Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
06-12-2018 10:30
Nee hoor, er heeft hier niemand gereageerd die nog nooit heeft gewerkt
Maar wel vrouwen die nooit meer hebben gewerkt (en ook nooit meer gaan werken) sinds ze getrouwd zijn en/of (een) kind(eren) kregen.
LaFleurNoire schreef:
06-12-2018 10:38
Je vergeet dat de moeders over het algemeen de kar gaan trekken als het om de kinderen gaat na een scheiding.
Dat komt meestal doordat de verdeling tijdens het huwelijk al scheefliep. Vrouwen vinden dat meestal wel prima (zo blijkt ook in dit topic). Lekker thuis tutten met de kinderen en er eventueel een baantje bij 'voor de extra's'. En dan is vader na de scheiding de gebeten hond omdat hij nooit tijd doorbracht met de kinderen. Daar laat je dan als moeder toch ook zelf gebeuren? Als je zelf kiest voor een achtergestelde positie moet je niet verbaasd zijn als dat na een scheiding zo blijft. Als je tijdens je huwelijk werk en zorg al gelijk verdeelt is de kans aanzienlijk groter dat dat ook na een scheiding zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
En ik wijs nu naar de moeders (omdat die hier meeschrijven), maar het is natuurlijk net zo goed de schuld van al die vaders die wel kinderen wil(d)en maar er niet zelf voor willen zorgen.
pamelacourson schreef:
06-12-2018 10:38
Omdat dat blijkbaar toch de beroepen zijn die vrouwen aanspreken. We kunnen nu wel met zijn allen roepen dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat jongens en meisjes niet zo verschillend moeten worden opgevoed, maar we zíjn nou eenmaal verschillend. Ook qua interesses en dus ook vaak qua wat voor baan we leuk vinden. Ik heb een opleiding gedaan waarmee ik met de juiste skills veel geld zou kunnen verdienen in het bedrijfsleven, maar ik ben er achtergekomen dat ik daar doodongelukkig van word. En daarom heb ik nu een parttime "vrouwenbaantje" dat me wel happy maakt. Ik doe daarnaast honderdduizend keer liever het huishouden dan dat ik bij een groot bedrijf tussen de hoge piefen loop.
Ik werk nog steeds bijna 30 uur per week hoor, het is niet zo dat ik alleen maar thuis zit, maar feit is dat het in de meeste vrouwen meer zit om te zorgen en het huishouden te doen dan in de meeste mannen. Dat is nou eenmaal zo en ik denk niet dat daar iets mis mee is.

Met dat laatste ben ik het echt hartgrondig oneens. Jij denkt dat het nature is, ik denk dat het nurture is. Ik denk dat de invloed van de maatschappij en opvoeding veel groter is dan we denken.
Trotter schreef:
06-12-2018 10:57
En ik wijs nu naar de moeders (omdat die hier meeschrijven), maar het is natuurlijk net zo goed de schuld van al die vaders die wel kinderen wil(d)en maar er niet zelf voor willen zorgen.

Eens. Ik vraag me af hoeveel mannen nog kinderen willen als dat betekent dat ze het grootste deel van de zorg op zich moeten nemen en financieel afhankelijk worden van hun vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 10:21
Ja. Waarom geloof je me niet?


Toch zie je na een scheiding dat mannen hun leven weer oppakken, terwijl vrouwen vaker (dan mannen) in de bijstand belanden. Het is niet toevallig dat 'bijstandsmoeder' een bekende term is, en 'bijstandsvader' niet. En dat komt dus doordat heel veel vrouwen zichzelf nog steeds afhankelijk maken van het inkomen van hun man. Want zelfs als ze weer een paar uurtjes per week gaan werken als de kinderen naar school gaan verdienen ze daarmee nog niet genoeg om hun eigen broek op te houden, laat staan om ook nog eens de helft van het levensonderhoud van de kinderen te betalen. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen, dus ook voor hun levensonderhoud. Vrouwen laten hierin massaal steken vallen.
Ik denk eerder dat heel veel mannen steken laten vallen. Ken weinig co ouderschapsvaders al word dat langzaam aan iets beter. Het grootste deel van de verzorging van de GEZAMENLIJK GENOMEN kinderen valt toch vaak ten deel aan de vrouw omdat de man niet minder kan gaan werken.
Trotter schreef:
06-12-2018 10:57
En ik wijs nu naar de moeders (omdat die hier meeschrijven), maar het is natuurlijk net zo goed de schuld van al die vaders die wel kinderen wil(d)en maar er niet zelf voor willen zorgen.
Ook omdat vrouwen ze het idee geven dat ze het niet kunnen en ook omdat mannen het lekker vinden om voor het vrouwtje te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
06-12-2018 10:38
Omdat dat blijkbaar toch de beroepen zijn die vrouwen aanspreken. We kunnen nu wel met zijn allen roepen dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat jongens en meisjes niet zo verschillend moeten worden opgevoed, maar we zíjn nou eenmaal verschillend. Ook qua interesses en dus ook vaak qua wat voor baan we leuk vinden. Ik heb een opleiding gedaan waarmee ik met de juiste skills veel geld zou kunnen verdienen in het bedrijfsleven, maar ik ben er achtergekomen dat ik daar doodongelukkig van word. En daarom heb ik nu een parttime "vrouwenbaantje" dat me wel happy maakt. Ik doe daarnaast honderdduizend keer liever het huishouden dan dat ik bij een groot bedrijf tussen de hoge piefen loop.
Ik werk nog steeds bijna 30 uur per week hoor, het is niet zo dat ik alleen maar thuis zit, maar feit is dat het in de meeste vrouwen meer zit om te zorgen en het huishouden te doen dan in de meeste mannen. Dat is nou eenmaal zo en ik denk niet dat daar iets mis mee is.
Je mag hier niet zeggen dat mannen en vrouwen anders zijn hé :D ook al is het gewoon de natuur. Mannen hebben meer spierweefsel, een andere bouw en ja ook hun hersenen werken anders dan die van vrouwen. Deal with it viva! Accepteer dat nou eens gewoon en doe allebei wat je het beste doet en wat goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 10:54
Maar wel vrouwen die nooit meer hebben gewerkt (en ook nooit meer gaan werken) sinds ze getrouwd zijn en/of (een) kind(eren) kregen.


Dat komt meestal doordat de verdeling tijdens het huwelijk al scheefliep. Vrouwen vinden dat meestal wel prima (zo blijkt ook in dit topic). Lekker thuis tutten met de kinderen en er eventueel een baantje bij 'voor de extra's'. En dan is vader na de scheiding de gebeten hond omdat hij nooit tijd doorbracht met de kinderen. Daar laat je dan als moeder toch ook zelf gebeuren? Als je zelf kiest voor een achtergestelde positie moet je niet verbaasd zijn als dat na een scheiding zo blijft. Als je tijdens je huwelijk werk en zorg al gelijk verdeelt is de kans aanzienlijk groter dat dat ook na een scheiding zo blijft.
Wat een onzin. Ook als vader kun je je leven omgooien en de helft van de tijd je kinderen bij je nemen. Alleen willen toch heel veel mannen dat gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-12-2018 11:02
Ook omdat vrouwen ze het idee geven dat ze het niet kunnen en ook omdat mannen het lekker vinden om voor het vrouwtje te zorgen.
Daar kan ik me echt niets bij voorstellen. Mijn man vindt mij juist zo leuk omdat ik zelfstandig ben en geen man nodig heb die voor me zorgt.
Gelijkwaardigheid is toch veel fijner dan afhankelijkheid, in alle soorten relaties?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
06-12-2018 10:58
Met dat laatste ben ik het echt hartgrondig oneens. Jij denkt dat het nature is, ik denk dat het nurture is. Ik denk dat de invloed van de maatschappij en opvoeding veel groter is dan we denken.
Nature is wel degelijk een belangrijke factor. Temeer daar in vrijwel alle culturen de traditionele man-vrouw rollen er ongeveer hetzelfde uitzien, en zelfs bij onze naaste verwanten, bonobo’s, chimansees en gorilla’s zie je die rollen terug.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
06-12-2018 10:58
Met dat laatste ben ik het echt hartgrondig oneens. Jij denkt dat het nature is, ik denk dat het nurture is. Ik denk dat de invloed van de maatschappij en opvoeding veel groter is dan we denken.
Dus jij denkt dat spierweefsel en baardgroei komt door de opvoeding :rofl: Nah ik persoonlijk blijf er bij dat de verschillen tussen man en vrouw gewoon puur natuur is.
Kleine dingen is cultuur omgeving en opvoeding maar de kern echt niet.
nina1966 schreef:
06-12-2018 11:09
Dus jij denkt dat spierweefsel en baardgroei komt door de opvoeding :rofl: Nah ik persoonlijk blijf er bij dat de verschillen tussen man en vrouw gewoon puur natuur is.
Kleine dingen is cultuur omgeving en opvoeding maar de kern echt niet.

Wat een vreemde reactie. Niemand heeft het over spierweefsel en baardgroei, het ging over zorgen en opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 11:08
Daar kan ik me echt niets bij voorstellen. Mijn man vindt mij juist zo leuk omdat ik zelfstandig ben en geen man nodig heb die voor me zorgt.
Gelijkwaardigheid is toch veel fijner dan afhankelijkheid, in alle soorten relaties?
Gelijkwaardigheid is ook het elkaar aanvullen en elkaars plus en min punten accepteren. Ik kook beter, hij tilt beter de zware dingen. En schijt aan of het nu rolbevestigend is of niet.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-12-2018 11:09
Dus jij denkt dat spierweefsel en baardgroei komt door de opvoeding :rofl:

En door dat spierweefsel en die baardgroei kunnen mannen niet zorgen? Wat een bijzondere gedachtegang/manier van discussiëren heb jij toch.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 10:21
Ja. Waarom geloof je me niet?


Toch zie je na een scheiding dat mannen hun leven weer oppakken, terwijl vrouwen vaker (dan mannen) in de bijstand belanden. Het is niet toevallig dat 'bijstandsmoeder' een bekende term is, en 'bijstandsvader' niet. En dat komt dus doordat heel veel vrouwen zichzelf nog steeds afhankelijk maken van het inkomen van hun man. Want zelfs als ze weer een paar uurtjes per week gaan werken als de kinderen naar school gaan verdienen ze daarmee nog niet genoeg om hun eigen broek op te houden, laat staan om ook nog eens de helft van het levensonderhoud van de kinderen te betalen. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen, dus ook voor hun levensonderhoud. Vrouwen laten hierin massaal steken vallen.
"Maar die mannen gebruiken dat nou nooit als excuus om de rest van hun leven thuis te blijven."

Dit zei jij en daar reageerde ik op.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
06-12-2018 11:13
Wat een vreemde reactie. Niemand heeft het over spierweefsel en baardgroei, het ging over zorgen en opvoeden.
Nee het ging over dat mannen en vrouwen precies gelijk zijn, en dat is gewoon niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 11:13
En door dat spierweefsel en die baardgroei kunnen mannen niet zorgen? Wat een bijzondere gedachtegang/manier van discussiëren heb jij toch.
Het ging niet om zorgen maar om het gelijk zijn, en dat zijn we gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 11:08
Daar kan ik me echt niets bij voorstellen. Mijn man vindt mij juist zo leuk omdat ik zelfstandig ben en geen man nodig heb die voor me zorgt.
Gelijkwaardigheid is toch veel fijner dan afhankelijkheid, in alle soorten relaties?
Gelijkwaardigheid en afhankelijkheid is subjectief. Als je samen kinderen hebt ben je afhankelijk van elkaar. Als de 1 iets heeft zakelijk of privé lost de ander dat op. Dat je dat zo gelijkwaardig mogelijk verdeelt heeft niet te maken met dat degene die minder verdient minder rechten heeft.

Ik ben docent en verdien bruto € 2500, daar kan je misschien best van leven maar mijn hypotheek alleen al is hoger dan mijn bruto inkomsten. Dat komt omdat mijn man goed verdient. Al werk ik 3x mijn baan verdien ik nog minder dan de helft wat hij binnen haalt. Ik voel me daardoor niet minder aantrekkelijk hoor, en wacht hem niet met zijn pantoffeltjes op elke dag. Salaris en titels is niet waar de wereld om draait.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-12-2018 11:18
Het ging niet om zorgen maar om het gelijk zijn, en dat zijn we gewoon niet.

Wel gelijk.. maar beide anders. Met andere voorkeuren en kwaliteiten.
Het is zo ingewikkeld niet..
Men maakt het zo..
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-12-2018 11:18
Het ging niet om zorgen maar om het gelijk zijn, en dat zijn we gewoon niet.

Lichamelijk niet nee. Maar geestelijk, in kwaliteiten en of we liever/beter zorgen of niet zitten er meer verschillen tussen vrouwen onderling en mannen onderling dan tussen mannen en vrouwen.

En dit topic gaat toevallig al 35 pagina's over werk vs zorg, dus hoezo 'het ging niet om zorgen'?
Het is wetenschappelijk bewezen dat mannen en vrouwen ook geestelijk verschillen. Dat komt doordat de hersenen en de hormonen in je hersenen die anders werken. Dat zit m niet in beter/slechter etc. Ook mensen die in transitie zitten en aan de hormonen gaan merken die verandering.
Maar goed daar gaat het helemaal niet om en het lijkt steeds meer op dat andere topic 'nederlandse vrouwen moeten meer werken'
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 11:08
Daar kan ik me echt niets bij voorstellen. Mijn man vindt mij juist zo leuk omdat ik zelfstandig ben en geen man nodig heb die voor me zorgt.
Gelijkwaardigheid is toch veel fijner dan afhankelijkheid, in alle soorten relaties?
Ik kan het me andersom juist heel goed voorstellen. Ik snap prima dat jullie je leven op deze manier hebben ingedeeld, waarom is het dan zo vreselijk lastig om de andere kant ook te begrijpen? Waarom menen mensen(en ik heb het niet perse over jou) "smakelijk te moeten lachen" om partners die hun (werkzame)leven op een andere manier invullen en daar verder niemand enig leed mee berokkenen?
Op het financiële gedeelte na ben ik helemaal geen afhankelijke vrouw, op geen enkele manier, mijn man vond mij leuk toen ik nog werkte en vindt mij nog steeds even leuk nu ik dat niet doe, althans niet betaald wordt voor het werk dat ik doe naast het huishouden. En als ik weer zou gaan werken zou hij me ook nog steeds leuk vinden.
Soms is het gewoon zoals het is en ik voel me nooit zo geroepen om een ander te bekritiseren omdat diegene het anders doet dan ik zou doen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-12-2018 11:05
Je mag hier niet zeggen dat mannen en vrouwen anders zijn hé :D ook al is het gewoon de natuur. Mannen hebben meer spierweefsel, een andere bouw en ja ook hun hersenen werken anders dan die van vrouwen. Deal with it viva! Accepteer dat nou eens gewoon en doe allebei wat je het beste doet en wat goed voelt.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is voor het grootste deel nurture, in mijn ogen.
Vrouwen kunnen net zo goed automonteur worden en mannen verpleegkundige.
Mijn man en zijn broers hoefden van hun moeder nooit één steek uit te voeren thuis. Maar in hun eigen gezin doen ze alle huishoudelijke klussen (ik noem het bewust niet "helpen"?. Sterker nog, mijn man is in sommige huishoudelijke klussen handiger dan ik. En ik ben handiger met electrische apparaten dan hij.
Alle reacties Link kopieren
Kan allemaal natuurlijk. Mijn man werkt in een echte mannenomgeving, vrouwen moet je met een lampje zoeken. Maar als een vrouw zich in dat mannenbolwerk waagt wordt ze niet serieus genomen, wordt er getwijfeld aan haar capaciteiten en is het seksisme niet van de lucht. En dat is geen uitzondering.

Tijdens mijn opleiding moest ik stage lopen en kreeg ik een onvoldoende want men vond dat ik vaardigheid X niet goed uitvoerde en dat was nou net een "meisjesvaardigheid" en dat moest ik als meisje beter doen dan ze van een jongen verwachtten. Dat ik alle "jongensvaardigheden" prima deed, deed daar niks aan af.

En dat is dus de maatschappij die dat onderscheid maakt. Diezelfde maatschappij die van je eist dat je financieel afhankelijk bent want anders mag er smakelijk om je gelachen worden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-12-2018 10:21
Ja. Waarom geloof je me niet?


Toch zie je na een scheiding dat mannen hun leven weer oppakken, terwijl vrouwen vaker (dan mannen) in de bijstand belanden. Het is niet toevallig dat 'bijstandsmoeder' een bekende term is, en 'bijstandsvader' niet. En dat komt dus doordat heel veel vrouwen zichzelf nog steeds afhankelijk maken van het inkomen van hun man. Want zelfs als ze weer een paar uurtjes per week gaan werken als de kinderen naar school gaan verdienen ze daarmee nog niet genoeg om hun eigen broek op te houden, laat staan om ook nog eens de helft van het levensonderhoud van de kinderen te betalen. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen, dus ook voor hun levensonderhoud. Vrouwen laten hierin massaal steken vallen.
Na de scheiding zijn het juist vooral de vrouwen die gemakkelijker de draad weer oppakken, het leven bestaat nl niet uit alleen maar inkomen vergaren. Bovendien stamt de term bijstandsmoeder uit wat jaartjes terug en is het zeker niet een bekende term omdat nú vrouwen massaal in de bijstand komen na een scheiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven