Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel heb jij maandelijks over voor leuke dingen?

06-02-2025 15:12 259 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi hoi..
Weer een nieuwsgierig vraagje
Hoeveel geld heb jij over maandelijks als alle vaste lasten boodschappen hypotheek/ huur etc is betaalt?

Ik ongeveer €1000. Waar geef jij het aan uit?
Enne Ik heb 2 kids en zij wonen om de ene week bij mij en hun vader.
lavieestbelle wijzigde dit bericht op 06-02-2025 15:54
6.67% gewijzigd
margreetder schreef:
19-02-2025 10:41
Klinkt als een goede investering: € 10.000 in stenen stoppen om per jaar € 150 te besparen. Na 66 jaar heb je die € 10.000 pas weer terug.

Met een afgeloste schuld is je huis van jou tot die tijd heeft de bank er nog te veel over te zeggen. (Wel/niet gedeeltelijk verhuren) Verkopen bij financieel te kort.
Speculaastaart schreef:
19-02-2025 10:57
Helemaal eens, doen wij ook. Daarnaast lossen we af. Willen niet dat de kinderen later de (niet verzekerde) schuld erven. Dus de niet verzekerde lening wordt met voorrang afgelost. Wij betalen wel iets meer dan 1,5%, dus meer de moeite waard.

Wij hebben een levensverzekering gekoppeld aan de hypotheek, als wij dood zijn dan is het huis hypotheek vrij. Als ik dood ga komt er 100.000 euro vrij en omgekeerd voor man geldt hetzelfde. En het huis heeft een aardige overwaarde dus schulden zullen ze niet erven.
Nyco schreef:
19-02-2025 11:05
Wij hebben een levensverzekering gekoppeld aan de hypotheek, als wij dood zijn dan is het huis hypotheek vrij. Als ik dood ga komt er 100.000 euro vrij en omgekeerd voor man geldt hetzelfde. En het huis heeft een aardige overwaarde dus schulden zullen ze niet erven.

Wij hebben slechts gedeeltelijk en verzekering. En op dit moment genoeg overwaarde, maar ooit stonden veel huizen onder water. Meerdere redenen om nog even af te lossen.
Nyco schreef:
19-02-2025 11:05

Wij hebben slechts gedeeltelijk en verzekering. En op dit moment genoeg overwaarde, maar ooit stonden veel huizen onder water. Meerdere redenen om nog even af te lossen.
Per januari 2031 stopt de hypotheek rente aftrek van aflossingsvrije hypotheken van voor 2001, je kan dan vaak wel verlengen maar wel voor een dan geldende rente (die vaak hoger is)
Er zijn nog steeds mensen die denken dat aflossingsvrij altijd maar doorloopt maar dat is dus niet zo
Ook daarop zit een max van 30 jaar.

Wel is t zo dat het bedrag na 30 jaar minder lijkt door de inflatie maar betalen moet je t ooit toch, waarom dan niet zodra t kan wat extra aflossen?
Scheelt je al die jaren rente betalen
Speculaastaart schreef:
19-02-2025 10:05
Jarenlang rente betalen is niet zonde?

Bij 1,5% scheelt elke 10.000 extra aflossen slechts 150 euro op jaarbasis. Reken uit wat dat over tien jaar genomen is!
1500 euro, maar als je meerdere keren 10.000 af kunt lossen kan dat aardig optellen. Sneeuwbal effect.
Als je diezelfde 10.000 belegt en een rendement haalt van 6%, moet je kijken wat een sneeuwbaleffect.
Of van die 10.000 zonnepanelen koopt en daarmee je energielasten naar beneden brengt.
Gerbera schreef:
19-02-2025 11:47
Per januari 2031 stopt de hypotheek rente aftrek van aflossingsvrije hypotheken van voor 2001, je kan dan vaak wel verlengen maar wel voor een dan geldende rente (die vaak hoger is)
Er zijn nog steeds mensen die denken dat aflossingsvrij altijd maar doorloopt maar dat is dus niet zo

Wel is t zo dat het bedrag na 30 jaar minder lijkt door de inflatie maar betalen moet je t ooit toch, waarom dan niet zodra t kan wat extra aflossen?
Als de hra stopt, wil nog niet zeggen dat de 1,5% ook stopt.
Onze 1,5% loopt nog 15 jaar. Dus ook na 2031.
Gerbera schreef:
19-02-2025 11:47

Ja het scheelt 1,5% rente betalen. Maar het scheelt aan de andere kant een hoger rendement. Dus per saldo ben ik beter af door niet af te lossen op mijn aflossingsvrije deel. Ik heb aandelen waarmee ik 5 jaar op rij meer dan 10% dividend hebt ontvangen en ze zijn ook nog eens in waarde gestegen.

Plus ik heb studerende kinderen. Dus dit zijn onze duurste jaren. Dat extra aflossen komt wel als ze het huis uit zijn. En ik zou ze het liefst ook een beetje helpen als ze het huis uit zijn. Dat kan niet als ons geld in stenen zit en die aandelen kan ik verkopen. Over 10 jaar kan ik die 10.000 per jaar makkelijker missen. Door lagere kosten (kinderen) en door de inflatie.

Verder is het niet geheel aflossingsvrij. Ongeveer 1/3 van de koopprijs. Inmiddels nog maar 1/4 van de marktwaarde. Zonder af te lossen. Kinderen erven sowieso geen schulden want de levensverzekering is gekoppeld aan de hypotheek, dus die wordt afgelost en daarbovenop nog de (flinke) overwaarde.
margreetder schreef:
19-02-2025 10:41
Klinkt als een goede investering: € 10.000 in stenen stoppen om per jaar € 150 te besparen. Na 66 jaar heb je die € 10.000 pas weer terug.
Mijn huis is geen investering en ook geen stapel stenen, maar mijn thuis, mijn fijne plekje. En dat is nu deels van de bank, ik zou het fijn vinden als het echt van mij is. Dus ik los extra af, dat is een van de leuke dingen die ik met mijn geld doe: mijn eigen plekje kopen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven