Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel beleg je?

25-01-2026 09:32 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vorig jaar begonnen met beleggen. Ik beleg via een begeleid beleggingsfonds van de bank en ETF's.

Ik ben een passieve belegger en wil het geld zeker 10 jaar niet aanraken.

Nu ben ik aan het nadenken over het aanpassen van de inleg en frequentie. Ik denk ook na over of ik een maximaal bedrag aanhoud, dus beleggen tot een maximaal bedrag en daarna stoppen.

Aan de forummers die beleggen:
- hoeveel beleggen jullie en met welke frequentie (per maand, per kwartaal, per X)?
- waar beleggen jullie in?
- stoppen jullie als er een bepaald bedrag is belegd?
Red_Velvet schreef:
25-01-2026 19:23
Bij Meesman elke maand 250 euro, in het fonds aandelen wereldwijd.
Dan bij DEGIRO heb ik echt vanalles, trackers, obligaties,aandelen,opties. Daar heb ik geen vast bedrag van soms als beurs gedaald is koop ik voor 2000 euro en dan weer een maand niks.
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat, want vanaf 2028 zouden aandelen weleens anders belast kunnen gaan worden.
https://www.stockwatch.nl/nieuwe-box-3- ... beleggers/
Het is wenselijk dat daar aan gesleuteld wordt.

Een vermogensrendementsbelasting zoals veel andere landen hebben is een stuk beter.
Heb ook een petitie getekend die rond gaat in beleggersgroepen.
Karakter is wat je bent in het donker.
Ik beleg 30% van mijn spaargeld. De overige 70% staat te verpieteren op een spaarrekening, maar ga ik bij de koop van een volgend huis nodig hebben. Dat 'kan' dus niet in beleggingen gestopt worden.

Ik koop 1x per maand, nadat mijn salaris gestort is.

En nee, ik stop niet met beleggen als er een bepaald bedrag in zit.
MevrouwJack schreef:
25-01-2026 19:58
Wow, die belasting over ongerealiseerd rendement, wat bizar
Maar dat is nu ook al zo toch, over je beleggingen betaal je ook belasting boven x bedrag aan waarde, of je nou iets verkoopt of niet. Als je geen geld heb zou je zelfs aandelen moeten verkopen om je belasting te betalen.
TiumPerfectum schreef:
26-01-2026 10:49
Maar dat is nu ook al zo toch, over je beleggingen betaal je ook belasting boven x bedrag aan waarde, of je nou iets verkoopt of niet. Als je geen geld heb zou je zelfs aandelen moeten verkopen om je belasting te betalen.

Ja, maar nu is het elk jaar een vast percentage en iedereen weet waar hij aan toe is. Dit gaat dus veranderen naar het werkelijke rendement, en dat kan grote problemen opleveren als het ene jaar de beurzen +25% gaan en het andere jaar -20%.
Charlotta schreef:
26-01-2026 10:59
Ja, maar nu is het elk jaar een vast percentage en iedereen weet waar hij aan toe is. Dit gaat dus veranderen naar het werkelijke rendement, en dat kan grote problemen opleveren als het ene jaar de beurzen +25% gaan en het andere jaar -20%.

Ja precies, het vraagt dus nog wel meer van je verhouding sparen-beleggen, als je niet gedwongen wil zijn om te moeten verkopen.
Tjezus, wat vals
Charlotta schreef:
Ik vind het ook een slecht plan hoor maar zoals het nu is klopt het eigenlijk ook al niet, voor beleggingen dan. Ik ben ook heel benieuwd of het er komt per 2028, de box 3 verhoging voor dit jaar werd ook opeens afgelopen november afgeschoten.
Wij beleggen geen vast bedrag. Wij pensioenbeleggen bij DeGiro en daar kopen we zelf ETF's aan. We kijken per jaar wat we inleggen en kijken daarbij ook wat fiscaal handig is. Je hebt bijvoorbeeld ook vrije ruimte van vorige jaren en hoeveel je inlegt heeft ook invloed op eventuele toeslagen.

Met het oog op de plannen van 2028 zou het best kunnen dat we nu bijvoorbeeld niet zo veel inleggen en het privé houden en dan in 2028 veel in te leggen om box 3 te drukken.

Bij de ING beleggen we privé. We hebben ETF's van fysiek goud en zilver. All world ETF's en S&P 500. Soms koop ik aandelen van iets waar ik iets van gekocht heb ter compensatie ;)
Charlotta schreef:
Het blijft gewoon belachelijk dat het een vermogensaanwas belasting is en niet gewoon een winst belasting zoals in bijna elk ander land. Zolang ik niets heb verkocht, blijven waardes schommelen en mag ik ook niet eens de verliezen compenseren.
love2dance schreef:
25-01-2026 16:55
Als ik had geweten hoeveel belasting we moesten betalen over de lijfrentepolis ( ook beleggingspolis) hadden we het toch ook anders aangepakt.
Eerst ruim 49 % die zijn we sowieso kwijt en daarna ook nog eens een percentage als je het gelijk uit wilde laten betalen als boete bleef er nog zo;n 25 % over….heb je dan 35 jaar voor gespaard….belasting betalen oke prima maar dat is welheel veel….
Nu maar weer vastgezet en uit laten betalen na pensioenleeftijd scheelt in ieder geval die boete als we het gespreid laten uitbetalen.

Werkt dat hetzelfde met een gewone belegging of komt dat door de lijfrentepolis> geen idee hoor.
Een lijfrentepolis waarin belegd wordt is heel iets anders dan privébeleggingen. Het lijkt veel meer op een pensioen (waarmee ook belegd wordt). En net als over je pensioen betaal je daar idd gewoon inkomstenbelasting over zodra het uitgekeerd wordt.

Wat bij jou waarschijnlijk is gebeurd: je wilde het bedrag in één jaar laten uitbetalen? De hele uitkering telt dan als inkomen in dat jaar = hoogste tarief box 1. Daarbovenop een boete van 20% ? over de waarde. Voor het afkopen van een door de overheid gefaciliteerde voorziening, bedoeld als oudedagvoorziening, betaal je logischerwijs een prijs.

Naast je lijfrentepolis kan je een beleggingsrekening openen bijv bij DeGiro. Dat valt allemaal in box 3.
TiumPerfectum schreef:
26-01-2026 10:49
Nu is het heel anders toch, dan mag je pp iets van 59.000 en als partners 118.000 hebben.
Ik zou dan elk jaar aandelen moeten verkopen om die belastingen te kunnen betalen. Aangezien het vaak jaren duurt voordat je beleggingen zijn gestegen, ben je denk ik in een paar jaar een hoop kwijt.
Als je het jaar daarna veel verliest is het ook niet dat je geld terugkrijgt van de belasting.
Ik had 3x het zelfde bedrag weggezet
1 x in aandelen, 1x bij raisin,en 1x bij een belegging firma met vast rendement.
Na een jaar gekeken wat t best gedaan had
En toen bij de andere 2 alles opgenomen en alles bij de beleggings firma gedropt, daar konden mijn beleggingen niet tegenop.

Verder nog een beetje in bitcoin maar dat gaat heel grillig
Nu t dubbele van wat ik ooit inlegde maar was vorig jaar nog t 3 dubbele en is ook wel eens 40%van mijn inleg geweest.
Dus dat blijft staan,maar ik stort niks bij
Red_Velvet schreef:
26-01-2026 12:13
Nu is het heel anders toch, dan mag je pp iets van 59.000 en als partners 118.000 hebben.
Ik zou dan elk jaar aandelen moeten verkopen om die belastingen te kunnen betalen. Aangezien het vaak jaren duurt voordat je beleggingen zijn gestegen, ben je denk ik in een paar jaar een hoop kwijt.
Als je het jaar daarna veel verliest is het ook niet dat je geld terugkrijgt van de belasting.
Nu betaal je ook belasting over ongerealiseerde rendementen. Als je aandelen niet verkoopt betaal je nog steeds belasting en als je dat geld niet hebt zal je ook aandelen moeten verkopen. Dat ze graag werkelijk rendement willen belasten betekent niet dat er niet ook een vrijstelling zal zijn.
TiumPerfectum schreef:
26-01-2026 12:57
Nu betaal je ook belasting over ongerealiseerde rendementen. Als je aandelen niet verkoopt betaal je nog steeds belasting en als je dat geld niet hebt zal je ook aandelen moeten verkopen. Dat ze graag werkelijk rendement willen belasten betekent niet dat er niet ook een vrijstelling zal zijn.
Maar dat is geen 38%
Red_Velvet schreef:
26-01-2026 13:31
Maar dat is geen 38%
Het is nu 36% over fictief of gerealiseerd rendement. Of nou ja, aanwas, want je hebt nog steeds niets verkocht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven