Geld & Recht alle pijlers

hoeveel hou je over na verkoop van huis

07-04-2018 15:46 58 berichten
Ik ben niet van plan om op dit moment mijn huis te verkopen, maar vraag me af wat je nou overhoudt als je je huis verkoopt.
Even een voorbeeld met fictieve bedragen om het duidelijker te maken.

Stel je heb een spaarhypotheek van 200.000 euro.
De hypotheek is afgesloten voor 30 jaar en na 10 jaar heb je 50.000 euro opgebouwd.
Je verkoopt je huis op dat moment voor 230.000 euro

Hou je dan een bankrekening met 50.000 + 30.000 = 80.000 euro over of brengt de bank dan allerlei kosten in rekening omdat je de hypotheek beeindigt voor die 30 jaar om zijn?

Bij tussentijdse wijzigingen moet je boeterente en dergelijke betalen maar hoe zit dat bij verkoop?

En geldt voor een aflossingsvrije hypotheek hetzelfde?
Dus als je een hypotheek hebt van 200.000 euro en je verkoopt na 10 jaar voor 230.000 euro. Hou je dan 30.000 euro over?

En maakt het dan nog uit of je wel of niet opnieuw een huis koopt en dus een nieuwe hypotheek wilt?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk, mijn excuses voor alle verwarring !
Alle reacties Link kopieren
Je betaalt bij verkoop geen boete rente. Eventueel betaal je makelaarskosten voor de verkoop. Je zal na de verkoop wel weer ergens moeten wonen. Vooral dat is duur, kostenkoper, financieel advies...etc. Reken 10% van de volgende aankoopprijs.
Neem je dan je spaarhypotheek mee of niet?

Je kunt alleen opnieuw gebruik maken van belastingaftrek wanneer je het geld van de verkoop terug stopt in het volgende huis. Alles wat je in je eigen zak stopt daar mag je geen rente meer voor aftrekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ika, het woord winst is door mij in mijn voorbeelden niet goed gekozen. Het gaat om wat je meer krijgt dan de hoogte van je hypotheek.
Duidelijk, dank je Marana.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet een andere woning koopt, maar de spaarpolis wil laten uitbetalen dan kunnen er fiscale gevolgen zijn. Bij een korte looptijd is het spaargeld namelijk belast. Hoe en wat precies zou je bij een adviseur moeten navragen.
...
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
07-04-2018 19:24
Als je niet een andere woning koopt, maar de spaarpolis wil laten uitbetalen dan kunnen er fiscale gevolgen zijn. Bij een korte looptijd is het spaargeld namelijk belast. Hoe en wat precies zou je bij een adviseur moeten navragen.
Volgens mij zijn daar de regels onlangs ook van veranderd. Maar zeker raadzaam om te vragen aan de adviseur.
Mijn ouders hebben hun huis verkocht. Zij kochten de woning voor 242000 en hebben de woning verkocht voor 262000. Zij houden geen 20.000 over helaas, Zij betalen kosten aan de makelaar en aan de bank. Houden ongeveer tussen de 10000 en 15000 over.
ika35 schreef:
07-04-2018 18:31
Okee, nu het toch gaat over de rente-aftrek als ik een nieuw huis zou kopen:
Welk bedrag wordt beschouwd als winst?

Stel ik heb een huis gekocht voor 190.000 euro en een hypotheek afgesloten voor 200.000 euro (10 jaar geleden kon je kosten koper nog meefinancieren, dus mijn hypotheek is hoger dan de toenmalige aankoopwaarde van mijn huis) en ik verkoop nu voor 230.000 euro, wat beschouwt de belastingdienst dan als winst?

Uitgaande van de aankoop- en verkoopbedragen zou dat namelijk 40.000 euro zijn, maar het verschil tussen hypotheek en verkoopbedrag is 30.000 euro.
Wat je overhoudt is het bedrag wat overblijft als je de hypotheek hebt ingelost. Stel je hypotheek was 200.000, hier gaat het gedeelte wat je in 10 jaar hebt afgelost vanaf. Dat is de hoogte van je hypotheek die overblijft. Je huis levert nu 230000 op het verschil is overwaarde en dus voor jou. Als je van de 200000 niks afgelost hebt is jouw " Winst" dus 300000. Het aankoopbedrag idd u dit geval niet relevant omdat je hypotheek hoger is. Dat is het bedrag wat de bank terug wil.

Let je wel op dat als je dit bedrag niet in een nieuwe woning steekt je dit moet opgeven aan de belasting.
Ik kan nooit zo goed rekenen, maar je betaalt toch altijd meer rente dan wat je terug krijgt van de belasting? Dus minder hypotheekrente naast een lager hypotheekbedrag en een percentage rente is toch altijd gunstiger dan "over 30.000 euro geen hypotheekrenteaftrek"?
-jolijn- schreef:
12-04-2018 08:02
Ik kan nooit zo goed rekenen, maar je betaalt toch altijd meer rente dan wat je terug krijgt van de belasting? Dus minder hypotheekrente naast een lager hypotheekbedrag en een percentage rente is toch altijd gunstiger dan "over 30.000 euro geen hypotheekrenteaftrek"?
Klopt, tenzij je een spaarhypotheek hebt tegen het einde van de looptijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geïnteresseerd in wat je netto overhoud na verkoop van je huis.
Stel je verkoopt je huis voor € 200.000,- (fictieve bedragen), je hebt nog een hypotheekschuld van € 20.000,-. Er resteert dan € 180.000,-. Hier gaan nog kosten van de makelaar af, hoeveel bedragen die circa? Zijn er verder nog kosten waar je aan denken moet.
Wat houd je uiteindelijk circa netto over?
Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit dat dan, heb mijn huis gekocht voor 245000. Inmiddels is de verwachtte verkoopprijs 300000
hypotheek is nu nog 208000, had zelf incl kk 46 k spaargeld bijgelegd.

Dat spaargeld wat ik erin heb zitten hoef ik bij aankoop ander huis toch niet weer in een nieuw huis te stoppen?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-04-2018 18:35
Je betaalt bij verkoop geen boete rente. Eventueel betaal je makelaarskosten voor de verkoop. Je zal na de verkoop wel weer ergens moeten wonen. Vooral dat is duur, kostenkoper, financieel advies...etc. Reken 10% van de volgende aankoopprijs.
Neem je dan je spaarhypotheek mee of niet?
Het geldt niet voor TO, want die heeft haar voorwaarden gecheckt en daar staat het in. Maar het kan wel degelijk zo zijn dat je een boete moet betalen aan je hypotheekverstrekker bij verkoop. Dus wat je zegt, klopt echt niet voor iedereen. Ik heb daar bijvoorbeeld 3 jaar terug 5.000 euro voor moeten betalen. Het komt niet heel veel voor, maar als algemeen advies stellen dat het nooit zo is, is onhandig. Dan rekenen mensen zich onterecht rijk.
felice71 schreef:
13-06-2018 14:51
Hoe zit dat dan, heb mijn huis gekocht voor 245000. Inmiddels is de verwachtte verkoopprijs 300000
hypotheek is nu nog 208000, had zelf incl kk 46 k spaargeld bijgelegd.

Dat spaargeld wat ik erin heb zitten hoef ik bij aankoop ander huis toch niet weer in een nieuw huis te stoppen?
In jouw geval is de overwaarde 92k. Deze 92k dien je in je volgende woning te investeren om recht te houden op HRA.
Dit hoeft overigens niet perse in de hypotheek zelf gestoken te worden, je kan hiervan bijvoorbeeld ook zelf een verbouwing betalen. Enige wat je dan wel moet doen is alle bonnen/facturen bewaren om bij de belastingdienst aan te kunnen tonen dat dit geld daadwerkelijk in het huis gestoken is.

Bij verkoop is het niet interessant waar je het huis voor gekocht hebt, het gaat om de openstaande hypotheekschuld.
Hoe het met spaarhypotheken zit weet ik dan weer niet want die hebben wij nooit gehad.

Kosten voor de verkoopmakelaar zijn zo'n beetje 1,5% van de opbrengst, kan wat verschillen per makelaar.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
13-06-2018 15:55
In jouw geval is de overwaarde 92k. Deze 92k dien je in je volgende woning te investeren om recht te houden op HRA.
Dit hoeft overigens niet perse in de hypotheek zelf gestoken te worden, je kan hiervan bijvoorbeeld ook zelf een verbouwing betalen. Enige wat je dan wel moet doen is alle bonnen/facturen bewaren om bij de belastingdienst aan te kunnen tonen dat dit geld daadwerkelijk in het huis gestoken is.

Bij verkoop is het niet interessant waar je het huis voor gekocht hebt, het gaat om de openstaande hypotheekschuld.
Hoe het met spaarhypotheken zit weet ik dan weer niet want die hebben wij nooit gehad.

Kosten voor de verkoopmakelaar zijn zo'n beetje 1,5% van de opbrengst, kan wat verschillen per makelaar.
Maar ik kan toch wel gewoon weer die 46 k terugpakken als spaargeld? En de rest vd overwaarde in een nieuw huis stoppen?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
13-06-2018 17:02
Maar ik kan toch wel gewoon weer die 46 k terugpakken als spaargeld? En de rest vd overwaarde in een nieuw huis stoppen?
Dat kan wel maar 46k van je nieuwe hypotheek komt dan in box 3 terecht. Oftewel geen renteaftrek over dat deel.
Google maar op bijleenregeling en eigen woning reserve.

Of je moet tussendoor 3 jaar gaan huren. Je eigen woning reserve vervalt na 3 jaar.
Judy_Hopps schreef:
13-06-2018 18:49
Dat kan wel maar 46k van je nieuwe hypotheek komt dan in box 3 terecht. Oftewel geen renteaftrek over dat deel.
Google maar op bijleenregeling en eigen woning reserve.

Of je moet tussendoor 3 jaar gaan huren. Je eigen woning reserve vervalt na 3 jaar.
Dat inderdaad. In die zin geldt: geld dat je in je huis gestoken hebt moet er minimaal 30 jaar in blijven zitten om recht op HRA te houden.

En ook interessant om te weten: vanaf 2013 heb je nog 30 jaar HRA. Stel je hebt nu een hypotheek openstaan van 2 ton en koopt een huis waarvoor je 3 ton hypotheek nodig hebt. Dan moet je die initiele 2 ton toch volledig afgelost hebben in 2043. De extra ton mag je in 30 jaar vanaf de koopdatum aflossen. Dit betekend dus dat je hogere maandlasten heb dan als je de volledige 3 ton in 30 jaar vanaf de aankoopdatum af kon lossen. Op het einde van de looptijd van je hypotheek heb je dan wel weer lagere maandlasten omdat die 2 ton al volledig afgelost is.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
14-06-2018 10:57
Dat inderdaad. In die zin geldt: geld dat je in je huis gestoken hebt moet er minimaal 30 jaar in blijven zitten om recht op HRA te houden.

En ook interessant om te weten: vanaf 2013 heb je nog 30 jaar HRA. Stel je hebt nu een hypotheek openstaan van 2 ton en koopt een huis waarvoor je 3 ton hypotheek nodig hebt. Dan moet je die initiele 2 ton toch volledig afgelost hebben in 2043. De extra ton mag je in 30 jaar vanaf de koopdatum aflossen. Dit betekend dus dat je hogere maandlasten heb dan als je de volledige 3 ton in 30 jaar vanaf de aankoopdatum af kon lossen. Op het einde van de looptijd van je hypotheek heb je dan wel weer lagere maandlasten omdat die 2 ton al volledig afgelost is.
Maar ik betaal hypotheekrente over het bedrag wat ik geleend heb.

Kijk, mijn idee is... straks huis verkopen voor 3 ton, overwaarde in een nieuw huis en spaargeld wat erin zit weer terug op de bankrekening
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
14-06-2018 12:38
Maar ik betaal hypotheekrente over het bedrag wat ik geleend heb.

Kijk, mijn idee is... straks huis verkopen voor 3 ton, overwaarde in een nieuw huis en spaargeld wat erin zit weer terug op de bankrekening
Het label 'spaargeld' is dan pleite. Dan heet het allemaal overwaarde.

Heb je je nou al verdiept in de bijleenregeling en eigen woning reserve?
Alle reacties Link kopieren
Nope.. nog niet.

Apart dat mijn adviseur hier vorig jaar niks over heeft verteld
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
14-06-2018 12:38
Maar ik betaal hypotheekrente over het bedrag wat ik geleend heb.

Kijk, mijn idee is... straks huis verkopen voor 3 ton, overwaarde in een nieuw huis en spaargeld wat erin zit weer terug op de bankrekening

Op zich kan dat dus, maar dan heb je over die 46K dus geen recht meer op HRA.
Tenzij je van die 46k zelf nog een nieuwe badkamer of dakkapel voor je nieuwe huis gaat financieren, maar dat is natuurlijk alsnog investeren in het huis.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
14-06-2018 13:54
Op zich kan dat dus, maar dan heb je over die 46K dus geen recht meer op HRA.
Tenzij je van die 46k zelf nog een nieuwe badkamer of dakkapel voor je nieuwe huis gaat financieren, maar dat is natuurlijk alsnog investeren in het huis.
Dit.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag: als je dan de overwaarde weer investeert in je nieuwe huis dmv dakkapel/badkamer oid.. Moet dat dan bijvoorbeeld binnen een jaar gebeuren of is er geen tijdsframe?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij binnen 3 jaar:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngreserve/

met name even lezen onder het kopje 'vervallen eigen woningreserve'.
viva-amber schreef:
07-04-2018 18:35
Je betaalt bij verkoop geen boete rente. Eventueel betaal je makelaarskosten voor de verkoop. Je zal na de verkoop wel weer ergens moeten wonen. Vooral dat is duur, kostenkoper, financieel advies...etc. Reken 10% van de volgende aankoopprijs.
Neem je dan je spaarhypotheek mee of niet?

Je kunt alleen opnieuw gebruik maken van belastingaftrek wanneer je het geld van de verkoop terug stopt in het volgende huis. Alles wat je in je eigen zak stopt daar mag je geen rente meer voor aftrekken.
Meestal word de pot uitgekeerd bij verkoop huis. Je kan wel die spaarhypotheek ( met lege pot) onder die voorwaarde meenemen maar waarom zou je?
Ik zou nu gaan voor een van de andere hypotheekvormen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven