Geld & Recht alle pijlers

hoeveel geld nodig naast vaste lasten?

16-02-2021 15:39 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, Ik ben recent gescheiden en wil binnenkort een huis kopen voor mij en de kinderen. Ik zit een beetje te kijken naar hoeveel hypotheek ik zou willen betalen. Mijn vraag: wat gebruiken jullie ongeveer als leefgeld (dus wat er over blijft na aflossing hypotheek en andere vaste lasten) en zijn jullie daar tevreden mee? ik dacht zelf aan 2500 euro?
Alle reacties Link kopieren
Voor boodschappen, cadeau's, kleding, kapper, klein huishoudelijke keukengerei, verf en andere klein DIY-zooi, bioscoop, koffie om mee te nemen, kleine lunch ergens etc.... reken ik op 800-1000 euro per maand. En dat is royaal.... ik ken genoeg mensen die met een stuk lager prima uitkomen.

Verzekering(en), gas/elektra, water, tv/internet en andere vaste lasten: ergens 700 euro ofzo.

Dan nog hypotheek en alimentatie en een bedrag dat je opzij zet voor noodgevallen/afschrijving (lees: een nieuwe wasmachine, auto-reparaties, enzovoort).

2500,= voor wat jij 'vaste lasten' noemt is absurd veel => dan stel je niet eens meer een budget op, zoveel geld als dat je dan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Lastige vraagstelling. Ik denk dat je een opstelling moet maken met alle vaste lasten incl sparen, en dan voor boodschappen, benzine, kleding, de fietsenmaker en de leuk nog ca 1200 over moet hebben. Dat is wat ik op mijn ‘armst’ had met twee kinderen, en dat ging net.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou het genoeg zijn.
Voor de meeste mensen is het genoeg.
Als jij elk weekend naar een hotel gaat en vaker uit eten gaat dan zelf kookt, dan is het misschien wat krap.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net wat je gewend bent lijkt mij zo.
Hier blijft er na alle vaste lasten en sparen ( € 1.000,-- p.m. ) een bedrag over van zo'n € 2.200,-- tot € 2.300,-- enkel en alleen voor boodschappen, kleding, uit eten, uitjes etc.

Voor de boodschappen reserveren we € 500,-- ( gezin met één kind van twee jaar ) en dat gaat altijd goed. Het restant wat overblijft gaat vaak niet volledig op.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:41
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Flabbergasted....
Hier leven wij inclusief alle vaste lasten met 5 volwassenen van.

Kortom: ja. Volgens mij ga je het daar wel mee redden. :proud:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
16-02-2021 16:13
Heb je tien kinderen ofzo?
dat voelt vaak wel zo, maar als ik tel kom ik maar tot 3
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
16-02-2021 15:48
2500 :"-(

Wat voor werk doe je TO?
Misschien krijgt ze - ook - royaal alimentatie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Waar leefde je tot nu toe van? Ik krijg het idee dat je het, in je huwelijk, niet slecht had en dat er vnl. voor je werd gezorgd? Anders zou je toch enig inzicht in je uitgavenpatroon moeten hebben?

Ik zou de vraag graag om willen draaien; wat zijn je inkomsten, hoe oud zijn je kinderen en rijd je auto?
Alle reacties Link kopieren
Dit ga je wel redden ja!

Veel mensen vinden het bizar veel - het is ook veel - maar toen ik een zeer goed verdienende commerciele functie had ging er ook best veel uit.

Zo kostte de opvang voor 3 kinderen aan huis al 1.300 netto. We hadden verder alle normale vaste lasten en deden ernaast vrij dure boodschappen, gingen regelmatig uit eten & huurden oppas, samen vaker een weekend weg, een luxe zomervakantie met z'n allen, een chalet in de sneeuw huren met vrienden, ik kocht vaker (ok, wanneer ik zin had) kleding buiten de uitverkoop, was lid van een sportclub met wekelijkse begeleiding van een trainer, we reden een mooie en vrij dure auto en betaalden daarnaast vaste kosten voor ligplaats van een bootje. Als je dat allemaal wilt doen heb je meer dan EUR 2.500 nodig.

Ik doe dat dus ook niet meer - en dat is prima.
noorderlicht76 schreef:
16-02-2021 16:47
dat voelt vaak wel zo, maar als ik tel kom ik maar tot 3
En die 2500,- is dan ex alimentatie en kinderbijslag (als je die nog krijgt)?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kun je 2500 eur makkelijk opmaken. Echt nodig lijkt me het niet, maar wel lekker royaal.
Ik zou vooral opletten dat je niet te hoge maandlasten aan je huis hebt.
Wij eten met 2 volwassenen en 2 kinderen voor 650 eur per maand. Natuurlijk zijn er nog meer kosten maar tot 2500 eur komen we echt niet.
Bergje65 schreef:
16-02-2021 16:51
Waar leefde je tot nu toe van? Ik krijg het idee dat je het, in je huwelijk, niet slecht had en dat er vnl. voor je werd gezorgd? Anders zou je toch enig inzicht in je uitgavenpatroon moeten hebben?

Ik zou de vraag graag om willen draaien; wat zijn je inkomsten, hoe oud zijn je kinderen en rijd je auto?
Waar trek je deze conclusie uit?
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
16-02-2021 16:54
En die 2500,- is dan ex alimentatie en kinderbijslag (als je die nog krijgt)?
ex kinderbijslag en alimentatie krijg ik niet
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
16-02-2021 16:51
Waar leefde je tot nu toe van? Ik krijg het idee dat je het, in je huwelijk, niet slecht had en dat er vnl. voor je werd gezorgd? Anders zou je toch enig inzicht in je uitgavenpatroon moeten hebben?

Ik zou de vraag graag om willen draaien; wat zijn je inkomsten, hoe oud zijn je kinderen en rijd je auto?
Nou dat hoeft toch niet? Ik verdien al het grootste deel van mn huwelijk stukken meer dan mijn man. Word ik nog geen financieel genie van. Toen het binnenstroomde, investeerde/spaarde ik een deel maar voor de rest stroomde het er dus ook weer vrij hard uit. Zolang je geen domme dingen doet is er dan vrij weinig aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
16-02-2021 16:57
Waar trek je deze conclusie uit?
op zich snap ik de vraag wel, omdat ik niet zo'n duidelijk zicht heb op de uitgaven. ga beginnen met een excel sheet maken
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
16-02-2021 16:58
Nou dat hoeft toch niet? Ik verdien al het grootste deel van mn huwelijk stukken meer dan mijn man. Word ik nog geen financieel genie van. Toen het binnenstroomde, investeerde/spaarde ik een deel maar voor de rest stroomde het er dus ook weer vrij hard uit. Zolang je geen domme dingen doet is er dan vrij weinig aan de hand.
dit dus hier ook
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
16-02-2021 16:34
Voor mij zou het genoeg zijn.
Voor de meeste mensen is het genoeg.
Als jij elk weekend naar een hotel gaat en vaker uit eten gaat dan zelf kookt, dan is het misschien wat krap.
Als je de biologische slager, groentejuwelier, patisserie, botoxboer, een hoogaangeschreven kapper, kledingboetiekjes, Louboutin schoenen, paardrijlessen, pianolessen, een bloemenabonnement, een tuinman, wijntjes drinken in de wijnbar, lunches met je moeder en vriendinnen, personal trainer , sportschool, saunadagen met verwenarrengement gewend bent dan is het een bedrag van niks.




Kortom : afhankelijk van hoe je nu leeft is het een schijtbedrag of heel royaal. Of iets daar tussenin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
noorderlicht76 schreef:
16-02-2021 16:57
ex kinderbijslag en alimentatie krijg ik niet
Dan moet het toch makkelijk lukken, 2500,- voor vier personen.
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
16-02-2021 16:59
dit dus hier ook
En daarom is het altijd goed om te blijven werken :whip:
Alle reacties Link kopieren
Tis krap, maar als je goed budgetteerd moet het wel lukken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier 2500 per maand te besteden. Voor mijzelf en 3 pubers. Daarvan gaat 1000 naar hypotheek, gwl, verzekeringen, wegenbelasting, tv en internet, telefoon. Ik spaar 400 per maand. Blijft er 1100 over voor boodschappen (dat is 500 per maand), kleding, drogist, cadeautjes, uitjes, zakgeld etc. Dat gaat hier prima.
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
16-02-2021 16:58
op zich snap ik de vraag wel, omdat ik niet zo'n duidelijk zicht heb op de uitgaven. ga beginnen met een excel sheet maken
Dit lijkt me de juiste weg. Wat de 1 veel vindt, vindt de ander weinig. Ik kunnen we niets zeggen over wat je qua kosten hebt, die verschillen enorm per persoon. Bij nibud kun je wel een soort van indicatie vinden. Bijvoorbeeld of je heel veel uitgeeft of juist weinig tov gemiddeld.

Houdt ook echt alle lasten bij (heb je een auto, dan niet alleen verzekering/ benzine maar ook onderhoud en budgetteren voor vervanging etc.).

2500 lijkt me ook ruim voldoende, maar niets is eindig dus ook 2500 is zo op te maken als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
16-02-2021 16:58
op zich snap ik de vraag wel, omdat ik niet zo'n duidelijk zicht heb op de uitgaven. ga beginnen met een excel sheet maken
Wie krijgt de lening en wie krijgt de werkster ?

geld-recht/hoe-rijk-ben-jij/list_messag ... #p31809576
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
2500 euro leefgeld?

:rofl:

Armoedzaaier.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven