Hoe veel huur kan ik betalen?
zaterdag 25 juni 2011 om 11:02
Ik weet dat er al tig topics zijn over huurprijzen maar graag even advies over mijn situatie. Een paar weken geleden was ik nummer 1 op een huurwoning. Omdat de kans toen best groot was dat ik niet zou afstuderen deze zomer heb ik het huis geweigerd. Ondertussen ben ik toch geslaagd en ik september begin ik bij mijn nieuwe werk. In eerste instantie voor een half jaar, als het bevalt voor vast.
Nu zag ik dat er weer een appartement met dezelfde indeling is vrijgekomen maar dan in een andere flat. Hier heb ik dan ook weer op gereageerd. Maar nu twijfel ik omdat ik de huur toch best veel vind. Huur inclusief water en gas is 590. Dus daar komen nog elektriciteit en gemeentelijke heffingen bij.
Ik ga netto 1550 verdienen en heb wel een auto en duur sportschoolabonnement tot eind dit jaar.
Ik zoek eigenlijk een advies van mensen die ook alleen zijn en een huis huren. Komen jullie rond? Denken jullie dat deze huur bij dit loon goed te doen is?
En ja, ik heb ook gewoon koudwatervrees.
Nu zag ik dat er weer een appartement met dezelfde indeling is vrijgekomen maar dan in een andere flat. Hier heb ik dan ook weer op gereageerd. Maar nu twijfel ik omdat ik de huur toch best veel vind. Huur inclusief water en gas is 590. Dus daar komen nog elektriciteit en gemeentelijke heffingen bij.
Ik ga netto 1550 verdienen en heb wel een auto en duur sportschoolabonnement tot eind dit jaar.
Ik zoek eigenlijk een advies van mensen die ook alleen zijn en een huis huren. Komen jullie rond? Denken jullie dat deze huur bij dit loon goed te doen is?
En ja, ik heb ook gewoon koudwatervrees.
zaterdag 25 juni 2011 om 11:08
Ik neem aan dat je ook andere uitgaven hebt?
Maak voor jezelf even een overzicht van de kosten in Excel.
Denk aan je verzekeringen, internet/televisie, telefoon, ziektekosten enz enz.
Je weet dan precies wat je kwijt bent. Wellicht heb je ook recht op huurtoeslag? Heb zelf geen idee wat de grens is maar wie weer loont het om het even te berekenen.
Maak voor jezelf even een overzicht van de kosten in Excel.
Denk aan je verzekeringen, internet/televisie, telefoon, ziektekosten enz enz.
Je weet dan precies wat je kwijt bent. Wellicht heb je ook recht op huurtoeslag? Heb zelf geen idee wat de grens is maar wie weer loont het om het even te berekenen.
zaterdag 25 juni 2011 om 11:08
Onze verhuurder had als voorwaarde dat wij maximaal 5x de huur aan netto salaris elke maand binnen zouden krijgen. Als jou verhuurder dat ook wil, dan zal je het met dit salaris niet redden.
Verder ga je zeker elke maand minimaal (!) 1000 euro aan vaste lasten kwijt hebben, dan moet je daarnaast nog je boodschappen doen, verjaardagen, kleding, uitgaan etc. Dat ligt er net maar aan wat voor bestedingspatroon je hebt en wat je belangrijk vind. Daarom zou ik eerst eens inzage maken in wat je vaste lasten gaan zijn en wat je verder uit geeft.
Daarnaast is je contract maar voor een half jaar, soms is dat voor de verhuurder niet voldoende. Wat ga je doen als je na dat half jaar op straat komt te staan, heb je spaargeld, kan je makkelijk aan nieuw werk komen?
Verder ga je zeker elke maand minimaal (!) 1000 euro aan vaste lasten kwijt hebben, dan moet je daarnaast nog je boodschappen doen, verjaardagen, kleding, uitgaan etc. Dat ligt er net maar aan wat voor bestedingspatroon je hebt en wat je belangrijk vind. Daarom zou ik eerst eens inzage maken in wat je vaste lasten gaan zijn en wat je verder uit geeft.
Daarnaast is je contract maar voor een half jaar, soms is dat voor de verhuurder niet voldoende. Wat ga je doen als je na dat half jaar op straat komt te staan, heb je spaargeld, kan je makkelijk aan nieuw werk komen?
zaterdag 25 juni 2011 om 11:09
zaterdag 25 juni 2011 om 11:11
Je hebt met jouw salaris waarschijnlijk geen recht op huurtoeslag.
Dus dan krijg je naast die 590 euro
-gas, water en licht: 100 ongeveer
-internet, tv, bellen: 40
-gemeentelijke heffingen: 25
-verzekeringen: 15
Dat zijn zo ongeveer de globale kosten die er nog bijkomen
Dus 1550-770= 780
weet niet wat je voor je auto, Zorgverzekering, mobiel, sportschool ed betaald?
Boodschappen is voor 1 persoon +- 150-200 per maand.
Lijkt mij met jouw salaris dus allemaal makkelijk te betalen
Dus dan krijg je naast die 590 euro
-gas, water en licht: 100 ongeveer
-internet, tv, bellen: 40
-gemeentelijke heffingen: 25
-verzekeringen: 15
Dat zijn zo ongeveer de globale kosten die er nog bijkomen
Dus 1550-770= 780
weet niet wat je voor je auto, Zorgverzekering, mobiel, sportschool ed betaald?
Boodschappen is voor 1 persoon +- 150-200 per maand.
Lijkt mij met jouw salaris dus allemaal makkelijk te betalen
zaterdag 25 juni 2011 om 11:14
Bedankt voor jullie tips en AmyS bedankt voor de felicitaties.
Ik heb nu dit lijstje:
Huur 590
Gas 0
Water 0
Electriciteit 50
Zorgverzekering 130
Autoverzekering 53
Autobelasting 17
Benzine 60
Boodschappen 200
Tv 8,5
Internet 20
Telefoon 25
Afvalstoffenheffing 18,75
Waterschapsheffing 8
Rioolrechten 13
Inboedelverzekering 8
Aansprakelijkheidsverzekering 2,5
Leuke dingen/ kleding/sporten 200
Sparen 100
Totaal: 1503
Is dit een beetje reeel? Dit jaar krijg ik nog toeslag van ongeveer 300 per maand. Volgend jaar niet meer.
Ik heb nu dit lijstje:
Huur 590
Gas 0
Water 0
Electriciteit 50
Zorgverzekering 130
Autoverzekering 53
Autobelasting 17
Benzine 60
Boodschappen 200
Tv 8,5
Internet 20
Telefoon 25
Afvalstoffenheffing 18,75
Waterschapsheffing 8
Rioolrechten 13
Inboedelverzekering 8
Aansprakelijkheidsverzekering 2,5
Leuke dingen/ kleding/sporten 200
Sparen 100
Totaal: 1503
Is dit een beetje reeel? Dit jaar krijg ik nog toeslag van ongeveer 300 per maand. Volgend jaar niet meer.
zaterdag 25 juni 2011 om 11:17
@atelier_madame dat is dus ook waar ik over twijfel. Ik kan wel iets goedkopers huren, maar dan ben ik ongeveer 80-100 euro goedkoper uit. Goedkoper is hier in de omgeving niets te vinden. En dan heb ik wel direct 2 kamers minder. Bovendien kan ik dan de komende 5 jaar niet meer verhuizen naar een andere sociale huurwoning en tegen die tijd verdien ik misschien weer teveel.
Misschien is dat ook wel waar ik het meeste over twijfel, ga ik voor kleiner en max 100 euro goedkoper of voor groter en duurder.
Misschien is dat ook wel waar ik het meeste over twijfel, ga ik voor kleiner en max 100 euro goedkoper of voor groter en duurder.
zaterdag 25 juni 2011 om 11:20
quote:Atelier_madame schreef op 25 juni 2011 @ 11:11:
volgens mij heeft TO het eerste jaar wel recht op huurtoeslag. Die wordt namelijk gerekend over een heel belastingjaar. En dit jaar verdient TO over het hele jaar gezien nog niet zoveel.
Dus zoek dat even uit.
Uit eigen ervaring. Ik heb anderhalfjaar een zolder appartement gehad waar ik 525 exclusief betaalde. Toen verdiende ik 1200 netto. Ik heb het verschrikkelijk krap gehad. Had geen auto en moest ook etentjes afzeggen met vriendinnen omdat ik er gewoonweg het geld niet voor had. Maar het was te doen en ik was verschrikkelijk gelukkig in mijn zolderappartementje.
volgens mij heeft TO het eerste jaar wel recht op huurtoeslag. Die wordt namelijk gerekend over een heel belastingjaar. En dit jaar verdient TO over het hele jaar gezien nog niet zoveel.
Dus zoek dat even uit.
Uit eigen ervaring. Ik heb anderhalfjaar een zolder appartement gehad waar ik 525 exclusief betaalde. Toen verdiende ik 1200 netto. Ik heb het verschrikkelijk krap gehad. Had geen auto en moest ook etentjes afzeggen met vriendinnen omdat ik er gewoonweg het geld niet voor had. Maar het was te doen en ik was verschrikkelijk gelukkig in mijn zolderappartementje.
zaterdag 25 juni 2011 om 11:23
quote:Liselotte4 schreef op 25 juni 2011 @ 11:20:
[...]
Klopt dit jaar krijg ik nog 300 euro per maand. Maar volgend jaar wil ik hier ook blijven wonen.
@Plops en Liselotte jullie kwamen dus ook rond van nog veel minder. Een auto is wel een grote kostenpost idd, maar ik heb hem wel nodig om naar mijn werk te gaan.
[...]
Klopt dit jaar krijg ik nog 300 euro per maand. Maar volgend jaar wil ik hier ook blijven wonen.
@Plops en Liselotte jullie kwamen dus ook rond van nog veel minder. Een auto is wel een grote kostenpost idd, maar ik heb hem wel nodig om naar mijn werk te gaan.