Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel is de gemiddelde erfenis?

23-09-2015 11:45 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, compleet uit nieuwsgierigheid: wie heeft er al een erfenis ontvangen? Wil je delen hoeveel dit ongeveer was en heb je er iets (extra) leuks mee gedaan?

Hier leven aan beide kanten nog ouders, dus ik ben er ook niet bekend mee (gelukkig!).

Dus ook geen idee óf er uberhaupt iets te erven valt en hoeveel dat t.z.t. zal zijn. Voor nu hoop ik vooral dat ze lekker zelf kunnen leven en genieten van het leven.

Maar ik sprak van de week een collega die aangaf eigenlijk te zitten wachten op een financiele bijdrage van haar ouders, want 'geld zat en anders komt het toch straks met de erfenis' en nu kon ze het goed gebruiken, En dat ging om ruim een ton, zo dacht ze.

Nu weet ik wel dat dát bij ons nooit zoveel zal zijn, en vandaar dat ik ineens benieuwd werd wat de gemiddelde efenis zo ongeveer zal zijn....
En zo'n erfenis klinkt leuk, maar de helft ervan was al uitgegeven voordat die erfenis kwam. Aan al het gedoe eromheen
quote:Summerdance schreef op 23 september 2015 @ 11:52:

Ik hoop dat ik een erfenis krijg van ¤0.00

Dat houdt namelijk in dat mijn ouders er zelf volop van genoten hebben

Wat een naar topic overigensDit. Ze zeggen weleens dat ze wat willen overhouden "voor ons later", maar dat is echt niet nodig. Gelukkig hebben ze pas een nieuwe caravan gekocht waar ze erg van gaan genieten.
Ach hier was een erfenis enorm, wel geaccepteerd helaas, enorme schulden bleek. Al lang nadat overledene was begraven kwamen de deurwaarders nog aan de deur. Tja, mevrouwtje u denkt toch niet dat iemand zomaar geld uit kan geven. (bleek later ook nog eens een schuld bij het verzorgingsthuis te zijn.) We zijn drie jaar bezig geweest om af te betalen.
Doe ik niet aan....
Laatste erfenis die we echt hebben afgewezen: schuld bij de bank van ruim een ton.
Wat een akelig iets om je mee bezig te houden zeg. In mijn omgeving heb ik zoveel verschillen gezien dat er echt helemaal niets nuttigs over te zeggen is. Van een mooi bedrag tot schulden die mensen niet eens wilde uitzoeken en de erfenis zo verworpen hebben, maar ook mensen die een huis erven waar ze wel belasting over betalen maar aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Echt enorme ellende kan een erfenis dan zijn.
quote:jsv schreef op 23 september 2015 @ 12:07:

Ach hier was een erfenis enorm, wel geaccepteerd helaas, enorme schulden bleek. Al lang nadat overledene was begraven kwamen de deurwaarders nog aan de deur. Tja, mevrouwtje u denkt toch niet dat iemand zomaar geld uit kan geven. (bleek later ook nog eens een schuld bij het verzorgingsthuis te zijn.) We zijn drie jaar bezig geweest om af te betalen.ik bedoel maar
Overigens is het helemaal niet ondenkbaar dat je een ton erft hoor. Als je ouders hun huis hebben afbetaald bijvoorbeeld.
Als mijn vader overlijdt en er is een schuld kan ik deze erfenis niet verwerpen. Die 'luxe' bestaat niet in het land waar ik vandaan kom en mijn vader woont. Die moeten mijn zusjes broers en ik dus gaan betalen dan. Maar hij is al oud en heeft een klein spaarcentje en geen schulden.
Jeetje een gemiddelde erfenis. Ik gok zo tussen de -5000 en + 200.00 euro.

Soms kom je van die topics tegen hier...
Ik vertel mijn ouders steeds dat ze hun geld op moeten maken. Als er wat overblijft is het leuk. Mijn schoonouders hebben geen eigen huis en weinig vermogen, ook geen kostbaar bezit, dus ik hoop dat we daar niet bij hoeven te passen. Ik hoop dat ik ooit quitte zal spelen. Pas over 20 jaar of zo, eerder wil ik nog delen in mooie momenten met ze.
En zo'n huis he, die hypotheek moet gewoon doorbetaald worden. Ja, ook als de erfgenamen geen geld hebben en de overledene geen spaargeld had. Tikt best hard aan als je dat een jaartje moet doen.
Ik heb mijn collega ook met open mond aan staan kijken hoor! En ook gevraagd of ze dat serieus meende, maar ja dus. Haar ouders hebben kennelijk nogal wat spaargeld en zij kon het wel gebruiken, dus tja.... Maar ik was ook nogal verbaasd dat ze dat zo zei.

IK ben er verder dus ook helemaal niet mee bezig, zoals gesuggereerd werd, maar het kwam zo ineens uit nieuwsgierigheid dus in me op.

Zoals gezegd, hoop ik dat onze ouders er lekker van genieten. En zuinig aan doen om wat voor ons na te laten, wil ik al helemaal niet. Wij kunnen onszelf wel bedruipen.

Tuurlijk is het leuk als er iets extra's komt, hoeveel dan ook, maar liever heb ik dat zij er zelf leuke dingen mee doen. Beide ouders hebben geen schulden, voor zover ik weet. Dus we zien het t.z.t. wel hoor. Duurt nog lang hoop ik!
Dat je collega daarover denkt is niet eens zo raar eigenlijk. En als je zelf heel hard geld nodig hebt en je weet dat je ouders heel veel spaargeld hebben is het ook gewoon zuur als ze je niet helpen (zoals mijn vader ook niet doet). Dat je dat met je collega's bespreekt is wel een beetje apart
De meeste mensen krijgen een erfenis als ze hem zelf niet meer nodig hebben. De levensverwachting van een 65-jarige vrouw is nog ruim 20 jaar, dus als je ouders de 65 halen, is de kans groot dat een van 2en 85 wordt. Dan zijn de kinderen vaak ook al 55/60+ Tegen die tijd zijn je eigen kinderen de deur uit, en zit je dan echt nog te wachten op een erfenis?

Ik vind ook dat mensen hun geld moeten kunnen opmaken. En eigenlijk vind ik het belachelijk dat je een kindsdeel kunt 'opeisen'. Als ouders alles willen nalaten aan de plaatselijke kattenopvang, dan doen ze dat toch lekker? Het is hun geld.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:theia schreef op 23 september 2015 @ 11:48:

Ik heb godzijdank nog geen idee, maar denk dat je collega wat voorbarig is met haar berekening. Want als haar ouders in hun laatste fase van het leven enorm hulpbehoevend worden en met hun 'fortuin' in een verpleeghuis terecht komen, dan zal dat fortuin toch echt snel slinken met eigen bijdrage.

Sowieso bijzonder dat je 'erop zit te wachten'..

Van mij mogen mijn ouders het lekker volledig zelf opmaken.

Hierom overwegen mijn ouders om een schenking met warme hand te doen. Ze zien liever hun erfenis nu alvast naar hun kinderen gaan dan dat later alles opgesnoept wordt door zorgvoorzieningen en belastingen.

Maar wat mij betreft brassen ze hun geld zelf op en genieten ze nog lang samen van een goed leven.
quote:Blondie456 schreef op 23 september 2015 @ 12:02:. Ze zeggen wel eens van geld maakt niet gelukkig maar wij zijn blij dat we ons over geld nooit geen zorgen meer hoeven te maken en je kunt er toch hele leuke dingen mee doen.En dat kan ik me dus helemaal voorstellen! Geniet ervan, ik hoop dat je er leuke dingen van kunt doen en dan nog eens aan je schoonvader kunt denken. Heerlijk toch?
quote:mamaonbekend schreef op 23 september 2015 @ 12:15:

Ik heb mijn collega ook met open mond aan staan kijken hoor! En ook gevraagd of ze dat serieus meende, maar ja dus. Haar ouders hebben kennelijk nogal wat spaargeld en zij kon het wel gebruiken, dus tja.... Maar ik was ook nogal verbaasd dat ze dat zo zei.

IK ben er verder dus ook helemaal niet mee bezig, zoals gesuggereerd werd, maar het kwam zo ineens uit nieuwsgierigheid dus in me op.

Zoals gezegd, hoop ik dat onze ouders er lekker van genieten. En zuinig aan doen om wat voor ons na te laten, wil ik al helemaal niet. Wij kunnen onszelf wel bedruipen.

Tuurlijk is het leuk als er iets extra's komt, hoeveel dan ook, maar liever heb ik dat zij er zelf leuke dingen mee doen. Beide ouders hebben geen schulden, voor zover ik weet. Dus we zien het t.z.t. wel hoor. Duurt nog lang hoop ik!Bij mij ook niet. Maar schoonouders hebben bijvoorbeeld weinig vermogen en geen uitvaartverzekering. Die moeten begraven worden van hun spaargeld, daar hebben zij bewust voor gespaard, maar of dat genoeg is weten wij niet, daar zijn ze niet open over. Dus aan het eind van de rit gaan we dat pas uitvinden.
ik hoop trouwens wel altijd heel hard dat ik nog ergens een onbekende oudtante heeft met een enorm vermogen en geen kinderen, maar dat zal wel wishful thinking zijn.
quote:Starshine schreef op 23 september 2015 @ 11:55:

Ik hoop voor die collega dat haar ouders alles aan de kat nalaten.

Mijn opa (heel nare man, lang niet gesproken/gezien voor zijn overlijden) heeft zo zijn hele erfenis van een paar ton nagelaten aan de zoon van de buurman, want dat was de enige die hem nog af en toe kwam opzoeken. Mijn vader en tante (ook allebei nare, egoïstische mensen) hebben dat nog geprobeerd aan te vechten ook al hadden zij hem ook al jaren niet meer gesproken. Ik weet niet helemaal tot in detail hoe het afgelopen is aangezien ik mijn vader niet meer spreek, maar ik weet wel dat ze dat geld op hun buik konden schrijven.

Vond mijn opa helemaal niet aardig, maar om deze 'streek' heb ik toch smakelijk moeten lachen.
Dat je ouders geen schulden hebben is absoluut geen garantie dat de erfenis uiteindelijk niet een schuld wordt.
quote:fietsie schreef op 23 september 2015 @ 12:20:

[...]

Bij mij ook niet. Maar schoonouders hebben bijvoorbeeld weinig vermogen en geen uitvaartverzekering. Die moeten begraven worden van hun spaargeld, daar hebben zij bewust voor gespaard, maar of dat genoeg is weten wij niet, daar zijn ze niet open over. Dus aan het eind van de rit gaan we dat pas uitvinden.

De meest kale crematie is 4000- 5000 euro.

Begraven, kaarten, advertenties, volgauto's, bloemstukken etc tikt allemaal nog even extra aan.

Dus.
quote:matroesjka_ schreef op 23 september 2015 @ 12:24:

Dat je ouders geen schulden hebben is absoluut geen garantie dat de erfenis uiteindelijk niet een schuld wordt.nee precies, als je alleen al denkt aan de uitvaartkosten als ze geen of onvoldoende verzekering hebben...
quote:Isabela schreef op 23 september 2015 @ 12:19:

[...]

Hierom overwegen mijn ouders om een schenking met warme hand te doen. Ze zien liever hun erfenis nu alvast naar hun kinderen gaan dan dat later alles opgesnoept wordt door zorgvoorzieningen en belastingen.

Dat vind ik dan weer asociaal. Wel zerg nodig hebben, die ook kunnen betalen, maar dan je geld wegsluizen naar de kinderen en de maatschappij voor de kosten laten opdraaien.

Ik ben groot voorstander van het Duitse systeem: zorgkosten voor ouders worden eerst bij de kinderen opgehaald, en pas als die niet kunnen betalen komt de maatschappij aan de beurt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 23 september 2015 @ 12:26:

[...]

Dat vind ik dan weer asociaal. Wel zerg nodig hebben, die ook kunnen betalen, maar dan je geld wegsluizen naar de kinderen en de maatschappij voor de kosten laten opdraaien.

Ik ben groot voorstander van het Duitse systeem: zorgkosten voor ouders worden eerst bij de kinderen opgehaald, en pas als die niet kunnen betalen komt de maatschappij aan de beurt.

Tja, dan krijg je weer gezeur van: waarom zou ik hard werken en sparen? Ik kan het allemaal weer inleveren voor o.a. zorgkosten, terwijl de buurman die zijn leven lang in de bijstand zit en alles opgemaakt heeft diezelfde zorg gratis krijgt.

Ik zie het al gebeuren, ik heb hard gespaard voor een nieuwe keuken, moeder breekt een heup en moet naar het verpleeghuis en ik kan mijn geld inleveren.

edit: dan leen ik wel geld voor die keuken en betaal het af. Dan heb ik nog minder activa voor het verpleeghuis.
quote:Starshine schreef op 23 september 2015 @ 12:26:

[...]

nee precies, als je alleen al denkt aan de uitvaartkosten als ze geen of onvoldoende verzekering hebben...

Stel he, mijn schoonmoeders huis had niet veel meer opgeleverd dan de hypotheek die er op zat:

uitvaart 6000

hypotheek 7x800=5600

kosten die gemaakt zijn om huis te verkopen 11000 (jawel, jawel)

Nouja, daar ga je dan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven