Geld & Recht alle pijlers

Hoe veilig is het?

21-01-2012 22:52 34 berichten
Dit jaar is in ons gemeente veel illegaal vuurwerk die nog steeds gebruikt wordt om spullen te vernielen. Vandaag hebben we de kenteken van een auto genoteerd. Een paar jongeren gooiden vuurwerk vanuit de auto (grote knallen). Ik wou de politie bellen, maar Mefsman is bang voor represailles. Als we de politie hadden gebeld? Hadden de daders achter ons adres kunnen komen? Kunnen we het alsnog bij de politie aangeven?
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heeft een vriendin van mij een meisje geholpen die op straat i elkaar geslagen werd. Ze heeft haar naar een politiebureau gebracht. Daar werd gevraagd of ze wilde getuigen. Als ze dit zou doen zou de dader echter haar naam en adres krijgen. Daarom heeft mijn vriendin afgezien hiervan omdat ze bang was voor problemen. Tja, als niemand ooit iets doet blijven ze doorgaan, maar kan me voorstellen dat je voor jezelf kiest... Kun je geen anonieme tip doen?
Ik weet niet of ik anoniem dat kan doen. Dat is wel een optie. Ik heb twee kinderen en de oudste, 10 jaar, fiets naar huis alleen en is een uur alleen
Meld Misdaad Anoniem, Mefs.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik had eraan gedacht, maar dat is volgens mij alleen voor ernstige misdaden.
Dat meen je niet? Dus als de politie een melding na trekt zeggen ze die en die op dat adres met het volgende telefoon nummer heeft ons gebeld?
Maar MEFS als een andere automobilist schrikt van het vuurwerk en een ongeluk veroorzaakt dan zijn de gevolgen wel heel erg. En die kans bestaat dus gewoon bij zo'n gevaarlijk gedrag. Ik zou toch een melding doen.
Ja, maar niet ten koste van de veiligheid van mijn kinderen. Stel je voor dat ze van die zware vuurwerk door de brievenbus doen.
Och, als de politie een melding krijgt over vuurwerk, gaan ze daar echt niet achteraan hoor.

De prioriteiten liggen echt anders.
De politie in de gemeente heeft juist nadrukkelijk gevraagd om alert te zijn bij vuurwerk. Het is al twee maanden dat er veel vernielingen zijn met zeer zware vuurwerk.
MEFS, ik heb het even voor je opgezocht op de site van Meld Misdaad Anoniem. Zoals ik hieruit begrijp blijf je altijd anoniem, tenzij jij de enige getuige bent, die de dader ook persoonlijk kent. In dat laatste geval neemt M. de melding niet op. Er van uitgaande dat de je de dader niet persoonlijk kent, kun je dus inderdaad anoniem een melding maken. Ik zou het zeker doen. Wie weet is het de volgende keer jouw auto wat in vlammen opgaat, dan heb je er waarschijnlijk spijt van dat je niet gebeld hebt. Hieronder staat de link:

http://www.meldmisdaad.nl/melden/anonimiteit/
Dank je wel tuttie. Ik denk niet alleen aan onze auto's, maar ook aan de kinderen.
Dat begrijp ik, zo was het ook absoluut niet bedoeld. De auto's had ik gepakt als voorbeeld, is iets minder ernstig dan dat ik als voorbeeld zou pakken dat de kinderen iets ergs zou overkomen.
quote:jill92 schreef op 21 januari 2012 @ 23:07:

Dat meen je niet? Dus als de politie een melding na trekt zeggen ze die en die op dat adres met het volgende telefoon nummer heeft ons gebeld?Nee. De advocaat van de verdachte kan echter wel zonder enige moeite achter het adres van de getuige komen.
quote:gemello schreef op 21 januari 2012 @ 23:39:

[...]

Nee. De advocaat van de verdachte kan echter wel zonder enige moeite achter het adres van de getuige komen.Ja, het was meer in het geval dat er een rechtszaak van zou komen dat dan alle gegevens, dus ook privégegevens van mijn vriendin, openbaar gemaakt moeten kunnen worden. Dus ook van getuigen. Dat is in ieder geval wat de politie heeft verteld.
Ik ben dus wel getuige geweest van een ,bijna, overval. We hebben het dus kunnen voorkomen door de politie te bellen. Er is procesverbaal opgemaakt en naderhand hoorde ik dat de advocaat van het overvalduo dus onze gegevens ziet. Naam, adres, wat we precies hebben gezien etc. De daders mogen dat ook inzien.

De volgende dag zijn we meteen naar de politie terug gegaan om het in te trekken maar dat kon dus niet meer. Ook konden we niet onze naam en/of adres anoniem maken. Ik heb er wel van wakker gelegen, omdat de overvallers de leeftijden hadden van onze zoons en ze bij onze naam misschien aan onze zoons zouden denken.

Anoniem aangifte doen kan je proberen, maar bij ons zei de politie dat als je een strafbaar feit hebt gezien je verplicht ben dan te getuigen en/of procesverbaal op te laten maken.

Ik had geen spijt dat we de overval hadden verijdeld, wel dat al onze gegevens bij hun bekend werden.
Dat is toch niet normaal? Het zou niet mogelijk moeten zijn dat die gegevens bij de daders of zijn advocaat komen.
Misschien zit ik er helemaal naast maar je kan bij de aangifte toch het adres van het politiebureau als adresgegevens opgeven?

Ik dacht dat dat een mogelijkheid was in verband met bescherming van "getuigen"
Nee, dat zeiden wij ook. Maar de daders zijn beter beschermd dan de getuigen. Toen wij vroegen of ze nog vast zaten en of ze de winkel binnen waren geweest mochten ze daar geen antwoord op geven. Ik voelde me echt heel lullig en heb meteen gebeld en gezorgd dat ons telefoon nummer niet meer te vinden was via internet. Denk dus maar goed na...erg eigenlijk hé?
Je kan gewoon bellen en zeggen dat je jongens in een auto hebt gezien die zwaar vuurwerk hebben afgestoken en dit het nr bord is ze komen nergens achter.

Ze (politie) kan namelijk gewoon zeggen dat ze een anonieme tip kregen en iemand het nr bord heeft opgeschreven.\

Wanneer je daadwerkelijk AANGIFTE gaat doen komt men achter je persoonsgegevens omdat die opgenomen zijn in de aangifte.

Maar je kan ook gewoon bellen met je plaatselijke politie en niet aangifte doen mar gewoon melding maken. en melding maken is totaal iets anders dan aangifte doen.

Ik heb dat aantal maanden geleden ook gedaan (niet ivm vuurwerk maar ivm ijzer weghalen bij mensen die niet thuis waren) Politie kwam keurig langs , heeft het nr bord nagetrokken en geen woord gerept dat ik Mw Zespri uit de huppeldepupstraat heeft gebeld.
Natuurlijk kun je het altijd nog aangeven. Ik zou er dan wel bij vermelden dat je graag anoniem wil blijven.

Het is juist goed als je het aan zou geven, dan kan er tenminste iets aan gedaan worden!
quote:morrissey schreef op 22 januari 2012 @ 00:08:

Misschien zit ik er helemaal naast maar je kan bij de aangifte toch het adres van het politiebureau als adresgegevens opgeven?

Ik dacht dat dat een mogelijkheid was in verband met bescherming van "getuigen"Voor dit soort zaken hoef je helemaal geen aangifte te doen, maar kun je er gewoon een melding van maken. Een melding kan altijd anoniem blijven voor de "daders".
Als je volledig anoniem wilt blijven is meld misdaad anoniem de beste manier om je verhaal door te geven.

Je kunt eventueel bij een verklaring (aangifte of getuige) vragen of je domicilie mag kiezen op het adres van het politiebureau. In dat geval worden je adresgegevens niet bekend, maar wel je naam. De verklaring komt dan in het dossier zonder je adres, maar wel met je naam.

Een advocaat krijgt een kopie van het dossier. Zo kan een verdachte dat ook in handen krijgen. Als daar jouw verklaring in zit, betekent dat dus dat die advocaat en evt. de verdachte dat ook zien, inclusief de persoonsgegevens zoals ze bekend zijn in dat dossier.

Ingeval van angst voor wraak oid wordt daarom vaak gekozen voor een domicilieadres. Ook mensen die bijvoorbeeld op de werkvloer met een misdrijf te maken krijgen en daarover een verklaring afleggen, kiezen vaak het adres van hun werkgever als domicilieadres.
anoniem_82828 wijzigde dit bericht op 22-01-2012 10:20
Reden: typfout
% gewijzigd
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Hoe vervelend het ook is dat ze eventueel je gegevens kunnen zien, het is wel logisch. Je kunt natuurlijk niet iemand veroordelen op basis van een anonieme tip. Stel je voor dat je als verdachte niet kunt bewijzen dat de bron volstrekt onbetrouwbaar is...

Maar ik zou ook wel 2 keer nadenken voordat ik me als getuige zou melden van een misdrijf. In onze wijk is dat vaak toch drugsgerelateerd.
Wat een enge gedachte! Waarom schrijven ze de adressen van de

Getuigen niet gewoon in een bijlage op die de dader niet te zien krijgt?

Vraag me nu ook gelijk af of dit de reden is dat dit de reden is waarom er zo weinig gereageerd wordt op oproepen van vermiste personen/ ooggetuigen van geweld en erger.

Kan me namelijk nooit voorstellen dat wanneer er op klaarlichte dag een kind wordt ontvoerd niemand iets gezien heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven