Geld & Recht alle pijlers

Huis uit op 18

11-06-2017 15:29 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben nu 18 jaar en wil graag het huis uit. Ik sta ingeschreven op woning net maar voordat ik daar iets aangeboden krijg moet ik 5/6 jaar wachten. Mijn thuis situatie is op het moment niet zo heel goed en jeugdzorg kan niks meer voor mij doen helaas. Dus wil ik het huis uit maar heb heel google al afgezogd en voor een apartement betaal je al snel 1200/1500 per maand en mijn inkomen is 650 euro per maand. Ik volg een volwassenen opleiding dus heb geen recht op studiefinancering en op kamers wonen is ook geen optie omdat ik dan in het weekend naar huis moet en huisdieren zijn niet toegestaan. Vaak zijn bij studio woningen huisdieren ook niet toegestaan en ik heb een hond. Waar heb ik recht op of wat kan ik in deze situatie het besten doen?

Alvast bedankt
Hond afstaan en toch op kamers.
Afgezogd :facepalm:
Internagelaktisch
Waarom moet je naar huis in het weekend als je op kamers woont?

Je kunt niet verwachten dat je als 18-jarige meteen een eigen huis op de kop kunt tikken. Je zult "genoegen" moeten nemen met een kamer of als je geluk hebt met een studio. Dat daar vaak geen huisdieren mogen is niet anders. Wat is belangrijker? Op jezelf of je huisdier bij je kunnen houden?

Heb je bij jeugdzorg al geïnformeerd naar begeleid wonen? Of heb je geen begeleiding nodig?
Ben bang dat je met 650 euro in de maand niet ver komt. Enkel een hele goedkope kamer, maar dat ligt ook in de regio waar je woont. Wel kom je misschien in aanmerking voor huursubsidie.
Inkomsten vergaren, is er geen variant waar je wel studiefinanciering voor krijgt? Werken is het alternatief. En daarnaast tevreden zijn met een kamer, heel normaal voor een 18-jarige. De hond zul je ergens anders onder moeten brengen, je kan niet alles willen.
In wat voor appartement wil je trouwens wonen dat je 1200-1500 euro kwijt bent? Hier heb je daar een super luxe 4 kamer appartement voor met hypermoderne keuken/badkamer.
Je kunt gewoon in het weekend op een kamer blijven hoor. Je zou nog bij erfstadhouder of anti,kraakorganisaties kunnen kijken. En je kunt er vanuit gaan dat het met een hond inderdaad een stuk lastiger wordt.
Dat is een lastige keuze, je wilt uit huis en je wilt je hond houden. Moet je perse in een gemeente wonen waar de wachttijden zo lang zijn? Kun je die opleiding ook volgen in een gedeelte van Nederland waar je sneller een huurhuis kunt krijgen? Is het mogelijk om naast je studie meer te werken dan je nu al doet? Is er misschien iemand in je omgeving die je hond in huis wil nemen? Anders wordt het toch hond afstaan of thuis blijven wonen. Of nog een idee: misschien kun je samenwonen met een vriendin? Kun je de kosten delen.
Creativity is intelligence having fun
Lady_Vintage schreef:
11-06-2017 15:34
In wat voor appartement wil je trouwens wonen dat je 1200-1500 euro kwijt bent? Hier heb je daar een super luxe 4 kamer appartement voor met hypermoderne keuken/badkamer.
In Amsterdam ben je dat wel kwijt voor een klein hokje.
In Brabant ben je voor een niet-woningbouw appartement ook makkelijk 1200€ kwijt. Dat ligt natuurlijk ook aan of je in de stad of in een dorp wilt wonen.

Is begeleid wonen geen mogelijkheid?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Bedankt voor alle reacties! Mijn hond afstaan is geen optie omdat het een hulphond is. Ik heb hier voor in een tehuis gewoond maar moest er op me 18e meteen uit. Ik werk 30 uur in de week naast mijn opleiding en meer werken is echt geen optie. Ik heb al meerdere mensen van kamers geinformeerd maar vakanties en weekenden moet ik naar huis.
Maaique schreef:
11-06-2017 15:32
Afgezogd :facepalm:
Heb je ook nog wat zinnigs te melden?
Ik ben erg jong uit huis gegaan en heb het toen opgelost door samen met een vriendin veel te dure woonruimte te huren, en te stoppen met school zodat ik genoeg kon werken om mijn deel van de huur te betalen. Ik werkte in de horeca, want dat bespaarde ook nog eens flink wat boodschappengeld en op die manier kon ik het allemaal net rond breien. Na een jaar of wat werken ben ik toen alsnog in deeltijd gaan studeren.
Soleggiato schreef:
11-06-2017 15:30
Hond afstaan en toch op kamers.
Het is een hulp hond dus dat is geen optie
Dahlia74 schreef:
11-06-2017 15:33
Inkomsten vergaren, is er geen variant waar je wel studiefinanciering voor krijgt? Werken is het alternatief. En daarnaast tevreden zijn met een kamer, heel normaal voor een 18-jarige. De hond zul je ergens anders onder moeten brengen, je kan niet alles willen.
Mijn hond is een hulp hond dus die kan ik niet weg doen
Josephine232 schreef:
11-06-2017 15:41
Bedankt voor alle reacties! Mijn hond afstaan is geen optie omdat het een hulphond is. Ik heb hier voor in een tehuis gewoond maar moest er op me 18e meteen uit. Ik werk 30 uur in de week naast mijn opleiding en meer werken is echt geen optie. Ik heb al meerdere mensen van kamers geinformeerd maar vakanties en weekenden moet ik naar huis.
Wat gek dat ze jou vanuit dat tehuis niet verder hebben begeleid naar zelfstandig wonen. Dat is namelijk wel gebruikelijk.

Daarnaast is de kans groot dat er voor de hulphond uitzonderingen worden gemaakt, als het gaat om woonruimte waar huisdieren niet zijn toegestaan.

Ik zou je adviseren om bij maatschappelijk werk aan te kloppen voor hulp. Misschien kun je een urgentie krijgen op basis van je voorgeschiedenis (tehuis) en medische toestand (waar neem ik aan sprake van is gezien de hulphond).
Volgens mij mag je in anti kraak gewoon met een huisdier wonen, tis niet dat de waarde dan daalt ofzo want het gaat toch tegen de vlakte. In mijn gemeente (kuststad in de randstad) kun je echt wel een knappe kamer huren voor 500/600 euro inclusief. Een collega heeft ter overbrugging iets gehuurd van 750,- incl. En zij heeft een hond. Dat was niet veel soeps, een gewoon rijtjeshuis wat was opgedeeld in twee appartementjes, zij beneden en een andere huurder boven. Volgens mij kreeg ze ook nog huursubsidie. Je moet gewoon goed de plaatselijke krantjes in de gaten houden en je netwerk inzetten. Niet toevallig een kennis die iets particuliers huurt en gaat verhuizen?
Creativity is intelligence having fun
Josephine232 schreef:
Volgens mij moeten hulphonden geaccepteerd worden. Ik zou dit gwn even navragen bij het juridischloket.

Sowieso is het verbod op huisdieren altijd een beetje twijfelachtig.
Josephine232 schreef:
Ai dit vind ik wel heel triest zeg, er is duidelijk iets met jou en/of je ouders aan de hand. Je hebt niet voor niks een hulphond en woont in een tehuis. Wat heb je daar nou helemaal aan aan zo'n tehuis als je met 18 gewoon op straat geflikkerd wordt en zoek het maar uit, is er geen nazorg ofzo? Wat was/is de reden dat je niet bij je ouders kunt wonen? Blijkbaar woon je daar nu, maar je bent niet voor niks uit huis geplaatst ooit, dus dat je weg wilt/moet begrijp ik. Heb je geen andere familie die je kan helpen of waar je zelfs een tijdje kunt wonen? Opa's, oma's, ooms, tantes? Ik zou eens langs gaan bij Maatschappelijk Werk, misschien kunnen zij je op weg helpen.
Overigens, als je beperkt bent in het
aantal uren dat je kunt werken vanwege medische mogelijkheden, dan kun je misschien een aanvulling in inkomen krijgen. Dat zou ik ook meteen even met maatschappelijk werk opnemen.
Ik zou zeggen: je bent 18, ga naar een reguliere opleiding waar je wel studiefinanciering kunt krijgen, met daarnaast een bijbaan. Een hbo-opleiding zijn niet zoveel werkelijke contacturen op school hoor, dan kun je makkelijk bij werken.

En kijk anti-kraak. Ik denk dat dat je enige optie is vooralsnog.
FiIee schreef:
11-06-2017 15:36
In Amsterdam ben je dat wel kwijt voor een klein hokje.

Echt niet.

https://kamernet.nl/huren/kamers-amsterdam
Perzina schreef:
11-06-2017 15:53
Ik zou zeggen: je bent 18, ga naar een reguliere opleiding waar je wel studiefinanciering kunt krijgen, met daarnaast een bijbaan. Een hbo-opleiding zijn niet zoveel werkelijke contacturen op school hoor, dan kun je makkelijk bij werken.

En kijk anti-kraak. Ik denk dat dat je enige optie is vooralsnog.
Ik volg nu de vavo omdat ik hierna een hbo opleiding wil gaan doen, verder heb ik nu niks anders dan een vmbo tl diploma en ik heb geen idee wat voor opleiding ik wil gaan volgen verder
En sowieso contact opnemen met het maatschappelijk werk. Raar dat je na dat tehuis niet verder geholpen bent.

Wat is er verder aan de hand dat je al in een tehuis hebt gezeten, het met je ouders moeizaam loopt, je geen reguliere opleiding doet, en je een hulphond hebt?

Dat is niet bepaald standaard. Ik denk dat op basis van die gegevens het verhaal ook anders wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven