Geld & Recht alle pijlers

hoeveel hou je over na verkoop van huis

07-04-2018 15:46 58 berichten
Ik ben niet van plan om op dit moment mijn huis te verkopen, maar vraag me af wat je nou overhoudt als je je huis verkoopt.
Even een voorbeeld met fictieve bedragen om het duidelijker te maken.

Stel je heb een spaarhypotheek van 200.000 euro.
De hypotheek is afgesloten voor 30 jaar en na 10 jaar heb je 50.000 euro opgebouwd.
Je verkoopt je huis op dat moment voor 230.000 euro

Hou je dan een bankrekening met 50.000 + 30.000 = 80.000 euro over of brengt de bank dan allerlei kosten in rekening omdat je de hypotheek beeindigt voor die 30 jaar om zijn?

Bij tussentijdse wijzigingen moet je boeterente en dergelijke betalen maar hoe zit dat bij verkoop?

En geldt voor een aflossingsvrije hypotheek hetzelfde?
Dus als je een hypotheek hebt van 200.000 euro en je verkoopt na 10 jaar voor 230.000 euro. Hou je dan 30.000 euro over?

En maakt het dan nog uit of je wel of niet opnieuw een huis koopt en dus een nieuwe hypotheek wilt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn overwaarde ook niet in mijn nieuwe hypotheek gestoken. Volgens mijn hypotheekadviseur beschouwt de belastingdienst die overwaarde als schuld en hoeft er geen belasting over te worden betaald.
Het gaat niet om belasting betalen over de overwaarde, het gaat erom dat je geen recht hebt op hypotheekrenteaftrek voor dat deel.

Stel je had 30.000 euro overwaarde na de verkoop van je vorige huis. Je nieuwe huis kost 200.000 euro en je neemt een hypotheek van 200.000 euro daarvoor, dan mag je slechts de rente aftrekken over 170.000 euro van je nieuwe hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
venessa schreef:
19-06-2018 09:41
Ik heb mijn overwaarde ook niet in mijn nieuwe hypotheek gestoken. Volgens mijn hypotheekadviseur beschouwt de belastingdienst die overwaarde als schuld en hoeft er geen belasting over te worden betaald.
Whut? Ik zou maar gauw mijn provisie bij die 'adviseur' terugvragen vanwege wanprestatie.

Of je hebt er zelf geen bal van begepen van de gevolgen van die constructie. Kan ook.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 19-06-2018 13:01
10.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sjips. Wijzigen niet quoten.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
19-06-2018 08:59
Volgens mij binnen 3 jaar:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngreserve/

met name even lezen onder het kopje 'vervallen eigen woningreserve'.
Ehm nee dus. Dat vervallen is als je binnen 3 jaar geen ander huis koopt.

Je box 3 lening schuift echt niet automatisch na 3 jaar spontaan naar box 1.
Zou mooie perspectieven bieden zeg. :)
Alle reacties Link kopieren
Onze hypotheek loopt af over 15 jaar, dan staat er nog 150000 open, en huis is zeker het dubbele waard , dus hebben we 150000 over voor pensioen
sandy1974 schreef:
20-06-2018 11:24
Onze hypotheek loopt af over 15 jaar, dan staat er nog 150000 open, en huis is zeker het dubbele waard , dus hebben we 150000 over voor pensioen
Als je je huis verkoopt wel ja, maar als je niet verhuisd moet je opnieuw 150.000 euro financieren op basis van het inkomen dat je dan hebt.
Alle reacties Link kopieren
venessa schreef:
19-06-2018 09:41
Volgens mijn hypotheekadviseur beschouwt de belastingdienst die overwaarde als schuld

Of je hypotheekadviseur spoort niet, of je snapt zelf niet wat hij heeft gezegd.

Als je de overwaarde van je vorige huis niet in je nieuwe huis hebt gestoken mag je de rente over het leningdeel ter grootte van dat bedrag niet aftrekken. Doe je dat toch, dan kan de belastingdienst je een boete opleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven