Huurtoeslag/samenwonen
zondag 9 juli 2017 om 16:23
Vraag
Iemand heeft huurtoeslag en gaat per 1 Augustus samenwonen.
Samen is hun inkomen te hoog voor huurtoeslag.
Wat kan hij nu het beste doen:
huurtoeslag stopzetten
hoger inkomen doorgeven
of.......?
Hij heeft de site doorgekeken zonet voor huurtoeslagen maar weet niet welke hij het beste kan doen.
Ik heb nog nooit toeslagen gehad dus ik vraag het liever hier even aan de ervaringsdeskundigen welk advies wat het beste is:-))
Iemand heeft huurtoeslag en gaat per 1 Augustus samenwonen.
Samen is hun inkomen te hoog voor huurtoeslag.
Wat kan hij nu het beste doen:
huurtoeslag stopzetten
hoger inkomen doorgeven
of.......?
Hij heeft de site doorgekeken zonet voor huurtoeslagen maar weet niet welke hij het beste kan doen.
Ik heb nog nooit toeslagen gehad dus ik vraag het liever hier even aan de ervaringsdeskundigen welk advies wat het beste is:-))
zondag 9 juli 2017 om 16:26
Stopzetten en alvast gaan sparen voor het onvermijdelijke terugbetalen.
Als je nu het bedrag aanpast, krijg je al heel snel een terugbetaalbrief. Bij stopzetten krijg je die na de belastingaangifte volgend jaar. Kan de moeite waard zijn om daarop te wachten als het een flink bedrag is.
Als je nu het bedrag aanpast, krijg je al heel snel een terugbetaalbrief. Bij stopzetten krijg je die na de belastingaangifte volgend jaar. Kan de moeite waard zijn om daarop te wachten als het een flink bedrag is.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
zondag 9 juli 2017 om 16:31
Als je medebewoner doorgeeft per augustus, en het inkomen is dan samen te hoog, dan wordt de huurtoeslag door de belastingdienst per augustus gestopt. En hoef je in principe niet terug te betalen, met uitzondering van mogelijk de maand augustus, want die wordt rond de 20ste al betaald.
Wil je dit voorkomen, dan zelf, als ontvanger, per 1 augustus de huurtoeslag stopzetten.
Wil je dit voorkomen, dan zelf, als ontvanger, per 1 augustus de huurtoeslag stopzetten.
zondag 9 juli 2017 om 16:41
Toen ik meer ging verdienen en dus geen recht meer had op zorg-/en huurtoeslag heb ik het stopgezet, dat is dus niet hetzelfde als je nieuwe hogere inkomen doorgeven. Dan wordt je recht dus berekend tot de datum waarop je het stop hebt gezet. Ik hoefde niks terug te betalen.
Enige 'nadeel' is dat als je weer recht zou hebben je het helemaal opnieuw aan moet vragen en dan kan dat dus wel even duren.
Enige 'nadeel' is dat als je weer recht zou hebben je het helemaal opnieuw aan moet vragen en dan kan dat dus wel even duren.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zondag 9 juli 2017 om 17:49
Waarom terugbetalen als hij het per 1-8-2017 stopzet?Solivagant schreef: ↑09-07-2017 16:26Stopzetten en alvast gaan sparen voor het onvermijdelijke terugbetalen.
Van 1-1-2017 tot 1-8-2017 heeft hij toch recht op huurtoeslag gehad?
zondag 9 juli 2017 om 17:49
zondag 9 juli 2017 om 17:53
Je kan 2 dingen doen.
Stopzetten per 1 augustus. Dit heeft als nadeel dat je recht ook stopt en mocht je per 1 november weer uit elkaar gaan dan moet je opnieuw je huurtoeslag aanvragen.
Of inkomen van de medebewoner opgeven met ingangsdatum 1 augustus ( dus wel het hele jaarinkomen van je medebewoner en niet alleen het inkomen van augustus tot en met december). Het voordeel hiervan is dat je huurtoeslag ook stopt ivm te hoog gezamenlijk inkomen maar je recht wel doorloopt. Mocht je medebewoner ineens toch vertrekken en zich uitschrijven bij de gemeente, dan start je huurtoeslag weer vanzelf.
Let op, een wijziging verwerken duurt doorgaans 6 weken. Dus de huurtoeslag die op 20 juli wordt uitgekeerd is de huurtoeslag voor de maand augustus. Zet die huurtoeslag van augustus dus apart want die zal terugbetaald moeten worden.
Stopzetten per 1 augustus. Dit heeft als nadeel dat je recht ook stopt en mocht je per 1 november weer uit elkaar gaan dan moet je opnieuw je huurtoeslag aanvragen.
Of inkomen van de medebewoner opgeven met ingangsdatum 1 augustus ( dus wel het hele jaarinkomen van je medebewoner en niet alleen het inkomen van augustus tot en met december). Het voordeel hiervan is dat je huurtoeslag ook stopt ivm te hoog gezamenlijk inkomen maar je recht wel doorloopt. Mocht je medebewoner ineens toch vertrekken en zich uitschrijven bij de gemeente, dan start je huurtoeslag weer vanzelf.
Let op, een wijziging verwerken duurt doorgaans 6 weken. Dus de huurtoeslag die op 20 juli wordt uitgekeerd is de huurtoeslag voor de maand augustus. Zet die huurtoeslag van augustus dus apart want die zal terugbetaald moeten worden.
zondag 9 juli 2017 om 18:00
Huurtoeslag wordt niet per jaar berekend ( je hebt wel een jaarrecht maar het wordt per maand vastgesteld) De ene maand kan je recht hebben en de volgende maand niet. Als je halverwege het jaar gaat samenwonen ga je van een eenpersoonshuishouden naar een meerpersoonshuishouden. Dat jij toevallig ook die eerdere maanden moest terug betalen kan ook liggen aan het feit dat veel mensen nooit het inkomen aanpassen waardoor de toeslag maar blijft lopen op het ooit (zelf) geschatte inkomen die vaak veel te laag is. Zodra de inkomstenbelastingdienst je inkomen vaststelt blijkt dat je teveel toeslag gehad hebt omdat je werkelijke inkomen veel hoger lag.ClumsyNinja schreef: ↑09-07-2017 17:49Stopzetten en klaar? Volgens mij klopt dat niet. Huurtoeslag wordt per jaar berekend, toen ik halverwege het jaar ging samenwonen en daardoor het recht verloor, verloor ik met terugwerkende kracht ook het recht op de maanden die al voorbij waren dat jaar. En die kon ik dus mooi terug betalen.
zondag 9 juli 2017 om 18:09
Dat klopt dan toch? Samen hebben jullie dat jaar genoeg verdiend om geen huurtoeslag nodig te hebben en dus moest je terugbetalen wat je al ontvangen had.ClumsyNinja schreef: ↑09-07-2017 17:49Stopzetten en klaar? Volgens mij klopt dat niet. Huurtoeslag wordt per jaar berekend, toen ik halverwege het jaar ging samenwonen en daardoor het recht verloor, verloor ik met terugwerkende kracht ook het recht op de maanden die al voorbij waren dat jaar. En die kon ik dus mooi terug betalen.
zondag 9 juli 2017 om 18:12
Klopt, dat terugbetalen zal alleen gebeuren als ze ook bij het samenwonen fiscaal partner worden. Dit is bv het geval als er een minderjarig kind (maakt niet uit van wie) bij het stel woont. Dan moet je zorg en huurtoeslag terugbetalen als je pech hebt.Habbekratz schreef: ↑09-07-2017 17:49Waarom terugbetalen als hij het per 1-8-2017 stopzet?
Van 1-1-2017 tot 1-8-2017 heeft hij toch recht op huurtoeslag gehad?
zondag 9 juli 2017 om 18:13
Duidelijk dan hoeft hij niet terug te betalen bij het stopzetten per 1-8gizzmo-returns schreef: ↑09-07-2017 18:12Klopt, dat terugbetalen zal alleen gebeuren als ze ook bij het samenwonen fiscaal partner worden. Dit is bv het geval als er een minderjarig kind (maakt niet uit van wie) bij het stel woont. Dan moet je zorg en huurtoeslag terugbetalen als je pech hebt.
zondag 9 juli 2017 om 18:13
zondag 9 juli 2017 om 18:18
Ts,
Omdat ik weer diverse onzin reacties lees over toeslagen ( hoe komt het toch altijd dat mensen zich willen mengen in discussies waar ze niks vanaf weten?) ga ik het hieronder uitleggen hoe het zit.
geen kind aanwezig in het huishouden? Anders is er sprake van toeslagpartnerschap. Dat maakt verder niet uit voor de huurtoeslag maar wel voor de anderentoeslagen zoals zorg- KGB en KOT toeslag)
Stel je woont alleen vanaf januari tot en met 31 juli en vanaf 1 augustus komt er een medebewoner bij. Aanvrager verdient € 20.000 bruto op jaarbasis en Medebewoner ook. Dan ziet de beschikking er zo uit;
januari-------------------------------------------------31 juli
aanvrager € 20.000 inkomen
1 augustus --------------------------------- 31 december
aanvrager en medebewoner samen € 40.00 en geen recht meer.
Er komt dus een "knip" in de beschikking waardoor er geen recht meer is vanaf 1 augustus.
Die hele discussie dat je dan ALLE maanden moet terug betalen kun je naast je neerleggen want daar speelt wat anders.
Omdat ik weer diverse onzin reacties lees over toeslagen ( hoe komt het toch altijd dat mensen zich willen mengen in discussies waar ze niks vanaf weten?) ga ik het hieronder uitleggen hoe het zit.
geen kind aanwezig in het huishouden? Anders is er sprake van toeslagpartnerschap. Dat maakt verder niet uit voor de huurtoeslag maar wel voor de anderentoeslagen zoals zorg- KGB en KOT toeslag)
Stel je woont alleen vanaf januari tot en met 31 juli en vanaf 1 augustus komt er een medebewoner bij. Aanvrager verdient € 20.000 bruto op jaarbasis en Medebewoner ook. Dan ziet de beschikking er zo uit;
Er komt dus een "knip" in de beschikking waardoor er geen recht meer is vanaf 1 augustus.
Die hele discussie dat je dan ALLE maanden moet terug betalen kun je naast je neerleggen want daar speelt wat anders.
zondag 9 juli 2017 om 18:22
OOk dat klopt niet. Want ik lees in de openingspost dat de medebewoner er pas per 1 augustus komt wonen. Dan kun je nooit met terugwerkende kracht toeslagpartner worden ( fiscaal partner is geen begrip in de toeslagen wereld maar in de inkomstenbelasting).gizzmo-returns schreef: ↑09-07-2017 18:13Als je geen fiscaal partner bent geworden, wordt de herberekening per augustus gedaan, niet per januari.
Je moet namelijk ingeschreven staan op het adres om toeslagpartner te worden, en dat staat deze medebewoner niet voor 1 augustus. Je haalt het een en ander door elkaar vrees ik.
zondag 9 juli 2017 om 18:25
Dit ja.Wat een onzin reacties staan er tussen.summerheat schreef: ↑09-07-2017 18:18Ts,
Heb het zelf ook gehad.
zondag 9 juli 2017 om 18:27
Als er bij een samenwonend stel een kind wordt geboren per maart, wordt je met terugwerkende kracht per januari toeslagpartner...summerheat schreef: ↑09-07-2017 18:22OOk dat klopt niet. Want ik lees in de openingspost dat de medebewoner er pas per 1 augustus komt wonen. Dan kun je nooit met terugwerkende kracht toeslagpartner worden ( fiscaal partner is geen begrip in de toeslagen wereld maar in de inkomstenbelasting).
Je moet namelijk ingeschreven staan op het adres om toeslagpartner te worden, en dat staat deze medebewoner niet voor 1 augustus. Je haalt het een en ander door elkaar vrees ik.
zondag 9 juli 2017 om 18:34
Duidelijk. Geen fiscaal partner dus geen teruggave.summerheat schreef: ↑09-07-2017 18:18Ts,
zondag 9 juli 2017 om 18:35
Dat weet ik, maar dan moet je wel vooraf samen wonen. Anders valt er niks terug te trekken met terugwerkende kracht. Maar dat is totaal niet van toepassing hier. Er is geen kind en ze wonen niet al eerder samen. Pas per augustus gaan ze samenwonen.gizzmo-returns schreef: ↑09-07-2017 18:27Als er bij een samenwonend stel een kind wordt geboren per maart, wordt je met terugwerkende kracht per januari toeslagpartner...
De situatie die jij beschrijft gaat over het feit als mensen gaan trouwen ( of registreert partnerschap aangaan, kind krijgen, samenlevingscontract, huis kopen, aanmelden bij elkaar pensioenfonds etc.... ) halverwege het jaar en wel al vanaf 1 januari samenwonen. Dan spreek je van toeslagpartnerschap met terugwerkende kracht. maar goed, hier niet aan de orde.