Geld & Recht alle pijlers

Huis geheel aflossen of niet

16-07-2018 20:23 96 berichten
Volgend jaar loopt onze hypotheek af met een rente van 2.5%.

Man denkt dat de rente tegen die tijd wel hoger zal zijn en wil dan het resterende hypotheekbedrag aflossen zodat het huis hypotheekvrij zal zijn.

Ik lees zoveel verschillende verhalen over een hypotheekvrij huis,bij de ene voordelen en bij de ander nadelen.De bank vind dat we het inplaats van aflossen beter kunnen beleggen. Nou dat willen we dus niet.


Wat is jullie mening,geheel aflossen of niet?
Kleinezon schreef:
17-07-2018 09:39
Ow, maar dan heb je waarschijnlijk sowieso geen hra meer straks. Dan zou ik aflossen. Beetje gek om een nieuwe lening aan te gaan om te beleggen.


Als die hypotheek van voor 2001 is heeft ze nog hra tot 2031
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
16-07-2018 21:34
Bedankt, ik heb zelf natuurlijk ook Google en vond dit ook wel een fijne uitleg: https://bieb.knab.nl/eigenwoningforfait ... n-voor-jou
even een sukkelvraag.

die rekenvoorbeelden onderaan, is dat per jaar?

want wij zijn ook aan het aflossen en werden door alle drama rondom het afschaffen van de wet hillen wat angstig, maar dit gaan over niks...

als ik de jaartallen in het artikel gebruik voor onze WOZ waarde dan is de hoogste "bijtelling" 263 euro. dat is nog geen 22 euro/maand...
En doooooor!
MiniMe3 schreef:
17-07-2018 08:57
Ik moet zeggen dat ik er niet super veel vanaf weet. Maar ik betaal een vergelijkbaar bedrag aan rente met een vergelijkbaar rentepercentage... en mijn hypotheek som is ruim 1,5 ton nog.

Ik zou zoveel spaargeld niet zomaar in een keer inleveren. Tenzij je nog vijf ton hebt bijvoorbeeld.

Enne, als je huis niet is afbetaald, betaal je toch ook die belasting over je huis?
Alleen de rente is bij ons 117 euro,heb het even nagekeken zonet
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 09:57
2.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
17-07-2018 09:35

Nu de huizenmarkt weer hoog is zal de nieuwe hypotheekrente vast hoger zijn dan de 2.5% die we nu betalen.
Geen aannames doen. Uitgaande dat jullie huis meer dan 150.000 euro waard is en je de rente voor nog eens 5 jaar vast wilt zetten betaal je bij de ING maar 1,50% op dit moment. Dus dat is niet perse waar.
https://www.ing.nl/particulier/hypothek ... index.html

https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/ ... e/historie Hier kun je de ontwikkeling van de variabele rente zien. Die is dus al een paar jaar heel erg laag en schommelt nog steeds wat omlaag. Zelfs als de rente nu iets stijgt is hij nog niet ineens weer 1% hoger.
Marana-- schreef:
17-07-2018 09:23
Ik vroeg je al eerder wat je alternatief is voor dat geld. Gewoon op de bank laten staan tegen vrijwel geen rente? Reken dan eens uit wat je jaarlijks kwijt bent ivm de vermogensrendementsheffing. Zal in dezelfde orde van grootte zijn.
Om geen geld te verliezen is het toch wel verstandig om wat te gaan beleggen. Kan ook met die driehonderd euro die je maandelijks overhouden als je afgelost hebt. Verdiep je eens in ETF's. Als je wilt kan ik je nog wel een paar bloglinkjes geven met uitleg.
:rose:
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 10:08
3.63% gewijzigd
Maar we zijn eruit. We gaan geheel aflossen.Ik heb me teveel druk gemaakt om die Wet Hillen.Nu dat verspreid is over 30 jaar is er geen vuiltje aan de lucht meer.

Bedankt voor jullie informatie. Heb ik meer aan gehad dan aan de bank ;-)
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
17-07-2018 09:53
even een sukkelvraag.

die rekenvoorbeelden onderaan, is dat per jaar?

want wij zijn ook aan het aflossen en werden door alle drama rondom het afschaffen van de wet hillen wat angstig, maar dit gaan over niks...

als ik de jaartallen in het artikel gebruik voor onze WOZ waarde dan is de hoogste "bijtelling" 263 euro. dat is nog geen 22 euro/maand...
Ik ben geen expert, maar dat is indd hoe ik het ook lees.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
17-07-2018 09:53
even een sukkelvraag.

die rekenvoorbeelden onderaan, is dat per jaar?

want wij zijn ook aan het aflossen en werden door alle drama rondom het afschaffen van de wet hillen wat angstig, maar dit gaan over niks...

als ik de jaartallen in het artikel gebruik voor onze WOZ waarde dan is de hoogste "bijtelling" 263 euro. dat is nog geen 22 euro/maand...
Ja dat klopt.

Het is verschrikkelijk opgeklopt in de media en mensen zijn bang gemaakt terwijl het eigenlijk nergens over gaat.
Habbekratz schreef:
17-07-2018 10:05
Maar we zijn eruit. We gaan geheel aflossen.Ik heb me teveel druk gemaakt om die Wet Hillen.Nu dat verspreid is over 30 jaar is er geen vuiltje aan de lucht meer.

Bedankt voor jullie informatie. Heb ik meer aan gehad dan aan de bank ;-)


Mooi besluit! Fijn dat je geholpen bent hier.
Zwartvlekje schreef:
17-07-2018 12:46
Ja dat klopt.

Het is verschrikkelijk opgeklopt in de media en mensen zijn bang gemaakt terwijl het eigenlijk nergens over gaat.


Ik vind het ook opvallend dat mensen vergeten dat de vermogensrendementheffing over dat geld, als je het op de bank laat staan tegen weinig rente, hetzelfde kost als de afschaffing van de wet Hillen. In de eerste 10-20 jaar kost die VRH je zelfs meer.
Ik zou niet raar opkijken trouwens als die afschaffing van de wet Hillen op een zeker moment toch wel sneller gaat, of ineens.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-07-2018 08:53
Ik zie het idd, te weinig koffie op de vroege morgen.

Of je was gewoon al uitgedroogd, door dit soort acties -> :HA:
Kleinezon schreef:
17-07-2018 09:39
Ow, maar dan heb je waarschijnlijk sowieso geen hra meer straks. Dan zou ik aflossen. Beetje gek om een nieuwe lening aan te gaan om te beleggen.

De HRA kan nooit een reden moeten zijn om een lening aan te houden. Het is een sigaar uit eigen doos, hoeveel je ook terug krijgt.

TO, goed dat jullie gaan aflossen en fijn dat daar blijkbaar genoeg ruimte voor is!

Als je hem afgelost hebt, bedenk dat of je ook de hypotheek wil laten royeren (= doorstrepen). Want voor het krijgen van de lening geef je hypotheekrecht af aan de bank. Zodra er geen lening meer is, kun je deze laten royeren.
Het laten staan van het hypotheekrecht heeft niet perse voordelen of nadelen. Een voordeel van royeren is dat er niemand anders 'recht' heeft op jouw huis. De kosten kun je nu nog meenemen in je aangifte als aftrekpost. Een nadeel kan zijn, dat als je een nieuwe lening nodig hebt, dat er een nieuw hypotheekrecht afgegeven moet worden. Dan moet je wel bij dezelfde bank blijven.
Maar dit hoeft niet nu, dan kan ook later, sowieso als je het huis ooit verkoopt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
17-07-2018 12:46
Ja dat klopt.

Het is verschrikkelijk opgeklopt in de media en mensen zijn bang gemaakt terwijl het eigenlijk nergens over gaat.

nou inderdaad zeg. wat een gejank om niks. als mijn woonlasten door dit enorme drama 22 euro/maand worden mogen jullie allemaal op mijn bbq komen!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-07-2018 13:07
Ik vind het ook opvallend dat mensen vergeten dat de vermogensrendementheffing over dat geld, als je het op de bank laat staan tegen weinig rente, hetzelfde kost als de afschaffing van de wet Hillen. In de eerste 10-20 jaar kost die VRH je zelfs meer.
Ik zou niet raar opkijken trouwens als die afschaffing van de wet Hillen op een zeker moment toch wel sneller gaat, of ineens.
ik heb nooit zoveel geld op de bank dat ik überhaupt nog nooit nagedacht heb over die heffing.

alles boven x gaat naar de hypotheek. weg met dat kreng. dus dáár heb ik interesse in :-)
En doooooor!
Zwartvlekje schreef:
17-07-2018 12:46
Ja dat klopt.

Het is verschrikkelijk opgeklopt in de media en mensen zijn bang gemaakt terwijl het eigenlijk nergens over gaat.

Ik verbaas me altijd een beetje dat mensen dan wel op alle opgeklopte media-berichten afgaan maar niet een goede adviseur zoeken die goed in de materie zit en die dit soort rekensommen even samen met je kan maken. Ik heb helemaal niet een bizar vermogen maar ik zie mijn adviseur standaard een keer in de 2-3 jaar. Kost me dan 150,- voor een uur maar ze heeft zichzelf al zo vaak terugverdiend dat ik me daar niet druk om maak.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
17-07-2018 14:52
Ik verbaas me altijd een beetje dat mensen dan wel op alle opgeklopte media-berichten afgaan maar niet een goede adviseur zoeken die goed in de materie zit en die dit soort rekensommen even samen met je kan maken. Ik heb helemaal niet een bizar vermogen maar ik zie mijn adviseur standaard een keer in de 2-3 jaar. Kost me dan 150,- voor een uur maar ze heeft zichzelf al zo vaak terugverdiend dat ik me daar niet druk om maak.
die adviseur zoek je als je concreet dingen wil gaan doen.

ik moet nog 1,5 ton dus deze weerd wordt 'm niet zeg maar...
En doooooor!
broadway schreef:
17-07-2018 14:53
die adviseur zoek je als je concreet dingen wil gaan doen.

ik moet nog 1,5 ton dus deze weerd wordt 'm niet zeg maar...
Natuurlijk niet, die adviseur heb je juist om je bij situaties als deze hier te adviseren zodat je zelf de juiste knoop kunt doorhakken.
Wat jij bedoelt is een verkoper.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
17-07-2018 15:03
Natuurlijk niet, die adviseur heb je juist om je bij situaties als deze hier te adviseren zodat je zelf de juiste knoop kunt doorhakken.
Wat jij bedoelt is een verkoper.
ah die. ja, die hebben we. alleen hebben we die nog niet gesproken sinds het verhaal "hillen gaat ervandoor"
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
17-07-2018 14:53
die adviseur zoek je als je concreet dingen wil gaan doen.

ik moet nog 1,5 ton dus deze weerd wordt 'm niet zeg maar...
Natuurlijk niet. Je gaat naar een adviseur omdat je misschien iets wilt gaan doen. En met de adviseur samen kijk je dan naar de opties en of het verstandig is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-07-2018 08:17
Ze bedoelt hetzelfde. Dat ze snapt dat de bank niet aanraad om af te lossen, want de bank heeft er geen belang bij als je aflost.
Nee, en als je gaat beleggen verdienen ze ook nog eens geld met je beleggingen :)

Daarom zou ik dat ook altijd bij een andere partij doen dan bij de bank.
Alle reacties Link kopieren
Niet aflossen. De rente is zo belachelijk laag dat het zowat gratis is.
Beleg het geld dat je kwijt was aan aflossen in een goed gespreid indexfonds.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
18-07-2018 01:32
Niet aflossen. De rente is zo belachelijk laag dat het zowat gratis is.
Beleg het geld dat je kwijt was aan aflossen in een goed gespreid indexfonds.

TO, geeft aan dat ze niet willen beleggen, dus dat valt dan al af.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven