Geld & Recht alle pijlers

hoeveel geld nodig naast vaste lasten?

16-02-2021 15:39 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, Ik ben recent gescheiden en wil binnenkort een huis kopen voor mij en de kinderen. Ik zit een beetje te kijken naar hoeveel hypotheek ik zou willen betalen. Mijn vraag: wat gebruiken jullie ongeveer als leefgeld (dus wat er over blijft na aflossing hypotheek en andere vaste lasten) en zijn jullie daar tevreden mee? ik dacht zelf aan 2500 euro?
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
16-02-2021 17:02
Dan moet het toch makkelijk lukken, 2500,- voor vier personen.
Of dat makkelijk lukt ligt aan wat je gewend bent. Het met minder moeten doen is nooit leuk / makkelijk, ook niet als jouw minder altijd nog meer is dan wat de meerderheid heeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
16-02-2021 16:57
Waar trek je deze conclusie uit?
Ik bedoel het niet vervelend hoor maar uit de vraagstelling van TO meen ik op te maken dat ze zich niet zo om financiën heeft hoeven bekommeren. Daarom draai ik de vraag graag om: hoe zien je inkomsten eruit en je levensstandaard
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
16-02-2021 17:02
Dan moet het toch makkelijk lukken, 2500,- voor vier personen.
Dat weet je toch niet? De lasten kunnen door allerlei factoren ontzettend hoog zijn waardoor 2500 euro een schijntje is.
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
16-02-2021 17:14
Dat weet je toch niet? De lasten kunnen door allerlei factoren ontzettend hoog zijn waardoor 2500 euro een schijntje is.
Maar die 2500 is wat er overblijft nadat de vaste lasten betaald zijn.
Dus dat is onafhankelijk van die lasten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-02-2021 17:20
Maar die 2500 is wat er overblijft nadat de vaste lasten betaald zijn.
Dus dat is onafhankelijk van die lasten.
Dus TO wil, na aftrek vaste lasten, 2500 overhouden en vraagt zich af of dat oké is? :O
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-02-2021 17:20
Maar die 2500 is wat er overblijft nadat de vaste lasten betaald zijn.
Dus dat is onafhankelijk van die lasten.
Drie (waaronder kleine) kinderen & veel werken als single ouder = hoge opvangkosten hoor; kost de helft van die 2.500 gok ik.
Bergje65 schreef:
16-02-2021 17:14
Dat weet je toch niet? De lasten kunnen door allerlei factoren ontzettend hoog zijn waardoor 2500 euro een schijntje is.
De lasten zijn al betaald.
blijfgewoonbianca schreef:
16-02-2021 17:12
Of dat makkelijk lukt ligt aan wat je gewend bent. Het met minder moeten doen is nooit leuk / makkelijk, ook niet als jouw minder altijd nog meer is dan wat de meerderheid heeft.
Ook weer zo.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je begint om een overzicht te maken van wat je zou willen betalen aan een hypotheek en niet klakkeloos een zo hoog mogelijke hypotheek afsluit en in een kast van een huis gaat wonen.

Maak naast de lijst vaste lasten (hypotheek, alimentatie, sparen voor de kids) ook een lijst van dingen die jij belangrijk vindt en hoe duur die zijn, dus bijvoorbeeld vakantie, boodschappen, auto, kleding. Ik geef liever meer uit aan een comfortabele auto dan aan kleding, maar voor jou is dat misschien anders.

Wij kunnen natuurlijk weinig zeggen over of 2500 euro leefgeld voldoende is, zoals je in dit topic hebt kunnen lezen vinden de meeste mensen dat ontzettend veel.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
16-02-2021 17:10
Wie krijgt de lening en wie krijgt de werkster ?

geld-recht/hoe-rijk-ben-jij/list_messag ... #p31809576
haha oh dat loepen, werkster heb ik opgezegd ivm dubbele lasten en de lening los ik af van de overwaarde van het huis.
MadameJean schreef:
16-02-2021 17:27
Drie (waaronder kleine) kinderen & veel werken als single ouder = hoge opvangkosten hoor; kost de helft van die 2.500 gok ik.
Maar opvangkosten zijn toch vaste lasten?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-02-2021 18:21
Maar opvangkosten zijn toch vaste lasten?
ik heb geen opvang meer nodig, dat scheelt
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
16-02-2021 17:27
Drie (waaronder kleine) kinderen & veel werken als single ouder = hoge opvangkosten hoor; kost de helft van die 2.500 gok ik.
Ik heb voor de aardigheid een proefberekeningetje gemaakt voor die kosten en met KOT valt dat best wel mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-02-2021 18:42
Ik heb voor de aardigheid een proefberekeningetje gemaakt voor die kosten en met KOT valt dat best wel mee.
ja en ze gaan niet meer dus dat scheelt heel veel geld
Alle reacties Link kopieren
Heb je een fatsoenlijk huis met die 2500 over, of beknibbel je daarop? Ik vind het zo toch lastig inschatten hoe ruim dat is en wat er verder nog af moet.
Geen opvang nodig, dus de kinderen 12+? Dan gaan daar bakken geld heen en ze eten je ook arm, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-02-2021 18:44
Heb je een fatsoenlijk huis met die 2500 over, of beknibbel je daarop? Ik vind het zo toch lastig inschatten hoe ruim dat is en wat er verder nog af moet.
Geen opvang nodig, dus de kinderen 12+? Dan gaan daar bakken geld heen en ze eten je ook arm, bijvoorbeeld.
Bijstandouders redden het ook, hoewel moeilijk.
Maar 2500 euro is zóveel meer, daar moet een puber een hoop voor eten hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-02-2021 18:44
Heb je een fatsoenlijk huis met die 2500 over, of beknibbel je daarop? Ik vind het zo toch lastig inschatten hoe ruim dat is en wat er verder nog af moet.
Geen opvang nodig, dus de kinderen 12+? Dan gaan daar bakken geld heen en ze eten je ook arm, bijvoorbeeld.
ja ze eten echt heel veel. kleedgeld houd die uitgaven goed overzichtelijk. Ik heb dan wel genoeg over voor een mooi huis, daar zou nog vanaf kunnen zelfs
Alle reacties Link kopieren
Bekijk je rekeningafschriften van 2020 en gooi ongeveer 1/4de à 1/5de van de voeding eruit.
En alle kosten van een eventuele 2de wagen (benzine, afbetaling, verzekering, ...).
Want geen man meer dus die kosten heb je niet meer.

En jep, zeker 't eerste half jaar zou ik een Excel gaan bijhouden zodat je tenminste iets van overzicht hebt.


Ik zou sowieso ook een potje "spaargeld school" voorzien en elke maand bijsparen met 3 pubers.
Gegarandeerd dat er binnenkort een laptop crasht of er één een studiereis met school heeft après Corona.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
jo12345 schreef:
16-02-2021 15:46
Hele volksstammen komen rond van €2500,- inclusief alle vaste lasten.
Het lijkt mij dus ruimschoots genoeg om van rond te komen exclusief vaste lasten.

Driewerf dit!!!
Alle reacties Link kopieren
O_O

2500 euro om van te leven??

Net als menig ander hier heb ik dit nog niet eens incl. alle vaste lasten.

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is het al gevraagd/beantwoord, maar heb je in dit bedrag eventuele KA/PA meegeteld?
Alle reacties Link kopieren
Sterrenstof74 schreef:
16-02-2021 19:12
O_O

2500 euro om van te leven??

Net als menig ander hier heb ik dit nog niet eens incl. alle vaste lasten.

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is het al gevraagd/beantwoord, maar heb je in dit bedrag eventuele KA/PA meegeteld?
Nee daarvan is in ons geval geen sprake
Ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
16-02-2021 19:31
Ja hoor.
thanks!
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
16-02-2021 17:27
Drie (waaronder kleine) kinderen & veel werken als single ouder = hoge opvangkosten hoor; kost de helft van die 2.500 gok ik.
Die opvangkosten zou ik dan weer wel onder vaste lasten scharen.
Alle reacties Link kopieren
Zit in die 2500 euro ook sparen? Ik zou als ik jou was sowieso 1000 p/m gaan sparen. Ik denk dat je van 1500 p/m exclusief kinderbijslag met 3 kinderen ook makkelijk en riant moet kunnen leven. Grotere kinderuitgaven doe je dan eens per kwartaal van de kinderbijslag.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven