Geld & Recht alle pijlers

Hoe prijs berekenen?

09-12-2011 15:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van een webwinkel de vraag gekregen of ik mijn handgemaakt product in opdracht van deze webwinkel wil gaan maken. Hartstikke leuk natuurlijk! Maar hoe bereken ik nu wat ik voor inkoopprijs ga vragen aan de webwinkel?

Ik ben per stuk ongeveer EUR 1,90 kwijt aan materiaal. De uiteindelijke consumentenprijs zou wat mij betreft ongeveer op EUR 6,00 moeten uitkomen ( dat is de gemiddelde prijs voor vergelijkbare producten). De tijd die ik per stuk kwijt ben aan fabricage ligt op ongeveer 10-15 minuten.

Op sommige sites zie ik dat ik zou moeten rekenen met 70%-75% van de consumentenprijs vragen aan de wederverkoper. Dat is dan EUR 4,56 per stuk. Daar betalen zij dan nog 19% BTW over, dus dan heeft de wederverkoper ongeveer EUR 0,82 per product winst.

Voor mij zou die winst neerkomen op even denken...EUR 1,90 aan materiaal, waar ik dan weer belasting over betaal (19% lijkt mij) Dus dat is EUR 2,26 aan daadwerkelijke kosten voor mij. Wederverkoper betaalt mij EUR 4,56, dus dan houd ik EUR 2,30 over per stuk.

Opgesomd:

Mijn kosten: EUR 2,26 (incl. BTW), winst EUR 2,30 p.st.

Wederverkoper kosten: EUR 5,43 (incl. BTW), winst EUR 0,82 p.s.

Is dat juist berekend? Of zie ik iets over het hoofd? Is het ook eerlijk? Het lijkt mij toch dat ik als 'fabrikant' meer overhoud aan de fabricage dan de wederverkoper aan de verkoop, toch? Of zeg ik dan iets heel geks? Feitelijk ken ik mijzelf op deze manier toch een uurloon toe die tussen de EUR 9,20 (bij 4 stuks per uur) en EUR 13,80 (bij 6 stuks per uur) ligt. Dat is toch geen belachelijk hoog uurloon of wel?

Goed, als iemand mijn verhaal nog snapt Ik zou graag tips krijgen!
quote:dapperedoda schreef op 09 december 2011 @ 16:31:

[ik weet toch meer van financieel management dan ik dacht! Kom ik nu ineens achter... Leuk! ]Ja, ik zit mezelf ook een schoduerklopje te geven.
quote:_kara_ schreef op 09 december 2011 @ 16:31:

[...]

Stel, dit is eenmalig, dan zou ik een goede prijs vragen. Maar als dit een opdrachtgever is, die vaker van dit soort klusjes heeft, dan zou ik korting geven, waardoor hij eerder weer aan mij denkt. Dan levert het op lange termijn dus meer op.Ik weet niet of ik dat korting zou willen noemen. Eerder een bulk prijs omdat de totale materiaalkosten gemiddeld lager zijn als je grote hoeveelheden inkoopt. En je kan misschien makkelijker in serie werken waardoor de tijd per artikel afneemt.
Mijn uurtarief voor mijn andere diensten is echt totaal niet vergelijkbaar met wat ik hiervoor als uurtarief zou rekenen. De diensten die ik aanbied zijn cursussen etc. en in een andere sector. Dat uurloon ligt gewoon heel anders dan bij deze handgemaakte producten.

Zo'n gekke vraag vind ik het dus niet.
quote:opgoedgeluk schreef op 09 december 2011 @ 16:29:

[...]

Sorry, die EUR 1,90 is incl. BTW, aangezien ik die al heb betaald bij de aanschaf van de materialen.

Dan veranderd het plaatje iets. Dat is dus EUR 1,60 excl. BTW. De door jouw bedachte verkoopprijs aan de consument is EUR 5,04 excl. BTW. Je denkt aan 30 % voor de webwinkel, dus wordt jouwverkooprijs EUR 3,53. Minus de kosten ad EUR 1,60 = EUR 1,93 excl. per product voor jou. Wil jij voor deze prijs dit product maken?

Je kunt er voor bivoorbeeld kiezen minder marge te geven, de consumentenprijs te verhogen. Als je materiaal groot kunt inkopen scheelt dat weer in de kosten.
quote:opgoedgeluk schreef op 09 december 2011 @ 16:33:

Mijn uurtarief voor mijn andere diensten is echt totaal niet vergelijkbaar met wat ik hiervoor als uurtarief zou rekenen. De diensten die ik aanbied zijn cursussen etc. en in een andere sector. Dat uurloon ligt gewoon heel anders dan bij deze handgemaakte producten.

Zo'n gekke vraag vind ik het dus niet.is het ook niet, maar dat wisten wij nog niet... Dus mijn/onze vraag is ook zo gek nog niet!
quote:opgoedgeluk schreef op 09 december 2011 @ 16:33:

Zo'n gekke vraag vind ik het dus niet.Ik vind alleen de gedachtegang niet zo logisch. Je kijkt naar je inkoopkosten (excl. btw), daarna bepaal je wat je uurtarief is. Je kijkt hoeveel je er per uur maakt en dan heb je kosten om het te maken. Je telt het bij elkaar op en dat is jouw verkoopprijs en de inkoopprijs voor de webwinkel. Als die prijs te laag of te hoog uitvalt, kun je kijken naar je inkoop (goedkopere groothandel) of je uurtarief aanpassen.
quote:dapperedoda schreef op 09 december 2011 @ 16:33:

[...]

Ik weet niet of ik dat korting zou willen noemen. Eerder een bulk prijs omdat de totale materiaalkosten gemiddeld lager zijn als je grote hoeveelheden inkoopt. En je kan misschien makkelijker in serie werken waardoor de tijd per artikel afneemt.Dan noem je het anders
Hier nog een interessant stukje over het berekenen van een prijs voor een product.
quote:Mariska76 schreef op 09 december 2011 @ 16:39:

[...]

Ik vind alleen de gedachtegang niet zo logisch. Je kijkt naar je inkoopkosten (excl. btw), daarna bepaal je wat je uurtarief is. Je kijkt hoeveel je er per uur maakt en dan heb je kosten om het te maken. Je telt het bij elkaar op en dat is jouw verkoopprijs en de inkoopprijs voor de webwinkel. Als die prijs te laag of te hoog uitvalt, kun je kijken naar je inkoop (goedkopere groothandel) of je uurtarief aanpassen.

Eens. Bereken welke kosten je hebt en ga dan eens verder rekenen.

Tenzij het je hobby is en de verkoop een mooi bijproduct (maar vraag je dan af of het nog leuk is als de webshop de 300ste bestelling bij je plaatst).
Merci. Ik heb inmiddels al reactie dat de webwinkel ook bij iemand anders kijkt, waar ze EUR 2,87 als inkoopprijs aanhouden en EUR 4,10 als verkoopprijs. Dat zou betekenen dat als ik die inkoopprijs zou hanteren, ik EUR 1,03 overhoud en dat daar dan nog BTW vanaf gaat. Dat zou betekenen dat ik maar EUR 0,86 per stuk overhoud. En dat is mij, bij een productie van (gok ik) 4 tot 6 stuks per uur echt te weinig geloof ik.
Jij kunt alleen zelf bepalen of jij voor dit bedrag het product wilt maken.

Zijn de prijzen van de webwinkel incl. of excl. BTW. Normala gesproken is EUR 4,10 incl. BTW (is immers consumenteprijs) en EUR 2,87 excl. BTW.

Dus 2,87 - EUR 1,60 materiaal =EUR 1,29 excl. voor jezelf per product. Voor mij als ondernemer is dat absoluut niet interessant. Je moet ze dan in massa kunnen maken en dit zeer waarschijnlijk uit besteden.
Dahlia, de retailprijs is EUR 4,10 en de wholesaleprijs is EUR 2,87. Klopt jouw berekening dan?
Ik zou 4 euro per stuk vragen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven