Hoeveel beleg je?
zondag 25 januari 2026 om 09:32
Ik ben vorig jaar begonnen met beleggen. Ik beleg via een begeleid beleggingsfonds van de bank en ETF's.
Ik ben een passieve belegger en wil het geld zeker 10 jaar niet aanraken.
Nu ben ik aan het nadenken over het aanpassen van de inleg en frequentie. Ik denk ook na over of ik een maximaal bedrag aanhoud, dus beleggen tot een maximaal bedrag en daarna stoppen.
Aan de forummers die beleggen:
- hoeveel beleggen jullie en met welke frequentie (per maand, per kwartaal, per X)?
- waar beleggen jullie in?
- stoppen jullie als er een bepaald bedrag is belegd?
Ik ben een passieve belegger en wil het geld zeker 10 jaar niet aanraken.
Nu ben ik aan het nadenken over het aanpassen van de inleg en frequentie. Ik denk ook na over of ik een maximaal bedrag aanhoud, dus beleggen tot een maximaal bedrag en daarna stoppen.
Aan de forummers die beleggen:
- hoeveel beleggen jullie en met welke frequentie (per maand, per kwartaal, per X)?
- waar beleggen jullie in?
- stoppen jullie als er een bepaald bedrag is belegd?
zondag 25 januari 2026 om 15:00
Goede vraag, ben ik ook mee bezig. Ik beleg bij DeGiro, in een portefeuille die bestaat uit ETF's en beleggingsfondsen. Ook voor de lange termijn, ik kom er verder niet aan.
ik wilde in eerste instantie elke maand inleggen, maar dan betaal je ook maandelijks kosten. Ik koop bij ongeveer 1x per kwartaal, maar maak wel elke maand een vast bedrag over. De helft van wat ik maandelijks opzij zet gaat naar mijn beleggingsrekening, een kwart naar mijn lange termijn spaarrekening een een kwart naar mijn korte termijn spaarrekening. Korte termijn is voor reguliere aankopen zoals iets huishoudelijks dat kapot gaat, lange termijn is voor grotere dingen.
Ik heb nu alleen best aardig wat spaargeld vergeleken bij de risico's die ik loop (huurwoning, geen dure levensstijl, niet elk jaar op vakantie, geen kinderen, geen auto). Heel wat meer dan de buffer die meestal wordt aangeraden. En alles bij elkaar 2/3 spaargeld en 1/3 belegd. Ik vraag me af of ik niet meer moet gaan inleggen, zeker omdat ik ook in vrij laag risico producten beleg en het geld niet op korte termijn nodig zal hebben.
ik wilde in eerste instantie elke maand inleggen, maar dan betaal je ook maandelijks kosten. Ik koop bij ongeveer 1x per kwartaal, maar maak wel elke maand een vast bedrag over. De helft van wat ik maandelijks opzij zet gaat naar mijn beleggingsrekening, een kwart naar mijn lange termijn spaarrekening een een kwart naar mijn korte termijn spaarrekening. Korte termijn is voor reguliere aankopen zoals iets huishoudelijks dat kapot gaat, lange termijn is voor grotere dingen.
Ik heb nu alleen best aardig wat spaargeld vergeleken bij de risico's die ik loop (huurwoning, geen dure levensstijl, niet elk jaar op vakantie, geen kinderen, geen auto). Heel wat meer dan de buffer die meestal wordt aangeraden. En alles bij elkaar 2/3 spaargeld en 1/3 belegd. Ik vraag me af of ik niet meer moet gaan inleggen, zeker omdat ik ook in vrij laag risico producten beleg en het geld niet op korte termijn nodig zal hebben.
Tjezus, wat vals
zondag 25 januari 2026 om 15:05
Hangt er helemaal vanaf hoeveel je te besteden hebt, hoeveel je daarvan overhoudt en hoeveel daarvan je op korte termijn niet nodig gaat hebben (dus altijd een bedrag op de spaarrekening voor onvoorziene kosten en vervanging/ reparaties van spullen).
Bij mij gaat zo'n 20% van mijn inkomen naar beleggingen en 23% naar de buffer/spaarrekening. Vaste lasten, huishoudgeld deel ik met man en is ongeveer 37%. Rest is voor leuke dingen, vakanties, kleding, cadeaus etc.
Ik ga niet stoppen bij een bepaald bedrag. Dat blijft gewoon doorlopen tot ik een goed idee heb wat ik met het belegde geld wil doen. Misschien een keer de hypotheek eerder aflossen als de rente flink gaat stijgen of eerder met pensioen als de pot groot genoeg is. We zien wel.
Bij mij gaat zo'n 20% van mijn inkomen naar beleggingen en 23% naar de buffer/spaarrekening. Vaste lasten, huishoudgeld deel ik met man en is ongeveer 37%. Rest is voor leuke dingen, vakanties, kleding, cadeaus etc.
Ik ga niet stoppen bij een bepaald bedrag. Dat blijft gewoon doorlopen tot ik een goed idee heb wat ik met het belegde geld wil doen. Misschien een keer de hypotheek eerder aflossen als de rente flink gaat stijgen of eerder met pensioen als de pot groot genoeg is. We zien wel.
zondag 25 januari 2026 om 15:11
Ik zou het trouwens ook wel interessant vinden hoe mensen globaal hun portfolio hebben opgezet. In mijn geval:
- ETF MSCI World
- ETF MSCI opkomende markten
- ETF Nasdaq 100
- Fonds in duurzame energie
- Fonds in consumentengoederen
- Fonds met small cap aandelen
Ik heb vorige week toevallig een webinar gevolgd van DeGiro, was interessant om meer te weten te komen over de spreiding. Ik dacht dat ik al aardig wat spreiding had, met gevestigde en opkomende markten, small cap en large cap, etc. En fondsen en ETF's zorgen uiteraard zelf ook al voor spreiding.
Ik heb daar alleen wel meer geleerd over ETF's in andere producten dan aandelen. Obligaties, vastgoed, grondstoffen, etc. Daar weet ik nog niet zoveel van. Obligaties wel een beetje, maar dat lijkt me nóg saaier dan de aandelen ETF's
- ETF MSCI World
- ETF MSCI opkomende markten
- ETF Nasdaq 100
- Fonds in duurzame energie
- Fonds in consumentengoederen
- Fonds met small cap aandelen
Ik heb vorige week toevallig een webinar gevolgd van DeGiro, was interessant om meer te weten te komen over de spreiding. Ik dacht dat ik al aardig wat spreiding had, met gevestigde en opkomende markten, small cap en large cap, etc. En fondsen en ETF's zorgen uiteraard zelf ook al voor spreiding.
Ik heb daar alleen wel meer geleerd over ETF's in andere producten dan aandelen. Obligaties, vastgoed, grondstoffen, etc. Daar weet ik nog niet zoveel van. Obligaties wel een beetje, maar dat lijkt me nóg saaier dan de aandelen ETF's
Tjezus, wat vals
zondag 25 januari 2026 om 15:20
Wij beleggen alle kinderbijslag voor de kinderen op aparte beleggingsrekeningen. Ook een jaarlijkse bijdrage van opa en oma worden daar belegd en als het rendement een beetje redelijk blijft hebben we voor beide kinderen op die manier zo'n 40.000 euro staan op hun 18e verjaardag. En dan zien we dan wel of er een studie, auto, studiotje ofzo mee gefinancierd gaat worden.
Daarnaast beleg ik 75 euro per maand + 500 euro van de kerstbonus met als doel om op mijn 60e verjaardag de vrije beschikking te hebben over een ton. Dan kunnen we op dat moment wel zien wat we ermee willen doen: huis afbetalen voor lagere lasten, eerder stoppen met werken, reizen.
Mijn man doet hetzelfde.
Daarnaast beleg ik 75 euro per maand + 500 euro van de kerstbonus met als doel om op mijn 60e verjaardag de vrije beschikking te hebben over een ton. Dan kunnen we op dat moment wel zien wat we ermee willen doen: huis afbetalen voor lagere lasten, eerder stoppen met werken, reizen.
Mijn man doet hetzelfde.
zondag 25 januari 2026 om 15:26
Ik beleg maandelijks, 250 per maand, ook in een beleggingsfonds. Ik stop niet als er een bepaald bedrag is, ik wil gewoon zoveel mogelijk beleggen.
Als ik een bepaald bedrag op mijn spaarrekening heb, gaat al het geld dat over is ook naar de beleggingsrekening, maar dat is nu nog niet het geval.
Als ik een bepaald bedrag op mijn spaarrekening heb, gaat al het geld dat over is ook naar de beleggingsrekening, maar dat is nu nog niet het geval.
cleopatravii wijzigde dit bericht op 25-01-2026 15:43
0.34% gewijzigd
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zondag 25 januari 2026 om 15:31
CleopatraVII schreef: ↑25-01-2026 15:26Ik beleg maandelijks, 250 per maand, ook in een beleggingsfonds. Ik stop niet als er een bepaald bedrag is, ik wil gewoon zoveel mogelijk beleggen.
Als ik een bepaald bedrag op mijn spaarrekening hebt gaat al het geld dat over is ook naar de beleggingsrekening, maar dat is nu nog niet het geval.
Hoe stel jij vast wat hoe hoog je het bedrag op je spaarrekening wil hebben? Hoef niet het bedrag zelf uiteraard, maar ben benieuwd hoe je ongeveer de lat legt.
Tjezus, wat vals
zondag 25 januari 2026 om 15:46
Ik kreeg op mijn 16 een erfenisje van een grootoom.
Dat hebben mijn ouders toen vastgezet in een belegging samen met hun eigen geld bij een bank in hun buurt.
Toen het geld vrij kwam rond mijn 21ste heb ik dat weer vast laten zetten in een fonds bij diezelfde bank.
En dat herhaal ik elke paar jaar.
Zij doen het beheer volledig, ik kijk er jaren niet naar om.
Ik ga niet avonturen met mijn eigen geld. Het blijft bij dit gekregen bedragje.
Het plan is om het geld door te geven op 't moment dat mijn nichtjes en neefje volwassen (als in 21 à 25) zijn. Dan mogen zij er hun eerste tweedehands autootje of eerste meubels van kopen. Of ze mogen het uiteraard ook opsparen / beleggen.
Maar het duurt nog een jaar of 15 voor we zover zijn.
Dat hebben mijn ouders toen vastgezet in een belegging samen met hun eigen geld bij een bank in hun buurt.
Toen het geld vrij kwam rond mijn 21ste heb ik dat weer vast laten zetten in een fonds bij diezelfde bank.
En dat herhaal ik elke paar jaar.
Zij doen het beheer volledig, ik kijk er jaren niet naar om.
Ik ga niet avonturen met mijn eigen geld. Het blijft bij dit gekregen bedragje.
Het plan is om het geld door te geven op 't moment dat mijn nichtjes en neefje volwassen (als in 21 à 25) zijn. Dan mogen zij er hun eerste tweedehands autootje of eerste meubels van kopen. Of ze mogen het uiteraard ook opsparen / beleggen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 25 januari 2026 om 15:49
Het is meer een gevoel: als ik dat bedrag op mijn spaarrekening heb staat er ruim genoeg op om een nieuwe auto te kunnen kopen (tweedehands, niet nieuw-nieuw), een vakantie te betalen, een nieuwe wasmachine etc. En als ik meer dan dat bedrag op mijn spaarrekening ga zetten voelt het voor mij gewoon zonde, omdat je op een beleggingsrekening meer opbouwt uiteindelijk.MevrouwJack schreef: ↑25-01-2026 15:31Hoe stel jij vast wat hoe hoog je het bedrag op je spaarrekening wil hebben? Hoef niet het bedrag zelf uiteraard, maar ben benieuwd hoe je ongeveer de lat legt.
Het is ook een bedrag dat ik in het verleden al op mijn spaarrekening had staan, dat was voor mij toen al een grensbedrag. Destijds heb ik daarom mijn beleggingsrekening geopend om het geld dat ik 'over' had erop te zetten. Ik zit nu nog ver van het doelbedrag af, ik zit nu op de helft (door wat tegenslagen was mijn spaarrekening een aantal jaren geleden teruggezakt naar 0€, ik ben het nu weer aan het opbouwen).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zondag 25 januari 2026 om 16:05
Wij beleggen elke maand 250 euro in etf’s en zetten 250 euro op onze spaarrekening. Voor beide kinderen beleggen we 100 euro per maand. Daarnaast beleg ik voor mezelf een deel van mijn 13e maand, vakantiegeld etc. Dan koop ik losse aandelen.
In principe is het voor de lange termijn tenzij we het om een bepaalde reden nodig hebben.
Wij beleggen bij degiro en voor de kinderen bij peaks.
Ik vond het boek beleggen voor blondjes fijn om te lezen.
In principe is het voor de lange termijn tenzij we het om een bepaalde reden nodig hebben.
Wij beleggen bij degiro en voor de kinderen bij peaks.
Ik vond het boek beleggen voor blondjes fijn om te lezen.
zondag 25 januari 2026 om 16:06
Ik beleg maandelijks via TradeRepiublic, dit is gratis wanneer je het automatiseert.
Wat is voldoende? Als zelfstandige heb ik geen officieel pensioen, en moet ik dit zelf regelen. Beleggen doe ik dan voor langer termijn, zodat, wanneer ik ga stoppen met werken, nog voldoende inkomsten (dividend) en geld is om van te leven.
Wat is voldoende? Als zelfstandige heb ik geen officieel pensioen, en moet ik dit zelf regelen. Beleggen doe ik dan voor langer termijn, zodat, wanneer ik ga stoppen met werken, nog voldoende inkomsten (dividend) en geld is om van te leven.
zondag 25 januari 2026 om 16:08
Wissewis schreef: ↑25-01-2026 15:46Het plan is om het geld door te geven op 't moment dat mijn nichtjes en neefje volwassen (als in 21 à 25) zijn. Dan mogen zij er hun eerste tweedehands autootje of eerste meubels van kopen. Of ze mogen het uiteraard ook opsparen / beleggen.
Hoe werkt dat eigenlijk in België met schenkbelasting? In Nederland betaal je als neefje / nichtje wel 30% schenkbelasting als tante meer dan € 2.769 doorschuift in een jaar.
zondag 25 januari 2026 om 16:14
CleopatraVII schreef: ↑25-01-2026 15:49Het is meer een gevoel: als ik dat bedrag op mijn spaarrekening heb staat er ruim genoeg op om een nieuwe auto te kunnen kopen (tweedehands, niet nieuw-nieuw), een vakantie te betalen, een nieuwe wasmachine etc. En als ik meer dan dat bedrag op mijn spaarrekening ga zetten voelt het voor mij gewoon zonde, omdat je op een beleggingsrekening meer opbouwt uiteindelijk.
Het is ook een bedrag dat ik in het verleden al op mijn spaarrekening had staan, dat was voor mij toen al een grensbedrag. Destijds heb ik daarom mijn beleggingsrekening geopend om het geld dat ik 'over' had erop te zetten. Ik zit nu nog ver van het doelbedrag af, ik zit nu op de helft (door wat tegenslagen was mijn spaarrekening een aantal jaren geleden teruggezakt naar 0€, ik ben het nu weer aan het opbouwen).
Dankje!
Tjezus, wat vals
zondag 25 januari 2026 om 16:31
Hangt sterk af van of het voor of na de dood is.
En hoe lang je nog denkt te leven
Ik kan morgen mijn nichtje al mijn geld doorgeven.
Als ik nog meer dan 3 jaar leef betalen ze geen cent.
(Er is dacht ik sprake van die 3 jaar op te trekken.)
Als ik zeker wil zijn betaal ik wel belastingen erop.
Ik geloof 3 %.
Als ik alles (of een deel) doorsluis na mijn dood kost het een fortuin.
En zit er een getrapte bijdrage in van 25 tot 55 %. In Vlaanderen.
Het hangt dus ook nog eens af van waar ik woon in België
Ik kan het geld bij leven natuurlijk ook gewoon cash afhalen - in schijven - en cash in de handen van mijn nichtjes en neefje stoppen.
Maar ik heb hier eerder al gemerkt dat het giften-systeem toch iets anders werkt dan in Nederland.
Een andere oom heeft mij overigens ook iets geschonken.
Maar die heeft netjes de belastingen zelf betaald waarna we - heel mijn generatie - elk netjes een rond bedrag kregen*.
Dat geld staat op mijn spaarrekening en daar betaal ik elke maand mijn pensioen-sparen mee.
Als zijn bedragje "op" is - vast zit in het pensioen-sparen - kijk ik of ik zelf verder blijf sparen. Waarschijnlijk wel.
*De kans bestond dat ie de "3 jaar nog moeten leven" niet ging halen.
Is dit nu later?
zondag 25 januari 2026 om 16:55
Als ik had geweten hoeveel belasting we moesten betalen over de lijfrentepolis ( ook beleggingspolis) hadden we het toch ook anders aangepakt.
Eerst ruim 49 % die zijn we sowieso kwijt en daarna ook nog eens een percentage als je het gelijk uit wilde laten betalen als boete bleef er nog zo;n 25 % over….heb je dan 35 jaar voor gespaard….belasting betalen oke prima maar dat is welheel veel….
Nu maar weer vastgezet en uit laten betalen na pensioenleeftijd scheelt in ieder geval die boete als we het gespreid laten uitbetalen.
Werkt dat hetzelfde met een gewone belegging of komt dat door de lijfrentepolis> geen idee hoor.
En idd die schenkingsbelasting is ook nog een ding…als tante schenken of als opa/oma maakt ook niet uit. Is allebei 2769 euro per jaar. Je mag maar Weinig geven eigenlijk vind ik zonder dat ze daar belasting over betalen.
Eerst ruim 49 % die zijn we sowieso kwijt en daarna ook nog eens een percentage als je het gelijk uit wilde laten betalen als boete bleef er nog zo;n 25 % over….heb je dan 35 jaar voor gespaard….belasting betalen oke prima maar dat is welheel veel….
Nu maar weer vastgezet en uit laten betalen na pensioenleeftijd scheelt in ieder geval die boete als we het gespreid laten uitbetalen.
Werkt dat hetzelfde met een gewone belegging of komt dat door de lijfrentepolis> geen idee hoor.
En idd die schenkingsbelasting is ook nog een ding…als tante schenken of als opa/oma maakt ook niet uit. Is allebei 2769 euro per jaar. Je mag maar Weinig geven eigenlijk vind ik zonder dat ze daar belasting over betalen.
zondag 25 januari 2026 om 16:57
Ik beleg €50,- per maand en 100/200 euro bij bijvoorbeeld uitbetaling van een bonus of vakantiegeld. Het lijkt weinig maar het loopt ongemerkt best lekker door, mijn rendement is nu iets meer dan 21%.
Mijn langetermijndoel is mijn pensioen over een jaar of 25 en ik zie het daarnaast gewoon als een hobby. Ik snap nu eindelijk meer van de berichten in het nieuws en ik vind het grappig om bv het effect van uitspraken van Trump te zien op de beurs.
Mijn langetermijndoel is mijn pensioen over een jaar of 25 en ik zie het daarnaast gewoon als een hobby. Ik snap nu eindelijk meer van de berichten in het nieuws en ik vind het grappig om bv het effect van uitspraken van Trump te zien op de beurs.
zondag 25 januari 2026 om 16:58
Ik ben begonnen met beleggen toen de spaarrente almaar 0% bleef. Ik spaar nog voor toekomstige uitgaven en vakanties. Het beleggen is voor ‘ooit’. Mijn spaarrekening komt zelden boven de € 30.000 omdat er dan wel weer een auto of vakantie vanaf gaat. Het beleggingsdeel groeit lekker door en soms wordt het in een dag € 2000 minder of meer. Daar moet je wel tegen kunnen
zondag 25 januari 2026 om 17:07
@love2dance als ik het zo lees heb je die lijfrente als aanvullend pensioen product. Dan heb je ook op de inleg korting gehad op je inkomstenbelasting en betaal je geen vermogensbelasting. Als je eerder wil uitkeren, moet je inderdaad die belasting alsnog betalen.
Met gewoon beleggen doe je dat met geld nadat je al inkomsten belasting hebt betaald. Je bent dus helemaal vrij om te bepalen wat je ermee doet. Je betaalt er boven een bepaald bedrag wel vermogensbelasting over. Afhankelijk van welke broker betaal je ook nog transactiekosten, maar dat is doorgaans een erg laag bedrag.
Met gewoon beleggen doe je dat met geld nadat je al inkomsten belasting hebt betaald. Je bent dus helemaal vrij om te bepalen wat je ermee doet. Je betaalt er boven een bepaald bedrag wel vermogensbelasting over. Afhankelijk van welke broker betaal je ook nog transactiekosten, maar dat is doorgaans een erg laag bedrag.
zondag 25 januari 2026 om 17:27
Ik beleg 10% van mijn inkomen en spaar ook 10% voor de buffer, beide echt lange termijn dus, naast allerlei reserveringspotjes. Afgelopen jaar had ik meer over en belegde ik ca. 15%.
Voor de buffer heb ik een max (aantal maandsalarissen), voor de beleggingen niet.
Ik beleg in ETF's bij een duurzame bank.
Komend jaar moeten we kinderopvang gaan betalen, dan gaat het beleggingspotje omlaag naar zo'n 7%.
Voor de buffer heb ik een max (aantal maandsalarissen), voor de beleggingen niet.
Ik beleg in ETF's bij een duurzame bank.
Komend jaar moeten we kinderopvang gaan betalen, dan gaat het beleggingspotje omlaag naar zo'n 7%.
zondag 25 januari 2026 om 18:13
zondag 25 januari 2026 om 18:57
Ik beleg een vast bedrag per maand via mijn bank. Ik heb een offensief profiel. Doel is een buffer voor of na pensioen. Dus die gaat nog zeker 25 jaar door groeien. (Hoop ik)
Verder heb ik spaargeld. Voor huis, vakantie, auto, verhuizen? Noodzaken. Die blijft ook groeien maar fijn als er wat is mocht het nodig zijn,
Verder heb ik spaargeld. Voor huis, vakantie, auto, verhuizen? Noodzaken. Die blijft ook groeien maar fijn als er wat is mocht het nodig zijn,
zondag 25 januari 2026 om 18:59
Hetzelfde hier. Geen specifiek doel maar het loopt op en dan zien we wel . Geld hebben is altijd handig.MEFunny schreef: ↑25-01-2026 18:57Ik beleg een vast bedrag per maand via mijn bank. Ik heb een offensief profiel. Doel is een buffer voor of na pensioen. Dus die gaat nog zeker 25 jaar door groeien. (Hoop ik)
zondag 25 januari 2026 om 19:23
Bij Meesman elke maand 250 euro, in het fonds aandelen wereldwijd.
Dan bij DEGIRO heb ik echt vanalles, trackers, obligaties,aandelen,opties. Daar heb ik geen vast bedrag van soms als beurs gedaald is koop ik voor 2000 euro en dan weer een maand niks.
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat, want vanaf 2028 zouden aandelen weleens anders belast kunnen gaan worden.
https://www.stockwatch.nl/nieuwe-box-3- ... beleggers/
Dan bij DEGIRO heb ik echt vanalles, trackers, obligaties,aandelen,opties. Daar heb ik geen vast bedrag van soms als beurs gedaald is koop ik voor 2000 euro en dan weer een maand niks.
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat, want vanaf 2028 zouden aandelen weleens anders belast kunnen gaan worden.
zondag 25 januari 2026 om 19:58
Wow, die belasting over ongerealiseerd rendement, wat bizarRed_Velvet schreef: ↑25-01-2026 19:23
Tjezus, wat vals
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in