Geld & Recht alle pijlers

Huwelijk, wat voor fooi aan bode ??

19-03-2010 20:23 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, even een spoedvraagje. Mijn man is morgen ceremoniemeeser bij een huwelijk. Puntje op de afvinklijst (online gevonden..) was; "cash bij je heben voor de fooi voor de bode." Maar... Wie weet hoeveel??? Wat geef je in hemelsnaam aan de bode als fooi???

groetjes

Jessie
Die afvinklijst deugt niet hoor, dat is echt niet gebruikelijk.

Hij kan beter opletten dat de bode niet

- op alle foto's staat

- een applaus voor het bruidspaar vraagt terwijl zij juist rustig willen binnenlopen met muziek erbij

- tijdens het diner wil kennis maken met het bruidspaar

(dat zijn dan weer mijn ervaringen met bodes...)
Bode? Toen wij trouwden wàs er niet eens een bode!
Nog nooit van gehoord en ik ben toch zelf getrouwd.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:liez75 schreef op 19 maart 2010 @ 21:46:

Die afvinklijst deugt niet hoor, dat is echt niet gebruikelijk.

Hij kan beter opletten dat de bode niet

- op alle foto's staat

- een applaus voor het bruidspaar vraagt terwijl zij juist rustig willen binnenlopen met muziek erbij

- tijdens het diner wil kennis maken met het bruidspaar

(dat zijn dan weer mijn ervaringen met bodes...)Wat voor bode was dat? Ik neem toch aan dat de ambtenaar en bode niet worden uitgenodigd op het feest???
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
quote:Carrera schreef op 19 maart 2010 @ 22:10:

[...]

Wat voor bode was dat? Ik neem toch aan dat de ambtenaar en bode niet worden uitgenodigd op het feest??? De huwelijksvoltrekking vond plaats ná het diner op feestlocatie. Bode kwam tijdens diner binnen en wilde even gezellig kletsen...
Ik werk bij een gemeente en ik kan me niet voorstellen dat het gebruikelijk is een bode te betalen bij een huwelijk. Hij of zij doet gewoon z'n werk en mag geen geld aannemen.
quote:Twijgje schreef op 19 maart 2010 @ 20:31:

Kabouter, jij bent de bode? nee, maar ze wilde perse een bedrag horen.. dan roep ik wel wat hoor
Een fooi voor de bode komt uit de tijd(lang geleden, zeg begin 1800) dat de bode was aangesteld als een hulp voor de buurtheer. De buurtheer is zoiets als een burgemeester. De bode inde de boetes en mocht daarvan een percentage behouden als inkomen. Daarnaast ontving hij fooien van de bevolking, bijv, na hulp bij een huwelijk. Tegenwoordig krijgt een bode gewoon een salaris en mag hij geen fooi aannemen.
quote:Kabouter23 schreef op 19 maart 2010 @ 22:22:

[...]

nee, maar ze wilde perse een bedrag horen.. dan roep ik wel wat hoor

Ach, de bonus is je inmiddels door menig forummer door je neus geboord.

Maar jij bent in te huren voor het roepen van dingen?
quote:liez75 schreef op 19 maart 2010 @ 22:17:

[...]

De huwelijksvoltrekking vond plaats ná het diner op feestlocatie. Bode kwam tijdens diner binnen en wilde even gezellig kletsen...Oei, da's wel heel brutaal... Wij hebben geen kennisgemaakt met de bode, alleen met de ambtenaar. De bode is toch niet zo belangrijk dat hij alle ins en outs van het bruidspaar hoeft te weten?
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Het is hier bij ons in het dorp trouwens de gewoonte dat er wel iets gegeven wordt aan zowel de bode als de ambtenaar van de burgelijke stand die je huwelijk bevestigd. Er wordt dan altijd een netjes ingepakt presentje gegeven met waarschijnlijk doosje bonbons erin. Ik denk dat de bode dit weer uitdeelt of inmiddels geen chocola meer kan zijn
Wij hebben trouwens geen fooi gegeven, maar achteraf de bedankkaart ook naar de gemeente verzonden voor de BABS en andere medewerkers die ons een fijne dag hebben bezorgd.
quote:jessie75 schreef op 19 maart 2010 @ 20:29:

De bode is degene bij het burgerlijk huwelijk die de praat-ambtenaar ondersteunt en alles aangeeft en de stoelen aanwijst enzo..Oh, ok. Dank je. Maar dat is dus iemand die werkt voor de gemeente. Die zou ik geen fooi geven. Hoort gewoon bij zijn/haar werk.
Toen mijn vader weer eens ging trouwen had de dienstdoende bode niet goed op de lijst gekeken. Hij had niet door dat er nóg een huwelijksvoltrekking was, die middag, en had de "overgebleven" fles wijn reeds soldaat gemaakt.

Dat was te merken /ruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven