Geld & Recht alle pijlers

Hoe reiskosten terugvragen bij belastingdienst ?

28-03-2010 20:01 14 berichten
Hallo,



Ik had een vraag. Als het goed is, moet je reiskosten kunnen terugvragen bij de belastingdienst. Als ik google, vindt ik alleen teruggave van reiskosten voor studenten. Ik ben wel student, maar het gaat om mijn vriend.



Vorig jaar kreeg hij 600 euro terug, nu slechts 134. Weet iemand hoe dit komt ( zijn collega's krijgen rond de 1000 euro terug? )



Weet iemand dit, over deze reiskosten en hoe je meer terug kunt krijgen dan 134?



Alvast bedankt! Groetjes Patricia
Alle reacties Link kopieren
Zelf ook dit jaar reiskosten teruggevraagd bij de belastingdienst. Afhankelijk van of ie kaartjes, abonnement gebruikt:





http://www.belastingdiens ... komsten/inkomsten-06.html



Reisde u in 2009 met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder bepaalde voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. Kreeg u van uw werkgever een reiskostenvergoeding? Dan moet u deze van het vaste bedrag aftrekken. Het vaste bedrag vindt u in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer.



Voorwaarden reisaftrek openbaar vervoer

U krijgt reisaftrek openbaar vervoer als u in 2009 voldeed aan de volgende 3 voorwaarden:



•De afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer was meer dan 10 kilometer.

•U reisde per week meestal 1 dag of meer naar uw werk. Of u reisde in heel 2009 minimaal 40 dagen naar deze werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakte.

•U had een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring.

Welk bedrag kunt u aftrekken?

Het bedrag dat u kunt aftrekken, hangt af van de afstand van een enkele reis tussen uw woning en uw werk én van het aantal dagen waarop u met het openbaar vervoer reisde. Dit bedrag vindt u in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer 2009.



Openbaarvervoerverklaring of reisverklaring