Geld & Recht alle pijlers

Hoe zwaar word jij getroffen door de inflatie?

19-06-2022 15:31 416 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van een collega hoorde ik dat hij nu maar 3 dagen per week vlees eet. Niet vrijwillig maar omdat het te duur is. Ook laat hij nu de auto standaard staan behalve als hij moet gaan werken. Ook niet vrijwillig maar omdat het anders niet te betalen is.
Uiteten doet ie ook al niet meer met het gezin. Ook de ballenbak doen ze niet meer terwijl ze dat voorheen standaard 2x per maand deden. Een dagje uit is naar het park of naar de speeltuin.
Af en toe grapt ie over de voedselbank, dat hij eraan zit te denken om zich aan te melden maar ergens denk ik dat hij het wel meent. Hij heeft het vaker benoemd. Dat vind ik best heftig om te horen.

Persoonlijk hoef ik nog niet heel veel te bezuinigen. Ik ben alleenstaand met een prima salaris dus ik red het nog wel maar ik maak me vaak wel zorgen om de toekomst als je hoort dat alles nóg duurder gaat worden.

Hoe zit het bij jullie. Zijn er dingen die jullie hebben moeten aanpassen omdat je anders niet rondkomt? Dus niet vrijwillig maar echt om het hoofd boven water te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga minder vaak naar de kroeg. Vroeger 2 a 3 x per week. Nu 2 a 3 x per maand.
1 x eten afhalen per week. Vroeger 3 x per week.
Vooralsnog is er bij mij nog weinig verandering nodig. En als ik moet bezuinigen, dan kan er bij mij heel veel vanaf voordat het heel karig wordt. Kleding en terrasjes zou ik dan het eerst op bezuinigen. Oh, en op eten bestellen. Op boodschappen pas als allerlaatste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben alleen, eigen huisje, verdien prima. Ik ga sowieso al weinig uit eten/op pad, ben wel wat bewuster met gebruik van de auto. Maar zolang ik nog 20% van mijn inkomen kan sparen, zonder het terug te moeten boeken aan het einde van de maand, maak ik mij geen zorgen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik let nu in de supermarkt op aanbiedingen terwijl ik dat eerst nooit deed, bestel minder vaak eten en koop voor mezelf voorlopig geen kleding. Maar dat laatste maakt niet uit want ik kan nog jaren vooruit met wat ik nu allemaal in de kast heb hangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig worstelen wij nog niet om rond te komen maar we voelen het zeker wel.

Wij minderen op horeca/eten bestellen en op onze uitgaven voor kleding en persoonlijke luxe-producten (parfum enzo). Ik heb een paar abonnementen en verzekeringen opgezegd of verlaagd. Bij boodschappen kiezen vaker budgetproducten ipv de duurdere biologische variant wat we voorheen veel deden. Sparen (voor buffer/onderhoud huis en kind) gaat iets trager maar kunnen we gelukkig nog wel. Vakantie deden we al weinig en budget en dat blijft voorlopig zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou ik trouwens wel moeten besparen, dan kan ik zo een aantal abonnementen/goede doelen/loterijen schrappen. Daar zou ik mee beginnen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nog niet echt financieel genoodzaakt om bezuinigingen door te voeren, maar ik anticipeer al wel een beetje op (nog) verder stijgende prijzen. Denk aan beter op aanbiedingen letten, in bulk koken en porties invriezen, verwarming lager (afgelopen winter) en nog maar twee keer per week douchen, rest van de dagen met een washandje aan de kraan.
Mijn energietarieven staan nog tot november vast, Ik ben erg benieuwd hoe hoog ze tegen die tijd zijn...

Alleen de benzineprijzen voel ik wel echt in de portemonnee, maar is nodig voor woon-werkverkeer dus weinig aan te doen. En ik heb gelukkig een vrij zuinige en kleine auto, dus het had erger gekund.

Ik voel me wel bevoorrecht trouwens, want de verhalen zoals van jouw collega hoor ik ook steeds vaker om me heen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is gelukkig geen noodzaak om te bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Totaal niet. En we zijn niet het type om dingen die we niet moeten aanpassen alsnog aan te passen, dus dat doen we dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hoeven vooralsnog niet te bezuinigen maar ik merk dat ik wel meer op prijzen let en geen onnodige dingen koop. Ik heb 4 maanden geen kleding gekocht. Dat was eerder voor mij ondenkbaar.

We gaan sowieso al zuinig om met energie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop veel meer eigen merken en minder kleding. Iets minder uit eten of 2 in plaats van 3 gangen. 7 € voor een soepje is eigenlijk ook belachelijk veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga minder snel bij mijn ouders langs, 250 km verderop.
Ik denk dat ik een clubje op ga zeggen waarvoor 1 of 2x per week 50 km moet rijden.
Ik let meer op aanbiedingen en koop niet meer alles waar ik zin in heb.
Ik ga eet en drink minder buiten de deur.
Ik heb de verwarming standaard uit staan ipv op een lage stand waardoor hij s ochtends nog wel eens aansloeg.
Ik ben op zoek naar iets om met mijn spaargeld te doen (iets kopen dat waarde houdt).

Maar ik doe nog wel dure luxe dingen die ik echt de moeite waard vind, zoals een dagje sauna. Ik denk dat ik zelfs een (dure!) jaarkaart of badenkaart ga kopen, voor het geval sauna's nog duurder gaan worden dit jaar.

Ik kom nog niet in de problemen, maar ik ben er wel alerter op dat dit ook niet gaat gebeuren (voor zover je dat op de langere termijn in de hand hebt).
impala wijzigde dit bericht op 19-06-2022 16:11
8.49% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk het wel. Het scheelt me 400 euro per maand. ‘Gelukkig’ geld dat anders gespaard zou worden, maar een CAO-verhoging van meer dan 1% zou wel eens lekker zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
19-06-2022 16:09
Ik merk het wel. Het scheelt me 400 euro per maand. ‘Gelukkig’ geld dat anders gespaard zou worden, maar een CAO-verhoging van meer dan 1% zou wel eens lekker zijn.
Waar zit 'm die 400 euro in?
Vooral boodschappen en benzine, of ook (al) energie? (ik las dat ruim de helft van de Nederlanders nu nog in gunstige vaste contracten zit...)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe slalommend mijn boodschappen tussen aanbiedingen en douche korter en minder. Kopje koffie op terras blijf ik doen. Verder voel ik nog niet veel in mijn portemonnee. Ben wel benieuwd straks in de winter, ik stook altijd al zuinig, maar nu zal het wel een uitdaging worden om niet honderden euro's per maand kwijt te zijn.
Overigens gaan 3 op de 4 Nederlanders nog op vakantie, zijn de wegen nog vol auto's en zie ik de terassen nog vol zitten....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga met man zijn auto naar de zaak. Hij heeft een auto vd zaak en werkt nog steeds vanuit huis. Verder bezuinigen we niet.

Vorige week had ik boodschappen gedaan en ik gebruik altijd de zelfscan. Heel de kar vol, ik reken af, loop door de poortjes, komt de manager mijn kant opgelopen en die zei “mevrouw wilt u even meelopen”, maar hij keek langs mij heen. Liep er achter me een dame op leeftijd achter een rollator en waarschijnlijk had ze niet alle boodschappen gescand en betaald. Later zag ik een politiebusje staan. Ik vond het zo sneu. Ik dacht misschien is de beurs van de mevrouw zo klein dat ze zich daartoe genoodzaakt voelt, hoewel t verkeerd blijft.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Vooral boodschappen en benzine stijgen de pan uit. Het enige wat ik nu anders doe is kilometers declareren van kleine stukjes. Eerder deed ik dat niet. Het gaat dan om 16 km bijvoorbeeld. Tanken stel ik meer uit, alleen voor mijn gevoel want het moet natuurlijk toch.
Sportschool zou ik misschien stoppen als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat de boodschappen flink wat duurder zijn elke week. Verder zijn we net elektrisch gaan rijden, dus van de benzineprijzen hebben we geen last. En we hebben allebei een flinke cao-verhoging gehad dus dat compenseert weer de hogere energiekosten. We hoeven dus gelukkig niks te laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren een BBQ georganiseerd voor mijzelf en 2 gasten en ik ben aan het zwerven geslagen om mijn plannetjes die ik in mijn hoofd had goedkoop te kunnen laten slagen. Dus met de auto naar de stad waar er markt was. €5 betaald voor anderhalf uur parkeren, maar met een grote sik zonder boodschappen weer vertrokken. Zelfs de markt had ik het gevoel dat ik werd afgezet. €1 per paprika, doe even normaal zeg. Ik wilde 4 krentenbollen en het meisje zei met een droog gezicht dat dit €4 kostte. Ik verslikte me nog net niet en zei, laat maar. En €7 voor een kilo kersen, ja dahag.
Dus ik weet niet wat er met de markt aan de hand is, maar dat vond ik nergens op slaan. Ben vervolgens doorgereden naar de Turk. Dacht dat het daar misschien beter was. Maar ook daar sloeg ik stijl achterover van de prijs (zelfde prijs als de markt) en ben ik naar de overkant gelopen om de Lidl in te duiken. Ik heb daar uiteindelijk voor dezelfde prijzen mijn boodschappen gedaan en besloten om de eenvoudige versie van een BBQ te houden. Alsnog was ik €70 kwijt.

Wat ik nu niet (meer) doe is horeca. Ik ga naar huis om daar koffie te drinken. Ik nam altijd al lunchpakketjes mee, maar nu al helemaal. Ergens een broodje halen is niet te doen.
Ik ga naar Duitsland om te tanken (dat geluk heb ik dan) en ben vorige week gaan winkelen daar. Ik heb weinig meegenomen, omdat ik dacht het goedkoper te kunnen halen op de markt, maar daar ben ik van terug gekomen. Dus voortaan toch een boodschappenlijstje maken als ik richting Duitsland ga,

Verder laat ik tegenwoordig veel boodschappen staan, laat ik de auto vaker staan en spring ik op de fiets. Ik heb bepaalde vrienden al een tijd niet meer bezocht, omdat ze aan de andere kant van Nederland wonen en ik dat simpelweg niet kan betalen. Fietsen probeer ik uberhaupt wel met mooi weer, maar nu net ietsjes vaker. Ik heb afgelopen winter heel vaak onder een deken gezeten ipv de verwarming aan te doen, ik douche minder vaak. Om de twee a drie dagen. Vlees laat ik idd vaker staan, maar ook vleesvervangers vind ik best duur geworden. Alles bij elkaar probeer ik wel een beetje te schrapen. Uiteraard heb ik alle onnodige abonnementen uberhaupt al lang geleden gestopt, dus als ik nog ergens verder moet schrapen, dan wordt het wel lastig.
Ik heb mijn laatste spaargeld geïnvesteerd in een warmtepomp, in de hoop dat dit mij de komende jaren net dat beetje ruimte blijft kunnen geven als het niet meer te doen gaat zijn. Als ik mijn auto de deur uit moet doen, kan ik mijn werk niet meer doen. Maar als het zo doorgaat, zal ik toch ergens een keer keuzes moeten gaan maken. En en en gaat niet voor eeuwig lukken. Ik hoop eerlijk gezegd voor die tijd ander werk te hebben gevonden met een beetje beter salaris.
singlejingle wijzigde dit bericht op 19-06-2022 16:34
16.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zitten in een luxe positie, kinderen uit huis, hypotheek afbetaald, hebben een pelletkachel en zonnepanelen. Dus de energierekening is nog maar 50 euro.
Dus we sparen iets minder, want een volle tank is nu 100 euro, was 60 euro, en de boodschapppen zijn duurder. Per maand kunnen we 200 minder sparen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een beetje dubbel. Sinds feb een vast contract met meer uren en prima salaris. Daarvoor vooral bijbaantjes en stufi waar ik van leefde dus het is veeeeeel ruimer dan eerst. Vriend doet een opleiding zonder recht op stufi en door corona is geld verdienen twee jaar later dan gepland dus dat was weer een domper. Hoewel het sinds m'n nieuwe loon in feb prima lukt. Energie is van 90 naar 230 gegaan, boodschappen zijn veel duurder en andere dingen ook merkbaar dus beetje rare limbo. Enerzijds meer te besteden, anderzijds echt wel duidelijk dat veel nu een stuk duurder wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Horeca doen we niet meer want dat is te duur geworden. Andere uitjes zoals bioscoop doen we ook niet meer. Sportschool valt ook weg. We hebben alleen nog Netflix als abonnement. Ik heb gelukkig een lease auto, scheelt benzine. Mijn man rijdt in mijn auto wanneer ik thuiswerk om benzine te besparen. Verwarming staat lager. Ik weet niet zo goed hoe ik op energie kan besparen. Bij de boodschappen deed ik sowieso al aan aanbiedingen kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hoeven nog niet te bezuinigen. We hebben een prima inkomen (tweeverdieners) zonder kinderen. Moet nog wel wat gebeuren voordat we het niet meer kunnen betalen maar het valt me natuurlijk wel op. Vooral bij de boodschappen. Wij bestellen altijd bij de AH en het valt echt op dat je minder krijgt voor meer. Ik denk dat we een jaar geleden nog alle weekboodschappen voor tussen de 90-100 euro hadden. Nu is het vaak al tegen de 120 euro.

We hebben ook zonnepanelen dus die kosten vallen ook allemaal erg mee.

Tanken doen we in België (zit de benzineprijs nu ook rond de 2 euro maar alsnog iets goedkoper).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven