Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-12-2018 09:24
En de vader dan? Waarom geldt datzelfde niet voor hem?

Ik snap niet dat vrouwen dit argument overeind kunnen houden bij de vader van datzelfde kind.

Ik ben ook een paar jaar thuis geweest, waren een hoop redenen voor, maar niet de hierboven genoemde reden. Ik vind dat een vader net zo veel recht heeft op tijd met zijn kinderen.
Als hij dat had gewild was dat net zo goed prima geweest, hoor. Maar toen ik, na bijna 7 jaar proberen, toch nog zwanger raakte was hij volop bezig met het opstarten van zijn bedrijf.

Wij hebben gekozen naar de omstandigheden van dat moment. Was ik 5 of 2 jaar eerder zwanger geweest dan was hij thuis geweest met ons kind. Het is geen kwestie van meer rechten of moeten beargumenteren. Voor nu is dit een van de opties, hoeft ook echt niet voor altijd te zijn.
Marion33 schreef:
02-12-2018 09:21
Wat een negativiteit hier zeg! Wat is er mis met huisvrouw willen zijn en "zelf" zorgen voor je kinderen? Niet iedereen wil zijn kinderen naar de opvang brengen om ze vervolgens s'avonds om 18:00 uur op te halen en na 2 uur welterusten te zeggen! Ik ben huisvrouw geweest tot mijn zoon 12 jaar was en ik heb ervan genoten! Heb hem zelf de juiste basis kunnen geven en dit niet over gelaten aan de opvang!

Vwb pensioen opbouw, het is allemaal nog maar de vraag of het potje niet leeg is voor jij aan je pensioen toe bent!

En voor diegene met de grootste kritiek op huisvrouwen, laat iedereen in zijn waarde!!! Als je de hele dag op kantoor zit ben je echt niks meer waard hoor!
Als jij wilt dat iedereen elkaar in z’n waarde moet laten, zal je daar zelf eens eerst even mee moeten beginnen met je belachelijke oordeel over de werkende mens.
Mevrouw75 schreef:
02-12-2018 11:55
Ik snap het prima hoor als iemand redenen heeft om te werken en dat die redenen ook anders zijn dan alleen dagbesteding of zelfs dat jouw werk jouw zinvolle dagbesteding is, maar je afvragen wat je dan gaat doen ‘als je de hele dag thuiszit’, dát vind ik nogal een beperkte visie. Je kunt toch wel meer bedenken dan alleen maar werk of plinten stoffen? Dáar heb ik het over, niet over gestopte alimentatie of het moeten aannemen van een shitbaantje, afhankelijkheid ed.
Ik zou mijn tijd prima weten te vullen, schreef ik.
Eigenlijk was alleen dat reactie op jou. De rest niet.
Monchu69 schreef:
02-12-2018 12:20
Als jij wilt dat iedereen elkaar in z’n waarde moet laten, zal je daar zelf eens eerst even mee moeten beginnen met je belachelijke oordeel over de werkende mens.
nou inderdaad. die zelfde werkende mens die de voorzieninge betaalt waar ze zelf ook gretig gebruik van maakt
Ach. De algemene opinie is nog steeds dat moeders thuis horen.
Toen mijn zoon leerlingenvervoer nodig had moest ik op een formuliertje invullen waarom ik niet zelf dat kind naar school bracht (anderhalf uur enkele reis). Dat je moest werken was geen geldig argument.
Toen ik daarover klaagde bij de gemeente, kreeg ik te horen 'dan stopt u toch met werken '. Alsof ik voor mijn hobby werkte.
Later heeft de gemeente er opnieuw op aangedrongen dat ik thuis zou blijven. Dat mijn man toen al een jaar werkloos was, was niet boeiend. En ook later, toen hij weer werk had maar van uitzendbaan naar tijdelijk contract rolde en ik vast werk had èn meer verdiende, moest ik maar stoppen.
Idioten.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
02-12-2018 11:04
Behalve dat ik het vreemd vind dat de vader de molensteen van financiële zekerheid in zijn eentje wil dragen en daarmee heel veel tijd met zijn kind opgeeft, heb jij TO nu geen enkele zekerheid geregeld voor jezelf.
Ik vind dat je het je pas kunt veroorloven om "thuisblijfmoeder" te zijn als de zaken na een eventuele scheiding of overlijden goed geregeld zijn.
Bijstand zou niet moeten gelden voor thuisblijfmoeders die hun zekerheden opgeven zonder back up plan.
Thuisblijven is een luxe die je je moet kunnen permiteren.
OMG...zoveel onnozelheid hier! Als je "thuisblijven" je je niet kunt permiteren, zou je beter ook geen kinderen kunnen nemen!
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf dit lastige topics vinden, ja ik werk, iets meer dan 30 uur in de week. Mijn werk is "Voor de leuk", we zouden het op zijn loon alleen kunnen doen al is dan alle extraatjes voorbij. Mocht hij me na bijna 40 jaar samen helemaal zat zijn en ik het alleen moet gaan verdienen zal het zeker geen vetpot zijn. Er is geen reden daar bang voor te zijn, maar volgens dit forum moeten de meesten altijd van het naarste scenario uit gaan. Better safe than sorry.
die ik wilde bestaat al...
attribuutje schreef:
02-12-2018 13:07
Ik blijf dit lastige topics vinden, ja ik werk, iets meer dan 30 uur in de week. Mijn werk is "Voor de leuk", we zouden het op zijn loon alleen kunnen doen al is dan alle extraatjes voorbij. Mocht hij me na bijna 40 jaar samen helemaal zat zijn en ik het alleen moet gaan verdienen zal het zeker geen vetpot zijn. Er is geen reden daar bang voor te zijn, maar volgens dit forum moeten de meesten altijd van het naarste scenario uit gaan. Better safe than sorry.
Mijn man en ik verdienen allebei genoeg om van ons eigen inkomen te leven + het gezin te onderhouden. Toch is het nog nooit in me opgekomen om het inkomen van mijn man te zien als 'extra' of als 'voor de leuk'. Ook mijn eigen inkomen zie ik niet zo.

Ik vind het maar een gekke gedachte dat wanneer je het op 1 inkomen kunt redden, al het andere alleen maar voor de leuk zou zijn. Ik heb nog nooit een man op die manier horen praten over zijn werk en inkomen.
-Darkside- schreef:
02-12-2018 12:39
Ach. De algemene opinie is nog steeds dat moeders thuis horen.
Toen mijn zoon leerlingenvervoer nodig had moest ik op een formuliertje invullen waarom ik niet zelf dat kind naar school bracht (anderhalf uur enkele reis). Dat je moest werken was geen geldig argument.
Toen ik daarover klaagde bij de gemeente, kreeg ik te horen 'dan stopt u toch met werken '. Alsof ik voor mijn hobby werkte.
Later heeft de gemeente er opnieuw op aangedrongen dat ik thuis zou blijven. Dat mijn man toen al een jaar werkloos was, was niet boeiend. En ook later, toen hij weer werk had maar van uitzendbaan naar tijdelijk contract rolde en ik vast werk had èn meer verdiende, moest ik maar stoppen.
Idioten.
Wat belachelijk :| Laat me raden: niemand heeft ooit tegen jouw man gezegd dat hij moest stoppen met werken.

Wat leven we toch nog in een immens traditionele samenleving.
attribuutje schreef:
02-12-2018 13:07
Ik blijf dit lastige topics vinden, ja ik werk, iets meer dan 30 uur in de week. Mijn werk is "Voor de leuk", we zouden het op zijn loon alleen kunnen doen al is dan alle extraatjes voorbij. Mocht hij me na bijna 40 jaar samen helemaal zat zijn en ik het alleen moet gaan verdienen zal het zeker geen vetpot zijn. Er is geen reden daar bang voor te zijn, maar volgens dit forum moeten de meesten altijd van het naarste scenario uit gaan. Better safe than sorry.

Als jouw werk "voor de leuk" is, is (een deel van) zijn werk ook "voor de leuk". Zonde dat je op die manier naar je werk kijkt. Ik denk zomaar dat je man dat niet doet. Waarom doe jij dat dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Is toch iets wat mannen lekker vinden, een eigen werkster? Wel naakt he.
God, aub, geef me geduld. Als u me kracht geeft dan sla ik ze op hun gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-12-2018 11:31
Nou jij kan het bah vinden het is hoe jij het opvat! Kopjes thee drinken, 5 uur lang achter elkaar gaan shoppen, sauna nemen weet ik veel vul zelf maar in het was in ieder geval niet negatief bedoeld. Dat zijn dingen die je ook NAAST een baan kan doen en als je je leven enkel maar wil opvullen met bovengenoemde. Who cares? To vraagt enkel om advies en dat krijgt ze hier. Daar opent ze immers een topic voor.

Ik vind vrouwen absoluut en totaal niet minderwaardig die ervoor kiezen om thuis te blijven maar for God sake there is more in this life! En centjes verdienen? Kinderachtig? Weet je wat kinderachtig is? Als je geld aan je man vraagt als werkloze mama en hij weigert! Ja want zulke risico's heb je dus ook. Dan heb ik liever (persoonlijk) dat ik zelf mijn eigen "centen" verdien. Niks kinderachtigs aan, niks minderwaardig!

To staat voor een lastige keuze en de meningen/adviezen/kritiek/ervaringen kunnen ervoor zorgen dat ze dingen heel anders zal gaan zien. Ja misschien is ze overtuigd huismoeder te blijven en misschien denkt ze goh een baantje is toch lang niet zo gek! Je voelt je al meteen aangevallen.
Weet je TO, je moet echt doen waar jij je prettig bij voelt. Als dat thuisblijven is, is dat meer dan prima.
Het enige wat je wel zou kunnen doen is je wat meer verdiepen in hoe het leven werkt wat betreft regelingen, wetten en voorzieningen. Ik vind je op dat vlak behoorlijk naïef en onwetend overkomen. Dus zorg dat je goed op de hoogte bent van alles, vóórdat je een keuze maakt.
Qetesh schreef:
02-12-2018 13:20
Is toch iets wat mannen lekker vinden, een eigen werkster? Wel naakt he.
Ik denk inderdaad dat sommige mannen het wel aantrekkelijk vinden zo'n afhankelijk kindvrouwtje thuis, dat op hem zit te wachten.

Zelf niks in het huishouden hoeven doen, je warme prakkie staat elke avond klaar, niet de lastige momenten qua zorg meemaken, maar alleen leuke dingen doen met je kinderen op je vrije dag.

Er valt veel voor te zeggen. Alleen zo jammer dat er alleen wordt gekeken naar de voordelen op de korte termijn. Uiteindelijk is het gewoon een gevangenis waar je samen inzit. Wie wil er nou een grote kans lopen, dat zijn kinderen na een scheiding in de bijstand belanden? En honderden euro's aan alimentatie betalen, terwijl je je kinderen vrijwel nooit meer ziet, omdat je nooit hebt geleerd zelf voor hen te zorgen?

Ik zou mijn man altijd aanmoedigen om te blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-12-2018 13:30
Ik denk inderdaad dat sommige mannen het wel aantrekkelijk vinden zo'n afhankelijk kindvrouwtje thuis, dat op hem zit te wachten.

Zelf niks in het huishouden hoeven doen, je warme prakkie staat elke avond klaar, niet de lastige momenten qua zorg meemaken, maar alleen leuke dingen doen met je kinderen op je vrije dag.

Er valt veel voor te zeggen. Alleen zo jammer dat er alleen wordt gekeken naar de voordelen op de korte termijn. Uiteindelijk is het gewoon een gevangenis waar je samen inzit. Wie wil er nou een grote kans lopen, dat zijn kinderen na een scheiding in de bijstand belanden? En honderden euro's aan alimentatie betalen, terwijl je je kinderen vrijwel nooit meer ziet, omdat je nooit hebt geleerd zelf voor hen te zorgen?

Ik zou mijn man altijd aanmoedigen om te blijven werken.
Toch vind ik het oneerlijk voor de huisvrouw/man.
Als man en vrouw dit allebei zo willen, dan zou de man de vrouw niet moeten onderhouden, maar wel betalen voor haar diensten, omdat ze anders ook een werkster in dienst hadden moeten nemen. En BSO, dat is toch ook niet gratis? Waarom zou een huisvrouw het wel voor niks moeten doen? Dit heb ik nooit begrepen.
anoniem_353098 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 13:57
0.04% gewijzigd
God, aub, geef me geduld. Als u me kracht geeft dan sla ik ze op hun gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Dom. Ongunstig voor jezelf en vreselijk saai lijkt het me ook nog eens.
Relaties gaan stuk, zorg dat je altijd voor jezelf kunt zorgen.
Ga werken, wordt je ook een leuker mens van. Ontwikkeling enzo..
Ja en?
Qetesh schreef:
02-12-2018 13:49
Toch vind ik het oneerlijk voor de huisvrouw/man.
Als man en vrouw dit allebei zo willen, dan zou de man de vrouw niet moeten onderhouden, maar wel betalen voor haar diensten, omdat ze anders ook een werkster in dienst hadden moeten nemen. En BSO, dat is toch ook niet gratis? Waarom zou een huisvrouw het wel voor niks moeten doen? Dit heb ik ooit begrepen.
De meeste werkende mensen doen het huishouden gewoon naast hun baan.

Die doen allerlei taken ook 'voor niets', of tenminste, ze doen het omdat ze graag in een schoon huis leven en schone kleding aan hebben en toch ook iets moeten eten.

Voor de kinderen zorgen doen ze ook grotendeels zelf, aangezien van de 24 uur in een dag, maar een uur of 9 zorg wordt ingekocht en dan vaak ook maar een dag of 3 per week.

Iemand die op een kinderopvang werkt, zorgt tegelijkertijd voor een stuk of 4-6 kinderen, dus dat is ook niet te vergelijken met een huismoeder die de hele dag thuis zit met vaak maar 1 kindje en de ander naar school brengt. Of hooguit 2, een korte periode.
Ikigai schreef:
02-12-2018 13:15
Wat belachelijk :| Laat me raden: niemand heeft ooit tegen jouw man gezegd dat hij moest stoppen met werken.

Wat leven we toch nog in een immens traditionele samenleving.
Klopt. Alleen ik kreeg dat te horen.
En zo is er wel meer.
Als het huis niet opgeruimd is, kijkt men mij daarop aan, niet mijn man.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-12-2018 13:58
De meeste werkende mensen doen het huishouden gewoon naast hun baan.

Die doen allerlei taken ook 'voor niets', of tenminste, ze doen het omdat ze graag in een schoon huis leven en schone kleding aan hebben en toch ook iets moeten eten.

Voor de kinderen zorgen doen ze ook grotendeels zelf, aangezien van de 24 uur in een dag, maar een uur of 9 zorg wordt ingekocht en dan vaak ook maar een dag of 3 per week.

Iemand die op een kinderopvang werkt, zorgt tegelijkertijd voor een stuk of 4-6 kinderen, dus dat is ook niet te vergelijken met een huismoeder die de hele dag thuis zit met vaak maar 1 kindje en de ander naar school brengt. Of hooguit 2, een korte periode.
Een huisvrouw en moeder die echt goed is in wat ze doet is sowieso in geen enkel opzicht vergelijkbaar met een werkster en bso. Huisvrouw en moeder ben je fulltime, er bestaat geen stabielere basis lijkt mij. Het lijkt mij juist een loeizwaar beroep, ook omdat je bakken met kritiek over je heen gestort krijgt wanneer je daar met volle overtuiging voor kiest. Nog erger dan de prostitutie, lijkt het wel. Dat moet voor de lol, anders is het illegaal, maar wel betaald werk.
God, aub, geef me geduld. Als u me kracht geeft dan sla ik ze op hun gezicht.
Mwah. Huisvrouw zijn is helemaal niet zwaar tegenwoordig.
Ik was laatst 4 weken vrij. Elke dag in een uurtje het huishouden doen. Daarna lekker lang met de hond uit. Beetje series kijken s middags, uitgebreid koken.
Kinderen zijn puber en bedruipen zichzelf grotendeels.

Lekker hoor, ik was heerlijk uitgerust.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
02-12-2018 14:12
Mwah. Huisvrouw zijn is helemaal niet zwaar tegenwoordig.
Ik was laatst 4 weken vrij. Elke dag in een uurtje het huishouden doen. Daarna lekker lang met de hond uit. Beetje series kijken s middags, uitgebreid koken.
Kinderen zijn puber en bedruipen zichzelf grotendeels.

Lekker hoor, ik was heerlijk uitgerust.
Uitlaatservice is ook niet gratis.
God, aub, geef me geduld. Als u me kracht geeft dan sla ik ze op hun gezicht.
-Darkside- schreef:
02-12-2018 14:12
Mwah. Huisvrouw zijn is helemaal niet zwaar tegenwoordig.
Ik was laatst 4 weken vrij. Elke dag in een uurtje het huishouden doen. Daarna lekker lang met de hond uit. Beetje series kijken s middags, uitgebreid koken.
Kinderen zijn puber en bedruipen zichzelf grotendeels.

Lekker hoor, ik was heerlijk uitgerust.
Het is ook niet zwaar,zeker niet met al die luxe apparaten tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje verkeerd begrepen. Voor de leuk is extra, ik zou niet hoeven werken. Ik ben ooit gestopt met mijn supermarkt baan toen de eerste er was, met een half jaar ben ik weer aan de gang gegaan, thuisblijfmama is niets voor mij. Ik heb wel altijd werk gedaan wat met schooltijden te combineren was en heb de mazzel dat mijn man in ploegen werkt.
die ik wilde bestaat al...
Pindakaasjes schreef:
02-12-2018 09:16
Ik ben ook een paar jaar thuis geweest voor het gezin. Veel commentaar op gekregen vanuit mijn omgeving (het wordt tegenwoordig veelal gezien als lui, laks, onzelfstandig en onderdanig) maar goed, ik ben bij dat het kon en ik het gedaan heb.

Toch,, als ik het kon overdoen was ik nooit 100% gestopt.
Het hebben van je eigen ding, contacten, in het werkproces blijven, je vaste contract behouden.
Dat is toch wel wat waard, al was het maar voor een paar uurtjes per week.

Toen ik weer ging werken was ik echt een herintreder.
Ik kon ver onder mijn niveau gaan werken met daarbij behorend kindersalaris.
Toen realiseerde ik me wel dat ik heel wat over boord gegooid heb destijds.
Het is lang en hard werken geweest om weer te belanden waar ik geeindigd was.
Spijt heb ik niet, maar ik had het anders kunnen aanpakken.
Bedankt voor je eerlijke posting! Het is gewoon een feit dat het financieel een onverstandige keuze is om helemaal te stoppen met werken, ook al is het maar voor een paar jaar. Je loopt inkomsten mis, carrièrekansen, opleidingskansen en (niet onbelangrijk) pensioenopbouw.
Qetesh schreef:
02-12-2018 14:09
Een huisvrouw en moeder die echt goed is in wat ze doet is sowieso in geen enkel opzicht vergelijkbaar met een werkster en bso. Huisvrouw en moeder ben je fulltime, er bestaat geen stabielere basis lijkt mij. Het lijkt mij juist een loeizwaar beroep, ook omdat je bakken met kritiek over je heen gestort krijgt wanneer je daar met volle overtuiging voor kiest. Nog erger dan de prostitutie, lijkt het wel. Dat moet voor de lol, anders is het illegaal, maar wel betaald werk.
Met twee of drie jonge kinderen onder de vier jaar, heb je het druk thuis. Dat klopt wel. Maar die jaren zijn zo voorbij en dan heb je een luizenleventje. Kinderen zitten op school en hebben een eigen leven en jij zit overdag thuis.

Ook als je werkt ben je trouwens gewoon elke dag 24/7 moeder/vader. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt immers bij de ouders, of ze nu aan het werk zijn, of niet.

Wat betreft stabiliteit, is een gezin met twee werkende ouders, waarin beiden financieel zelfstandig zijn en in staat zijn om voor de kinderen te zorgen, veel meer stabiel. Die kunnen immers alles voor elkaar opvangen in het geval van baanverlies/scheiding/overlijden/ziekte etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven