Hoeveel belasting over 2e inkomstenbron?
zondag 3 april 2011 om 11:32
Of je je geld nu uit 1, 2 of 16 baantjes verdient, de hoeveelheid belasting die je erover betaalt verandert niet. De belasting wordt alleen over het totale inkomens bedrag gerekend.
Dus als je wilt weten hoeveel belasting je over je extra inkomst moet betalen, moet je kijken naar je marginale belastingpercentage. Tot in welke schijf komen je normale inkomsten, en kom je met deze extra inkomsten in een nieuwe schijf?
Dus als je wilt weten hoeveel belasting je over je extra inkomst moet betalen, moet je kijken naar je marginale belastingpercentage. Tot in welke schijf komen je normale inkomsten, en kom je met deze extra inkomsten in een nieuwe schijf?
zondag 3 april 2011 om 12:27
Als uw eerste baan meer dan ¤ 18.628 oplevert, is de te betalen belasting over de extra inkomsten 41,95% (schijf 2) Hierbij kan ook een aparte extra ZVW-aanslag opgelegd worden van 5,65%. De ZVW-premie hoeft niet betaald te worden als het 1e inkomen meer bedraagt dan ¤ 33.428
Als de totale inkomsten beneden de ¤ 18.628 blijven zijn de extra inkomsten belast met 33%. Hierbij ervanuitgaande dat over de 1e baan loonheffingskorting is toegepast (tot ruim ¤ 6000 geen belasting te betalen vanwege de kortingen)
Als de totale inkomsten beneden de ¤ 18.628 blijven zijn de extra inkomsten belast met 33%. Hierbij ervanuitgaande dat over de 1e baan loonheffingskorting is toegepast (tot ruim ¤ 6000 geen belasting te betalen vanwege de kortingen)
zondag 3 april 2011 om 13:10
Nee. Vanwege die 6000 euro krijg je al korting op je belasting over je eerste inkomensbron.
De fiscus maakt geen onderscheid tussen een hoofd- en bij-inkomstenbron. Alles wordt op een hoop geveegd en daarop wordt de belastingwetgeving toegepast.
Sommige andere inkomsten zijn wel belastingvrij tot een bepaald bedrag, bijvoorbeeld kamerverhuur.
De fiscus maakt geen onderscheid tussen een hoofd- en bij-inkomstenbron. Alles wordt op een hoop geveegd en daarop wordt de belastingwetgeving toegepast.
Sommige andere inkomsten zijn wel belastingvrij tot een bepaald bedrag, bijvoorbeeld kamerverhuur.
zondag 3 april 2011 om 13:31
quote:Dodododo schreef op 03 april 2011 @ 12:53:
Tot ruim ¤ 6000 geen belasting te betalen.
Ik heb als 2e inkomstenbron ongeveer 4000 euro winst gemaakt. Daar hoef ik dan geen inkomstenbelasting over te betalen als ik je goed begrijp?
Nee Dododo, dat begrijp je verkeerd. je betaalt over die 4000 waarschijnlijk 42% of 52 %. Dat hangt af van je totale inkomen.
Wat fisbel zegt is deels waar. (ik negeer even het verschil tussen 41.95% en 42%). Maar mocht je totale inkomen boven de 55.694 euro uitkomen, dan betaal je 52% over je inkomen boven die grens.
Dus zoals al opgemerkt door een aantal posters: het gaat om je totale inkomen. Zonder enige kennis over je totale inkomen is er niets zinnigs te zeggen over je belastingpercentage.
Tot ruim ¤ 6000 geen belasting te betalen.
Ik heb als 2e inkomstenbron ongeveer 4000 euro winst gemaakt. Daar hoef ik dan geen inkomstenbelasting over te betalen als ik je goed begrijp?
Nee Dododo, dat begrijp je verkeerd. je betaalt over die 4000 waarschijnlijk 42% of 52 %. Dat hangt af van je totale inkomen.
Wat fisbel zegt is deels waar. (ik negeer even het verschil tussen 41.95% en 42%). Maar mocht je totale inkomen boven de 55.694 euro uitkomen, dan betaal je 52% over je inkomen boven die grens.
Dus zoals al opgemerkt door een aantal posters: het gaat om je totale inkomen. Zonder enige kennis over je totale inkomen is er niets zinnigs te zeggen over je belastingpercentage.
zondag 3 april 2011 om 16:49
De eerste twee regels van wat ik al schreef zijn dus van toepassing. De ZVW-aanslag zal verplicht worden opgelegd:
Als uw eerste baan meer dan ¤ 18.628 oplevert, is de te betalen belasting over de extra inkomsten 41,95% (schijf 2) Hierbij kan ook een aparte extra ZVW-aanslag opgelegd worden van 5,65%.
Als uw eerste baan meer dan ¤ 18.628 oplevert, is de te betalen belasting over de extra inkomsten 41,95% (schijf 2) Hierbij kan ook een aparte extra ZVW-aanslag opgelegd worden van 5,65%.
dinsdag 5 april 2011 om 19:56
Dodododo, bij je 1e baan wordt de heffingskorting al toegepast. Ik begrijp uit wat je schrijft dat je bij je 1e baan ca. 21.000 bruto per jaar verdient, dan betaal je over 21.000 - 18.628 = 2.382 van die baan 41,95% belasting, en over de 4.000 bij je 2e baan ook, want de heffingskorting heb je bij de 1e baan al benut. Het is een heffingskorting over het totaal aan inkomsten, niet per dienstbetrekking. Als dat zo was ging ik direct 2 nieuwe extra banen zoeken voor ca. 500 euro bruto per maand. Nee, over die 333,00 inkomsten mag je 41,95% belasting betalen.