Geld & Recht alle pijlers

Huisuitzetting? :(

27-01-2012 05:10 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem en dat probleem heet een huurachterstand!

Nooit gehad maar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden nu wel het geval. Ik had dus een hele maand geen geld. En daardoor niet de mogelijkheid om de huur te betalen. Inmiddels heb ik 1 mnd kunnen betalen maar per 1 februari zit ik weer op een huurachterstand van 1 mnd en 3 weken. En zou pas aan het einde van februari dit gehele bedrag kunnen voldoen. Nu vroeg ik mij af of iemand hier weet hoe, dat in zijn werk gaat? Hoe snel wordt je ,je huis uitgezet? Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb begin januari al contact met de woningbouw gehad. Die wilden een regeling treffen die ik dus niet kon nakomen! Baal hier ontzettend van. En wil beslist geen wanbetaler zijn en zo bekend staan :s ..
Je kunt niet betalen voor de tweede keer. Ook de regeling kun je niet nakomen.

Hoe zit het er eind Februari uit? Krijg je dan weer problemen voor de maand erna?

Waardoor is dit onstaan, dit gebrek aan geld? Hoe denk je dat zelf op te lossen?

Blijven deze geldproblemen dan zul je niet lang in je huis kunnen blijven. Maanden zijn dat niet.

Ik zou kijken of je geld kunt lenen van familie of extra kunt werken. En bouw reserve op. Sparen, heel hard sparen. Spullen verkopen die je niet gebruikt. Zuinig leven. Geen extra's. Alles de deur uitdoen wat je niet kunt betalen (auto).
Ik meen ooit iets gehoord te hebben van 3 maanden achterstand, maar of dat overal is weet ik niet.

Kan je eind Febr echt alles voldoen en dan in Mrt niet weer niet kunnen betalen?

Idd bouw een buffertje op, al is t maar een paar honderd Euro. Kleine ' klappen' moet je toch op kunnen vangen....
IN ieder geval weer contact opnemen. Zolang je in contact blijft zijn de meeste woningbouwverenigingen bereid om het net even wat langer aaan te kijken. Kun je ook niet een deel alvast betalen?
IK zou straks meteen gaan bellen als ik jou was. Als ze een deurwaarder in gaan schakelen is het leed niet meer te overzien. Want die deurwaarder moet ook betaald worden en die kosten komen bij jou dan neer. Zo krijg je rekeningen die je niet meer kan betalen. Ze zijn tegenwoordig best snel heb ik gehoord.
quote:gizz schreef op 27 januari 2012 @ 06:31:

IN ieder geval weer contact opnemen. Zolang je in contact blijft zijn de meeste woningbouwverenigingen bereid om het net even wat langer aaan te kijken. Kun je ook niet een deel alvast betalen?Leg elk contact vast op papier, vergeet niet om de naam van de persoon die je aan de foon krijgt te noteren evenals de tijdstip en datum, verder alles zoveel mogelijk schriftelijk doen zodat je harde bewijzen hebt zo nodig.
Ik heb in het verleden ook eens een huurachterstand van 3 maanden gehad, dit kwam door samenloop van omstandigheden. Ik heb de woningbouw daarover gebeld, nadat ik natuurlijk waarschuwingen kreeg. Ik kon een afbetalingsregeling treffen. Alles is nu gelukkig betaald en heb geen schulden meer. Idd zoals hier al vermeld staat, bellen en op de hoogte brengen, anders weten hun van niets af en krijg je vroeg of laat waarschuwingen wat daarna overgaat tot deurwaarder. Vercer idd zuinig leven, is idd niet altijd even makkelijk, alles word steeds maar duurder, je houdt als je presies alles netjes betaald, net genoeg over om te kunnen eten om niet dood te gaan. Sterkte ermee. Oh... en al spaar je maar 5 euro per week, dat loopt op als je er niet aan zit.
Ik werk bij een woningcorporatie en daar is de regel dat als je twee maanden je huur niet betaald hebt en je niet reageert op herinneringen etc dat je ontruimd wordt.

Vaak zit er nog wel een incassobureau tussen. Ik weet niet of je daar al bericht van hebt gehad of dat dit al loopt via incasso?
Wettelijk gezien is 3 maanden achterstand het minimum om ontruimd te kunnen worden. Eerder houdt geen stand in de rechtszaal, al zullen er altijd verhuurders zijn die dit proberen.
Neem contact op met de wbv. Als jij eind februari de gehele achterstand voldoet en ook de nieuwe maand kan betalen dan zal het wel meevallen maar je moet wel wat laten weten. Ik weet dat ze bij mijn wbv na ongeveer 6 weken een incassobureau inschakelen tenzij je wat laat horen en een betalingsregeling afspreekt.
Los van de wettelijke regels, het allerbelangrijkste is om te laten zien dat jij een achterstand als een heel serieus probleem ervaart en dat je er alles aan wilt doen om dat zo snel mogelijk op te lossen.

Dat betekent dus dat je hen moet bellen voordat ze een herinnering sturen of jou bellen. Dat je de betalingsregeling heel serieus moet nemen en dat als je daar niet aan kunt voldoen, je direct contact op moet nemen en uit moet leggen waarom dat niet kan. En geef dan ook direct aan wat wel kan!

En ook al gaat het hen niets aan, zorg er toch voor dat je goed kunt uitleggen (en zo nodig bewijzen) waarom je nu niet kunt betalen en waarom er sprake is van overmacht. Maak duidelijk dat je niet probeert om je er met een rotsmoes uit te kletsen.

Als jij jouw betalingsverplichting serieus neemt, en hen laat zien dat je hun serieus neemt, dan zullen zij ook eerder geneigd zijn om jou serieus te nemen. Feitelijk is het namelijk niet hun probleem maar het jouwe als jij niet kunt betalen, en elke uitstel die je daarvoor krijgt is een gunst. Die gunst moet je gegund worden.
Ja, ik denk dat een goede communicatie houden met WBV, actief zelf contact onderhouden van cruciaal belang is!

Ik hoop dat je idd eind Febr alles af kan betalen en dan ook je huur voor Mrt ook kan betalen alles goed komt, mits je zelf openheid van zake geeft en zelf actief contact houdt!
Kun je, als je toch heel zeker weet dat je eind februari je huur weer kunt (blijven?!) betalen, het bedrag nu niet van een familielid lenen, zodat je nu je schuld kunt afbetalen?

Of kom je in maart weer voor dezelfde problemen te staan?

Is er geen mogelijkheid om extra te gaan werken, spullen op marktplaats te verkopen, heel zuinig gaan leven een paar maanden, zodat je een buffertje op kunt bouwen en niet meer voor een derglijk probleem komt te staan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nogmaals contact opnemen met woningbouw, en bij de plaatselijke kredietbank en sociale dienst.
Hevb even teruggeloept, maar je woont er nog maar net? Is de huur te hoog, of ben je zonder werk gekomen?

Heb je misschien recht op huurtoeslag?
Hier hebben ze budgetcurssen, leren omgaan met geld, misschien kan je dat ook doen in de gemeente waar jij woont, als je net op je zelf woont.

Wie weet kunnen je ouders bij springen!
Ik denk niet dat de sociale dienst in deze iets voor TO kan betekenen. Voor schulden wordt sowieso geen (bijzondere) bijstand verstrekt.
Blijf in contact met de woningbouwvereniging. Misschien bij je gemeente een traject voor schuldsanering aangaan?
quote:_Branwen_ schreef op 27 januari 2012 @ 09:37:

Ik denk niet dat de sociale dienst in deze iets voor TO kan betekenen. Voor schulden wordt sowieso geen (bijzondere) bijstand verstrekt.

Misschien kan zij om andere redenen wel bijstand krijgen (inkomensdaling, onverwachte uitgaven).

Jaren geleden daalde mijn inkomen flink.

Ik had toen geen recht op huursubsidie, want daarvoor kijken ze naar het inkomen van het vorige jaar.

Maar achteraf hoorde ik dat ik bijzondere bijstand had kunnen vragen (tot de huursubsidie komt).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:_Branwen_ schreef op 27 januari 2012 @ 09:37:

Ik denk niet dat de sociale dienst in deze iets voor TO kan betekenen. Voor schulden wordt sowieso geen (bijzondere) bijstand verstrekt.Misschien is ze zonder werk komen te zitten etc, ze is nog jong.
quote:haarklover schreef op 27 januari 2012 @ 09:56:

[...]

Jaren geleden daalde mijn inkomen flink.

Ik had toen geen recht op huursubsidie, want daarvoor kijken ze naar het inkomen van het vorige jaar.

.Deze regeling is afgeschaft. Je kan nu wel direct huurtoeslag aanvragen, maar niet omdat je een daling in je inkomens hebt.
TO, heb je recht op huurtoeslag?

Woont u alleen en bent u 23 jaar of ouder, maar jonger dan 65? Dan kunt u huurtoeslag krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

Uw rekenhuur is minimaal ¤ 215,50 en maximaal ¤ 664,66.

Uw inkomen is maximaal ¤ 22.025 per jaar.

U hebt maximaal ¤ 21.139 aan spaargeld en
En dan duurt het nog 2 maanden voordat het ingaat als je pecht hebt. Misschien is dat het geval bij to? Wel aangevraagd, nog niet ingegegaan?
Ga naar de schuldhulpverlening in je stad en vraag of zij je bij een dreigende huisuitzetting kunnen helpen met een zogenoemd "moratorium" (niet te verwarren met mortuarium).

Dit is een verzoek dat alleen de SHV kan indienen bij de rechtbank. Je huisuitzetting kan dan uitgesteld worden met 6 maanden, en wordt niet doorgezet als jij in die 6 maanden laat zien dat je welwillend bent en je aan de afbetaalregeling houdt. Om een moratorium aan te vragen duurt 4 tot 6 weken, dus meldt je vandaag nog bij de schuldhulpverlening !!!!
Er wordt eigenlijk altijd pas ontbinding en ontruiming gevorderd als de huurachterstand op de datum van de zitting 3 maanden bedraagt, eerder zal een kantonrechter daar ook niet snel in meegaan, dan moet er vele malen meer aan de hand zijn.

TO, hoe komt het dat je de huur niet kon betalen?

Hier is men er niet happig op als iemand die er pas woont al niet kan betalen. Regelingen worden eigenlijk pas afgesproken na het 1e jaar. Daar wordt vaak een uitzondering op gemaakt, maar dan moet je wel een goede reden hebben. Dus wel: huurtoeslag nog niet binnen, en niet: nieuwe bank voor het nieuwe huis gekocht.

Bel met de verhuurder en vraag nogmaals om een regeling. Als je huurtoeslag krijgt, laat dat dan altijd overmaken naar de woningstichting ipv op je eigen rekening. Op die manier hebben ze altijd al een deel van de huur en heb je minder snel een hoge huurachterstand.

Als dit een structureel probleem is kun je ook bij de gemeente aankloppen of zij je kunnen helpen. Misschien met een cursus, of orde aanbrengen in de administratie, of misschien heb je wel recht op allerlei toeslagen waarvan je het bestaan niet kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven