Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel is de gemiddelde erfenis?

23-09-2015 11:45 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, compleet uit nieuwsgierigheid: wie heeft er al een erfenis ontvangen? Wil je delen hoeveel dit ongeveer was en heb je er iets (extra) leuks mee gedaan?

Hier leven aan beide kanten nog ouders, dus ik ben er ook niet bekend mee (gelukkig!).

Dus ook geen idee óf er uberhaupt iets te erven valt en hoeveel dat t.z.t. zal zijn. Voor nu hoop ik vooral dat ze lekker zelf kunnen leven en genieten van het leven.

Maar ik sprak van de week een collega die aangaf eigenlijk te zitten wachten op een financiele bijdrage van haar ouders, want 'geld zat en anders komt het toch straks met de erfenis' en nu kon ze het goed gebruiken, En dat ging om ruim een ton, zo dacht ze.

Nu weet ik wel dat dát bij ons nooit zoveel zal zijn, en vandaar dat ik ineens benieuwd werd wat de gemiddelde efenis zo ongeveer zal zijn....
Serieus?
Best wel ziek dat mensen zo bezig zijn met wat ze krijgen als een van de ouders dood gaat.

Ik denk dat er bij ons van beide kanten niet eens een erfenis is. Hier is geen gemiddelde voor toch? Het is maar net of hebben die beste mensen geld staan of niet. Het zou mij echt niet kunnen boeien eigenlijk.
-5000
Daar is toch moeilijk een gemiddelde over aan te geven? De ene ouder laat schulden achter de andere tonnen. Van mijn ouders hoef ik niets te verwachten, die hebben geen geld of net genoeg om van te kunnen leven en dat wat ze hebben hoop ik dat ze opmaken. Van zijn vader heeft mijn man een paar ton geerfd (zijn zusje ook) als kindsdeel. De rest ging naar zijn moeder en komt op het moment dat zij zou overlijden.
Ik heb godzijdank nog geen idee, maar denk dat je collega wat voorbarig is met haar berekening. Want als haar ouders in hun laatste fase van het leven enorm hulpbehoevend worden en met hun 'fortuin' in een verpleeghuis terecht komen, dan zal dat fortuin toch echt snel slinken met eigen bijdrage.

Sowieso bijzonder dat je 'erop zit te wachten'..

Van mij mogen mijn ouders het lekker volledig zelf opmaken.
Ik hoop van beide kanten dat ze alles tot op de laatste cent helemaal opmaken en daar enorm van genieten.
hoe kan je daar nu wat mee te weten komen?

Bij de één is dit 20 euro bij de ander 2.000.000 euro... hangt toch volledig af hoe welstellend je ouders zijn...
Met de huidige afbraak van zorgvoorzieningen kun je verwachten dat mensen al hun spaargeld nodig hebben om zorg voor zichzelf te kopen. Ik zou dus maar niet al te hard ergens op rekenen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
vind ik trouwens ook heel onrespectvol van uw collega... denk dat ze enkele sociale basisgedragingen niet volledig beheerst.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m ... ief/2011/2011-3385-wm.htm

Ruim 12 miljard euro aan nalatenschappen

In 2008 werd er door overledenen in Nederland in totaal ruim 12 miljard euro aan vermogen nagelaten. Dit kwam neer op gemiddeld 110 duizend euro per nalatenschap.

Grote verschillen in nalatenschappen

Van 111 duizend nalatenschappen ging het bij 6 op de 10 om een nagelaten vermogen tot 50 duizend euro. De helft hiervan betrof vermogens van minder dan 10 duizend euro.

Ruim 15 procent van de nagelaten vermogens had een waarde van ten minste 200 duizend euro. Van 4 procent werd 500 duizend euro of meer nagelaten. Bij een klein aantal van de nalatenschappen (0,7 procent) waren de schulden even groot als of groter dan de bezittingen
Reken je nog maar niet rijk.

Hier was de erfenis 0.

De kosten die gemaakt moesten worden werden konden we betalen met het spaargeld.
Ga nooit rekenen op een erfenis, kan alleen maar tegenvallen. Ik ken families die echt zijn gaan ruzie over een erfenis, en daarom nu niet meer met elkaar spreken.

Een gemiddelde is niet te geven, geen enkele situatie is 'gemiddeld'.
Nou... Dat is wel het laatste waar ik me méé bezig hou.
Ik hoop dat ik een erfenis krijg van ¤0.00

Dat houdt namelijk in dat mijn ouders er zelf volop van genoten hebben

Wat een naar topic overigens
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik hoop voor die collega dat haar ouders alles aan de kat nalaten.
quote:Starshine schreef op 23 september 2015 @ 11:55:

Ik hoop voor die collega dat haar ouders alles aan de kat nalaten.Of de werkster
of dat die collega het huis erft, maar ze kan de successierechten dan niet opbrengen en dus moet het huis verkocht en ze kan het aan de straatstenen niet kwijt.
Mijn man kreeg als erfenis van zijn moeder 10 maanden netto salaris (lekker duidelijk he ).

Ik verwacht niks te krijgen. Moeder heeft geen geld, vader heeft zelf 3 ton geerfd van zijn ouders maar maakt alles op (wat op zich zijn goedrecht is.)

Maar je collega klinkt als een best naar mens.
Best sneu om je daar mee bezig te houden. Zeker als beide ouders nog in goede gezondheid zijn. Ik verwacht dat bij de meeste niet heel veel meer te erven valt. Je mag blij zijn als je de begrafeniskosten e.d. Kunt betalen. Er kan ook een schuld achterblijven. Erzijn maar weinig ouders die tonnen of miljoenen nalaten.
Ik ga niet zeggen hoe veel maar wij krijgen een grote erfenis. Schoonvader is afgelopen april overleden en hij was best een vermogend man. Hij is 88 jaar geworden en heeft zelf altijd van het leven kunnen genieten in goede gezondheid. ( behalve het afgelopen jaar). Zijn huis hebben we binnen 3 weken kunnen verkopen en alles kan in oktober rond zijn. Ze zeggen wel eens van geld maakt niet gelukkig maar wij zijn blij dat we ons over geld nooit geen zorgen meer hoeven te maken en je kunt er toch hele leuke dingen mee doen.
quote:Starshine schreef op 23 september 2015 @ 11:59:

of dat die collega het huis erft, maar ze kan de successierechten dan niet opbrengen en dus moet het huis verkocht en ze kan het aan de straatstenen niet kwijt.

Of dat de ouders van de collega eigenlijk notoire gokkers zijn en dat alles op is

Sterker nog, er staat een schuld open bij allemaal louche types

Dan moet de collega een drugskartel opzetten om de schuld af te kunnen betalen

(sorry, net Penoza gekeken)
Ik hoop dat mijn hypothetische erfenis op dit moment zo'n 2 ton omvat. Want dan ben ik er tenminste zeker van dat de oude dag en eventuele zorg + afscheid goed geregeld kunnen worden. Dat vind ik belangrijk, het geld zelf interesseert me geen ruk.
quote:Salstar25 schreef op 23 september 2015 @ 11:48:

Best wel ziek dat mensen zo bezig zijn met wat ze krijgen als een van de ouders dood gaat.

Ik denk dat er bij ons van beide kanten niet eens een erfenis is. Hier is geen gemiddelde voor toch? Het is maar net of hebben die beste mensen geld staan of niet. Het zou mij echt niet kunnen boeien eigenlijk.

hmm, ik vind het niet raar of ziek om soms te bedenken wat je ouders je eventueel gaan nalaten. Ik heb bv schulden gekregen, dat heb ik dus geweigerd. Maar dat was alleen maar omdat ik van te voren al bedacht had dat de erfenis daaruit zou bestaan.

Wel fijn om dat van te voren een beetje te weten, dan is het niet zo'n schok naderhand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven