Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag

17-02-2012 12:32 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie:

Vriend en ik hebben 7 jaar samengewoond. Wel toeslagpartners, geen fiscaal partners (geen samenlevingscontract oid).

Wonen overigens niet meer samen nu.

Ik ben altijd inwonend geweest, geen medehuurder (wilde hij niet, anders kon het zo zijn dat ik hem er uit gooide bij einde relatie ofzo).

De huur stond dus op zijn naam, huurtoeslag ook.

Begin 2010 ben ik flink meer gaan verdienen, waardoor ik in mijn uppie al geen recht meer zou hebben op huurtoeslag. Aantal keren aangegeven bij hem en de boekhouder dat dit aangepast moest worden.

Blijkbaar nooit gebeurd, want ik kwam er bij de verhuizing achter dat de BD mijn inkomen ongeveer 2/3 lager heeft gerekend.

Moet ik als inwonende (heb uiteraard altijd meebetaald aan de vaste lasten, kan dit ook bewijzen) nu de helft van die huurtoeslag terugbetalen?

Idem voor de zorgtoeslag trouwens, die in zijn geheel op zijn rekening is gestort. Ik wist niet beter dan dat ik daar geen recht op had en heb het daarom ook nooit vreemd gevonden dat ik niets meer kreeg.
als hij het zelf niet veranderd heeft (maar wel geïnd en uitgegeven), zou ik de schuld ook lekker bij hem laten.

Hoe waren jullie financien verder geregeld? Alles op de grote hoop of ieder zijn eigen inkomen, geld overmaken voor vaste lasten en klaar?

In het tweede geval heeft hij nl die toeslagen gewoon aan zichzelf gespendeerd blijkbaar...dan betaald hij het zelf maar terug.
Ik vind van wel. Ookal stond hij op vriends naam, je hebt destijds wel van die huurtoeslag meegeprofiteerd al dan niet legaal en onbewust.
@Starshine

Ja, mijn idee.

Maar denkt de belastingdienst daar hetzelfde over?

Situatie was nr 2 trouwens, ieder voor zich en god voor ons allen. Ik betaalde wel een deel vaste lasten aan hem elke maand.
Oriane,

Hoe heb ik daarvan mee geprofiteerd dan? Hij heeft voor mij niets betaald hoor, eerder andersom.
en had hij de toeslagen van de huur en zorgverzekering afgetrokken van de vaste lasten? Zo ja: meebetalen aan schuld. Zo nee: zijn probleem.

Geen idee hoe de BD er verder mee omgaat. De toeslag kwam dan wel op zijn naam en rekening, maar jij was toeslagpartner. Ze komen uiteindelijk dan ook bij jou uit voor geld. De BD zal jullie beide aansprakelijk houden denk ik, maar er is vast iemand die het precies weet.
Als jij meer hebt verdiend dan dat de belastingdienst weet, en jij daardoor toeslagen hebt ontvangen waar je geen recht op had (maakt niet uit op wiens rekening het is gestort) dan mogen jullie dat samen gaan terugbetalen want jouw inkomen maakt deel uit van het verzamelinkomen.
Als alles op zijn naam staat, verhaalt de belastingdienst het bij hem. Of jij nu wel of geen toeslagpartner was maakt niet uit. Degene die het aanvraagt (dus op wiens naam het staat) wordt geacht te checken of alles klopt en wijzigingen door te geven.
Starshine,

Hij rekende zonder de toeslagen. Eigenlijk heeft ie me gewoon keihard opgelicht, hij wist zelf wel degelijk hoe het zat.
Zeker wete dddandelion?
quote:jaimee21 schreef op 17 februari 2012 @ 12:47:

Starshine,

Hij rekende zonder de toeslagen. Eigenlijk heeft ie me gewoon keihard opgelicht, hij wist zelf wel degelijk hoe het zat.Nou, moreel gezien hoef je dus niet mee te betalen aan de ontstane schuld. Nu blijft dus de vraag wat de BD ermee doet. Ik lees verschillende meningen hierover, dus ik denk dat je maar beter je rechtstreeks tot de BD kunt richten.
maar heeft de toeslagpartner ook niet de plicht te controleren of het klopt?
Ja weet ik... Ik zit nog midden in mijn verhuizing en heb de papieren nog niet op orde. Het gaat om voor mij grote bedragen, dus hoopte dat iemand me gerust kon stellen.

Als ik mijn eigen papieren op orde heb zal ik maar eens een telefoontje wagen. :(
Als je een huur/zorgtoeslag aanvraagt moet je toch invullen of je een toeslagpartner hebt en wat de inkomsten zijn van die toeslagpartner? Heeft hij dat verzwegen dan bij het aanvragen?
quote:jaimee21 schreef op 17 februari 2012 @ 12:48:

Zeker wete dddandelion?Ja zeker weten, want ik betaal momenteel af omdat de toeslagen op mijn naam stonden, terwijl mijn ex een zooitje van zijn belastingaangiftes heeft gemaakt. Daardoor werd de toeslag berekend met een te laag inkomen wat achteraf niet bleek te kloppen. Er wordt alleen verhaald op degene wiens naam op de aanvraag staat.
Hmm. Das balen voor jou ddd, maar geeft mij enigzins hoop.

Ik ga volgende week even bellen met de BD.

Zal de uitkomst daarvan ook wel posten.
Dddandelion (ervaringsdeskundige) hierboven geeft de juiste informatie. De aanvrager van de toeslag is verantwoordeljk voor het terugbetalen. Als dit niet lukt of als er niets te halen valt, dan komt de toeslagpartner pas in beeld. Want er zal moeten worden betaald.

De Belastingdienst bellen heeft niet zo veel zin. Dit soort zaken moeten de gewezen partners zelf oplossen. De Belastingdienst gaat zeker geen scheidsrechter spelen.
Dank je fisbel.

Hoef ik me er in elk geval niet zo druk om te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven