Geld & Recht alle pijlers

Huis geheel aflossen of niet

16-07-2018 20:23 96 berichten
Volgend jaar loopt onze hypotheek af met een rente van 2.5%.

Man denkt dat de rente tegen die tijd wel hoger zal zijn en wil dan het resterende hypotheekbedrag aflossen zodat het huis hypotheekvrij zal zijn.

Ik lees zoveel verschillende verhalen over een hypotheekvrij huis,bij de ene voordelen en bij de ander nadelen.De bank vind dat we het inplaats van aflossen beter kunnen beleggen. Nou dat willen we dus niet.


Wat is jullie mening,geheel aflossen of niet?
MarindaH schreef:
16-07-2018 21:04
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fijne er niet van weet, maar de wet Hillen die wordt afgeschaft (volgend jaar?) betekent dat je over je afgeloste huis belasting betaalt.
Die wordt over 20 jaar gefaseerd afgebouwd. Je betaalt echt niet meteen de hoofdprijs.
MarindaH schreef:
16-07-2018 21:04
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fijne er niet van weet, maar de wet Hillen die wordt afgeschaft (volgend jaar?) betekent dat je over je afgeloste huis belasting betaalt.
Is er nog niet door.Misschien dat we dat in September horen op Prinsjesdag?
Alle reacties Link kopieren
Als je kon kiezen: jaarlijks 2000 euro betalen of 5000 euro? Die 5000 is dan de rente die je betaald omdat je huis niet afgelost is. Kan ook 3000 of 4000 zijn.
Ik snap de opmerkingen dan ook nooit van mensen die zeggen dat aflossen niet slim is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het is maar ca 300 euro per maand wat we nog betalen aan hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-07-2018 21:11
Als je kon kiezen: jaarlijks 2000 euro betalen of 5000 euro? Die 5000 is dan de rente die je betaald omdat je huis niet afgelost is. Kan ook 3000 of 4000 zijn.
Ik snap de opmerkingen dan ook nooit van mensen die zeggen dat aflossen niet slim is.
Wat als je jaarlijks 2000 betaald of 500?
Alle reacties Link kopieren
Het is 300 euro. Niet "maar" 300 euro. Het is een lening waar je elke maand rente over betaald.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
16-07-2018 21:13
Het is maar ca 300 euro per maand wat we nog betalen aan hypotheek.
Dat is nog behoorlijk wat. Toch 3600 op jaarbasis.
Hannie85 schreef:
16-07-2018 21:14
Wat als je jaarlijks 2000 betaald of 500?
Zucht, de afschaffing van de wet Hillen heeft óók effect als je je huis niet hebt afgelost. Het is een voordeeltje dat verdwijnt voor de geheelaflossers, maar het is geen boete of nadeel, naast dat ie hooguit eerst zeer gefaseerd wordt afgebouwd.

TO, wat is je resterende schuld? En hoeveel spaargeld of geld in beleggingen hebben jullie over als je die in 1 klap aflost? Je kunt het ook gefaseerd doen om meer flexibiliteit te behouden? Of je resterende hypotheek omzetten in een lineaire of annuïteitenhypotheek over een 5-10tal jaren en het zo geheel aflossen?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-07-2018 21:15
Het is 300 euro. Niet "maar" 300 euro. Het is een lening waar je elke maand rente over betaald.
Ja, maar als dat geld op een andere manier meer op kan leveren....

Stel je moet nog één jaar hypotheek: 10.000 euro aflossing en 250 euro rente.

En je hebt nu 10.000 euro kant en klaar opeens in het mandje. Betaal je daarmee je hypotheek af, dan bespaar je die 250 euro.

Maar je kan die 10.000 euro ook gebruiken om aandelen te kopen. Stel die aandelen renderen in een jaar 6% (het gemiddelde langetermijnaandelenrendement), dan heb je aan het einde van dat jaar 10.600 euro.

Daarmee kan je vervolgens die 10.000 euro hypotheek én die 250 euro rente aflossen: heb je nog 350 euro over!

Maar ja, dat komt natuurlijk niet met garantie.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 21:23
3.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
16-07-2018 21:19
Zucht, de afschaffing van de wet Hillen heeft óók effect als je je huis niet hebt afgelost. Het is een voordeeltje dat verdwijnt voor de geheelaflossers, maar het is geen boete of nadeel, naast dat ie hooguit eerst zeer gefaseerd wordt afgebouwd.

TO, wat is je resterende schuld? En hoeveel spaargeld of geld in beleggingen hebben jullie over als je die in 1 klap aflost? Je kunt het ook gefaseerd doen om meer flexibiliteit te behouden? Of je resterende hypotheek omzetten in een lineaire of annuïteitenhypotheek over een 5-10tal jaren en het zo geheel aflossen?
Aangezien ik het schijnbaar niet helemaal begrepen heb, zou je het iets duidelijker uit kunnen leggen.
Maar die eigenwoningforfait heb je ook als je je huis niet hebt afgelost, alleen door de renteaftrek is het minder zichtbaar.

Voorbeeld. Betaalde hypotheekrente is 5.000, eigenwoningforfait is 2.000. Aftrek eigen woning wordt dan 3.000. Even gemakshalve rekenen met 50% belasting, betekent dit een teruggaaf van 1.500. Dus netto hypotheeklast is 5.000 -/- 1.500 = 3.500 (los van eventuele aflossing). Als er geen aftrek is aan hypotheekrente moet je straks dus 2.000 aan je belastbaar inkomen bijtellen. 50% belasting is 1.000 betalen. Maar die 1.000 betaal je dus ook als je wel renteaftrek hebt. Zonder eigenwoningforfait zou je namelijk een aftrek hebben van 5.000 i.p.v. 3.000, dat is dus 2.000 minder aftrek, dus 1.000 minder belasting terug krijgen.

Nu is het zo dat je geen belasting betaalt over je eigen woning door de wet Hillen. Als renteaftrek -/- eigenwoningforfait negatief is, hoef je niks bij je inkomen bij te tellen. Door de afschaffing verandert dat. Dus dat is ongunstig tov nu, maar niet ongunstig tov niet aflossen.

Daar bovenop wordt de wet Hillen in 30 jaar afgebouwd en gaat het % naar beneden. Teven wordt de hypotheekrenteaftrek ook afgebouwd. Ik zou zeker aflossen, mits je nog voldoende buffer overhoudt.
Habbekratz schreef:
16-07-2018 21:11
Is er nog niet door.Misschien dat we dat in September horen op Prinsjesdag?


Het is er al wel door.

Hannie85 schreef:
16-07-2018 21:23
Aangezien ik het schijnbaar niet helemaal begrepen heb, zou je het iets duidelijker uit kunnen leggen.


Hier een heldere uitleg: https://mariannecroesadvies.nl/blog/afs ... aflosboete
Stampertje12 schreef:
16-07-2018 21:21
Ja, maar als dat geld op een andere manier meer op kan leveren....

Stel je moet nog één jaar hypotheek: 10.000 euro aflossing en 250 euro rente.

En je hebt nu 10.000 euro kant en klaar opeens in het mandje. Betaal je daarmee je hypotheek af, dan bespaar je die 250 euro.
Pas na 40 jaar heb je die € 10.000 " terugverdiend". In een keer 10.000 kwijt en € 250 per jaar minder rente. Of denk ik nu krom?
TO, beleggen levert meer op dan helemaal aflossen. Beleggen in indextrackers/ETF's is behoorlijk veilig en geeft al snel een rendement van 5%. Ik kan me voorstellen dat het eng voelt, beleggen, en als je van zekerheden houdt kies je dan voor aflossen. Wat ga je dan daarna doen met die 300 euro in de maand die je overhoudt? Op de bank zetten tegen 0,05% rente? Of toch alsnog beleggen?

Hier een blog waarin het voordeel van beleggen wordt uitgelegd: https://struikelen.com/2018/06/13/als-h ... ndabel-is/


Overigens lees ik nu een paar keer dat aflossen niet slim is omdat je geld dan vast zit in stenen. Op zich kun je gewoon weer een hypotheek afsluiten met je huis als onderpand, als je toch dat geld wilt hebben. Het enige nadeel is dan wel dat je de hypotheekrente niet meer kunt aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
16-07-2018 20:54
https://www.plusonline.nl/wonen/hypothe ... uurder-uit

Hierom twijfel ik dus.
Dit artikel gaat over de wet Hillen. De wet Hillen regelt dat je geen eigen woningforfait meer betaald als je huis is afgelost. Het plan is om deze wet in 30 jaar af te bouwen.
A, het is nog niet zover
B, dat eigen woningforfait wordt nu ook al bij je inkomen opgeteld, de HRA wordt daar afgehaald.

Het is bijna ALTIJD voordeliger om je hypotheek af te lossen.
wilma36 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 21:38
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
16-07-2018 21:29
Het is er al wel door.






Hier een heldere uitleg: https://mariannecroesadvies.nl/blog/afs ... aflosboete
Bedankt, ik heb zelf natuurlijk ook Google en vond dit ook wel een fijne uitleg: https://bieb.knab.nl/eigenwoningforfait ... n-voor-jou
Alle reacties Link kopieren
anoniem281213 schreef:
16-07-2018 21:32
Pas na 40 jaar heb je die € 10.000 " terugverdiend". In een keer 10.000 kwijt en € 250 per jaar minder rente. Of denk ik nu krom?
Je denkt krom.

Het is niets meer of minder dan dat je het bedrag dat je niet aflost leent om mee te beleggen. Je leent tegen 2,5% rente met je huis als onderpand en dat geld investeer je in bijv. aandelen tegen 6% rendement, het verschil 3,5% is dan je winst.

Het is gewoon beleggen met geleend geld :)
Alle reacties Link kopieren
Wat krijg je voor je spaargeld? Bijna niks. En de vermogensrendementsheffing maakt dat je op je spaargeld inteert.
Als je nog vermogen overhoudt zou ik aflossen.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
16-07-2018 21:47
Wat krijg je voor je spaargeld? Bijna niks. En de vermogensrendementsheffing maakt dat je op je spaargeld inteert.
Als je nog vermogen overhoudt zou ik aflossen.
Als je inderdaad je geld alleen op je rekening laat staan, is het niet de moeite. Maar er wordt hier niet over geld op een spaarrekening zetten gesproken. TO twijfelt tussen aflossen en beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Maar met beleggen teer je misschien ook wel in.
Hangt er vanaf. Hoeveel geld er nog op je spaarrekening staat na aflossen (vind het wel een verschil of dat 2000, 20.000 of 200.000 is) en hoe hoog de vaste inkomsten zijn (ook een verschil of dat 1000, 5000 of 10.000 pm) is.

Hoe hoger het resterende spaargeld en hoe hoger de inkomsten hoe meer risico ik zou durven nemen.

Maar hoeveel precies is lastig inschatten en hangt ook weer af van jullie levensstandaard, wensen voor de toekomst etc.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
16-07-2018 21:50
Maar met beleggen teer je misschien ook wel in.
Dat is een risico dat je neemt. En dat moet je dus afwegen.

Daarom zei ik eerder al: als TO er wakker van ligt dat de aandelen opeens met 10% naar beneden kunnen zijn, dan moet je ook zeker niet gaan beleggen. Dat je een hoger rendement krijgt is omdat je ook een hoger risico loopt. En dus moet je je goed laten voorlichten.


Maar het is dus zeker niet zo dat versneld aflossen per definitie beter is dan niet versneld aflossen. Het hangt van je situatie af. Als je voldoende draagkracht hebt om dat risico te lopen is het de moeite waard om in bijv. aandelen te beleggen. Op langetermijn leverde dat in het verleden 6% op. Hangt natuurlijk ook af van je hypotheekrente. Betaal je 6% aan hypotheekrente, dan is het een totaal ander plaatje dan als je 2,5% betaalt.
In deze link een uitleg met rekenvoorbeelden:
https://www.baa.nl/aflosboete-afschaffi ... -gevolgen/
Alle reacties Link kopieren
ikzelf zou dat doen want ik hou niet van schulden.
maar ik zou niet krom gaan liggen en me vanalles ontzeggen om maar te kunnen aflossen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
wilma36 schreef:
16-07-2018 21:33
Dit artikel gaat over de wet Hillen. De wet Hillen regelt dat je geen eigen woningforfait meer betaald als je huis is afgelost. Het plan is om deze wet in 30 jaar af te bouwen.
A, het is nog niet zover
B, dat eigen woningforfait wordt nu ook al bij je inkomen opgeteld, de HRA wordt daar afgehaald.

Het is bijna ALTIJD voordeliger om je hypotheek af te lossen.

Voordeliger dan wat?
Het is bijna NOOIT voordeliger dan beleggen (met de hypotheekrente die TO heeft)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven