Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek haalbaar?

20-02-2016 19:21 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Binnenkort hebben we een hypotheekgesprek en we hopen dat we een hypotheek van 235.000 kunnen krijgen (prijs woning 215.000). Het is een nieuwbouwproject dat we erg leuk vinden. Nu ben ik benieuwd of iemand met een vergelijkbaar inkomen dit kon verkijgen, iemand? Verzamelinkomen is bruto 51.000, hebben vaste contracten en geen schulden/ leningen. En een bescheiden spaarrekening.

Ben benieuwd.
Maar een bouwdepot dekt de kosten niet.
Eens met voorgangers dat je waarschijnlijk het hypotheekbedrag niet gaat krijgen.

Hier net een nieuwbouwhuis gekocht en een flinke spaarpot is wel handig. Wij doen geen gekke dingen en zijn ongeveer 30.000 euro kwijt aan meerwerk, keuken, vloeren, muren, gordijnen, tuin. (Huis van 120 m2). Grootste gedeelte daarvan hebben we wel meegefinancierd. Dat kan bij nieuwbouw wel gemakkelijk.

Tel daarbij op dat we al negen maanden extra lasten hebben van de hypotheek (vanaf start bouw loopt het echt snel op qua kosten).

Je zegt dat je niet echt spaargeld hebt, maar voor een verhuizing zou ik toch wel even doorsparen. Of het nu bestaande bouw is of nieuwbouw..
quote:mellifluous schreef op 20 februari 2016 @ 19:40:

Bedankt voor de reacties en adviezen. Hier mijn reactie op elke vragen/opmerkingen. Kinderen zijn er al, werk zelf 20uur en man 32 uur. Hierdoor lager verzamelinkomen maar ook geen opvangkosten. Het is gezamenlijk inkomen. Mm misschien toch te hoog gegrepen als ik het zo lees, nog eejs goed over nadenken maar het is toch eej vrijblijvend informstie gesprek, nog alle ruimte om het niet te doen.Mijn inkomen is vergelijkbaar en ik kan dit ook lenen. Maar let er wel op dat een nieuwbouwwoning soms casco wordt opgeleverd en je nog kosten hebt aan keuken en badkamer. Plus alle extra's die ze je willen aansmeren. Extra kraan voor buiten? Kost 800 euro (bijvoorbeeld).
Je moet vooral kijken naar wat je zelf prettig vindt. Dat je iets KUNT doen betekent niet direct dat het ook handig is. Wij hebben een bruto vergelijkbaar inkomen, netto waarschijnlijk hoger dan jullie door hoe het inkomen van mijn man is opgebouwd. We hebben zelf gekeken waar we ons binnen onze mogelijkheden prettig bij voelen en zijn tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk niet meer dan 2 ton willen lenen (dus denk aan een koopsom van ongeveer 195). Daar hoort een maandlast bij die niet alleen goed te doen is met ons inkomen, maar ons ook de ruimte geeft om de andere dingen (sparen, vakantie etc) te doen die we belangrijk vinden. Er is meer in het leven dan alleen een mooi huis hebben.

Wat het precieze bedrag voor jullie is kunnen alleen jullie zelf bepalen. Ga eens met een adviseur praten die jullie precies kan uitleggen dat bij X dit gebeurt en bij Y dat gebeurt. Uiteindelijk kun je iemand alleen goed adviseren als je goed inzicht in de financiën hebt.
Misschien is jullie 'bescheiden spaarrekening ' wel net voldoende erbij. Wat de 1 bescheiden vindt , vindt een ander misschien wel riant of te verwaarlozen.
quote:ivattje schreef op 21 februari 2016 @ 11:05:

[...]

Klopt, maar die financier je meestal vanuit bouwdepot.

Een bouwdepot is gewoon onderdeel van je hypotheek, alleen wordt dat deel van het geld op een aparte rekening gestort en voor dat deel gelden speciale fiscale regels. Vanuit die rekening betaal je de verbouwingskosten.

Overigens eens met de meerderheid, ik denk niet dat je op basis van dit inkomen zoveel hypotheek kunt krijgen (of dat je dat moet willen).
De bank gaf aan dat we tot 245.000.mogen lenen. Maar zelf sterk de neiging het toch noet te doen, nu hebbem we altijd veel geld voor leuke dingen. Ook het plaatje van dat je direct begint te betalen en dat je toch eerst je eigen huis moet hebben verkocht en dus tijdelijk ergens anders.wonen lijkt me allemaal lastig te realiseren op korte termijn. Ook het voouitzicht van bijna een jaar lang dubbele woonlasten staat me tegen. Dus wel veel informatie gekregen, het kan dus wel maar of we het inderdaad nog willen is een 2e. Iemand die dit wel is aangegaan. Nieuwbouw en dan eigen huis dus kwijt zien te raken en een tijdje gehuurdet dus dubbele lasten? Overigens vertelde de bamk dat je meteen het volle pond gaat betalen peraamd zodra de.eerste paal staat maar hoor ook andere verhalen.
quote:mellifluous schreef op 23 februari 2016 @ 13:34:

Overigens vertelde de bamk dat je meteen het volle pond gaat betalen peraamd zodra de.eerste paal staat maar hoor ook andere verhalen.Wij betalen volle pond hypotheek (en lossen dus ook al af - annuïteiten hypotheek). Wel krijgen we de rente terug over de bouwrekening. Hoe meer er op die bouwrekening staat, des te minder betalen we voor ons gevoel aan de hypotheek. In het begin kregen we zo'n 400 euro terug per maand, nu nog maar in de 100...
quote:Alohamora schreef op 23 februari 2016 @ 13:58:

[...]

Wij betalen volle pond hypotheek (en lossen dus ook al af - annuïteiten hypotheek). Wel krijgen we de rente terug over de bouwrekening. Hoe meer er op die bouwrekening staat, des te minder betalen we voor ons gevoel aan de hypotheek. In het begin kregen we zo'n 400 euro terug per maand, nu nog maar in de 100...

Volgens mij wordt dit bij ons direct verrekend in de maandlasten. Wij begonnen dus relatief laag en lopen nu op.

@mellifluous: dit was voor ons de reden om 10 maanden bij mijn ouders in te trekken. Geen dubbele lasten. Maar goed, dat moet je kunnen en willen . Wij gaan in juni wel met een dikke zak spaargeld ons nieuwe huis in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven