Geld & Recht alle pijlers

huursubsidie

05-04-2020 11:51 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of het eigenlijk alleen mogelijk is om in januari samen te gaan samenwonen om te zorgen dat je geen huursubsidie moet terug betalen?
Alle reacties Link kopieren
Als je nu gaat samenwonen, zet je de huurtoeslag toch stop met ingang van 1 mei?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je kunt ook gewoon geen huurtoeslag aanvragen. Hoef je ook niks terug te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het is idd best vervelend om om in december te gaan samenwonen en dan voor 11 maanden terug te moeten betalen...
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-04-2020 11:57
Als je nu gaat samenwonen, zet je de huurtoeslag toch stop met ingang van 1 mei?
Dan moet je vanaf januari terug betalen
Als je door het samenwonen boven de inkomensgrens voor huurtoeslag uitkomt dan kan je alleen in januari officieel gaan samenwonen. Of je moet terugbetalen wat je in dat jaar hebt ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
bibi70 schreef:
05-04-2020 12:04
Dan moet je vanaf januari terug betalen
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-04-2020 12:21
Klopt.
Klopt??
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
05-04-2020 13:02
Klopt??
Wat is je vraag?
Alle reacties Link kopieren
Per wanneer wil je gaan samenwonen?
Stel je gaat per 28 april samenwonen, dan is je vriend per 1 mei medebewoner of toeslagpartner als juliie aan de voorwaarden voldoen van toeslagpartnerschap. Maar of je nou toeslagpartner bent of medebewoner maakt voor de huurtoeslag niet uit.

Per 1 mei zijn jullie een meerpersoonshuishouden en is de inkomensgrens hoger dan bij een eenpersoonshuishouden. Exacte inkomensgrenzen zijn er voor de huurtoeslag niet meer sinds 1 januari 2020.

Maar stel dat jullie gezamenlijk teveel inkomen hebt, dan stopt de huurtoeslag per 1 mei en hoef je de maanden januari tot en met april niet terug te betalen immers je had in die periode geen medebewoner of toeslagpartner. Mits je je inkomen goed hebt staan anders alsnog volgend jaar terug betalen.... Wat dan weer niets te maken heeft met HET samenwonen.
Helaas koppelen mensen allerlei conclusies aan de verkeerde feiten en zo krijg je verkeerde advisering 🤦‍♀️

Ps voor stopzetting voor de maand mei, die op 20 april al wordt uitbetaald ben je al te laat. Dus de toeslag van 20 april, wat voor de maand mei bedoeld is, zal wel terugbetaald dienen te worden indien geen recht door gezamenlijk te hoog inkomen.
summerheat wijzigde dit bericht op 05-04-2020 13:30
11.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
05-04-2020 13:02
Klopt??

Ja, dat is een nieuw modewoord: let er maar eens op hoe vaak mensen het gebruiken als "antwoord".


"Het is mooi weer en ik zie u hier op straat lopen mevrouw"
"Ja, klopt!"


Alsof de vraagsteller leugens zou vertellen terwijl hij/zij toch echt die persoon aanspreekt terwijl het mooi weer is en ze op straat loopt.
anoniem_185993 wijzigde dit bericht op 05-04-2020 13:10
0.12% gewijzigd
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
05-04-2020 12:02
Het is idd best vervelend om om in december te gaan samenwonen en dan voor 11 maanden terug te moeten betalen...
Maar gelukkig werkt het dan ook niet zo...
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-04-2020 13:05
Wat is je vraag?
Jij beaamt de stelling van bibi70 wel heel stellig 😂
Alle reacties Link kopieren
Het kan niet dat je huursubsidie moet terug betalen. Huursubsidie bestaat namelijk al vele jaren niet meer.

Tegenwoordig bestaat er wel huurtoeslag en nee je hoeft niet in januari te gaan samenwonen om te voorkomen dat je moet terug betalen.

Je kan ook in oktober gaan samenwonen zonder dat je hoeft terug te betalen

Je moet dan alleen wel op tijd de toeslag stopzetten.

Huurtoeslag wordt van te voren betaald. Op 20 maart heb je dus de toeslag voor april ontvangen.

Wil je op 1 juli gaan samenwonen en niet terug betalen dan moet je dus zorgen dat je in juni geen huurtoeslag meer op je rekening krijgt.

Omdat de belastingdienst tijd nodig heeft om de stopzetting te verwerken betekent dit dat het voor ongeveer 20 april dan moet zijn doorgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Wat sumnerheat ook zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
bibi70 schreef:
05-04-2020 12:04
Dan moet je vanaf januari terug betalen
Oh ok. Net als bij de zorgtoeslag dus.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-04-2020 13:50
Oh ok. Net als bij de zorgtoeslag dus.
Zucht.
Zo ingewikkeld is het toch ook weer niet dacht ik.

Blijkbaar wel dus.

Wat valt er niet te snappen aan de uitleg van mij en sumnerheat.?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-04-2020 13:50
Oh ok. Net als bij de zorgtoeslag dus.
Waarom? Zijn het toeslagpartners dan? En woonde ze samen in januari? Op welke grond zou er terugbetaald moeten worden?
Toen ik wilde gaan samenwonen heb ik de belastingdienst gebeld en juist zij vertelde me dat ik de toeslag terug zou moeten betalen als ik eerder ging samenwonen.
Ze legde het zo uit dat zijn inkomen bij dat van mij opgeteld zou worden en we dan samen boven die grens zouden uitkomen voor dat jaar en ik dat jaar dus achteraf geen recht zou hebben gehad omdat over het hele jaar.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
05-04-2020 20:15
Toen ik wilde gaan samenwonen heb ik de belastingdienst gebeld en juist zij vertelde me dat ik de toeslag terug zou moeten betalen als ik eerder ging samenwonen.
Ze legde het zo uit dat zijn inkomen bij dat van mij opgeteld zou worden en we dan samen boven die grens zouden uitkomen voor dat jaar en ik dat jaar dus achteraf geen recht zou hebben gehad omdat over het hele jaar.
Het hangt er vanaf van welke datum je toeslag partner wordt. Als je op 1 januari al samen een huis of kind had, of getrouwd was maar je gaat op 1 juni samenwonen, ben je toeslag partner vanaf 1 januari. Als je dat allemaal niet had, ben je toeslag partner vanaf 1 juni. En dan rekenen ze tot en met mei met alleen jouw inkomen, en vanaf juni met het gezamenlijke inkomen.
nausicaa schreef:
05-04-2020 20:18
Het hangt er vanaf van welke datum je toeslag partner wordt. Als je op 1 januari al samen een huis of kind had, of getrouwd was maar je gaat op 1 juni samenwonen, ben je toeslag partner vanaf 1 januari. Als je dat allemaal niet had, ben je toeslag partner vanaf 1 juni. En dan rekenen ze tot en met mei met alleen jouw inkomen, en vanaf juni met het gezamenlijke inkomen.
Oh wacht daar heb je gelijk in. Ik had al een kindje dus werden toeslagpartner natuurlijk.

Mijn broer kreeg in mei een kind en zij konden over dat jaar ook alles terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
05-04-2020 20:18
Het hangt er vanaf van welke datum je toeslag partner wordt. Als je op 1 januari al samen een huis of kind had, of getrouwd was maar je gaat op 1 juni samenwonen, ben je toeslag partner vanaf 1 januari. Als je dat allemaal niet had, ben je toeslag partner vanaf 1 juni. En dan rekenen ze tot en met mei met alleen jouw inkomen, en vanaf juni met het gezamenlijke inkomen.
Niet helemaal. Wel dat dikgedrukte stuk, dus huwelijk. Maar niet als je huis koopt of kind krijgt en je woont niet samen. Dan pas vanaf moment van samenwonen.

Als je getrouwd bent of geregistreerd partner bent ben je sowieso toeslagpartner of je nou wel of niet samen woont. De zorgtoeslag krijg je dan al voor twee personen ook al vraag je het alleen aan.
Alleen geldt er een uitzondering voor de huurtoeslag. Hier geldt dan pas het toeslagpartnerschap als je samen op adres woont ondanks huwelijks of geregistreerd partner. (art 1a lid 3 wet op de huurtoeslag)

Ben je niet getrouwd of geregistreerd partner maar wordt je later pas toeslagpartner dmv kind op het adres, gezamenlijk kind, aanmelding bij elkaars pensioen e.d dan geldt pas toeslagpartnerschap vanaf de eerste van de volgende maand van samenwonen. Dus niet met terugwerkende kracht. (artikel 3 lid 2 Awir jo artikel 5 Awir)

Maar meestal gebeurd het andersom. Mensen wonen al jaren samen, zijn geen toeslagpartner en ergens in september wordt er een kind geboren. Dan ben hé toeslagpartner met terugwerkende kracht vanaf moment samenwonen maar nooit verder dan 1 januari van het desbetreffende berekeningsjaar.
Zelfde geldt voor trouwen. Ergens trouwen in december en je wordt met terugwerkende kracht toeslagpartner. Woonde je al samen op 1 januari dan trekt het door naar 1 januari.
Woonde je pas op 1 oktober samen? Dan toeslagpartner vanaf 1 oktober. (artikel 3 lid 3 awir)

Precies om deze voorgenoemde alinea denken dus veel mensen dat ze voor het hele jaar moeten terugbetalen. Maar dat geldt alleen voor als je tijdens het samenwonen toeslagpartner wordt. Niet als je helemaal niet samenwoont en je gaat ergens halverwege het jaar samenwonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven