Geld & Recht alle pijlers

hoogte ZW en WW hoe zit dat nu?

24-02-2011 15:42 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat er iemand is die het mij kan uitleggen.

Het zit namelijk zo:

Mijn man is begin september werkloos geworden door economische redenen. Gelukkig had hij zo snel weer werk dat hij maar 1 dag officieel werkloos is geweest. Die ene dag was voor de WW te kort om uit te keren. Heel jammer, maar we waren allang blij dat hij weer een baan had zo snel. Helaas heeft hij 5 weken gewerkt en toen in de ziektewet gekomen bij het uwv door een acute hernia. Toen heeft hij dus een ziektewetuitkering gekregen die 70% van het laatstverdiende loon was. 31 januari kon hij uit de zw, maar omdat hij niet bij het laatste bedrijf terug kon op dat moment werd de zw omgezet in ww. Gelukkig voor maar 2 weken, want toen kon hij wel weer terecht bij het laatste bedrijf en daar is hij nu dus weer aan het werk.

Maar nu is dus vanmiddag die ww gestort van die 2 weken.. ww is de 1e 2 maanden 75% van het laatst verdiende loon en daarna 70%. Dus hij zou nu 75% krijgen. Maar hoe kan het dan dat hij nu minder krijgt dan toen bij de zw uitkering die 'maar' 70% is?

Als hij nu 75%(ww) hoord te krijgen van het laatst verdiende loon, dat is dat toch meer dan 70% (zw) van het laatst verdiende loon?

Of zit ik er nu helemaal naast?

of is het zo dat hij 75% van die 70%zw krijgt?

tjee ik heb er een beetje een warrig zooitje van gemaakt maar misschien is er iemand die het me uit kan leggen?
Ja ik denk at ik het snap, en ik denk dat je zw als je laatst genoten salaris geldt, dus dat je daarvan idd 75% krijgt.

Dat was bij mij wel zo iig.. Kreeg (bijv) 100e ww, werd ziek, kreeg 75e zw en daarna 50e ww..

Maar als je het echt zeker wilt weten: 0900 9294
@poesiemauw, het scheelt 3% met de ZW uitkering. Dit komt omdat de ziektewet inclusief vakantietoeslag uitkeert en de ww exclusief, daar wordt het vakantiegeld in mei of na beëindiging van de WW betaald. Omdat hij nu 75% krijgt en in de ZW eigenlijk totaal 78% (70% + 8% vakantietoeslag) scheelt dat dus 3% in hoogte.
En WW is niet gebaseerd op de ZW maar op je laatsverdiende loon.
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb ook nog geen specificatie gehad dus misschien staat het wel daarop hoor..

Ik dacht zelf inderdaad ook dat ze de zw als laatstgenoten loon zagen. Maar vond het toch wat gek, omdat ikzelf een uitkering niet zie als loon (loon is toch iets waarvoor je gewerkt heb)

En het is ook niet dat ik het zo'n groot probleem vind ofzo, ben al blij dat hij nu weer lekker aan het werk is, en daar enorm van opknapt. En dat hij maar 2 weken gebruik heeft hoeven maken van de WW en niet langer, want dat was best heftig geweest denk ik als we er zo veel op achteruit zouden gaan..
Goed zeg, dat hij zo snel weer aan de slag is, het is inderdaad geen vetpot!
@ eefje,

Maar de ww is nu dus beëindigd, zit de vakantietoeslag er dan nu ook al bij?

Sorry, wiskunde is nooit een sterk punt geweest , maar ik vond het zo'n groot verschil, hij kreeg 307,- per week zw, en nu 228,- per week ww.
quote:eefje1980 schreef op 24 februari 2011 @ 16:12:

Goed zeg, dat hij zo snel weer aan de slag is, het is inderdaad geen vetpot!

ja het bedrijf wilde hem heel graag terug (al had hij er maar 5 weken gewerkt, toch blijkbaar een goede indruk achter gelaten) maar hadden toen hij uit de zw kwam niet genoeg werk. Nu gelukkig weer wel en stond hij boven aan hun 'verlanglijstje'

Het fijne is ook dat ze rekening houden met zijn rug (die acute hernia kreeg hij tijdens het werk daar).

En inderdaad ww/zw is geen vetpot, maar in die tijden leer je wel enorm goed hoe je je geld het beste kan besteden.. Boodschappen doen was een grote uitdaging! en ik moet zeggen dat het zwaar was, maar je waardeerd wel meer de kleine dingen..
De ww kent een zogenaamd maximum dagloon, dat komt ongeveer neer op een modaal salaris (momentaal ca.2700 bruto dacht ik). Heb je een hoger salaris, dan heb je pech, je krijgt eerst 75% en later 70% van het maximum dagloon.

Ik denk dat daar het verschil in zit.

Wij kwamen hier achter toen mijn man vorig jaar zijn baan kwijtraakte. Voor iemand met een universitaire opleiding en 25 jaar werkervaring had hij niet eens een heel hoog salaris, maar je zit dus zo boven dat maximum dagloon.

Gelukkig is jouw man weer vlot aan het werk.
@xlong het ligt aan het verschil zw naar ww (78% naar 75%), dat heeft niet met het maximum dagloon te maken. Als iemand het maximum dagloon gaat krijgen staat dat ook in de toekenning.

@poesiemauw Absoluut! Je staat zo weer even erbij stil hoe goed je het eigenlijk kunt hebben als je aan het werk bent. Dat is echt mooi, dat ze hem weer terug wilden hebben, fijn!
ooh jongens, stom van mij, maar ik zit zelf helemaal verkeerd!!!

op de bijschrijving op internetbankieren staat van 31-01 tot 11-02 uitgekeerd..

Maar, dat zijn 2 weken, en ik reken net terug, maar hij is op donderdag de 10e al gaan werken, dus hij is maar 1 1/2 week werkloos geweest.. dus ik neem aan dat het dus 1 1/2 week is wat ze hebben betaald..
ha ha nou dan valt het dus helemaal mee
haha ja dan wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven