Geld & Recht alle pijlers

Hoe ziet jou boodschappen lijst eruit ?

23-07-2011 14:22 821 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie boodschappenlijstjes.

Zelf probeer ik altijd tussen de 50 en 70 euro per week te blijven en veel mensen om mij heen snappen dit niet echt, ik leg ze dan uit dat als je niet veel geld hebt ten eerste geen keus hebt en ten tweede erg creatief moet zijn. Wij hebben de afgelopen 1,5 a 2 jaar moeten leven van 1 salaris met 4 personen, wij hebben dit uitstekend gered en ik snap dan ook het ongeloof niet als je zegt rond te kunnen komen met 50 euro per week. Is dit echt zo gek ? Ik vind het zelf alleen maar makkelijker.

Maar goed, ik ben dus wel benieuwd wat jullie zoal uit gegeven aan boodschappen. Bij dit lijstje zitten momenteel wat extra dingen omdat we straks visite krijgen dus we zijn iets duurder uit dan normaal, maar we kunnen het ons nu wel veroorloven omdat ik sinds kort een baan heb.

Dus, we hebben deze week visite en dit is niet ons '' normale '' bodschappen lijstje, we halen normaal niet zoveel snacks enzo

Mijn lijstje voor deze week is dit:

Groot Blok kaas 4.44 euro

4 losse bananen 0.80 euro

6 stronken Witlof 1.70 euro

Sperziebonen 0.79 euro

Galiameloen 0.89 euro

Hele Watermeloen 1.79 euro

Broccoli 0.55 euro

Vleeswaren ( ham ) 0.73 euro

2 pakken kaas ( plakjes ) 3.94 euro

Gehaktballets 1.49 euro

Ceaser Salade 2.79 euro

Boeren Salade 2.35 euro

2 x kruidenboter 1.18 euro

Chocolade melk 2.98 euro ( 12 kleine pakjes )

Yogi perzik 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Yogi aardbei 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Salami worstjes 1.49 euro

Doperwten+wortels 0.85 euro

Bockworsten 1.35 euro

Appelmoes 0.55 euro

Cola 1.69 euro ( 6 kleine flesjes )

Sinaasappelsap 3.75 euro ( 30 kleine pakjes, we zijn verslaafd hier aan )

Tortilla Wraps 1.19 euro

Kletskoppen 0.89 euro

Garfield Kinderkoek 1.29 euro

Kaaszoutjes 0.99 euro

Zeevruchten ( chocolade ) 1.69 euro

Koekjes ( kids ) 1.25 euro

Boterkoekjes 0.72 euro

10 witte afbak broodjes 1.39 euro

Kaaskoekjes 1.59 euro

Sultana 0.99 euro

WC Papier 3.09 euro

Luiers ( 52 stuks ) 7.19 euro

Reinigingsdoekjes 1.99 euro

Kipfilet 3.29 euro

Speklapjes ( gemarineerd ) 2.59 euro

Gehakt 1.99 euro

Mini Schnitzels 2.44 euro

Totaal: 73.25 euro

wij kopen bijvoorbeeld niet iedere week luiers en iedere week van die schoonmaak doekjes en zoveel lekkers.

Het enige wat ik zo nog ga kopen zijn drie broden voor 2 euro en die vries ik dan in.

Momenteel heb ik nog aardappels in de kast, melk, macaroni, eieren, boter en de standaard sausjes ed die je bv gebruikt om macaroni te maken oid.

Ik koop dus echt verder niets meer de rest van de week.
quote:Janna_ schreef op 24 juli 2011 @ 11:24:

[...]

Als je wat naar beneden scrolt, staat er: dagelijkse kosten voor voeding per persoon. Daar staat ¤6,- per persoon per dag voor volwassenen. Dus ¤12,- met z'n 2en, dus ¤360,-/372,- per maand.

Euro 5,68 toch?

Dat zou betekenen dat je per maand als eenpersoonshuishouden 31 * 5,68 = 176.08 kwijt bent.

Daar komt natuurlijk perwsoonlijke verzorging als shampoo, toiletpapier , deodorant etc. bij.
Vriend en ik houden per maand 305 euro over wat we aan boodschappen kunnen uitgeven. Ik studeer namelijk nog en vriend heeft ook nog niet zo'n geweldig salaris (maar daar komt binnenkort gelukkig verandering in). We houden eigenlijk altijd wel wat geld over. "Luxe" dingen als een belegd broodje in een grand café of een ijscoupe bij de ijssalon betalen we ook van die 305 euro. Cadeautjes voor familieleden betalen we ook van deze rekening.
Oh, vrouw ¤5,46 en man ¤6,- zie ik nu. Dus dat is ¤343,- bij 2p voor 30 dagen. Maar alleen voor voeding!
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 11:29:

Euro 5,68 toch?

Dat zou betekenen dat je per maand als eenpersoonshuishouden 31 * 5,68 = 176.08 kwijt bent.

Daar komt natuurlijk perwsoonlijke verzorging als shampoo, toiletpapier , deodorant etc. bij.Ja, klopt. Als 1pers (v) huishouden. Maar dat is dus idd alleen voor het eten.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 11:29:

Euro 5,68 toch?Voor een volwassen vrouw die alleen woont. Zodra je een meerpersoonshuishouden hebt wordt het per persoon gezien goedkoper (denk aan voordeelverpakkingen e.d.); voor een volwassen vrouw die samenwoont is het 5,46.
En redden jullie dat, boodshcsappen doen volgens de berekening van Nibud? Ik denk ik wel. Ik weet niet hoeveel er staat voor persoonlijke verzorging, maar ik ben in mijn eentje ongeveer 250 euro per maand kwijt.
Net het rekeningoverzicht bekeken en ik kom (waarschijnlijk niet precies nageteld) niet eens aan de 200 euro. Oh, en voor de mensen die bang zijn dat ik mijn vriend verwaarloos; hij haalt zijn lunch (incl. fruit) bij de kantine op z'n werk, betaalt ie overigens zelf.

Edit: alleen bij de supermarkt dus exclusief persoonlijke verzorging.
Gut en dit is dus precies de reden waarom ik wel uitkijk hier iets neer te zetten. Krijg van de moraalpeliesie toch commentaar dat je niet genoeg fruit een, te weinig groente, teveel snoept en best 5 euro kan missen voor Afrika. Als van die 5 euro maar 1 euro aankomt vreet ik t liever zelf op.
quote:Janna_ schreef op 24 juli 2011 @ 11:31:

Oh, vrouw ¤5,46 en man ¤6,- zie ik nu. Dus dat is ¤343,- bij 2p voor 30 dagen. Maar alleen voor voeding!

Dan zit ik dus aardig in de buurt met de 400 euro per maand voor 2 volwassenen. Daar zitten namelijk ook dingen als toiletpapier, keukenrol, kattenvoer, wasmiddel e.d. bij in.

Dat betekent dus dat iemand die een minimaal inkomen heeft en maar 60 euro per week aan boodschappen kan besteden (voor 2 of meer personen), inderdaad te weinig geld heeft om iedere dag volwaardig te kunnen eten (volgens de Nibud-norm). En niet iedereen heeft een goedkope markt of Turkse winkel in de buurt waar groenten blijkbaar een stukje goedkoper zijn.
quote:Popje1975 schreef op 24 juli 2011 @ 11:47:

Gut en dit is dus precies de reden waarom ik wel uitkijk hier iets neer te zetten. Krijg van de moraalpeliesie toch commentaar dat je niet genoeg fruit een, te weinig groente, teveel snoept en best 5 euro kan missen voor Afrika.
Okee, ik heb weer 'n nieuw boodschappen lijstje van vandaag!

1 ananas 1,99

kleintje huiswijn 1,29

DL mayonaise 2,69

1 heartbreakers 0,89

2 lays 2,00

1 bonbonbloc 1,99

1 demi baguette 0,39

paprika stoplicht 1,79

zak sla 1,49

2 kipfilets 3,87

zak krieltjes 1,39

st. Albray kaas 3,14

Totaal 22,92
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 11:49:

Dan zit ik dus aardig in de buurt met de 400 euro per maand voor 2 volwassenen. Daar zitten namelijk ook dingen als toiletpapier, keukenrol, kattenvoer, wasmiddel e.d. bij in.

Dat betekent dus dat iemand die een minimaal inkomen heeft en maar 60 euro per week aan boodschappen kan besteden (voor 2 of meer personen), inderdaad te weinig geld heeft om iedere dag volwaardig te kunnen eten (volgens de Nibud-norm). En niet iedereen heeft een goedkope markt of Turkse winkel in de buurt waar groenten blijkbaar een stukje goedkoper zijn.

Ja, 'verantwoord voedingspakket: vrouw: ¤5,46 man: ¤6,- '

Dat is dus wat je minimaal nodig zou hebben, volgens het Nibud.
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2011 @ 11:58:

Okee, ik heb weer 'n nieuw boodschappen lijstje van vandaag!

1 bonbonbloc 1,99Daar is een 30% joker voor deze week. Of doe je geen boodschappen bij de AH?
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 09:06:

[...]

En dan had ik er eerst bieflapjes staan en was ik bang dat mensen daar iets raars in zouden lezen.
quote:Janna_ schreef op 24 juli 2011 @ 12:00:

[...]

Daar is een 30% joker voor deze week. Of doe je geen boodschappen bij de AH?Ik was nu toevallig bij de Emté geweest. Maar bij onze AH hebben ze niet veel van Cote D'or, in elk geval niet de truffel bonbonblok.
Ik vind trouwens dat je de afgelopen maanden echt kunt merken dat boodschappen duurder zijn geworden. Waar ik eerst nog wel eens wekelijks 15 of 20 euro opzij kon leggen van mijn boodschappenbudget, gaat die de laatste paar maanden op. En ik koop niet wezenlijk anders.
1x is genoeg.
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2011 @ 12:02:

Ik was nu toevallig bij de Emté geweest. Maar bij onze AH hebben ze niet veel van Cote D'or, in elk geval niet de truffel bonbonblok.Oh, da's lief van de AH. En ze hebben ook al bijna nooit Prosecco, las ik. Ook geen chips? Ijs? Fijn zeg!
quote:Janna_ schreef op 24 juli 2011 @ 12:05:

Oh, da's lief van de AH. En ze hebben ook al bijna nooit Prosecco, las ik. Ook geen chips? Ijs? Fijn zeg! Haha, bij onze AH zijn de essentiele producten idd bijna altijd op of 't scheelt niet veel
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 12:05:

Ik vind trouwens dat je de afgelopen maanden echt kunt merken dat boodschappen duurder zijn geworden. Waar ik eerst nog wel eens wekelijks 15 of 20 euro opzij kon leggen van mijn boodschappenbudget, gaat die de laatste paar maanden op. En ik koop niet wezenlijk anders.Ik merk het vooral aan de benzine. Doordat die zo duur is nu, gaat het echt een stuk harder.
Ik vind wel dat mensen hier teveel zeuren....

Kijk eens kritisch in je boodschappenkar als je denkt te weinig geld te hebben...

Jaren geleden moesten ik en mijn man rondkomen (met aftrek van de vaste lasten) van 150 euro per maand, daar moesten wij voedsel, kleding, en verzorgingsproducten/schoonmaakmiddelen van kopen... alle extra's dus inc. eten.

Ik at gewoon 2 stuks fruit per dag en etc, volgens de adviezen van het voedingscentrum.

Ik kocht alleen geen frisdrank, snoep, chips, ijs en dat soort troep, wij dronken veel thee
We live in a free world
Aah, leuk een boodschappenbonnetjes-topic.

Ik heb er eens even 2 opgevist uit mijn boodschappentas.

Ik ben (zeer langzaam) aan het afvallen dus eet enorm gezond en ik moet op mijn budget letten (gemiddeld ongeveer 40,- per week voor 1 persoon)

Ik doe 1 keer in de week alle boodschappen bij de Lidl.

Ik zal eens even twee voorbeelden posten, van een week dat ik heel veel kocht en een week dat ik nauwelijks iets nodig had.
Wij doen ongeveer voor 35 euro per week boodschappen met zn 2en. Maar wij zijn bijna nooit 7 dagen per week thuis. En Ik lunch op mn werk en we krijgen nog wel is wat mee van de ouders ivm eigen tuin en studenten wat we nog zijn. Eten gewoon gezond en 2 stuks fruit per dag!
Boodschappen voor een week voor een persoon, plus aanvulling voorraad en ik heb hiervan wat maaltijden voor de vriezer gekookt:

bananen (7 stuks) 1,16

trostomaten 700 gram 0,42

rode paprika 1 stuk 0,48

verse spinazie 2 zakken 1,90

aardbeien 2,79

lenteui 0,79

avocado 0,69

nectarines, kiloschaal 0,99

komkommer 0,29

citroenen 0,85

raketijsjes 0,89

magere yoghurt, 2 liter 0,98

geitenkaas, plakjes 1,79

magere kwark 0,65

runderrookvlees 2 keer 2,90

kipfilet broodbeleg 0,79

geitenroomkaas 2 keer 3,58

kruidenkaas 2 keer 1,18

wortels 0,99

filet americain 1,09

eieren 6 stuks 0,89

magere smeerkaas 2 keer 1,94

kappertjes 0,99

cola light 6x 0,5 liter 1,69

pijnboompitten 2,99

kauwgom, 2 potjes 1,98

afbakbroodjes pompoenpit 0,99

maisbrood 1,39

pitabroodjes 0,72

2 draagtassen 0,30

wc papier 3,09

rundergehakt 500 gram 1,91

kipfilet 800 gram 3,40

totaal 47,48

Dit was dus zoveel dat ik de week daarna eigenlijk alleen brood, fruit en yoghurt en wat rauwkost nodig had. Toen was ik, incl vaatwastabletten, raketjes en nog wat klein spul 16,- euro voor de hele week kwijt.
Hiltje, wat drink jij dan de hele week?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven