Geld & Recht alle pijlers

Huren via makelaar, verhoging

24-02-2015 19:47 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik huur een appartementje in een van de grote steden via een makelaar. De huur verhoogt uiteraard ieder jaar. Nu zat ik te kijken naar wat het maximale bedrag gaat zijn. Als ik hier nog 2 jaar woon vind ik de huur behoorlijk hoog geworden voor het aantal m2. En meer dan dat zou ik niet echt willen betalen. Klopt het dat een makelaar gewoon mag blijven verhogen ook al wordt de huur dus zo hoog dat het eigenlijk niet meer klopt bij de m2?
Ja helaas wel.
Je kunt naar de huurcommissie stappen en daar ook berekenen wat je huis maximaal mag kosten. Bedenk je alleen wel: voor jou waarschijnlijk tien anderen, en kun je in jou omgeving wel goedkoper wonen? Dat puntensysteem gaat overigens alleen uit van de droge feiten en niet van locatie, dat telt uiteindelijk ook mee..
Als je woning onder een bepaald aantal punten zit val je onder het puntensysteem en mag hij niet meer vragen dan een bepaald bedrag. Zit je daarboven dan zit je in de zogenaamde vrije sector en mag hij vragen wat hij wil. De jaarlijkse huurverhoging mag maximaal de jaarlijkse indexatie bedragen.
Het puntensysteem is alleen geldig voor geliberaliseerde woningen of voor particulieren met een geliberaliseerd huurcontract.

De maximale jaarlijkse huurverhoging is ook alleen geldig voor geliberaliseerde huurwoningen.
quote:Lostit schreef op 24 februari 2015 @ 20:04:

De maximale jaarlijkse huurverhoging is ook alleen geldig voor geliberaliseerde huurwoningen.

En is inkomensafhankelijk

Ik heb altijd jaarlijkse verhoging van 4% betaald toen ik een fulltime baan kreeg.

Je kan het checken op

http://www.huurverhogingscheck.nl

Heb je ook het aantal punten nodig wat je woning waard is. (Van de huurcommissie)
T is nie waar.... Zeiden de eendjes kwak....
*oeps foutje
T is nie waar.... Zeiden de eendjes kwak....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven