Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag

20-07-2019 13:11 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ontvang momenteel huurtoeslag omdat mijn inkomen niet zo hoog is. Nu heb ik recent een schenking gekregen waardoor mijn spaargeld net iets meer is dan de 30000 die je aan eigen vermogen mag hebben. Weet iemand hoe dit precies zit met de huurtoeslag? Aangezien er staat op 1 januari als je moet berekenen of moet ik straks alles terug gaan betalen?
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet zelf je huurtoeslag “stopzetten”. Je kan hoogstens een gewijzigd inkomen of vermogen doorgeven, en dan zet de belastingdienst je toeslagen wel of niet stop.
Honingbij_ schreef:
21-07-2019 09:38
Je kan niet zelf je huurtoeslag “stopzetten”. Je kan hoogstens een gewijzigd inkomen of vermogen doorgeven, en dan zet de belastingdienst je toeslagen wel of niet stop.
Komt op hetzelfde neer..
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-07-2019 09:43
Komt op hetzelfde neer..
Niet helemaal.
Toen ik een paar jaar geleden afgestudeerd was en ging werken, wist ik direct dat ik over de toeslagengrens heen zou gaan. Dus ik belde de belastingdienst en zei dat ik m’n toeslagen stop wilde zetten. Dat kon niet zomaar, ik moest mijn gewijzigde inkomen doorgeven en dan zouden zij wel gaan berekenen of dat klopte of niet. Dat berekenen duurde 5 maanden. Al die tijd dus nog die toeslagen ontvangen. Ik had het weliswaar netjes apart gezet, maar toen het bericht kwam dat ik die toeslagen terug moest betalen bleek dat ze daar ook nog een klein percentage rente over vroegen... Dat was meer dan ik er rente voor gekregen had van mijn bank. Het ging maar om een paar euro, maar toch. Heb dat altijd erg krom gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet besloten dat je zoveel spaargeld mag hebben en toch in aanmerking komt voor toeslagen, ik dacht zelfs dat het veel minder was dan 30.000, zelf dacht ik dat dat 5500 was...als je legaal kunt zorgen niet buiten de grens te vallen moet je dat zeker doen vind ik.
die ik wilde bestaat al...
Ik zou er voor zorgen dat je iig voor 1 januari 2020 onder de € 30.360 zit. Dus gewoon lekker spenden. :cheers:
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
21-07-2019 09:58
Ik heb niet besloten dat je zoveel spaargeld mag hebben en toch in aanmerking komt voor toeslagen, ik dacht zelfs dat het veel minder was dan 30.000, zelf dacht ik dat dat 5500 was...als je legaal kunt zorgen niet buiten de grens te vallen moet je dat zeker doen vind ik.

Ben je niet in de war met eigen vermogen in de bijstand? (€6000).
.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het wel anoniem.
die ik wilde bestaat al...
Honingbij_ schreef:
21-07-2019 09:49
Niet helemaal.
Toen ik een paar jaar geleden afgestudeerd was en ging werken, wist ik direct dat ik over de toeslagengrens heen zou gaan. Dus ik belde de belastingdienst en zei dat ik m’n toeslagen stop wilde zetten. Dat kon niet zomaar, ik moest mijn gewijzigde inkomen doorgeven en dan zouden zij wel gaan berekenen of dat klopte of niet. Dat berekenen duurde 5 maanden. Al die tijd dus nog die toeslagen ontvangen. Ik had het weliswaar netjes apart gezet, maar toen het bericht kwam dat ik die toeslagen terug moest betalen bleek dat ze daar ook nog een klein percentage rente over vroegen... Dat was meer dan ik er rente voor gekregen had van mijn bank. Het ging maar om een paar euro, maar toch. Heb dat altijd erg krom gevonden.
Je kunt in mijn toeslagen de toeslag die je niet meer wil/nodig hebt stopzetten, dat is altijd zo geweest.
Geef je een wijziging door dan krijg je tegenwoordig binnen 5 weken een nieuwe beschikking. In dat jaar daarop controleren ze of de gegevens juist zijn en krijg je de definitieve beschikking.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
20-07-2019 23:27
To als je huur inmiddels boven de liberalisatiegrens is gegroeid (door huurverhogingen) dan kun je later als je spaargeld weer onder de grens zit niet opnieuw weer huurtoeslag aanvragen. Ook iets om rekening mee te houden.
Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
20-07-2019 16:42
Ik denk dat we het allemaal wel zonde vinden om ons geld te gebruiken voor maandelijkse vaste lasten ;-D
Haha ja klopt.
Snap ook niet dat er zo moeilijk hier over gedaan wordt dat ik dat zeg terwijl ik het gewoon ga betalen.
Vooral omdat denk ik iedereen het jammer vind dat ze zoveel kwijt zijn maandelijks aan vaste lasten.
Maargoed.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
20-07-2019 19:49
Koop een huis ;-) !
Kon ik maar een huis kopen! Dan had ik dat zeker gedaan.
Kan van de schenking alleen geen huis betalen en een hypotheek krijg ik vrijwel niet.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
21-07-2019 11:44
Kon ik maar een huis kopen! Dan had ik dat zeker gedaan.
Kan van de schenking alleen geen huis betalen en een hypotheek krijg ik vrijwel niet.
Uit interesse; waarom zou jij geen hypotheek krijgen? Zeker als je 30.000 aan eigen geld hebt?
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
21-07-2019 11:41

Vooral omdat denk ik iedereen het jammer vind dat ze zoveel kwijt zijn maandelijks aan vaste lasten.
Maargoed.
Zorgen dat je niet zo veel kwijt bent aan vaste lasten ;-) Iedereen heeft vaste lasten. Niet altijd kun je invloed uit oefenen op de hoogte, maar je kunt wel meer dan je denkt vaak!
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha, al die hypocriete moraalridders met hun vingertjes. Natuurlijk zorg je ervoor dat je voor 1 januari onder die 30360 euro blijft door er iets van te kopen oid. Dat zou namelijk IEDEREEN doen. Wil degene die dat niet zou doen zich even melden hier? :)

Je kan het ook omdraaien. Iemand die 30359 op zijn rekening heeft staan krijgt in dit geval duizenden euro's meer per jaar dan iemand die 1 euro meer heeft. Ook niet echt goed voor mijn rechtvaardigheidsgevoel moet ik zeggen..
Alle reacties Link kopieren
LeLe schreef:
21-07-2019 12:05
Hahahaha, al die hypocriete moraalridders met hun vingertjes. Natuurlijk zorg je ervoor dat je voor 1 januari onder die 30360 euro blijft door er iets van te kopen oid. Dat zou namelijk IEDEREEN doen. Wil degene die dat niet zou doen zich even melden hier? :)

Je kan het ook omdraaien. Iemand die 30359 op zijn rekening heeft staan krijgt in dit geval duizenden euro's meer per jaar dan iemand die 1 euro meer heeft. Ook niet echt goed voor mijn rechtvaardigheidsgevoel moet ik zeggen..

Dat slaat echt nergens op. Het gaat helemaal niet om duizenden euro’s die je meer krijgt.

Het frauderen ging ook over het duizenden euro’s opnemen en in je oude sok stoppen, niet over net even wat meer uitgeven dan je anders zou doen.
.
Ik hoorde laatst ook een leuke. Een kennis krijgt een schenking van een buitenlandse ouder (zij heeft zelf NL nationaliteit). Omdat de ouder nooit in Nederland heeft gewoond betaal je geen schenkingsbelasting. Het geld wordt gelijk gebruikt voor de aankoop van een woning, dus ook geen vermogensrendementsheffing. Maakt niet uit hoe hoog het bedrag is, zelfs 3 miljoen kun je zo belastingvrij binnenhalen.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
21-07-2019 12:14
Dat slaat echt nergens op. Het gaat helemaal niet om duizenden euro’s die je meer krijgt.

Het frauderen ging ook over het duizenden euro’s opnemen en in je oude sok stoppen, niet over net even wat meer uitgeven dan je anders zou doen.

Of je het nou 100 euro in een sok stopt of er iets van koopt is mij om het even. Bovendien hoef je minder dan 534 aan contanten niet eens op te geven aan de belastingdienst, dus er is in dat geval niet eens sprake van fraude. Wie had het over duizenden euro's in de sok stoppen dan?

En ik weet niet hoor, maar het verschil tussen wel of geen huurtoeslag kan toch om duizend(en) euro's per jaar gaan?
lele wijzigde dit bericht op 21-07-2019 12:36
6.93% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
21-07-2019 12:22
Ik hoorde laatst ook een leuke. Een kennis krijgt een schenking van een buitenlandse ouder (zij heeft zelf NL nationaliteit). Omdat de ouder nooit in Nederland heeft gewoond betaal je geen schenkingsbelasting. Het geld wordt gelijk gebruikt voor de aankoop van een woning, dus ook geen vermogensrendementsheffing. Maakt niet uit hoe hoog het bedrag is, zelfs 3 miljoen kun je zo belastingvrij binnenhalen.
Niet correct volgens mij
De schenker betaalt inderdaad geen schenkbelasting. De ontvanger van de gift moet dit wel gewoon doen en dus opgeven bij de belastingdienst. Tenzij het onder de regeling mbt eigen huis valt)
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 21-07-2019 12:40
3.71% gewijzigd
En de regeling vrij schenken / ontvangen van een ton belastingvrij voor aankoop woning geldt voor iedereen tot 40 jaar.
Ik vind t echt bizar dat je als samenwonend/getrouwd stel meer dan 60.000 aan spaargeld mag hebben en dan zelfs nog huursubsidie krijgt :O
Wat doet iedereen weer heiliger dan heilig hier.

TO, als je vermogen te hoog is op 1 januari, dan betaal je toch gewoon vast je vakantie, of je zorgtoeslag voor een jaar vooruit? Of je koopt die dikke laptop die je altijd al wou. Of wat dan ook. Zorg dat je net weer onder de grens zakt en dan ontvang je gewoon weer huurtoeslag volgend jaar.

Een gift is namelijk geen inkomen en vaak al helemaal niet zo bedoeld. En natuurlijk is het zonde om je spaargeld te gebruiken voor vaste lasten als je anders niet lekker rondkomt.

Laat je niet gek maken. Zoek het goed uit en zorg dat je je aan de regels houdt. Dan valt nergens niets op aan te merken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-07-2019 13:08
En natuurlijk is het zonde om je spaargeld te gebruiken voor vaste lasten als je anders niet lekker rondkomt.

Deze zin snap ik oprecht niet?! Geld is toch geld? En van geld betaal je je vaste lasten. Klaar. Ik snap het gevoel wel een beetje (een beetje als dat je geen boodschappen koopt van geld wat je voor je verjaardag hebt gehad) maar linksom of rechtsom blijft geld gewoon geld.

En als je niet rond kan komen van je gewone inkomen, moet je daar wat aan doen. En als je dan ineens een bups geld krijgt, kun je daar dus je vaste lasten een tijd van betalen. Dat scheelt stress van het niet rond kunnen komen. Is een hoop waard hoor, geen geldstress hebben.
Ik betaal liever een jaar m'n hypotheek vooruit (of los extra af, noem het zoals je wilt) dan dat ik 10.000 uitgeef aan een vakantie, of iets anders belachelijk duurs....
Volgens mij wordt er bij je jaarlijkse aangifte gevraagd naar de hoogte van contacten die je in huis hebt liggen. Boven een bepaald bedrag dien je aan te geven.

Doe je dat niet, dan fraudeer je dus alsnog.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ntant_geld

Ik betaal al jaren extra belasting omdat mijn vermogen boven de drempel zit door een uitkering na een overlijden. Zuur? Ja. Maar dat zijn de spelregels.

Extra zuur dat ik straks jou huurtoeslag mede financier, omdat je €€€ onder je matras verstopt om maar niet boven die drempel uit te komen.
mallebeppie schreef:
21-07-2019 13:31
Volgens mij wordt er bij je jaarlijkse aangifte gevraagd naar de hoogte van contacten die je in huis hebt liggen. Boven een bepaald bedrag dien je aan te geven.

Doe je dat niet, dan fraudeer je dus alsnog.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ntant_geld

Ik betaal al jaren extra belasting omdat mijn vermogen boven de drempel zit door een uitkering na een overlijden. Zuur? Ja. Maar dat zijn de spelregels.

Extra zuur dat ik straks jou huurtoeslag mede financier, omdat je €€€ onder je matras verstopt om maar niet boven die drempel uit te komen.

TO heeft nergens aangegeven dat ze dat gaat doen (sterker nog, volgens mij heeft ze juist aangegeven dat niet te doen). Deze opmerking slaat dus nergens op.
Nee? Nou dan niet.

Dan geldt voor de hordes andere mensen die zonder gewetensbezwaar zouden frauderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven