veel ruzie is, of grote vermogens/eigen zaak etc. Anders kun je prima scheiden via een scheidingsbemiddelaar.

Sterkte met alles.
Ga er maar vanuit dat de meeste mensen heus wel goede redenen hebben om te scheiden, en daarbij de belangen van de kinderen echt wel hebben afgewogen. Daarbij, om in een huwelijk te blijven moet je dat wel allebei willen, dus als een van de partners ineens straalverliefd is op een ander, kun je als andere partner niet anders doen dan dat te accepteren (om maar even een dwarsstraat te noemen).

Dat hele stuk heb je al gehad als het eenmaal over de zakelijke afwikkeling gaat. Of denken jullie echt dat TO denkt 'oh ja, de kinderen... die zijn er ook nog', als jullie daar je visie op loslaten?
eens met spijker en met Enn. Niet alleen de kinderen zijn de dupe, je stort je ook nog in de financiële ellende.
quote:Spijk-er schreef op 09 oktober 2013 @ 17:42:

Gaat iemand het zeggen? Zal ik het zeggen?

Als je kinderen het allerbelangrijkst zijn ga je niet scheiden.Als kind van gescheiden ouders vind ik deze opmerking complete onzin. Ik wou dat mijn ouders 10 jaar eerder gescheiden waren.
Het gaat me helemaal niet om het feit dat ze gaan scheiden en heb jij jouw visie wel eens losgelaten op hoezeer kinderen gedwongen worden door ouders om hun oude leven op te geven?

Ouders die scheiden zijn heel regelmatig nogal met zichzelf bezig en ja, beduidend minder met hun kinderen. Daarin is een groep die puur met hun eigen strijd bezig is. Deze ouders geven dan wel weer keurig 'pedagogisch' aan dat zij al hun handelen en keuzes maken zodat ze het beste voor kinderen bereiken. Dát dan weer wel. Dat deze ouders 'dat beste' dan ook weer geheel naar eigen inzicht zelf invullen lijkt me duidelijk. Kijk bijvoorbeeld maar naar de mensen die worden geïnterviewd in de link die ik plaatste.

Ja als je gaat scheiden zal je dus heel goed op eigen handelen, praten en keuzes moeten letten als je daadwerkelijk het belang van de kinderen voorop wil gaan zetten.
quote:rozehanddoek schreef op 11 oktober 2013 @ 11:31:

[...]

Als kind van gescheiden ouders vind ik deze opmerking complete onzin. Ik wou dat mijn ouders 10 jaar eerder gescheiden waren.

de persoonlijke verhalen zeggen niets over de statistiek en de uitkomsten van onderzoeken. Scheiden is zonder twijfel schadelijk voor kinderen. En als je het "nog goed met elkaar kan vinden" dan moet je misschien nog even nadenken over je scheiding.

Tegenwoordig scheidt men al omdat de man niet meer past bij de nieuwe bank of omdat men eerder "goede vrienden" is dan "passionele minnaars"
quote:Spijk-er schreef op 09 oktober 2013 @ 22:12:

Er zijn onderzoeken zat waaruit blijkt dat ouders die bij elkaar blijven beter voor kinderen zijn dan ouders die uit elkaar gaan. Ook als die bij elkaar blijvende ouders daar een tikje ongelukkig van worden.

In gevallen van mishandeling en geweld ligt het natuurlijk anders, maar volgens mij heeft to het daar niet over.

Hoe kan je nou amper 3 jaar terug elkaar nog leuk genoeg vinden om samen een kind te krijgen, en dan nu het bijltje erbij neergooien?

.In een huwelijk moeten twee mensen zitten, ik wilde ook niet scheiden, maar mijn ex wel. Kan iedereen wel roepen dat het niet goed is voor de kinderen. Ja, mijn neus dat snapte ik ook wel. Heb ik ook gezegd. Maar hij wilde niet voor de kinderen bij elkaar blijven. Dan houd je het echt niet tegen zo'n scheiding. Heerlijke redenatie om iedereen die gescheiden is en kinderen heeft na te wijzen.
quote:Spijk-er schreef op 09 oktober 2013 @ 22:12:

Er zijn onderzoeken zat waaruit blijkt dat ouders die bij elkaar blijven beter voor kinderen zijn dan ouders die uit elkaar gaan. Ook als die bij elkaar blijvende ouders daar een tikje ongelukkig van worden.

In gevallen van mishandeling en geweld ligt het natuurlijk anders, maar volgens mij heeft to het daar niet over.

Hoe kan je nou amper 3 jaar terug elkaar nog leuk genoeg vinden om samen een kind te krijgen, en dan nu het bijltje erbij neergooien?

En nee, dat is echt niet handelenin belang van je kinderen. Kinderen willen gewoon ouders die bij elkaar blijven.

Recente onderzoeken geven aan dat bij co-ouderschap en waarbij de ouders allebei betrokken blijven bij de opvoeding de kinderen net bijna net zo gelukkig zijn als bij samenwonenden ouders. Het gaat om minimale percentages.

Ik ken niemand die "zomaar" is gaan scheiden. Deze reacties begrijp ik dan ook absoluut niet. Een scheiding is al naar genoeg. Dan open je een topic en stel je je kwetsbaar op en dan komen er altijd weer dit soort reacties. Waarom een trap na geven aan iemand die het al zwaar genoeg heeft? Echt, alle ouders (ok, bijna alle) willen het beste voor hun kinderen. Niemand gaat trouwen met het idee weer te gaan scheiden.
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 oktober 2013 @ 11:40:

[...]

de persoonlijke verhalen zeggen niets over de statistiek en de uitkomsten van onderzoeken. Scheiden is zonder twijfel schadelijk voor kinderen. En als je het "nog goed met elkaar kan vinden" dan moet je misschien nog even nadenken over je scheiding.

Tegenwoordig scheidt men al omdat de man niet meer past bij de nieuwe bank of omdat men eerder "goede vrienden" is dan "passionele minnaars"Wat een onzin.
TO, zoek een goede advocaat/mediator. Deze heeft ook verstand van dit soort dingen. Op de site van de vereniging fas vindt je advocaten die ook mediator zijn en geen beunhazen.
quote:aquamarijne schreef op 11 oktober 2013 @ 11:42:

[...]

Recente onderzoeken geven aan dat bij co-ouderschap en waarbij de ouders allebei betrokken blijven bij de opvoeding de kinderen net bijna net zo gelukkig zijn als bij samenwonenden ouders. Het gaat om minimale percentages.

Ik ken niemand die "zomaar" is gaan scheiden. Deze reacties begrijp ik dan ook absoluut niet. Een scheiding is al naar genoeg. Dan open je een topic en stel je je kwetsbaar op en dan komen er altijd weer dit soort reacties. Waarom een trap na geven aan iemand die het al zwaar genoeg heeft? Echt, alle ouders (ok, bijna alle) willen het beste voor hun kinderen. Niemand gaat trouwen met het idee weer te gaan scheiden.

wat een onzin

http://www.nujij.nl/weten ... g-dus-niet.14957185.lynkx

http://www.ouders.nl/arti ... en-vooral-bij-de-kinderen

http://www.volkskrant.nl/ ... p-van-een-scheiding.dhtml

http://www.andersopgelost ... n-ouders-eerder-crimineel

Internationaal:

http://www.goedgevoel.be/ ... s-zijn-depressiever.dhtml

http://www.dailymail.co.u ... -amicable-says-study.html
quote:[message=15215470,noline]aquamarijne schreef op 11 oktober 2013 @ 11:42[/

Waarom een trap na geven aan iemand die het al zwaar genoeg heeft? Echt, alle ouders (ok, bijna alle) willen het beste voor hun kinderen. Niemand gaat trouwen met het idee weer te gaan scheiden.

Een trap na geven? Omdat je iemand bevraagt en tips geeft? Dat is een trap na geven? Je kan op een forum alle reacties verwachten en niet alleen de reacties die je graag zou willen lezen.

Waarom voel je de behoefte om mensen die hier reageren in een 'trap' positie te plaatsen ? Omdat bijvoorbeeld ik een ander visie heb? Hou toch op zeg.
En gelukkig word je er zelf ook niet van

http://www.cbs.nl/nl-NL/m ... ief/2010/2010-3213-wm.htm

[...]

Ik ken niemand die "zomaar" is gaan scheiden. Deze reacties begrijp ik dan ook absoluut niet. Een scheiding is al naar genoeg. Dan open je een topic en stel je je kwetsbaar op en dan komen er altijd weer dit soort reacties. Waarom een trap na geven aan iemand die het al zwaar genoeg heeft? Echt, alle ouders (ok, bijna alle) willen het beste voor hun kinderen. Niemand gaat trouwen met het idee weer te gaan scheiden.Zó eens!!!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh, de scheiding was ook zeker schadelijk voor mij. Maar de relatie tussen mijn ouders op zich was nog schadelijker. En ik denk dat het wel beter is om netjes uit elkaar te gaan terwijl je het nog goed kunt vinden, dan dat je wacht tot je echt niet meer met elkaar door één deur kunt. Zoals mijn ouders dus.
quote:Enn schreef op 11 oktober 2013 @ 11:51:

[...]

Een trap na geven? Omdat je iemand bevraagt en tips geeft? Dat is een trap na geven? Je kan op een forum alle reacties verwachten en niet alleen de reacties die je graag zou willen lezen.

Waarom voel je de behoefte om mensen die hier reageren in een 'trap' positie te plaatsen ? Omdat bijvoorbeeld ik een ander visie heb? Hou toch op zeg.

TO vraagt tips mbt tot het huis. De meeste reacties zijn volkomen off topic (namelijk scheidinseffect op kinderen). Veel reacties staat bol van oordelen en zijn niet objectief en naar van toon. Je mag je eigen visie geven maar ik vind dat het altijd op een fatsoenlijke manier mag gaan. Dat mis ik hier.

Nee, niet alleen reacties die je graag zou willen lezen. Maar wel on topic graag. Dit topoic staat bij geld en recht.

Een andere visie prima. Veel mensen vinden het lastig zich bij het onderwerp te houden en de toon vriendelijk te houden. Jammer hoor.
quote:aquamarijne schreef op 11 oktober 2013 @ 11:59:

[...]

TO vraagt tips mbt tot het huis. De meeste reacties zijn volkomen off topic (namelijk scheidinseffect op kinderen). Veel reacties staat bol van oordelen en zijn niet objectief en naar van toon. Je mag je eigen visie geven maar ik vind dat het altijd op een fatsoenlijke manier mag gaan. Dat mis ik hier.

Nee, niet alleen reacties die je graag zou willen lezen. Maar wel on topic graag. Dit topoic staat bij geld en recht.

Een andere visie prima. Veel mensen vinden het lastig zich bij het onderwerp te houden en de toon vriendelijk te houden. Jammer hoor.Is niet Off topic, wanneer iemand vraagt om tips voor een beenamputatie vanwege een ontsteking aan zijn grote teen kan je hem/ haar best wijzen op antibiotica om de ontsteking te remmen. Zodat amputatie niet meer nodig is.

[...]

Dat is mooi en oprecht fijn voor de kinderen die dus ouders hebben die inderdaad de belangen van hun kinderen centraal hebben staan.

De medewerker van jeugdzorg en de psycholoog van het eind zorgtraject voor 'vechtende ouders' geven in de documentaire aan dat bijvoorbeeld alleen al het invullen van een ouderschapsplan tijdens de scheiding voor een groep ouders de start van de strijd is of een voortvloeisel van de al begonnen strijd. Jeugdzorg en de psychologe uiten hun zorgen hierover en dit is dus schijnbaar een groeiende groep mensen.

Afijn.

TO laat je goed voorlichten door een onafhankelijke derde partij. Ik zou dus alles wat op papier gezet gaat worden eerst doorspreken met iemand die verstand van zaken heeft voordat ik mijn handtekening eronder zou zetten.
De toon is die je zelf leest aquamarijne.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven