hoogheemraadschap overal in NL?
zaterdag 28 januari 2012 om 15:23
Sinds wij in een waterrijk gebied wonen valt het mij op dat we 2x per jaar een aanslag krijgen van het hoogheemraadschap. 1x voor gebruikers en 1x voor woningeigenaren. Bij elkaar bijna 600 euro op jaarbasis.
Voorheen woonden we in het Gooi en ik kan me niet herinneren dit soort belasting te hebben betaald.
Is dit overal in het land? Wie weet dit?
Voorheen woonden we in het Gooi en ik kan me niet herinneren dit soort belasting te hebben betaald.
Is dit overal in het land? Wie weet dit?

zaterdag 28 januari 2012 om 15:31

zaterdag 28 januari 2012 om 15:47
Overal zit een Hoogheemraadschap of Waterschap, welke hangt af van waar je woont. Elk hoogheemraadschap of waterschap int belastingen, voor zowel eigenaren als gebruikers en in diverse categorieën afhankelijk van landgebruik (perceeleigenaar woonperceel betaalt anders tarief dan eigenaar agrarisch perceel of natuurgebied).
Soms wordt de belasting geïnd via een andere instantie; in Limburg bijvoorbeeld door het 'waterschapsbedrijf'.
Ook zou het kunnen dat je het eerst via een all-in huur ofzo betaalde.
Soms wordt de belasting geïnd via een andere instantie; in Limburg bijvoorbeeld door het 'waterschapsbedrijf'.
Ook zou het kunnen dat je het eerst via een all-in huur ofzo betaalde.

zaterdag 28 januari 2012 om 16:24
Het is inderdaad een flinke smak geld. Meestal kun je in termijnen betalen via automatische incasso. Hier bij ons mag je kiezen tussen zelf betalen in 2 termijnen of automatische incasso in 10 maandelijkse termijnen. Dus in jouw geval 2x300 of 10x60. Misschien loont het de moeite even na te kijken of dat bij jullie ook kan; uitsmeren over een heel jaar verzacht de pijn in je portemonnee wellicht een beetje.

zondag 29 januari 2012 om 16:00
Nog leuker... toen we in Amsterdam-Noord woonden, vielen we onder twee waterschappen tegelijk. Noord-Holland en Amstel en Vecht, of zoiets. Of we dus ook even twee keer Waterschapsbelasting wilden ophoesten.
Er werd ieder jaar bezwaar tegen georganiseerd, maar voorzover ik weet, heeft dat nooit geholpen.
Er werd ieder jaar bezwaar tegen georganiseerd, maar voorzover ik weet, heeft dat nooit geholpen.

zondag 29 januari 2012 om 16:25
Whympysinger, weet je zeker dat het niet het waterschap en het drinkwaterbedrijf waren? Of het waterschap en het zuiveringsbedrijf/zuiveringsschap? Want de grenzen tussen de waterschappen zijn strak hoor, daar zit geen overlap in. Maar sommige waterschappen zijn gesplitst in een watersysteem-deel en een waterzuiveringsdeel. Of het zuiveringsdeel wordt gezamenlijk met de gemeente gedaan ofzo.
De waterschapsbelasting bestaat uit verschillende onderdelen: watersysteemheffing (voor het waterbeheer en dijken enzo) plus zuiveringsheffing (als je op het riool bent aangesloten) danwel verontreinigingsheffing (als je niet op het riool bent aangesloten). Daarnaast betaal je nog voor de afname van drinkwater.
Het zou dus kunnen dat je bijvoorbeeld de watersysteemheffing aan het waterschap moest betalen en de verontreinigingsheffing aan het zuiveringsschap. Dat heet beiden 'waterschapsbelasting' maar toch betaal je dan niet dubbel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je echt dubbel betaalde; als er al een fout was gemaakt zou je dan vast gelijk hebben gekregen als je bezwaar had ingediend tegen de aanslag. Niet dat ik wil beweren dat je liegt hoor, maar zou het niet kunnen dat jullie de aanslag verkeerd hebben geïnterpreteerd? Het is soms een ingewikkeld verhaal, al die verschillenden heffingen.
De waterschapsbelasting bestaat uit verschillende onderdelen: watersysteemheffing (voor het waterbeheer en dijken enzo) plus zuiveringsheffing (als je op het riool bent aangesloten) danwel verontreinigingsheffing (als je niet op het riool bent aangesloten). Daarnaast betaal je nog voor de afname van drinkwater.
Het zou dus kunnen dat je bijvoorbeeld de watersysteemheffing aan het waterschap moest betalen en de verontreinigingsheffing aan het zuiveringsschap. Dat heet beiden 'waterschapsbelasting' maar toch betaal je dan niet dubbel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je echt dubbel betaalde; als er al een fout was gemaakt zou je dan vast gelijk hebben gekregen als je bezwaar had ingediend tegen de aanslag. Niet dat ik wil beweren dat je liegt hoor, maar zou het niet kunnen dat jullie de aanslag verkeerd hebben geïnterpreteerd? Het is soms een ingewikkeld verhaal, al die verschillenden heffingen.
zondag 29 januari 2012 om 16:30

zondag 29 januari 2012 om 16:35
Ah zo, dat gaat over het wegenbeheer dat sommige waterschappen erbij doen (in sommige regio's liggen veel wegen op dijken) en wat hier overlapte met de gemeente. Nee dat is inderdaad niet eerlijk als je dat dubbel moet betalen! Maar betaalden jullie dan alleen het wegendeel dubbel (waterschap en stadsdeel/gemeente) of de gehele waterschapsbelasting?
Sorry, we gaan wel een beetje offtopic zo...
Sorry, we gaan wel een beetje offtopic zo...
zondag 29 januari 2012 om 16:44