Geld & Recht alle pijlers

hoeveel geld nodig naast vaste lasten?

16-02-2021 15:39 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, Ik ben recent gescheiden en wil binnenkort een huis kopen voor mij en de kinderen. Ik zit een beetje te kijken naar hoeveel hypotheek ik zou willen betalen. Mijn vraag: wat gebruiken jullie ongeveer als leefgeld (dus wat er over blijft na aflossing hypotheek en andere vaste lasten) en zijn jullie daar tevreden mee? ik dacht zelf aan 2500 euro?
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:54
0.00% gewijzigd
fashionvictim schreef:
20-03-2021 15:49
Wil je geen groter huis of grotere tuin? Of een zwembad of eigen stal of iets dergelijks? Gastenverblijf / mantelzorgwoning? Luxere auto? Vakantiehuisje of stacaravan of zeilboot of iets dergelijks?
Voor deze dingen moeten veel mensen toch juist sparen? Zijn dat nou saaie mensen omdat ze hun extra bestedingsruimte niet uitgeven of leven ze toch wel?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
20-03-2021 15:58
Nee, die dingen dan weer niet of die BGB noemt.
Wil je geen groter / luxer / mooier / handiger / praktischer / op een andere locatie huis? :woa:
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
20-03-2021 16:02
Voor deze dingen moeten veel mensen toch juist sparen? Zijn dat nou saaie mensen omdat ze hun extra bestedingsruimte niet uitgeven of leven ze toch wel?
Ik kan er naast zitten, hoor, maar volgens mij zijn de mensen die sparen voor zoiets luxe als een boot of sauna geen mensen die zich daar andere dagelijkse / wekelijkse / maandelijkse luxe als een lunch buiten de deur, stapavondje, dagje wellness , terrasje oid voor ontzeggen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:54
0.00% gewijzigd
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:54
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
20-03-2021 16:18

Ik denk namelijk dat als mensen iets echt heel graag willen dat ze het dan ook vaak gewoon doen.
Nou, nee, hoor. Dan is - het tekort aan - geld toch echt een belemmering.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:55
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
20-03-2021 16:18
.
We hebben zoveel verbouwd afgelopen jaren om het huis naar onze zin te maken
Geen concessies hoeven doen omdat en de allermooiste tegels en de allermooiste douchewand / kookeiland / oven /oid net buiten de begroting viel ? Of omdat dat kookeiland niet in de huidige ruimte past en omdat alle muren verplaatsen te duur was ?
En had je het niet makkelijker gevonden om in het beginne al je droomhuis te kopen of om je huis in 1 keer naar je zin te laten verbouwen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
20-03-2021 16:08
Ik kan er naast zitten, hoor, maar volgens mij zijn de mensen die sparen voor zoiets luxe als een boot of sauna geen mensen die zich daar andere dagelijkse / wekelijkse / maandelijkse luxe als een lunch buiten de deur, stapavondje, dagje wellness , terrasje oid voor ontzeggen.
Je kunt geld maar 1 keer uitgeven natuurlijk dus er zullen altijd mensen zijn die wel het een of het ander kunnen doen maar niet allebei.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
20-03-2021 16:37
Je kunt geld maar 1 keer uitgeven natuurlijk dus er zullen altijd mensen zijn die wel het een of het ander kunnen doen maar niet allebei.
O, die zullen er best zijn, natuurlijk.
Maar mensen die voor een boot sparen zullen - denk ik - geen mensen zijn die dat ene dubbeltje wat ze over hebben sparen, of die zich alle luxe verder gaan ontzeggen om maar zo snel mogelijk die boot te hebben. Als je die boot hebt zul je ook geld moeten hebben voor je liggeld en je onderhoud en er moet ook nog brandstof in. Ik stel me dan zo voor dat ze even geen andere / tweede auto kopen of de wintersport overslaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
20-03-2021 16:18
Misschien in theorie wel (ooit) maar dan doe ik het dan wel. Het is niet iets waarvan ik nu op dit moment zou denken: wat heerlijk zou het toch zijn als we daar op korte termijn eens actie op zouden kunnen ondernemen.
We hebben zoveel verbouwd afgelopen jaren om het huis naar onze zin te maken dat ik vaak zeg: het is echt niet te hopen dat er dadelijk ineens een droomhuis voorbij komt. Of we moeten weer gaan nadenken over een schoolwissel etc.

Vakantiehuis in Zweden oid ook zoiets. Heel leuk hoor in theorie, maar in de praktijk zou het er toch niet van komen er dan ook echt heen te gaan etc.

Ik denk namelijk dat als mensen iets echt heel graag willen dat ze het dan ook vaak gewoon doen.
Het ging er toch om dat jij zei dat als je nu miljoenen op de bank had je dan niks zou kopen? Hahaha, dat blijkt inderdaad. Als je zelfs met 10 miljoen op de bank zegt "nou, we hebben net verbouwd dus laat maar zitten die villa met zwembad", dan hoop ik maar dat die jackpot in ieder geval nooit bij jou valt want dat zou me een partij zonde zijn, zeg.
Am Yisrael Chai!
NYC schreef:
20-03-2021 16:18
Misschien in theorie wel (ooit) maar dan doe ik het dan wel. Het is niet iets waarvan ik nu op dit moment zou denken: wat heerlijk zou het toch zijn als we daar op korte termijn eens actie op zouden kunnen ondernemen.
We hebben zoveel verbouwd afgelopen jaren om het huis naar onze zin te maken dat ik vaak zeg: het is echt niet te hopen dat er dadelijk ineens een droomhuis voorbij komt. Of we moeten weer gaan nadenken over een schoolwissel etc.

Vakantiehuis in Zweden oid ook zoiets. Heel leuk hoor in theorie, maar in de praktijk zou het er toch niet van komen er dan ook echt heen te gaan etc.

Ik denk namelijk dat als mensen iets echt heel graag willen dat ze het dan ook vaak gewoon doen.
Ik krijg bij jouw berichten steeds weer de indruk dat je de financiële belemmeringen als een klein detail beschouwd, of als iets waar de meeste mensen niet tegenaan lopen bij dit soort wensen. Je hebt het steeds over 'willen' alsof het 'kunnen' er niet toe doet. De reden dat mensen niet massaal een zwembad in eigen tuin hebben, of een villa, of een vakantiehuis in Zweden is niet omdat ze dat allemaal niet willen -uitzonderingen daargelaten-, maar omdat het voor de gemiddelde mens onbetaalbaar is. En de gemiddelde mens gaat dat op een doordeweekse dag niet zitten 'willen' inderdaad, omdat dat weinig zin heeft als het geen optie is.
Voornu schreef:
20-03-2021 17:34
Ik krijg bij jouw berichten steeds weer de indruk dat je de financiële belemmeringen als een klein detail beschouwd, of als iets waar de meeste mensen niet tegenaan lopen bij dit soort wensen. Je hebt het steeds over 'willen' alsof het 'kunnen' er niet toe doet. De reden dat mensen niet massaal een zwembad in eigen tuin hebben, of een villa, of een vakantiehuis in Zweden is niet omdat ze dat allemaal niet willen -uitzonderingen daargelaten-, maar omdat het voor de gemiddelde mens onbetaalbaar is. En de gemiddelde mens gaat dat op een doordeweekse dag niet zitten 'willen' inderdaad, omdat dat weinig zin heeft als het geen optie is.
Het is echt beter dat je goed leert lezen voor je met een beschuldiging komt, de hele discussie gaat over de keuzes die je maakt als je wél geld hebt, kortom, je conclusie slaat nergens op.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
18-03-2021 12:52
Je klinkt nogal wereldvreemd..
Niet wereldvreemd. Maar een typefout, ik bedoelde inclusief de vaste lasten. Ik heb zelf ook financieel mindere tijden gehad, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:55
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
21-03-2021 11:29
Dat eerste misschien wel ja, dat tweede juist absoluut niet. Maar 't ging er toch om dat je "vanaf nu" redeneerde en toch niet vanaf, stel dat je 15 jaar geleden etc... Maar verder heb ik ook niet echt een héél uitgesproken idee of wens over waar een droomhuis nou aan zou moeten voldoen of wat ik hier eigenlijk mis of hoe het met een denkbeeldig oneindig budget allemaal nog veel mooier of beter had gekund.

En het is ook niet zo dat ik beweer van, al zou je 10 miljoen hebben/winnen dat ik dan op mijn 80e overlijd en er dan in veertig jaar nog stééds niets mee gedaan. Maar ik heb niet - zoals sommigen dat wel hebben - dat mijn fantasie daar dan van op hol slaat en enthousiast word en denk: ik zou dat allemaal willen hebben, dat willen doen, dat gaan veranderen etc. Dat heb ik niet zo sterk. En dat was ook mijn punt een beetje, ik denk dat mensen dáár heel sterk in verschillen.

En inderdaad, @voornu, ik snap natuurlijk ook wel dat veel mensen dingen laten (die ze wel willen) omdat ze daar het budget niet voor hebben en dan meestal keuzes moeten maken. Maar daar ging het inderdaad even niet om, het ging om de verschillende keuzes die mensen maken als ze wél een groot budget hebben. En mogelijk zitten er ook verschillen in de manier waarop men ermee omgaat als het gaat om geleidelijk rijker worden, rijk worden vanwege groei in je werk of vanwege een erfenis (of loterij, maar dat is zo zeldzaam...), de manier waarop rijkdom wel of niet werd uitgedragen in je gezin of je land van herkomst, de manier waarop je je rijkdom of (relatieve) armoede hebt ervaren ten opzichte van je omgeving. Speelt allemaal mee denk ik.
Er zal vanalles meespelen idd. Ik moest ook denken aan wat je eerder schreef ( toen het niet over miljoenen ging), dat weinig uitgeven niet zozeer met 'verstandig' gedrag te maken heeft ( afwegingen, als ik x koop kan ik y niet doen) maar met persoonlijke voorkeuren ( waar geniet men van). Terwijl ik denk dat veel keuzes vooral bepaald worden door ( de grens van) het budget.

Dat vanuit jouw visie ( en voorkeuren) het leven niet heel erg zal veranderen als er veel geld uitgegeven kan worden. En ik denk dat het voor mij ( en veel anderen) een wereld van verschil zal maken en geld het leven daadwerkelijk zal veranderen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-03-2021 11:29


En inderdaad, @voornu, ik snap natuurlijk ook wel dat veel mensen dingen laten (die ze wel willen) omdat ze daar het budget niet voor hebben en dan meestal keuzes moeten maken. Maar daar ging het inderdaad even niet om, het ging om de verschillende keuzes die mensen maken als ze wél een groot budget hebben. En mogelijk zitten er ook verschillen in de manier waarop men ermee omgaat als het gaat om geleidelijk rijker worden, rijk worden vanwege groei in je werk of vanwege een erfenis (of loterij, maar dat is zo zeldzaam...), de manier waarop rijkdom wel of niet werd uitgedragen in je gezin of je land van herkomst, de manier waarop je je rijkdom of (relatieve) armoede hebt ervaren ten opzichte van je omgeving. Speelt allemaal mee denk ik.

Maar wat ik niet zo goed begrijp aan jouw bijdragen is dat je de indruk wekt dat je zelf ook totaal niet de situatie kent dat je iets moet kopen omdat je het nu eenmaal nodig hebt, en dat je eenmaal in de winkel dan verliefd wordt op een versie die ver boven je budget ligt. Bijvoorbeeld een winterjas ofzo, heb jij dan nog nooit meegemaakt dat je een winterjas (of een auto, een waterkoker, een paar laarzen, een huis, whatever) nodig hebt en dan ergens de perfecte jas ziet hangen, echt liefde op het eerste gezicht, en hij zit je ook nog eens als gegoten, dus je ziet jezelf er al helemaal in lopen, totdat je op het prijskaartje kijkt want die perfecte jas waar je nu eigenlijk niet meer zonder kunt, blijkt 800 euro te kosten?
In mijn leven betekent dat dat ik hem dan met pijn in mijn hart terug hang, en even verder kijk, en dan uiteindelijk dan maar die ook-best-leuke jas van 100 euro koop.
En datzelfde gebeurt me ook met auto's, of waterkokers, of huizen met een te koop-bord in de tuin, schoenen, zelfs met avondeten kan ik dat al hebben.
Ben jij dan zo rijk dat je die situatie niet kent?
Am Yisrael Chai!
EHV1981 schreef:
21-03-2021 09:38
Niet wereldvreemd. Maar een typefout, ik bedoelde inclusief de vaste lasten. Ik heb zelf ook financieel mindere tijden gehad, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
Ah zo, dan snap ik je :)
fashionvictim schreef:
21-03-2021 12:10
Maar wat ik niet zo goed begrijp aan jouw bijdragen is dat je de indruk wekt dat je zelf ook totaal niet de situatie kent dat je iets moet kopen omdat je het nu eenmaal nodig hebt, en dat je eenmaal in de winkel dan verliefd wordt op een versie die ver boven je budget ligt. Bijvoorbeeld een winterjas ofzo, heb jij dan nog nooit meegemaakt dat je een winterjas (of een auto, een waterkoker, een paar laarzen, een huis, whatever) nodig hebt en dan ergens de perfecte jas ziet hangen, echt liefde op het eerste gezicht, en hij zit je ook nog eens als gegoten, dus je ziet jezelf er al helemaal in lopen, totdat je op het prijskaartje kijkt want die perfecte jas waar je nu eigenlijk niet meer zonder kunt, blijkt 800 euro te kosten?
In mijn leven betekent dat dat ik hem dan met pijn in mijn hart terug hang, en even verder kijk, en dan uiteindelijk dan maar die ook-best-leuke jas van 100 euro koop.
En datzelfde gebeurt me ook met auto's, of waterkokers, of huizen met een te koop-bord in de tuin, schoenen, zelfs met avondeten kan ik dat al hebben.
Ben jij dan zo rijk dat je die situatie niet kent?
Volgens mij legt NYC zichzelf ook min of neer op (bewust of onbewust) dat ze bescheiden moet leven, niet uitbundig moet zijn, niet te grote wensen mag hebben. Naast dat ze ook prima genoegen kan leven met een tweede keuze of zelfs niet eens een eigen keuze, omdat haar partner daar de voorkeur aan geeft.

Is niet onaardig bedoeld :) , NYC, maar zo lees ik je eigenlijk altijd. Klopt dat een beetje?
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
21-03-2021 12:24
Volgens mij legt NYC zichzelf ook min of neer op (bewust of onbewust) dat ze bescheiden moet leven, niet uitbundig moet zijn, niet te grote wensen mag hebben. Naast dat ze ook prima genoegen kan leven met een tweede keuze of zelfs niet eens een eigen keuze, omdat haar partner daar de voorkeur aan geeft.

Is niet onaardig bedoeld :) , NYC, maar zo lees ik je eigenlijk altijd. Klopt dat een beetje?
Als dat inderdaad zo is dan had degene die dat maar "half" leven noemde toch gewoon gelijk?
Am Yisrael Chai!
Ik probeer het te begrijpen. Herinner mij ook, NYC, dat je een keer schreef nooit naar aanbiedingen te kijken. Dat onthou ik natuurlijk, haha, omdat ik dat moeilijk te begrijpen vind ( tenzij je een zak geld of echt heel weinig tijd hebt).
Alle reacties Link kopieren
In het kader van 'wat doe je als je belachelijk veel geld hebt', een paar weken geledne was er die stinkendrijke NL internetondernemer, die 'even' een paar tonnetjes aan D66 schonk. Ook daar kan ik over wegdromen hoor (al zou D66 niet voorkomen in mijn dromen ;-) ), dat ik gewoon geld weg kan geven aan mensen/organisaties die ik de moeite waard vind. Een fantastisch kasteeltje afhuren in Zuid-Frankrijk voor de hele zomer, waar iedereen die ik lief vind dan mag komen logeren. Dan kom ik er overigens ook niet met een miljoen, maar dat zijn de dromen die ik droom als ik denk aan echt de Jackpot winnen.
Materieel droom ik dan niet zo veel, al weet ik zeker dat ik per direct meer uit zou geven aan bijvoorbeeld kleren en huis als ik het kon, maar ik heb er nu geen last van dat ik dat niet kan.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:55
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
20-03-2021 16:05
Wil je geen groter / luxer / mooier / handiger / praktischer / op een andere locatie huis? :woa:

Hihihi. Ik moest dus echt hardop lachen om deze post. Ik zit af en toe lekker te gluren op Funda maar ik kom altijd tot de conclusie dat ik het fijnste huis van de stad heb. Er zijn een paar stukjes waar ik ook wel zou willen wonen, maar daar is de afgelopen jaren nooit iets te koop geweest, of het bleek ineens een veel slechtere lichtval te hebben ofzo. Zegt ook wel iets over de krapte hier, natuurlijk, maar ik heb echt zo veel geluk gehad met dit huis. En uit deze stad vertrekken zie ik voorlopig al helemaal niet zitten, ik wil de voorzieningen onder handbereik niet opgeven. Ik ben een zondagskind :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven