Geld & Recht alle pijlers

Hoe werkt maatschappelijk werk?

13-04-2011 16:31 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand in mijn familiekring heeft een enorm potje van haar leven gemaakt. Schulden, deurwaarders, bijna uit huis gezet, gas en electra afgesloten en nog meer schulden en kop-in-het-zandpolitiek. Ze is nu sinds een paar weken terechtgekomen bij een maatschappelijk werker die haar gaat helpen om haar leven weer op de rails te krijgen. Het is een schuld die ze niet zomaar kan afbetalen dus ik vermoed dat er een schuldhulpverleningstraject in gang wordt gezet.

Mijn familielid is nogal labiel en ik zou haar graag een beetje willen helpen. Ik heb het idee dat het traject met de maatschappelijk werker niet zo opschiet. We zijn nu een paar weken verder en ze heeft nog steeds geen electra, schuldhulpverlening is nog steeds niet in in gang gezet, etc. Misschien verwacht ik te veel hoor, maar ik had gewoon gehoopt dat ze even 'bij kop en kont' gepakt zou worden en er een hoop geregeld zou worden. Wie heeft er hier ervaring met maatschappelijk werk in een dergelijk traject en kunnen jullie misschien iets zeggen over het proces. Moeten wij ons er bij neerleggen dat zulke dingen gewoon even tijd kosten? Want nu zit ze dus al tijden zonder gas en licht. Wat kunnen wij als familie misschien zelf doen om het proces een beetje te versnellen? Iemand nog tips qua schuldhulpverlening ed?

Alle suggesties zijn welkom.
Ja zo'n traject duurt een tijdje.

Zoals met de meeste hulpverlening geldt ook hier dat mensen geacht worden zoveel mogelijk zelf te doen.

Maatschappelijk werk ondersteunt daarin, maar gaat niet het leven van iemand overnemen en even ' recht breien' .

Is maar goed ook, het is tenslotte de bedoeling dat je familielid leert zelfstandig te functioneren.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Je verwacht inderdaad te veel als je denkt dat het sneller kan. Er zijn natuurlijk schuldeisers waar een regeling mee getroffen moet worden. Die moet je allemaaal op een lijn zien te krijgen en daar gaat veel tijd inzitten. Ik zou gewoon blij zijn dat ze geholpen wordt en het afwachten,tenzij je een zak geld hebt natuurlijk!
Schuldhulpverlening gaat hier niet via maatschappelijk werk, maar via de gemeente.

Bij maatschappelijk werk praat je over je problemen, schuldhulpverlening zoekt een oplossing: overlegt met schuldeisers, inventariseert en doet ze een aanbod. Zo'n traject duurt volgens mij maximaal 3 jaar. Ik neem aan dat als ze zich aan de afbetalingsregeling houdt (of het geld laat binnen komen bij een budgetbeheerder die voor de aflossing zorgt) dat ze dan weer aangesloten wordt op gas, elektra en water.

Maar snel gaat dat niet...
Het klintk hard maar je wil het liefst dat de verantwoording word overgenomen van diegene en dat werkt niet zo.

De maatschappelijk werker heeft eerst een intake met diegene en worden alle gegevens verzameld (misschien over verschillende gesprekken verspreidt). Vergeet niet dat heel veel mensen niet direct het achterste van hun tong willen laten zien (schamen zich) en dat hun schuld hoger is dan wat ze daadwerkelijk hebben.

Ze moet ook gaan werken aan het feit dat ze zo'n schuld heeft opgebouwd dat er iemand bij moet komen waarbij de maatschappelijk werker probeert de achterliggende gedachten te achterhalen.

Al met al een klus dat niet 1-2-3 geregeld kan worden.

Ps. Je helpt haar er niet bij om haar een zak met geld te geven (ook al heb je het) Diegene moet gaan leren om met geld om te gaan.
Nee echt?
Haha...nee was het maar waar die zak met geld. Maar ik zou zo graag willen helpen met wat ik kan. Desnoods het nabellen, regelen van dingen. Ik vind het gewoon moeilijk om haar zo te zien aanmodderen in haar onverlichte onverwarmde huisje. En al die tijd dat het nu duurt komen er weer nieuwe schulden en problemen bij. Voor zover mijn familielid heeft begrepen is er bijvoorbeeld nog geen start gemaakt met het bellen van schuldeisers. En in mijn ogen zou dat toch stap 1 moeten zijn, het kijken wat er open staat en aangeven dat iemand hulp krijgt en dat er een traject wordt gestart.
Nee,eerste prioriteit is alle schulden en bijbehorende schuldeisers in kaart brengen. Daarna wordt er een traject gekozen voor de client en worden de schuldeisers aangeschreven. Tenzij er bijvoorbeeld kinderen bij betrokken zijn en er uit huiszetting dreigt. Maar je vertelde dat haar water en licht al zijn afgesloten.
quote:Happy_ever_after schreef op 13 april 2011 @ 17:22:

Haha...nee was het maar waar die zak met geld. Maar ik zou zo graag willen helpen met wat ik kan. Desnoods het nabellen, regelen van dingen. Ik vind het gewoon moeilijk om haar zo te zien aanmodderen in haar onverlichte onverwarmde huisje. En al die tijd dat het nu duurt komen er weer nieuwe schulden en problemen bij. Voor zover mijn familielid heeft begrepen is er bijvoorbeeld nog geen start gemaakt met het bellen van schuldeisers. En in mijn ogen zou dat toch stap 1 moeten zijn, het kijken wat er open staat en aangeven dat iemand hulp krijgt en dat er een traject wordt gestart.Dat is iets anders dan een regeling treffen! Je hebt schulden meestal niet zomaar op orde, en daarnaast - klinkt lullig - heeft degene die dit op zich genomen heeft wss meerdere mensen. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw familielid niet belabgrijk is / geen prioriteit heeft, maar wel dat iemand mss wel tien van zulke clienten heeft en niet alles tegelijk kan:)
Je familielid zal een hele hoop gegevens moeten gaan verzamelen en inleveren; misschien kun je haar daar mee helpen.
zelf heb ik ook schulden uit eerder huwelijk.

Ik ben hiervoor een tijdje bij maatschappelijk werk geweest; vanuit hier veel gepraat natuurlijk en hier kreeg ik een digitaal kasboek mee voor op pc die ik elke maand inkan vullen en zo precies weet wat er in en uit gaat en wat er aan aflossing overblijft zeg maar. Heel ideaal en zeker als je straks zelf verder moet. Ook budgetbeheer werd me aangeraden.

Echter door verhuizing naar andere provincie ben ik niet meer bij maatschappelijk werk en zit ik hier bij de gemeentelijke schuldsanering.

Na het intake moest ik verschillende gegevens bij elkaar verzamelen wat ze nodig hadden voor mijn dossier.

Het scheelde bij mij heel erg dat ik alles al netjes geordend in een klapper had zodat het overzicht in mijn schulden en andere financiën overzichtelijk waren.

Dat is punt een zorg dat je alles overzichtelijk hebt. Dat je weet wat er in en uitgaat en dat je weet waar je welke schuld hebt staan.

Ik moest zelf een brief naar alle schuldeisers sturen met daarin mijn eigen verhaal. Hoe de schulden ontstaan zijn en dat ik mij bij de gemeente gemeld heb voor schuldsanering en noem maar op. Ook wie mijn case manager daar is dat ze met vragen bij hem konden komen en bla bla bla. Ook een net overzicht van al mijn schuldeisers erbij gedaan en een brief dat ik ook daadwerkelijk bij de gemeente was geweest met handtekening van mijn case manager.

Op het moment dat zij echt alle gegevens binnen hebben, bij de gemeente, dan zal alles naar de stadbank gestuurd worden die kijken of er WSNP of bewind of gewoon een krediet komt.

Voor degene die bij jou in de "shit" zit zeg maar zou ik zeggen zoek alle papieren uit. Maak een klapper met alles wat er aan vaste lasten uitgaat ( ziektekosten verzekering huur/hypotheek noem maar op) en een klapper met alle schuldeisers en alle correspondentie van hun ( wel tabbladen ertussen doen anders kom je er nog niet wijs uit;)).

Zet op papier wat er nu daadwerkelijk aan schulden is en ook aan in komsten en uitgaven en ga schuldeisers zelf aanschrijven.

Zo zien ze namelijk dat je er wel mee bezig bent en vraag om betalingsregeleling. De meeste willen dit wel doen maar daarbij is het ook hoe lang staat deze schuld al. Essent bijvoorbeeld wil het schuldbedrag negen van de tien keer binnen 12 maanden terug hebben.

Mocht je vragen hebben na aanleiding van bovenstaande of hoe je haar eventueel wel of niet zou kunnen helpen zou je me altijd een mail kunnen sturen...
TO je zegt zelf dat je familielid er een puinhoop van gemaakt heeft. Het kan toch niet zo zijn dat er dan een reddend engeltje komt om het in een keer weer goed te toveren?

Jij verwacht dat maatschappelijk werk op kantoor schuldeisers gaat bellen? Ik denk dat ze dat samen met jouw familielid gaan doen, naar aanleiding van een plan.

En dat jij de schulden prioriteit vindt, wil niet zeggen dat maatschappelijk werk dat met je eens is. Vaak besteden ze de schuldhulp uit aan mensen die zich speciaal daarmee bezighouden. Anders overheerst het gedoe met geld de hele begeleiding.

Als je familielid in aanmerking komt voor schuldhulp (niet te verwarren met schuldsanering) of budgetbegeleiding is daar vaak een wachtlijst voor. Soms van maanden, afhankelijk van de regio.

Het is natuurlijk niet leuk, dat snap ik.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
wachtlijst bij schuldhulpf of budgetbegeleiding?? Dat wist ik niet, zelf niet meegemaakt laat ik het zo zeggen.Maar kan per gemeente ook verschillen denk ik dan....

Voor je familielid is het verstandig om zelf alles goed op een rijtje te zetten en hulp te zoeken ja
Thanks voor jullie reacties! Het op orde brengen van de administratie/ in kaart brengen wat er aan schulden is hebben we zoveel mogelijk al gedaan. Maar er ontbreekt heel veel info, dus om een volledig beeld te krijgen van de hele situatie zal toch alles nagebeld moeten worden. En ik weet niet zo goed of het nu verstandig is om dit zelf al (samen met haar uiteraard) te gaan doen of te wachten tot de maatsch. werker het initiatief hiervoor neemt/ aangeeft dat ze dit moet gaan doen.

Voor betalingsregelingen ed is het volgens mij echt te laat, het gaat om schulden van jaren. Pfoehh...een wachtlijst van maanden, dat hoop ik niet!

@Christel, lief dat je jouw verhaal deelt. Ik heb zelf echt nog nooit met een dergelijke situatie gehad in mijn omgeving dus ik heb gewoon geen idee wat haar te wachten staat. Hoe is de situatie nu bij jou? Zit je nu in de WSNP en is dat een beetje leefbaar? Of wil je dat niet delen via het forum?

@Karen, ja je hebt natuurlijk ook gelijk, zo iemand heeft ongetwijfeld meerdere cliënten en niet alle tijd voor mijn familielid.

Ik besef ook zeker wel dat het niet reeel is om te denken dat er een reddend engeltje komt die *plop* alles oplost. Want zelfs dan zit ze volgend jaar wrs weer in dezelfde situatie. Maar ik vind het zo lastig om machteloos toe te zien en wil gewoon zeker weten dat ik alles doe wat in mijn vermogen ligt om haar te helpen.
Als je wel zelf begint aan brieven te schrijven en zo en alles op orde te hebben ( desnoods bellen naar schuldeisers om te vragen wat de up to dat is daar) laat ze wel zien dat ze ook daadwerkelijk iets met haar schulden wilt en dat ze er vanaf wilt.

Ik ben nog altijd bezig met schuldsanering, en het is over een paar jaartjes voorbij gelukkig. Ik moet zelf wel nog altijd heel veel doen, verzamelen van de gegevens die ze nodig hebben. Schuldeisers ook op de hoogte stellen van waar we allemaal mee bezig zijn en zo.

Laat voor betalingsregeling?? Proberen kun je altijd, geloof me. SOmmige schulden die mijn ex en ik hadden waren ook van jaren geleden maar hebben we alsnog een regeling voor kunnen treffen. ( WE hebben beide de helft van de schulden opgenomen om af te lossen).

Ik moet nu om de twee weken hier naar de gemeente naar de case manager en hij zegt elke keer dat ik goed bezig ben. Dat moet je ook horen in zo'n geval denk ik ongeacht je zelf de boosdoener bent van je schulden en voorheen door de bomen het bos niet meer zag.

Er is ook nog een verschil of je met geld "om kunt gaan" of niet. Je kunt ook altijd bewindvoering aanvragen ( kan ook vrijwillig) en dan gaat alles maar dan ook alles alleen via haar/hem.

Je krijgt dan een X bedrag in de week/maand waar van je moet rondkomen. In het begin moeilijk maar je raakt er wel aan gewend en wordt steeds fantasierijker in dingen die je doet..

Ik heb in die jaren geleerd dat als je zelf er achter aan blijft gaan schuldeisers ook het idee en gevoel krijgen dat je er echt iets an wilt doen. Als je niks laat horen ja dan denken ze okee dan niet maar je kunt ze beter te veel bellen als te weinig.

Ik heb hier nog altijd alles netjes in klappers zitten en als ik met schuldeisers bel maak ik meteen in het desbetreffende tabblaadje aantekeningen over wie ik gesproken heb etc. Altijd verheldering mocht je iemand anders aan de foon krijgen die je weer ergens voor belt ofzo.

Ik denk dat je je familielid al genoeg helpt op dit moment door haar te steunen en te laten zien dat je er voor dr bent enzo..

het samen uitzoeken de papieren en alles op papier zetten kan voor zoiemand al een flinke steun of zet in de rug zijn.

Het probleem alleen is ze zal zelf alleen uit de schulden moeten komen, met of zonder hulp van schuldsanering of wat dan ook. Zij ondersteunen en helpen je daar waar ze kunnen en ze hebben meestal wel meer invloed bij een schuldeiser als wat je zelf hebt.

Dat is wel fijn. Je betaald drie jaar en na drie jaar ben je schuldvrij. Bedragen worden kwijtgescholden als je je netjes aan de betalingen en afspraken houdt

Per gemeente is de werkwijze wel verschillend moet ik zeggen
Christel, het klinkt alsof jij heel goed bezig bent, petje af hoor!

Geloof dat het heel pittig is maar inderdaad wat fijn dat zulke regelingen bestaan. Dat ook iemand met hele hoge schulden door er zelf hard aan te werken ook nog een toekomst zonder schulden kan hebben.

Ik denk dat ik dat nabellen inderdaad maar ga voorstellen aan mijn familielid. Samen een dag zitten, alle mogelijke schuldeisers bellen wat de stand van zaken is en laten weten dat er een traject wordt gestart. Inderdaad, beter een keer teveel bellen dan te weinig.
ik heb geen andere keus. In het begin dacht ik altijd dat komt wel een keer heel naief en impulsief was ik.

Maar heb wel twee zoontjes ( 8 en 2 jaar) en ben zwanger van een derde. Nu zijn ze allemaal nog jong en klein en ze krijgen dat wat ze nodig hebben. Mijn vriend verdient goed dus we hebben niks te klagen wat dat betreft.

Over een paar jaar ben ik schuldvrij, kinders worden groter en willen meer of hebben meer nodig en gaan studeren.. Dan heb ik het geld ook hard nodig dus ik kan er beter nu hard voor knokken en zien dat het niet zo meot als ik voorheen leefde. Anders zijn mijn kinders straks de dupe van geen studie door mijn schuld.

Het gaat allemaal goed komen zolang ik dat in mijn achterhoofd heb, geloof ik dat..

Ik ben nu met verlof sinds dinsdag dus hoef nog maar een paar weekjes. In die weekjes wil ik ook zoveel mogelijk alles doen wat ik nnog moet doen maar ook alle papieren nog eens doornemen( ja heb ze bij de hand liggen en kijk er vaak in en maak notities enzo).
Respect hoor Christel! Super om te horen hoe hard je knokt voor je gezinnetje. Die vechtlust ontbreekt helaas een beetje bij mijn familielid dus ik hoop dat ze dat een beetje gaat inzien.

Geniet lekker van de rest van de zwangerschap en ik hoop dat je snel een gezond kindje in je armen hebt!
Vanuit het werk veel ervaring met maatschappelijk werk en dit kan lang gaan duren. Bedenk dat een maatschappelijk werker vaak erg druk is (er zijn natuurlijk meer mensen en allen hebben problemen). Daarnaast zijn de problemen van jouw familielid in jaren ontstaan en die los je niet zomaar even op.

Wat je wel kunt doen samen! met je familielid:

- het ordenen van alle administratie in mappen;

- een overzicht maken van alle schulden en de schuldeisers. Laat je familielid zelf bellen met de schuldeisers om de actuele stand van zaken op te vragen en verzoek om een overzicht van de schulden. Als jullie al een overzicht hebben gemaakt kan de maatschappelijk werker daar weer mee verder.

- Ook het is het een optie om eens rond te kijken (internet, vragen bij instanties) hoe het zit met schuldhulpverlening of budgetbeheer in de gemeente van jouw familielid. Iedere gemeente heeft daar wel een organisatie voor. Dat is trouwens niet het maatschappelijk werk maar vaker een gemeentelijke kredietbank of stadsbank.

Ga dus niet zitten wachten op het maatschappelijk werk maar laat je familielid zelf actie ondernemen. Ik wil wel benadrukken dat jullie als familie moeten aanmoedigen maar geen dingen overnemen. Familielid moet het zelf doen (anders leert ze het nooit). Ga absoluut geen schulden betalen of geld lenen!!
Ik ben zelf maatschappelijk werkster, niet bij de Maatschappelijke Dienst maar bij een andere sociale, hulpverlenende instelling.

Ik kan je nu al mededelen dat de gemiddelde mw (afkorting vanaf nu voor maatsch. Werker) 100 clienten heeft, best veel dus.

Het is goed dat je wilt helpen, alleen zou ik dit alleen in overleg met de mw van je familielid doen. Anders zijn jullie met hetzelfde bezig en dat kan voor verwarring en mislukking zorgen!

Ga mee naar de eerstvolgende afspraak met de mw en vraag of jij je steentje kan bijdragen!

Wel heeft een mw veel contacten en kan het zijn dat zij iets eerder voor elkaar heeft dan de gemiddelde burger en het daarom zelf wil doen.

Hoe een traject bij een mw er meestal uitziet:

-intakegesprek;

-bespreken dienstverleningsplan;

-client neemt alle papieren mee;

-nogmaals afspraak om opnieuw papieren die vergeten zijn door te nemen;

-bellen met schuldeisers wat schuld is;

-bellen voor afspraken met schuldeisers.

Gaat dus wel even wat tijd inzitten!
Hoe staat het er nu bij jullie voor??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven