Geld & Recht alle pijlers

Huis in Afrika verkocht

12-12-2019 04:34 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn en mijn ex zijn woning in Afrika verkocht. Deze woning hadden wij 10 jaar geleden gekocht en contant betaald.

Nu krijgen wij dat geld op onze beiden rekening gestort en nu vraag ik mij af, hoe wordt dit gezien door de belastingdienst.

Het gaat om een bedrag van 15000€ wat op mijn rekening wordt gestort omdat ex in de schuldsanering zit, wil hij dat geld niet op zijn rekening en gaat de helft naar hem toe.

Wordt dit geld bij mij als inkomen gezien? Ik snap dat ik einde vh jaar dat geld moet opgeven, maar ik wil het investeren in een auto. Kan dit zonder dat ik een hoog bedrag aan belasting kwijt ben.

Heeft iemand enig idee hoe dat werkt.
Ik kan uiteraard de belastingdienst zelf bellen, maar wil geen slapende honden wakker maken.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen inkomen. Het komt bij je vermogen, maar zolang je onder de vrijstellingsgrens (rond de 30.000) blijft, is er niks aan de hand.

Geld van ex weet ik niet; kwam dat huis in Afrika nergens voor in jullie belastingaangiftes? Dan “verdwijnt” dat nu zonder dat er iets voor terug komt.

Daarnaast vind ik er wel iets van dat iemand in de schuldsanering op deze manier geld “achterover drukt”, maar dat was je vraag niet...
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ok dus ik hoef het niet als inkomen te zien, en stel ik zou het in maandelijkste termijnen ontvangen, geld het dan ook niet als inkomen?

Ik vind het zelf ook niet ok dat hij op deze manier de schuldsanering ontloopt. Maar ik heb geen keuze, het moest op deze manier of hij werkte niet mee met de verkoop. Aangezien ik deze woning al jaren probeer te verkopen en ik het geld hard nodig heb, ben ik mee gegaan in zijn eis.

Anders zette hij zijn handtekening niet en was het nog niet verkocht.
Zoals voorganger al aangaf, ziet men dit als vermogen. Zolang je onder het vastgestelde bedrag blijft, hoef je geen belasting te betalen. Je ex is in mijn ogen niet te vertrouwen. Ik zou dan niet meewerken aan constructie ex, tenzij er een document opgesteld wordt waarop hij verklaard de helft van het geld ontvangen te hebben. Doet hij dit niet dan gewoon op zijn rekening te laten storten. Hopelijk ben je helemaal af van deze man.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal hem contant, en hij moet een handtekening voor ontvangst zetten.

Het liefst ging ik niet mee in zijn eis, maar zonder zijn handtekening kon het niet verkocht worden, dus het was voor mij dat of niets.
Wanneer iemand in de schuldsanering zit betekent dat vaak dat schuleisers hun geld (deels) niet krijgen. Die moeten dan hun verlies nemen. Heel naar als je als zzp'er werkt en niet betaald krijgt voor werk dat je hebt geleverd. Terwijl je dat geld hard nodig hebt.

Nog veel rotter (en heel asociaal) als er dus wel geld is, maar de schuldenaar daarmee fraudeert, zodat het niet kan worden gebruikt om mensen die voor hem werk hebben verricht te betalen.

Maar goed, dat is allemaal niet jouw pakkie an blijkbaar want zolang jij je geld maar krijgt fraudeer je lekker mee.

Veel plezier met je nieuwe auto.
Ik zou niet medeplichtig willen zijn aan fraude. Een vage afspraak met een ex schenden zou ik dan weer wel doen om niet mee te hoeven werken aan fraude.

Het is maar net wat je belangrijker vindt.
Maud*de*Braose schreef:
12-12-2019 06:02
Wanneer iemand in de schuldsanering zit betekent dat vaak dat schuleisers hun geld (deels) niet krijgen. Die moeten dan hun verlies nemen. Heel naar als je als zzp'er werkt en niet betaald krijgt voor werk dat je hebt geleverd. Terwijl je dat geld hard nodig hebt.

Nog veel rotter (en heel asociaal) als er dus wel geld is, maar de schuldenaar daarmee fraudeert, zodat het niet kan worden gebruikt om mensen die voor hem werk hebben verricht te betalen.

Maar goed, dat is allemaal niet jouw pakkie an blijkbaar want zolang jij je geld maar krijgt fraudeer je lekker mee.

Veel plezier met je nieuwe auto.

Ook voor anderen dan zzp'ers is het raar dat ze hun geld niet krijgen als er wel geld is. Bij bijvoorbeeld energiebedrijven of zorgverzekeraars worden zulke bedragen afgeboekt als verlies en dat zorgt er uiteindelijk voor dat de tarieven stijgen. Daar betalen we dus allemaal aan mee.
Je hebt echt geen idee van wat er de laatste tijd veranderd is bij banken hè. Meewerken aan fraude, groot bedrag aan contante stortingen uit Afrika :rofl:
Alle reacties Link kopieren
SilvieRomee schreef:
12-12-2019 05:37
Ik betaal hem contant, en hij moet een handtekening voor ontvangst zetten.

Het liefst ging ik niet mee in zijn eis, maar zonder zijn handtekening kon het niet verkocht worden, dus het was voor mij dat of niets.
Nou ja het is nu verkocht, dus zijn deel kun je nu alsnog gewoon doorstorten dan. Duidelijke omschrijving erbij zetten en klaar. Had ie dat huis ook niet moeten vermelden bij toegang tot de wsnp trouwens?
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
12-12-2019 06:21
Nou ja het is nu verkocht, dus zijn deel kun je nu alsnog gewoon doorstorten dan. Duidelijke omschrijving erbij zetten en klaar. Had ie dat huis ook niet moeten vermelden bij toegang tot de wsnp trouwens?

Geen idee, ik heb al jaren geen contact met ex, het is een narcistisch persoon en ik heb door hem alleen maar in de ellende gezeten.

Iedereen die mij nu aanvalt dat ik hem steun in fraude etc... jullie hebben geen idee in wat voor situatie ik zit dankzij hem, en ja ook financieel erg door hem ben benadeeld. Dus ik ga nu voor mijzelf en kies dus voor deze constructie. Ik ben allang blij dat ik nu lucht krijg.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
12-12-2019 06:18
Je hebt echt geen idee van wat er de laatste tijd veranderd is bij banken hè. Meewerken aan fraude, groot bedrag aan contante stortingen uit Afrika :rofl:
Waar schrijf ik dat het een contante storting uit Afrika betreft.

Het huis staat in Afrika, dat zegt verder niets over contante storting uit Afrika.
SilvieRomee schreef:
12-12-2019 06:51
Geen idee, ik heb al jaren geen contact met ex, het is een narcistisch persoon en ik heb door hem alleen maar in de ellende gezeten.

Iedereen die mij nu aanvalt dat ik hem steun in fraude etc... jullie hebben geen idee in wat voor situatie ik zit dankzij hem, en ja ook financieel erg door hem ben benadeeld. Dus ik ga nu voor mijzelf en kies dus voor deze constructie. Ik ben allang blij dat ik nu lucht krijg.

Maakt dat dan dat je voor jezelf fraude goed kunt praten? Jullie stelen dit bedrag van de schuldeisers.
Alle reacties Link kopieren
SilvieRomee schreef:
12-12-2019 04:58
Ok dus ik hoef het niet als inkomen te zien, en stel ik zou het in maandelijkste termijnen ontvangen, geld het dan ook niet als inkomen?

Ik vind het zelf ook niet ok dat hij op deze manier de schuldsanering ontloopt. Maar ik heb geen keuze, het moest op deze manier of hij werkte niet mee met de verkoop. Aangezien ik deze woning al jaren probeer te verkopen en ik het geld hard nodig heb, ben ik mee gegaan in zijn eis.

Anders zette hij zijn handtekening niet en was het nog niet verkocht.
Als dat zwart op wit staat is het bewijs van fraude lijkt me. Maar er staat je toch niets in de wegom na verkoop zijn aandeel te storten onder het mom van verkoop. Echt niet jouw probleem dat hij fraude wil plegen. En als je een bewijs van contante betaling hebt, die heel goed bewaren. Het is zijn verantwoordelijkheid om dit correct bij de belastingdienst aan te geven en de uitkerende instanties. Anoniem tippen ben ik nooit zo van maar in dit geval..
broodtrommel wijzigde dit bericht op 12-12-2019 07:11
17.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat de bank verplicht is om deze storting op jouw bankrekening te melden bij de autoriteiten (samenwerking fiscus/justitie/politie) op basis van de meldplicht voor ongebruikelijke transacties ter voorkoming van witwassen en terrorisme? En omdat de woning in eerste instantie cash betaald werd, ligt witwassen dus voor de hand. Reken dus maar op een diepgravend onderzoek naar de herkomst van het geld, en idem naar de bestemming van het geld. De kans dat jij en ex hierdoor in de problemen komen, als jullie je niet aan de regels houden, is erg groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een (anonieme) melding doen bij de gemeente/kredietbank (msnp) of zijn curator (Wsnp) dat ziin woning verkocht is en via ex (jij dus) wordt uitbetaald.

Als ze dat onderzoeken mislukt iig zijn schuldregeling en blijf jij zelf buiten schot zonder gezeik met hem.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Je begrijpt dat het strafbaar is wat je doet?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de belasting bellen.
Ze komen er toch wel achter.

Fijne ex heb je trouwens.
Alle reacties Link kopieren
SilvieRomee schreef:
12-12-2019 04:58
Ok dus ik hoef het niet als inkomen te zien, en stel ik zou het in maandelijkste termijnen ontvangen, geld het dan ook niet als inkomen?

Ik vind het zelf ook niet ok dat hij op deze manier de schuldsanering ontloopt. Maar ik heb geen keuze, het moest op deze manier of hij werkte niet mee met de verkoop. Aangezien ik deze woning al jaren probeer te verkopen en ik het geld hard nodig heb, ben ik mee gegaan in zijn eis.

Anders zette hij zijn handtekening niet en was het nog niet verkocht.
Nee, dan is fraude plegen een betere keuze idd.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
12-12-2019 07:08
Ik zou een (anonieme) melding doen bij de gemeente/kredietbank (msnp) of zijn curator (Wsnp) dat ziin woning verkocht is en via ex (jij dus) wordt uitbetaald.

Als ze dat onderzoeken mislukt iig zijn schuldregeling en blijf jij zelf buiten schot zonder gezeik met hem.
Hoe kan zij nou buiten schot blijven als ze anoniem meldt? Dan weet toch niemand dat zij haar verantwoordelijkheid neemt? Bij onderzoek blijkt dan juist dat zij meewerkt aan het frauderen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-12-2019 07:08
Je weet dat de bank verplicht is om deze storting op jouw bankrekening te melden bij de autoriteiten (samenwerking fiscus/justitie/politie) op basis van de meldplicht voor ongebruikelijke transacties ter voorkoming van witwassen en terrorisme? En omdat de woning in eerste instantie cash betaald werd, ligt witwassen dus voor de hand. Reken dus maar op een diepgravend onderzoek naar de herkomst van het geld, en idem naar de bestemming van het geld. De kans dat jij en ex hierdoor in de problemen komen, als jullie je niet aan de regels houden, is erg groot.
Ik neem aan dat To dit wel gewoon netjes gaat aangeven bij de belasting en de reden etc op geeft?
broodtrommel wijzigde dit bericht op 12-12-2019 07:15
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
12-12-2019 07:06
Als dat zwart op wit staat is het bewijs van fraude lijkt me. Maar er staat je toch niets in de wegom na verkoop zijn aandeel te storten onder het mom van verkoop. Echt niet jouw probleem dat hij fraude wil plegen. En als je een bewijs van contante betaling hebt, die heel goed bewaren. Het is zijn verantwoordelijkheid om dit correct bij de belastingdienst aan te geven en de uitkerende instanties. Anoniem tippen ben ik nooit zo van maar in dit geval..
Heerlijk naïf dit. Bewijs van contante betaling, hoe?
Andersom schreef:
12-12-2019 06:12
Ook voor anderen dan zzp'ers is het raar dat ze hun geld niet krijgen als er wel geld is. Bij bijvoorbeeld energiebedrijven of zorgverzekeraars worden zulke bedragen afgeboekt als verlies en dat zorgt er uiteindelijk voor dat de tarieven stijgen. Daar betalen we dus allemaal aan mee.

Klopt.
Ik gaf het voorbeeld van zzp'er omdat je daarin heel direct ziet hoe de beslissingen van To ook effect hebben op individuele mensen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het eindelijk verkocht is! Ik zou de helft op je narcistische ex zijn rekening storten! Payback time :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
SilvieRomee schreef:
12-12-2019 04:58
Ok dus ik hoef het niet als inkomen te zien, en stel ik zou het in maandelijkste termijnen ontvangen, geld het dan ook niet als inkomen?

Ik vind het zelf ook niet ok dat hij op deze manier de schuldsanering ontloopt. Maar ik heb geen keuze, het moest op deze manier of hij werkte niet mee met de verkoop. Aangezien ik deze woning al jaren probeer te verkopen en ik het geld hard nodig heb, ben ik mee gegaan in zijn eis.

Anders zette hij zijn handtekening niet en was het nog niet verkocht.
Hij was dus mede eigenaar van de woning, anders kan hij nooit op die manier zo’n druk op je zetten. Voor de verkoop zijn jullie langs een notaris geweest lijkt me, een notaris heeft ook meldingsplicht.

Je verhaal klopt niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven