Geld & Recht alle pijlers

Hoe ziet jou boodschappen lijst eruit ?

23-07-2011 14:22 821 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie boodschappenlijstjes.

Zelf probeer ik altijd tussen de 50 en 70 euro per week te blijven en veel mensen om mij heen snappen dit niet echt, ik leg ze dan uit dat als je niet veel geld hebt ten eerste geen keus hebt en ten tweede erg creatief moet zijn. Wij hebben de afgelopen 1,5 a 2 jaar moeten leven van 1 salaris met 4 personen, wij hebben dit uitstekend gered en ik snap dan ook het ongeloof niet als je zegt rond te kunnen komen met 50 euro per week. Is dit echt zo gek ? Ik vind het zelf alleen maar makkelijker.

Maar goed, ik ben dus wel benieuwd wat jullie zoal uit gegeven aan boodschappen. Bij dit lijstje zitten momenteel wat extra dingen omdat we straks visite krijgen dus we zijn iets duurder uit dan normaal, maar we kunnen het ons nu wel veroorloven omdat ik sinds kort een baan heb.

Dus, we hebben deze week visite en dit is niet ons '' normale '' bodschappen lijstje, we halen normaal niet zoveel snacks enzo

Mijn lijstje voor deze week is dit:

Groot Blok kaas 4.44 euro

4 losse bananen 0.80 euro

6 stronken Witlof 1.70 euro

Sperziebonen 0.79 euro

Galiameloen 0.89 euro

Hele Watermeloen 1.79 euro

Broccoli 0.55 euro

Vleeswaren ( ham ) 0.73 euro

2 pakken kaas ( plakjes ) 3.94 euro

Gehaktballets 1.49 euro

Ceaser Salade 2.79 euro

Boeren Salade 2.35 euro

2 x kruidenboter 1.18 euro

Chocolade melk 2.98 euro ( 12 kleine pakjes )

Yogi perzik 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Yogi aardbei 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Salami worstjes 1.49 euro

Doperwten+wortels 0.85 euro

Bockworsten 1.35 euro

Appelmoes 0.55 euro

Cola 1.69 euro ( 6 kleine flesjes )

Sinaasappelsap 3.75 euro ( 30 kleine pakjes, we zijn verslaafd hier aan )

Tortilla Wraps 1.19 euro

Kletskoppen 0.89 euro

Garfield Kinderkoek 1.29 euro

Kaaszoutjes 0.99 euro

Zeevruchten ( chocolade ) 1.69 euro

Koekjes ( kids ) 1.25 euro

Boterkoekjes 0.72 euro

10 witte afbak broodjes 1.39 euro

Kaaskoekjes 1.59 euro

Sultana 0.99 euro

WC Papier 3.09 euro

Luiers ( 52 stuks ) 7.19 euro

Reinigingsdoekjes 1.99 euro

Kipfilet 3.29 euro

Speklapjes ( gemarineerd ) 2.59 euro

Gehakt 1.99 euro

Mini Schnitzels 2.44 euro

Totaal: 73.25 euro

wij kopen bijvoorbeeld niet iedere week luiers en iedere week van die schoonmaak doekjes en zoveel lekkers.

Het enige wat ik zo nog ga kopen zijn drie broden voor 2 euro en die vries ik dan in.

Momenteel heb ik nog aardappels in de kast, melk, macaroni, eieren, boter en de standaard sausjes ed die je bv gebruikt om macaroni te maken oid.

Ik koop dus echt verder niets meer de rest van de week.
En ik ben hier terecht gekomen omdat we acht jaar ingeschreven stonden voor een woning in stedelijk gebied, maar om daar een woning te krijgen in een niet-vogelaar wijk moet je twaalf jaar ingeschreven staan.

Oh ja mijn lijstje is als volgt

brood

melk

vleeswaren (boterhamworst,smeerworst en gebraden gehakt)

fruit (aanbieding)

prei

wortelen

knoflook

uien

ranja voor kids

1 zak chips voor het weekeind

multi-vitaminensap

En natuurlijk alles bij Aldi, (daar werkte ik dus weet ik wat alles kost) en wat elders goedkoper is kopen we bij een andere winkel.

Nog wat mijn man moet nog WW krijgen en hij solliciteert zich nu al te pletter, maar ja 37 jr en een chronisch zieke vrouw zijn blijkbaar al genoeg reden om je af te wijzen. Hij werkt in de transport en logistiek en daar zeggen ze gewoon tegen je voor jou twee polen. Zijn goedkoper en zeiken niet. (is letterlijk gezegd door bedrijfsleider) Dus wat geen instelling! Zet op jouw lijstje maar eens bovenaan dat je naar Pearle toemoet, voor een bril. Lees dan ook wat er staat!
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 01:26:

[...]

Ik heb geen lange tenen, maar jij reageert best aanvallend naar mijn visie. Alsof ik een oplossing heb of moet regelen. Niet dus, mijn taak is om mijn eigen hoofd boven water te houden en daar zo nuchter mogelijk over te doen. Hetzelfde eigenlijk als jouw taak.Ik hoop voor jou dat je niet net zoals wij in een half jaar je gezondheid en je baan kwijtraakt zonder reden. Kijken of je dan ook nog zo ´nuchter´ tegen de dingen aan kan kijken.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 01:28:

Nee, maar dat kan soms wel zuur zijn, want je doet het via de eerlijke manier en die blijft onbeloond en de niet zo eerlijke manier geeft wel de beloning.

Nou nou, wat een beloning om zo laag te moeten zakken. Dat zie je toch niet als beloning?

Zoals ik het zie hebben de rijken het makkelijk, want die zorgen voor zichzelf, kunnen de armen een beroep doen op allerlei voorzieningen en heeft de middenmoot (zeker de onderkant daarvan) het nakijken en moet alles zelf maar uitzoeken.

De rijken, daar wil je niet toe behoren. De echte rijken delen en dat is zeldzaam.

De armen moeten beroep doen op allerlei voorzieningen en dat is zwaar.

De middenmoot, die mogen trots zijn. Doen het gewoon he-le-maal zelf!
quote:wifra98 schreef op 24 juli 2011 @ 01:33:

[...]

Ik hoop voor jou dat je niet net zoals wij in een half jaar je gezondheid en je baan kwijtraakt zonder reden. Kijken of je dan ook nog zo ´nuchter´ tegen de dingen aan kan kijken.

Lieve schat, dat zeg je niet tegen iemand die 4 jaar behoorlijk in de shit heeft gezeten (alles, lees; meer dan gezondheid en baan is kwijtgeraakt)! Ik zit nu eindelijk 'tegen de middenmoot aan'. En nuchterheid heeft me door de tijd gesleept.

Wat een gezeik altijd van mensen die hard moeten werken en denken dat anderen het makkelijker hebben zeg. Bah.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 01:33:

[...]

Lieve schat, dat zeg je niet tegen iemand die 4 jaar behoorlijk in de shit heeft gezeten (alles, lees; meer dan gezondheid en baan is kwijtgeraakt)! Ik zit nu eindelijk 'tegen de middenmoot aan'. En nuchterheid heeft me door de tijd gesleept.

Wat een gezeik altijd van mensen die hard moeten werken en denken dat anderen het makkelijker hebben zeg. Bah.Idd BAH BAH BAH wat een .... reactie En jij zat vier jaar in de shit? Ik ben erin geboren en vecht al heel lang om daaruit te komen. Wie ben jij om jouw probleempjes tot norm te verheffen zeg?
quote:wifra98 schreef op 24 juli 2011 @ 01:37:

[...]

Idd BAH BAH BAH wat een .... reactie En jij zat vier jaar in de shit? Ik ben erin geboren en vecht al heel lang om daaruit te komen. Wie ben jij om jouw probleempjes tot norm te verheffen zeg?

Jouw reactie was niet Bah bah?

Maar goed hoor, jij bent zielig. Ook goed, als jij daar blij van wordt noemen we het toch zo?

Ik gelukkig niet.

Mijn problemen hef ik niet tot norm, ik ben alleen blij dat ik er zonder teveel negatieve gevoelens doorheen kon komen. Dat ik blij kan zijn voor mijn buurvrouw die nuchter kan zijn doordat ze nooit problemen had, ipv te roepen dat ze vast wel anders zou piepen als ze net zo zielig blablabla.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 01:40:

[...]

Jouw reactie was niet Bah bah?

Maar goed hoor, jij bent zielig. Ook goed, als jij daar blij van wordt noemen we het toch zo?

Ik gelukkig niet.

Mijn problemen hef ik niet tot norm, ik ben alleen blij dat ik er zonder teveel negatieve gevoelens doorheen kon komen. Dat ik blij kan zijn voor mijn buurvrouw die nuchter kan zijn doordat ze nooit problemen had, ipv te roepen dat ze vast wel anders zou piepen als ze net zo zielig blablabla.Fijn voor je waar kan ik je kloon bestellen. Als we het hele land ermee volzetten is iedereen gelukkig toch
Dzjeez, en dat allemaal om een boodschappenlijstje..........
quote:wifra98 schreef op 24 juli 2011 @ 01:46:

Dzjeez, en dat allemaal om een boodschappenlijstje..........

Wat dat betreft ben ik het met je eens, en wilde ik net hetzelfde zeggen. Laten we het dus hierbij laten. We denken er nu eenmaal anders over, en gaan nu weer verder over boodschappenlijstjes.

Is dat een goed idee?
quote:luni schreef op 23 juli 2011 @ 22:23:

Runderlampjes(post ikbenanoniem)

En dan had ik er eerst bieflapjes staan en was ik bang dat mensen daar iets raars in zouden lezen.
Nee hoor,ik vind runderlampjes veel raarder
quote:luni schreef op 24 juli 2011 @ 09:11:

Nee hoor,ik vind runderlampjes veel raarder En terecht.
quote:Zanne schreef op 23 juli 2011 @ 23:18:

Chantalo, jij had toch helemaal geen geld om aan een goed doel te geven zei je?
quote:Zanne schreef op 23 juli 2011 @ 23:18:

Chantalo, jij had toch helemaal geen geld om aan een goed doel te geven zei je?Ze zegt toch ook dat ze noodgedwongen goedkoop boodschappen doet. Ze mag haar visite niet iets te snacken voorzetten natuurlijk, dat bedoel je. Dat geld moet naar Afrika.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 10:12:

[...]

Ze zegt toch ook dat ze noodgedwongen goedkoop boodschappen doet. Ze mag haar visite niet iets te snacken voorzetten natuurlijk, dat bedoel je. Dat geld moet naar Afrika. Jawel hoor ze mag haar visite wel wat lekkers voorzetten.Dat moet ze zelf weten. Maar dan niet zeggen dat ze echt echt echt echt geen 5 euro kan missen voor hongerend Afrika.
Mogen mensen even lekker zelf bepalen waar ze geld aan uit willen en kunnen geven en wat ze wel en niet kunnen missen?!
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 10:15:

[...]

Jawel hoor ze mag haar visite wel wat lekkers voorzetten.Dat moet ze zelf weten. Maar dan niet zeggen dat ze echt echt echt echt geen 5 euro kan missen voor hongerend Afrika.

En nogmaals, dat kun jij niet voor een ander bepalen. Op basis van een boodschappenlijstje lekker concluderen dat ze er wel geld voor heeft. Stort gewoon zelf en laat anderen voor zichzelf beslissen of ze iets kunnen/willen geven. En waaraan, want ik meen mij te herinneren dat ze wel aan incidentele doelen gaf.

En misschien hier stoppen met dat off topic. Dit is niet het Afrika topic.
IBA, jij was toch echt degene die op mijn opmerking inging.
quote:wifra98 schreef op 24 juli 2011 @ 01:09:

[...]

Dus dan moet ik maar de instelling krijgen van manlief lekker in de WW ik afgekeurd straks, kunnen we lekker ook wiet gaan kweken?

Ik heb altijd de instelling gehad dat je moet werken voor je geld, en dat voor niets de zon opgaat. Als we met zijn allen niet uitkijken dan is zelfs die straks niet meer gratis.

Armoede bestaat ook in NL. En nee ik zeg niet dat ik arm ben, maar wij vallen wel onder de werkende sloebers in dit land.

Met alleen maar positief denken kan ik mijn kinderen niet te eten geven. Met meer salaris of lastenverlaging wel. En teruggaaf van de belasting? Die was dit jaar precies 80 euro.

Als je al 250,-euro kwijt bent aan kinderopvang kan je dan niet beter stoppen met werken?

Ga voor een vak leren?

Je man doorleren?

Je kan niet verwachten dat anderen zullen zorgen dat jullie inkomen verbeterd dat moet je echt zelf doen.
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 10:15:

[...]

Jawel hoor ze mag haar visite wel wat lekkers voorzetten.Dat moet ze zelf weten. Maar dan niet zeggen dat ze echt echt echt echt geen 5 euro kan missen voor hongerend Afrika.

Waarom nog geld naar Afrika?

De regeringen in deze landen hebben wel geld om oorlog te voeren , zeggen zelf dat het niet zo erg is enz.

En daarbij als er in dat gebied niet te wonen valt moet je er niet gaan wonen.

In een woestijn kan nu eenmaal niets groeien dat weet iedereen alleen die mensen blijven daar zitten want die blanken komen wel met eten naar ons
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 10:26:

IBA, jij was toch echt degene die op mijn opmerking inging.Om ergens op in te gaan moet er eerst iemand een off topic opmerking maken.
he, wat een gezelligheid hier

Ik gooi eens wat cijfers in de groep.

kosten verantwoord voedingspakket Nibud

Volgens dit overzicht zouden mijn dagelijkse kosten ¤ 5,46 zijn.

Ik vind het nogal aan de hoge kant en denk - na wat rekenwerk - dat ik gemiddeld genomen dit bedrag niet haal. Maarja, het is gebaseerd op wat volgens het Voedingscentrum een gezonde voeding is. En daar hoort natuurlijk ook het "2 stuks fruit, 2 ons groente" verhaal bij. Nou heb ik in mijn vorige post al aangegeven dat ik dat bij lange na niet haal dus kan het ook niet anders dan dat ik goedkoper uit ben want vers groente en fruit is immers duur.

Er wordt ook aangegeven dat naarmate het inkomen hoger is, er meer aan voeding wordt uitgegeven. Ik denk dat we dat hier

ook niet uit het oog moeten verliezen. Het viva-forum is m.i. over het algemeen redelijk welgesteld en ik lees hier dat mensen de halve (biologische) groenteboer, slager en bakker leeg kopen maar voor mensen met een lager inkomen is dat niet (altijd) weggelegd. In mijn werk heb ik te maken met mensen die op (of zelfs net onder) het bijstandsniveau leven. Afhankelijk van de situatie krijgen zij zo'n 40-60 euro p.p. per week voor de boodschappen (soms zelfs minder) om maar een idee te geven.
quote:ossiepossie schreef op 23 juli 2011 @ 15:20:

6 stronken Witlof 1.70 euro

Sperziebonen 0.79 euro

Galiameloen 0.89 euro

Broccoli 0.55 euro

Ceaser Salade 2.79 euro

Boeren Salade 2.35 euro

Doperwten+wortels 0.85 euro

= 7x groente.

En er staat ook 7x vlees op de lijst.Galiameloen is fruit, ceasersalade en boerensalade zijn waarschijnlijk van die sliertjes groenten in een flinke ladinng mayonaise en zou ik dus ook niet onder groenten willen scharen.quote:Chantalo1984 schreef op 23 juli 2011 @ 15:45:

Nee hoor, 1 dag witlof, 1 dag sperziebonen, 1 dag doperwten, 1 dag brocoli, 1 dag maaltijd salade en een dagje wat makkelijks dus bv een patatje of een keertje de chinees of broodjes met soep.

Ik maak ook vaak schotels, dus van die 6 stronken witlof ( bv ) kan ik twee lekkere ovenschotels maken.Ik tel nog maar zes dagen, dus er is nog een dag dat jullie geen groenten eten? En met 3-4 personen twee keer eten van zes stronkjes witlof? Dat eten wij met z'n tweeën in 1 keer op! Idem voor de broccoli voor 55 cent. Zelfs bij mijn supergoedkope groenteboertje heb je daar echt niet genoeg aan voor 3-4 personen.quote:Chantalo1984 schreef op 23 juli 2011 @ 16:36:

Klopt is ook zonde maar als ik bv een grote krop ijsbergsla koop dan moet ik ook nog een dressing en andere ingredienten kopen, ik denk dan dat je persoonlijk wat goedkoper uit bent als je gewoon een sla maaltijd koopt want daar zit alles al in, ik kan ook niet een hele krop sla opeten en vind het zonde om dan de rest van de sla weer weg te moeten gooien.

Dus geld verspilling vind ik het persoonlijk niet.Als je niet veel geld te besteden hebt zijn maaltijdsalades echt zonde van het geld! Zoals mamalief al schreef: met een krop sla heb je veel meer sla, en die kost ook maar een fractie van wat zo'n voorgemengde bak salade kost. Dressing kun je makkelijk zelf maken van wat (olijf)olie en azijn/citroensap, is nog gezonder ook dan zo'n fles of zakje met allerlei additieven erin. En je kunt bij zo ongeveer elke maaltijd wel iets van sla eten, kom je nog makkelijker aan je 2 ons groenten per dag ook.quote:lilalinda schreef op 23 juli 2011 @ 17:24:

Wat ik nooit begrijp is hoe mensen dat kunnen voor een hele week inkopen doen! Jullie kunnen me dat vast uitleggen!

Hoe weet je nu op zaterdag, waar je a.s. donderdag zin in hebt?

Dat weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit. Ik maak een lijstje met daarop groenten voor de hele week, en die koop ik dan in 1 keer. Daarnaast heb ik een provisiekast vol voorraad (blikken, rijst, granen, pasta's, tomatensaus etc.), dus als ik ergens trek in heb kijk ik gewoon welke groente daarbij past. Ik let er wel een beetje op dat ik de meest kwetsbare groenten het eerst op eet, en dat ik de dingen die langer houdbaar zijn laat liggen tot het eind van de week. Dus als er op donderdag (de laatste dag, want ik doe op vrijdag boodschappen) nog een bloemkool ligt kan ik op de dag zelf nog beslissen wat ik er mee doe; of ik kook 'm, of ik maak er soep van, of ik verwerk 'm in een curry, of ik gooi 'm door een hartige taart, of ik verzin er iets anders mee. Mogelijkheden genoeg!
Ik mak een lijstje voor de hele week om te voorkomen dat we iedere dag iets ongezonds eten. Als we geen lijstje hebben kom ik thuis en moet ik nog bedenken wat we eten en klaarmaken. Daar heb ik dan echt geen puf meer voor, dus wordt het brood ofzo.

Nu weet ik wat we eten, kan het 's morgens al voorbereiden.
quote:Blusher schreef op 24 juli 2011 @ 10:55:

Ik gooi eens wat cijfers in de groep.

kosten verantwoord voedingspakket NibudAls je wat naar beneden scrolt, staat er: dagelijkse kosten voor voeding per persoon. Daar staat ¤6,- per persoon per dag voor volwassenen. Dus ¤12,- met z'n 2en, dus ¤360,-/372,- per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven