Geld & Recht alle pijlers

Hoe reiskosten terugvragen bij belastingdienst ?

28-03-2010 20:01 14 berichten
Hallo,



Ik had een vraag. Als het goed is, moet je reiskosten kunnen terugvragen bij de belastingdienst. Als ik google, vindt ik alleen teruggave van reiskosten voor studenten. Ik ben wel student, maar het gaat om mijn vriend.



Vorig jaar kreeg hij 600 euro terug, nu slechts 134. Weet iemand hoe dit komt ( zijn collega's krijgen rond de 1000 euro terug? )



Weet iemand dit, over deze reiskosten en hoe je meer terug kunt krijgen dan 134?



Alvast bedankt! Groetjes Patricia
Alle reacties Link kopieren
Zelf ook dit jaar reiskosten teruggevraagd bij de belastingdienst. Afhankelijk van of ie kaartjes, abonnement gebruikt:





http://www.belastingdiens ... komsten/inkomsten-06.html



Reisde u in 2009 met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder bepaalde voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. Kreeg u van uw werkgever een reiskostenvergoeding? Dan moet u deze van het vaste bedrag aftrekken. Het vaste bedrag vindt u in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer.



Voorwaarden reisaftrek openbaar vervoer

U krijgt reisaftrek openbaar vervoer als u in 2009 voldeed aan de volgende 3 voorwaarden:



•De afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer was meer dan 10 kilometer.

•U reisde per week meestal 1 dag of meer naar uw werk. Of u reisde in heel 2009 minimaal 40 dagen naar deze werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakte.

•U had een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring.

Welk bedrag kunt u aftrekken?

Het bedrag dat u kunt aftrekken, hangt af van de afstand van een enkele reis tussen uw woning en uw werk én van het aantal dagen waarop u met het openbaar vervoer reisde. Dit bedrag vindt u in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer 2009.



Openbaarvervoerverklaring of reisverklaring

Een openbaarvervoerverklaring is het bewijs dat u met het openbaar vervoer hebt gereisd. Deze verklaring krijgt u bij de openbaarvervoerbedrijven. Studenten kunnen de verklaring aanvragen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO, de voormalige IB-Groep). Had u een NS-Jaartrajectkaart, een NS-Jaarkaart of een OV-Jaarkaart? Dan hoeft u geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen omdat wij deze rechtstreeks van de NS ontvangen. Krijgt u geen openbaarvervoerverklaring omdat u met losse vervoerbewijzen reisde? Vraag dan uw werkgever om een reisverklaring.



Let op!



Bewaar uw openbaarvervoerverklaring, reisverklaring of losse vervoerbewijzen, want wij kunnen er om vragen. Stuur ze niet mee met uw aangifte.
Dankjewel voor je antwoord



Ik had het voor het ov al gevonden, maar het gaat om 'gewoon' autoverkeer. Dat was ik vergeten erbij te zetten in de OP, sorry
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn reiskosten niet aftrekbaar helaas.
Ik vond het al zo raar dat je ov- kosten wel kon vinden bij de aangifte, die andere niet. Daarom dus:)



Bedankt voor jullie antwoorden!



Fijne avond!
Ow sorry, weet iemand nog hoe het zou kunnen komen dat hij nu maar 134 terugkrijgt, vorig jaar 600 (andere werkgever) en zijn collega's rond de 1000?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kon hij vorig jaar meer zorgkosten aftrekken, bijv. lenzen/bril? Dat kan dit jaar niet meer.



Tja, en dat terug krijgen is zo persoonlijk, hangt af van aftrekposten. Collega's hebben misschien eigen huis, nog wel aftrekbare ziektenkosten, ouderschapsverlofkorting....
Nee, dat is het allemaal niet,

toch bedankt voor je antwoord. Ik snap er niets van!
eh.. ik snap je antwoord uiteraard wel:)



Maar het verschil bedoel ik
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je even je aangifte van vorig jaar kunt printen? Dan kun je vergelijken welke posten je toen op hebt gegeven. Misschien ben je wel iets vergeten? Ben je meer gaan verdienen?



Met collega's zou ik niet gaan vergelijken, dit is zo persoonlijk. Iedereen heeft een ander vermogen, eigen huis, studie, ziekte ...
Alle reacties Link kopieren
Collega's zeggen inderdaad niks, ik heb een collega die vorig jaar een heel duur huis heeft gekocht, en de hypotheekrente aftrek in een keer laat uitbetalen, die krijgt dus duizenden euro's terug. Ik niet ;-p.... Je weet nooit hoe de situatie van een ander is (voor jou onbekende aftrekposten, een bepaalde post in een keer uit laten betalen terwijl jij hem maandelijks terugkrijgt, een partner met veel aftrekposten enz enz) , dus daar kun je niks mee.

Wat betreft het verschil met vorig jaar: is er niks veranderd aan de hoogte van het jaarinkomen (als je veel minder verdient en dus veel minder belasting betaald hebt, krijg je vaak ook minder terug)? Heb je vorig jaar toevallig veel meer belasting betaald omdat de toenmalige werkgever te veel inhield (kun je zien bij 'ingehouden loonbelasting' op je jaaropgave) ? Zijn alle aftrekposten nog hetzelfde (niet alleen huis, vorig jaar wel openbaar vervoer, studiekosten, inwonende kinderen, kinderopvang etc?)?
Alle reacties Link kopieren
Krijgt hij reiskostenvergoeding van zijn werkgever? Want dat moet je weer van het bedrag aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een heleboel beroepskosten niet meer aftrekken als werknemer, dat was voor mij ook een onaangename verrassing toen ik de aangifte 2009 in orde maakte. Zo heb ik een vaste telefoonaansluiting genomen t.b.v. een van mijn werkzaamheden en ook echt alleen daarvoor, maar helaas, niet af te trekken dus. Ik krijg wel telefoonkostenvergoeding, maar alleen de gesprekskosten. En zo zijn er nog wat dingetjes. Ik werk thuis en heb daardoor beroepskosten die ik anders niet zou hebben. Gelukkig ben ik dit jaar ondernemer geworden en vallen dat soort kosten voortaan onder de bedrijfskosten, dus wel aftrekbaar.

xYella.
Bedankt allemaal!

Ik ga morgen nog even goed puzzelen:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven