Geld & Recht alle pijlers

Huwelijkse voorwaarden

05-01-2011 11:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hier iemand antwoord op mijn vraag.

ik vroeg me af of je bij het sluiten van een huwelijk af kunt zien van de alimentatieplicht naar de ex-partner bij scheiding (dus niet de kinderen en niet bij overlijden tijdens het huwelijk). Kun je dit onherroepelijk laten vastleggen??

Via Google wordt ik niet echt wijzer...

Bedankt!

Groetjes Tjippie
ik dacht van wel
Misschien navragen bij een notaris?
Ja, dat kun je vastleggen. Die afspraak geldt dat onderling, tussen jullie 2.

Hou er wel rekening mee dat, mocht één van beide partners na een scheiding een bijstandsuitkering moeten aanvragen, dat de gemeente wel gaat verhalen op de ex-partner die verdient (naar draagkracht). De gemeente staat buiten de afspraken die jullie maken over het afzien van alimentatie.
Nee. Bij wet is geregeld dat de huwelijkspartners de verplichting hebben om elkaar en het huishouden financieel te onderhouden. Deze verplichting blijft staan, ook na scheiding, totdat de te onderhouden partner weer duurzaam gaat samenleven of trouwen met een nieuwe partner.

HV veranderen hier niets aan en anderszins laten vastleggen is bij mijn weten ook niet mogelijk. De hoogte van het bedrag is echter wel gerelateerd in de respectievelijke inkomens. Zijn jullie financieel aan elkaar gewaagd (bij scheiding), dan kom je volgens mij op de constructie uit dat niemand hoeft te betalen. Verliest de een naderhand echter een baan... dan kan ik mij voorstellen dat je er een beroep op kan doen.
Nee, je kunt het niet uitsluiten, anders werd er vast wel meer op huwelijkse voorwaarden getrouwd.

Zeker in geval van een bijstandsuitkering gaat de gemeente haar best doen om de kosten van de bijstand op exen te verhalen.
Dit kan niet. De enige manier om te voorkomen dat je alimentatieplichtig bent, is ervoor te zorgen dat de inkomens van beide partners min of meer gelijkblijven.

Bij overlijden is nooit sprake van alimentatie (wie zou die aan wie moeten betalen?).
Ga in therapie!
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 januari 2011 @ 11:28:

Ja, dat kun je vastleggen. Die afspraak geldt dat onderling, tussen jullie 2.

... maar is niet rechtsgeldig. Er kan dus nog altijd een verzoek om alimentatie worden ingediend en toegewezen.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 05 januari 2011 @ 11:44:

Bij overlijden is nooit sprake van alimentatie (wie zou die aan wie moeten betalen?).

Maar bij overlijden kan wel sprake zijn van weduwen- of weduwnaarspensioen.

Kan dit ook gelden na een scheiding?

(ik dwaal een beetje af, het lijkt mij sterk dat de HV hierop invloed hebben).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Dat is dan een andere vraag, die niets te maken heeft met alimentatie. Uiteraard kan een overleden partner geen alimentatie betalen of ontvangen. Misschien doelt TO op het huwelijksvermogenregime? Je kunt in de HV laten vastleggen dat bij overlijden gemeenschap van goederen geldt. Dit is fiscaal aantrekkelijk.

Na een scheiding geldt geen weduwen- of weduwnaarspensioen. De tegenhanger daarvan bij scheiding is, inderdaad, alimentatie
Ga in therapie!
nee ik bedoel ook niet alimentatie wanneer er iemand overleden is maar wilde voorkomen dat ik 'trouwen op koude uitsluiting' als advies zou krijgen. Op koude uitsluiting ben je elkaar niets verplicht, niet na scheiding maar ook niet na overlijden. Dus het lijkt me zo raar dat er geen constructie is om enkel de alimentatieplicht naar de ex-partner toe te omzeilen. Er wordt trouwens wel steeds vaker op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dat kom ik dan weer wel heel vaak tegen via Google. Een notaris bellen maar inderdaad.
o wat dubiootje zegt is inderdaad wat ik bedoel! Dat las ik dus na mijn antwoord. Maar dat is dus een mogelijkheid dat alleen bij overlijden in een 'gezond' huwelijk gemeenschap van goederen telt?
Je kunt de alimentatieplicht niet omzeilen, omdat die in de wet is vastgelegd. Het is een van de "plichten die de wet aan de huwelijkse staat verbindt" waar je ja tegen zegt

Je kunt in de HV inderdaad vastleggen dat bij scheiding huwelijkse voorwaarden (een gescheiden vermogen) en bij overlijden gemeenschap van goederen geldt. Of je huwelijk dan nog gezond is, doet niet ter zake. Je kunt in de HV praktisch alles laten vastleggen zoals je het zelf wilt, zolang het niet in strijd is met de wet. Je notaris kan je daarover informeren.
Ga in therapie!
quote:Tjippie schreef op 05 januari 2011 @ 15:42:

nee ik bedoel ook niet alimentatie wanneer er iemand overleden is maar wilde voorkomen dat ik 'trouwen op koude uitsluiting' als advies zou krijgen. Op koude uitsluiting ben je elkaar niets verplicht, niet na scheiding maar ook niet na overlijden. Dat is niet waar. Ook bij 'koude uitsluiting' geldt de alimentatieplicht. Als je voor koude uitsluiting gaat, vergeet dan niet een verrekeningsbeding op te nemen. Ik vind dit trouwens echt materie voor een notaris en niet voor een forum of een zoekmachine.
Een verrekenbeding hoeft niet, Wanda_p. Dan moet je of tijdens het huwelijk verrekenen of bij een scheiding.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven