Geld & Recht alle pijlers

Hoe veilig is het?

21-01-2012 22:52 34 berichten
Dit jaar is in ons gemeente veel illegaal vuurwerk die nog steeds gebruikt wordt om spullen te vernielen. Vandaag hebben we de kenteken van een auto genoteerd. Een paar jongeren gooiden vuurwerk vanuit de auto (grote knallen). Ik wou de politie bellen, maar Mefsman is bang voor represailles. Als we de politie hadden gebeld? Hadden de daders achter ons adres kunnen komen? Kunnen we het alsnog bij de politie aangeven?
Ik vind het echt schokkend dat de dader ook de gegevens te zien krijgt. Ik wist niet dat het zo gaat.quote:achnein schreef op 22 januari 2012 @ 10:16:

Hoe vervelend het ook is dat ze eventueel je gegevens kunnen zien, het is wel logisch. Je kunt natuurlijk niet iemand veroordelen op basis van een anonieme tip. Stel je voor dat je als verdachte niet kunt bewijzen dat de bron volstrekt onbetrouwbaar is...

Dat snap ik, maar je kan toch de gegevens alleen zichbaar maken voor politie en justitie? Zij houden ook voor de getuigen de gegevens van de dader geheim, ter bescherming. Dat zou andersom toch ook moeten?

Zeker omdat de gemiddelde dader van een misdrijf nou juist het type persoon is waarvan je er beter niet op kan vertrouwen dat ze geen wraak gaan nemen.
quote:morrissey schreef op 22 januari 2012 @ 00:08:

Misschien zit ik er helemaal naast maar je kan bij de aangifte toch het adres van het politiebureau als adresgegevens opgeven?

Ik dacht dat dat een mogelijkheid was in verband met bescherming van "getuigen"Ik heb dit even opgezocht, het blijkt dat adres wel anoniem kan blijven op die manier, maar je naam niet klik

Inderdaad kan melden wel anoniem, aangifte doen alleen in speciale gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook wel. Je zou er maar ingeluisd worden door iemand waar je ruzie mee hebt.

Maak een melding ipv aangifte, dit is niet iets om aangifte van te doen.
Ruza, ik neem aan dat politie/justitie altijd natrekken of een getuigenverklaring klopt. Iemand wordt niet zomaar veroordeeld voor een overval, op basis van 1 verklaring alleen.

Andersom kunnen ze makkelijk aan de dader vragen of die ruzie heeft met iemand en als dan de naam overeen komt met die van de getuige kunnen ze de verklaring minder zwaar laten wegen.

Het lijkt mij afgrijselijk als je een overval ziet gebeuren waar je aangifte van doet en de dader hoort met naam en adres wij dit heeft gemeld. Juist in dat soort zware gevallen wil je wel aangifte doen in plaats van melding en juist in dat soort gevallen wil je niet dat de dader ook je adres kan zien.

Ik ben het wel met je eens dat in dit geval alleen melden voldoende is.
Aaanne, een overval is een ding. Maar je zult maar beschuldigd worden van een verder niet te bewijzen diefstal.
Ruza, ik hoop dat dan bij gebrek aan bewijs de dader persoon die als verdachte wordt aangewezen vrijgesproken wordt... maar nu ik dit lees over gegevens openbaar maken ben ik tijdelijk het vertrouwen in politie/justitie wel even kwijt!
Dit is allemaal wel leuk wat ik lees maar in de praktijk is het wel anders. Wij konden helemaal ons adres niet veranderen in het politieadres. En de politie zei ook dat als je een strafbaar feit hebt gezien en je meld dat, zij je kunnen verplichten om wel aangifte te doen. Wij hebben deze regels van hierboven ook op internet gevonden maar zoals ik al zei, de praktijk is vaak anders.
quote:aaaanne schreef op 22 januari 2012 @ 12:39:

Ruza, ik hoop dat dan bij gebrek aan bewijs de dader persoon die als verdachte wordt aangewezen vrijgesproken wordt... maar nu ik dit lees over gegevens openbaar maken ben ik tijdelijk het vertrouwen in politie/justitie wel even kwijt!

Je hoeft het vertrouwen niet direct kwijt te raken. Jouw gegevens worden opgenomen in het proces-verbaal wat opgemaakt wordt over die verdachte als jij echt een getuigenverklaring aflegt (en ondertekent) of een aangifte doet (en ondertekent). Zoals jouw verklaring er uitziet op het moment dat je deze ondertekent, zo komt deze in het proces-verbaal terecht. Dus als daar jouw adresgegevens en jouw naam op staan, dan komt dat in het dossier.

Zoals ik eerder al schreef, kun je er in bepaalde gevallen voor kiezen om het adres van bijvoorbeeld je werkgever of het politiebureau opgeven (dat heet een domicilie-adres kiezen). Dan wordt dat vermeld in het proces-verbaal en komt dat bij de betrokken partijen (rechter, advocaat en zo ook evt via de advocaat bij verdachte) terecht.

Op het moment dat jij de politie belt en melding van iets doet, wordt er een mutatie gemaakt in het politiesysteem. Dat is iets anders dan een getuigenverklaring of een aangifte. Van die meldingen hoeven niet jouw persoonsgegevens in het dossier terecht te komen.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Wat Madamemicmac schrijft, daar wordt ik toch bepaald niet vrolijk van. Ik hoop maar dat ik nooit in zo'n situatie terecht zal komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven